Vážení studenti, tento dokument neobsahuje kompletní studijní materiál. Doplňte si prosím podklady z literatury. Speciální pedagogika Surdopedie Význam sluchu §Komunikace §rozvoj sociálních vztahů §získávání informací §rozvoj abstraktního myšlení §orientace v prostoru - nositel varovných signálů Typy sluchových vad §Periferní nedoslýchavost či hluchota lpřevodní (důvodem např. překážka ve zvukovodu, perforace bubínku) - „slyší méně, ale rozumí“ lpercepční (porušena funkce vnitřního ucha, sluchového nervu nebo mozkové kůry) - „slyší hodně, ale nerozumí“ lsmíšená (kombinace převodní a percepční) §Centrální nedoslýchavost či hluchota lpostižen korový a podkorový systém sluchových drah Stupně sluchových vad §normální stav sluchu (0-25 dB) §nedoslýchavost llehká (ztráta 26-40 dB) lstředně těžká (41-55 dB) ltěžká (56-70 dB) lvelmi těžká (71-90 dB) §hluchota, neslyšící lpraktická, komunikační (zbytky sluchu) - 90 dB a více lúplná (totální) - bez audiometrické odpovědi Komplexní péče o sluchově postižené - Střediska rané péče §SRP Tamtam Praha od 2001 §SRP Olomouc od 2004 §do 4 let věku dítěte se zdravotním postižením či jiným ohrožením vývoje §do 7 let věku dítěte s kombinovaným postižením §včasná intervence pro celou rodinu Speciálněpedagogická centra pro sluch.p. §SPC při základních školách pro sluchově postižené (Vyhláška č.72/2005 Sb.) §úkoly: lna základě audiologické a speciálněpedagogické diagnostiky zvolit rehabilitační metodu na podporu rozvoje komunikačních schopností ldepistáž sluchově postižených dětí lpsychorehabilitační pomoc, sociální poradenství rodinám lmetodická pomoc sluch.post. a pedagogům v integrovaných podmínkách lvýchovně-vzdělávací péče o sluch.post.děti raného věku Mateřské školy pro sluch.post. §Zřizovány při některých ZŠ pro sluch.post. lDěti od 3 do 6 let s různým stupněm sluch.vady lplní diagnostické úkoly lspolupráce s SPC a s rodinou dítěte §Specifické úkoly MŠ: lnavazování komunikace, tvoření a rozvíjení hlasu lrozvíjení zrak.vnímáním, nácvik odezírání, hmatové vnímání, rozvoj jemné a hrubé motor. lreedukace či edukace sluchu lrozvíjení řeči, vytvořit kladní vztah k mluvení lzačátky čtení pomocí globální metody ldosažení funkční komunikace s využitím nonverbálních prostředků ZŠ pro sluchově postižené §Volba vzdělávacího programu je v kompetenci ředitele školy lorální lbilingvální lzásady totální komunikace §povinná školní docházka až desetiletá (Školský zákon č.561/2004 Sb., Vyhláška č. 73/2005 Sb.) Střední školy pro sluch.post. §Střední odborná učiliště, odborná učiliště, praktické školy pro sluch.post. - široká škála možností pro profesní zaměření: lstrojní mechanik, malíř-lakýrník, krejčí, dámská krejčová, truhlář, kuchař, čalouník. §Střední školy s maturitou: l střední zdravotnická škola (obor zubní technik) lstřední průmyslová škola oděvní lstřední pedagogická škola (předšk.a mimošk. pedagogika) lstřední průmyslová škola elektrotechnická lgymnázium Studium na vysokých školách §Bakalářské obory: lVýchovná dramatika neslyšících (JAMU Brno) lČeština v komunikaci neslyšících (FF UK Pha) §Jiné studijní obory: lv integrované formě - pro mnohé z sluch.post. je to první společné vzdělávání s intaktní populací. Komunikační formy sluch.post. §Odlišnost komunikačních kompetencí: lrozsah podnětů s informačním významem je menší než u slyšících,kteří slyší řeč a jiné zvuk lpotíže v oblasti osvojení a využití orální řeči - řeč se prostředkem sociálního kontaktu,zdrojem poznání lneslyšící a lidé s těžkou sluch.vadou užívají běžných komun.prostředků odlišným způsobem nebo používají jiný komunikační systém lobtíže v dorozumívání s příslušníky majoritní společnosti, komunikační komplikace bývají i největším subjektivním problémem, který ze sluchové vady vyplývá. Komunikační systémy §audioorální : mluvený jazyk majoritní slyšící společnosti §vizuálněmotorický : znakový jazyk, znakovaný jazyk, prstové abecedy Znakový jazyk §Znakový jazyk je komunikační systém s vlastním lexikonem a gramatikou - nejsou odvozeny z jazyka mluveného §Zákon o znakové řeči č. 155/1998 Sb.: l „přirozený jazyk a plnohodnotný komunikační systém tvořený specifickým vizuálněpohybový- mi prostředky, tj. tvary rukou, jejich postavením a pohyby, mimikou, pozicemi hlavy a horní části trupu“. Znakovaná čeština §je vizuálněmotorická forma dorozumívání závislá na jazyce mluveném §Zákon o znakové řeči č. 155/1998 Sb.: l„uměle vytvořený jazykový systém využívající gramatické prostředky češtiny, která je současně hlasitě nebo bezhlasně artikulována. Spolu s jednotlivými českými slovy jsou pohybem a postavením rukou ukazovány odpovídající znaky českého znakového jazyka.“ Sluchová protetika 1. §Sluchadla: lzvukovodová lzávěsná lbrýlová lkapesní Sluchová protetika 2. §Kochleární implantát lobchází poškozený sluchový orgán lčást implantována do spánkové kosti a elektrody zavedeny do hlemýždě lpro osoby nemající využitelné zbytky sluchu (sluchový nerv je v pořádku), pro náhle ohluchlé.