Vážení studenti, tento dokument neobsahuje kompletní studijní materiál. Doplňte si prosím podklady z literatury. Speciální pedagogika OFTALMOPEDIE • Z řeckého oftalmos=oko, paidea=výchova • Obor spec.ped. zabývající se výchovou a vzděláváním zrakově postižených. • Termín užívaný od poloviny 90.let • Cíl: – Optimální rozvoj osobnosti jedince se ZP, příprava na povolání, pracovní zařazení a společenské uplatnění. Analyzátory při získávání info • Zrak: 70-80% informací • Sluch: 15% • Hmat: 6% • Chuť: 3% • Čich: 2% Hygiena zraku ve škole • Optimální vzdálenost očí od textu je 25-35 cm • Správná výška stolu a židle • Správné návyky u čtení a psaní • Včasně řešit odchylky od normy • Správné osvětlení • Barvy Ostrost zraku (vizus) • = rozlišovací schopnost oka vyjadřující různý stupeň přesného, detailního zobrazení okolního světa na oční sítnicí. • Na o.z. se zúčastňuje více činitelů: délka oka, lomivost a průhlednost jeho optického systému, akomodace oka, sta a funkce sítnice. Klasifikace zrakových vad • 1. ztráta zrakové ostrosti: – refrakční vady: • hypermetropie – dalekozraké oko (korekce spojkou) • Myopie – krátkozraké oko (korekce rozptylkou) • Astigmatismus – Slabozrakost (lehká, střední, těžká, zbytky zraku, částečné vidění) – Slepota, amauróza: neschopnost jedince vnímat zrakem • praktická – vizus je 3/50 a méně, zachováno zrakové čití a světlocit. • úplná – není zachováno zrakové čití. • 2. postižení šíře zorného pole – omezení prostoru, které jedinec vidí • 3. postižení kvality zrakového vnímání: – Barvoslepost – Šeroslepost – hemaralopie – v tyčinkách chybí rhodopsin, odpovídající za adaptaci na světlo a tmu. • 4. okulomotorické poruchy: nesprávná koordinace pohybu očí – Strabismus – porucha rovnovážného postavení očí – Amblyopie – tupozrakost – Nystagmus – mimovolné trhavé, rytmické pohyby očí, není porušena koordinace • 5. obtíže se zpracováním zrakových informací – kortikální slepota: poškození zrakových center v kůře mozku. Charakteristika nejčastějších zrakových vad • Katarakta – patologie čočky (šedý zákal) – Snížená ZO, vidění jako přes špinavé sklo – Vrozený nebo získaný (úraz), spojený se stářím, částečný nebo úplný – Může se vyskytnout v každém věku – Léčba: chirurgické odstranění zkalené čočky a brýle, úprava osvětlení. Nemoci a poškození sítnice • Retinopatie nedonošených (ROP): – U předčasně narozených dětí, pobyt v inkubátoru s vysokým přívodem kyslíku – po vysazení může dojít ke krvácení v nezralé sítnici a sklivci – odchlípení sítnice. – Nejčastější příčinou slepoty • Diabetická retinopatie – Tvorba nových cév, odchlípení sítnice – Proměnlivé vidění (někdy vidí lépe, jindy hůře), výpadky zorného pole, zhoršování zraku. • Glaukom - zelený zákal oka – Zvýšený nitroočního tlaku, zúžení ZP a pokles ZO, vidění jako v mlze, někdy bolesti hlavy – Léčba: chirurgická, léky, úprava osvětlení, lupy pro rozšíření zorného pole. Poradenský systém • SRP – středisko rané péče • SPC – speciálně pedagogické centrum • TyfloCentrum • Tyfloservis • Ústav sociální péče pro zrakově postižené – v Brně v Chrlicích, v Praze Středisko rané péče n D se zrakových postižením ve věku 0-4 roky n D s kombi. Postižením ve věku 0-6 let n Depistáž n Diagnostika n Podpora rodiny, poradenství n Výcvik smyslů u D n Podpora psychomotorického vývoje n Zraková stimulace, kompenzace zraku n Budování, posilování rodičovských rolí. n Doprovázení rodiny k dalšímu poskytovateli služeb. SPC n Služby pro D a mládež se zrakovou vadou od počátku školního vzdělávání až po ukončení školného vzdělávání. n Úkoly: n Odborné podklady pro integraci Ž n Speciálněpedagogická péče integrovaným Ž n Speciálněpedagogická a psychologická diagnostika, poradenství ve vzdělávání, v psychickém a sociálním vývoji n Poradenství rodičům, pedagogickým pracovníkům n Metodická podpora škole. Podpůrné vzdělávací služby SPC: n Výcvik smyslů a sebeobslužných návyků n Výcvik čtení Braillova písma, samostatného pohybu a prostorové orientace n Obsluha reedukačních a kompenzačních pomůcek pro zrakově postižené. n Zpracovávají návrh IVP. Tyfloservis n Zajišťuje terénní a ambulantní sociální rehabilitaci nevidomých a slabozrakých. n Od 15 let do stáří n 80% tvoří klienti nad 50 let. n Řeší základní potřeby, naučit se žít se zrakovým handicapem, starat se o děti, jednat na úřadě. Náplň práce Tyfloservisu: n Nácvik prostorové orientace a samostatného pohybu; n Sebeobslužné činnosti; n Nácvik čtení a psaní Braillova písma; n Nácvik psaní na PC klávesnici, ps.stroji; n Nácvik vlastnoručního podpisu; Tyflocentrum n Nácvik obsluhy náročných kompenzačních pomůcek n Služby zajišťovány v daném kraji docházkou do denního stacionáře. Služby Tyflocentra: n Centrum sociálních služeb pro nevidomé n Služby sociální péče pro ZP seniory – poradenství, předčitatelská služba; n Sociální a pracovně právní poradenství; n Centrum pomůcek a informatiky n Při výběru kompenzačních pomůcek, informačně technologické pomůcky, kurzy obsluhy těchto pomůcek, práce s internetem Vzdělávání n Mateřská škola pro ZP, třídy pro ZP při běžné MŠ n Integrace do běžné MŠ n Základní škola pro ZP n Integrace do běžné ZŠ n Profesní příprava ZP ZŠ pro zrakově postižené 10 ZŠ pro ZP v ČR Učební plán ZŠ pro ZP–speciální podpora: n Předměty speciální péče: POSZP, zraková stimulace, speciálnípříprava psaní a čtení Braillova písma, tyflopedická péče n Předměty psaní na PC a práce na PC: od 5.-7.ročníku n Volitelné předměty: druhý cizí jazyk, konverzace, cvičení v ČJ, M. n Nepovinné předměty: příprava individuální hry na hudební nástroj, sborový zpěv. Druhy škol (pro zrakově postižené) n Gymnázium pro ZP v Praze n Obchodní akademie a obchodní škola pro ZP v Praze n Praktická škola 2 letá n SOU – Střední odborné učiliště Aloise Klára pro ZP v Praze (obry: čalouník, keramik, knihař, rekondiční a sportovní masér, služby pro domácnost) n Střední školy a odborné učiliště pro ZP v Brně n Konzervatoř a ladičská škola Jana Deyla pro ZP v Praze Kompenzační pomůcky pro ZP n Reliéfní obrázky n Dymokleště n Indikátor hladiny vody n Šablona na podpis a peníze n Televizní a stolní lupy n Pichtův psací stroj n Pražská tabulka n Braillský řádek u PC ... Literatura: PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované vydání. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.