Vážení studenti, tento dokument neobsahuje kompletní studijní materiál. Doplňte si prosím podklady z literatury. Neprošlo jazykovou úpravou. SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA Legislativa, integrace Systém kurikulárních dokumentů nNárodní program rozvoje vzdělávání v ČR – Bílá kniha (2001). nŠkolský zákon č. 561/2004 Sb. nSystém kurikulárních dokumentů pro vzdělávání Ž od 3-19 let – dvě úrovně: nStátní úroveň – národní program vzdělávání NPV a rámcový vzdělávací program RVP. nŠkolní úroveň – školní vzdělávací programy ŠVP a manuály. Vzdělávání v ČR; kurikulární dokumenty: nŠkolský zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném vzdělávání (24.září 2004). nVyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních. nVyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a studentů mimořádně nadaných. n109/2002 Sb. Zákon o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů. Žák se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP): nŽáci se zdravotním postižením nŽáci se zdravotním znevýhodněním nŽáci se sociálním znevýhodněním nŽáci nadaní a mimořádně nadaní Integrace nPrávo na vzdělání – základní ukazatel vyspělosti společnosti nIntegrační proces – prostupuje také do oblasti edukace jedinců se speciálními potřebami nŠkola pro všechny – obsah projektu Special needs in the classroom – rovnoprávné vzdělávání všech dětí nIntegrace/Inkluze – obsah pojmů se často prolíná nÚplná inkluze – se ovjevuje v americkém a skandinávském mainstreamingu Integrační proces n nOblast výchovy a vzdělávání osob se speciálními vzdělávacími potřebami O/Raný věk O/Předškolní věk O/Školní věk O/Dospělost O/Stáří Pojmy: integrace, inkluze nIntegrace: n- integrované vzdělávání: „Přístupy a způsoby zapojení žáků se zvláštními vzdělávacími potřebami do hlavních proudů vzdělávání a do běžných škol…“ (Průcha, 2003) n- „začlenění postiženého do společnosti zdravých, kdy v ní dovede bez problémů žít, cítí se jí přijat a sám se s ní identifikuje“ (Vágnerová, 2004) Integrace / Inkluze nTo be included - být úplnou součástí nIntegrace - být zpět začleněn nInkluzivní škola – prostředí je strukturováno směrem k plnění speciálně pedagogických potřeb jedince nPodpora žáka se speciálními potřebami nSalamanca 1994 – Světová konference speciálního vzdělávání – škola peo všechny Definice školní integrace nspolečná edukace postižených a nepostižených žáků. nvýchovu a vzdělání v různých formách poskytnutá jedincům se speciálními potřebami v co možná nejméně restriktivním prostředí, které optimálně odpovídá jeho potřebám. Integrace: nindividuální - vzdělávání Ž s SVP v běžné škole nebo ve speciální škole určené pro Ž s jiným druhem zdravotního postižení. nskupinová - vzdělávání Ž ve třídě, oddělení, studijní skupině zřízené pro Ž se zdrav.pos. v běžné škole nebo ve speciální škole pro Ž s jiným druhém zdrav.postižení. Podmínky integrace Ž se SVP: nPříprava a uspořádání třídy, školy; nOdborná připravenost pedagogů; nPřijetí spolužáky, kolektivem třídy; nPříprava kolektivu; nSystematická práce s rodinou nZajištění potřebného materiálního vybavení; nNižší počet Ž ve třídě; nSouhlas rodičů, ředitele školy a doporučení příslušného poradenského pracoviště (PPP, SPC). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání – RVP ZV nPředškolní vzdělávání. nZákladní vzdělávání. nStřední všeobecné vzdělávání (gymnázium). nStřední odborné vzdělávání. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání – RVP ZV: nKurikulární dokument – vymezuje představu státu o zaměření, obsahu a výsledcích základního vzdělávání. nSmysl a cíl vzdělávání: nvybavit Ž klíčovými kompetencemi, npřipravit Ž na další vzdělávání a uplatnění ve společnosti. RVP ZV nRVP ZV nPro Ž s lehkým mentálním postižením (ZŠP) nRVP základní škola speciální (ZŠS) nRVP ZŠS – dvě úrovně: nPro Ž se středně těžkým mentálním postižením (ZŠS) nPro Ž s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami (rehabilitační vzdělávací program) Soubory klíčových kompetencí: nUčení nŘešení problémů nKomunikace nPracovní činnosti nSpolupráce nVzdělávání Ž má probíhat v souladu s jeho speciálními vzdělávacími potřebami. Klíčové kompetence: n= soubor znalostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobnostní rozvoj a uplatnění ve společnosti. nKompetence k učení nKompetence k řešení problémů nKompetence komunikativní nKompetence sociální a personální nKompetence občanské nKompetence pracovní. Vzdělávací oblasti RVP ZV: nJazyk a jazyková komunikace (Český jazyk a literatura a cizí jazyk) nMatematika a její aplikace nInformační a komunikační technologie nČlověk a jeho svět nČlověka a společnost (dějepis, výchova k občanství) nČlověk a příroda (fyzika, chemie, přírodopis, zeměpis) nUmění a kultura (HV, VV) nČlověk a zdraví (výchova ke zdraví, tělesná výchova) nČlověk a svět práce. Průřezová témata: nOkruhy aktuálních problémů současného světa. nPovinné – nedílnou součástí ZV. Průřezová témata: nOsobnostní a sociální výchova. nVýchova demokratického občana. nVýchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. nMultikulturní výchova. nEnviromentální výchova. nMediální výchova. Vyhláška č. 73/2005 Sb. Vyhláška č. 73 ze dne 9. února 2005 o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných Formy speciálního vzdělávání §3 nSpeciální vzdělávání žáků se zdravotním postižením je zajišťováno: nFormou individuální integrace nFormou skupinové integrace nVe škole speciální (samostatně zřízené pro žáky se zdravotním postižením) nKombinací forem Individuální integrace nV běžné škole nVe speciální škole určené pro žáky s jiným druhem postižení Skupinová integrace nSkupinovou integrací se rozumí vzdělávání žáka ve třídě, oddělení nebo studijní skupině zřízené pro žáky se zdravotním postižením O/V běžné škole O/Ve speciální škole pro žáky s jiným druhem zdravotního postižením nVe vybraných vyučovacích předmětech se žáci se zdravotním postižením mohou vzdělávat společně s ostatními žáky a být zapojeni do všech činností mimo vyučování Individuální vzdělávací plán nIndividuální vzdělávací plán (§18 školského zákona) je v případě potřeby nVzdělávacím programem pro individuálně integrovaného žáka nŽáka s hlubokým mentálním postižením nPro žáka skupinově integrovaného nPro žáka speciální školy Individuální vzdělávací plán §6 nIVP je závazným dokumentem pro zajištění speciálních vzdělávacích potřeb žáka nIVP je součástí osobní dokumentace žáka nZpracovává se před nástupem žáka do školy ve spolupráci se školským poradenským zařízením a s rodiči žáka Vyhláška č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních Školní poradenská pracoviště O/Výchovní poradci O/Školní psychologové O/Školní speciální pedagogové O/Školní metodici prevence Výchovní poradci nPracují na všech školách O/základních O/středních O/speciálních nPlní úkoly pedagogicko-psychologického poradenství O/v oblasti výchovy a vzdělání O/profesního poradenství (kariérového poradenství) qČinnost výchovných poradců O/je dána vyhláškou 72/2005 Školní psychologové, speciální pedagogové, metodici školní prevence nCíl jejich činnosti O/Snižování rizika vzniku výchovných a výukových problémů O/Negativních jevů ve vývoji žáka O/Jedná se o primárně preventivní působení Specializovaná poradenská zařízení nPedagogicko-psychologické poradny nSpeciálně pedagogická centra nStřediska výchovné péče (zákon č.109/2002 ve znění pozdějších předpisů) nIPPP – Institut pedagogicko-psychologického poradenství LITERATURA: nPipeková, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Paido. Brno : 2006. ISBN 80-7315-120-0