Kvalitativní výzkum

   

   Hlavní rysy – dlouhodobost, intenzívnost, podrobný zápis

   

   Co je kvalitativní výzkum?

   ·        jakýkoliv výzkum, jehož výsledků se nedosahuje pomocí statistických procedur

   ·        některé údaje mohou být kvantifikovány (sčítání lidu)

   

   vyžaduje dovednost –      kritické analýzy situace

                                            získat platné a spolehlivé údaje

                                            vyhnout se zkreslení

   vyžaduje schopnost -       udržet si analytický odstup

   

   

   

   Kdo dělá kvalitativní výzkum

   sociální a psychologické obory

         lidské chování a fungování, zkoumání organizací, skupin i jednotlivců

   

   

   Nejčastější varianty kvalitativního výzkumu:

     o případová studie

   cílem je sociální objekt ve své jedinečnosti, komplexitě a hloubce poznání (trenér-sportovec,
   učitel-žák)

     o kvalitativní evaluace

   hodnocení podstaty, vnitřních mechanismů, následného jednání a chování....

     o biografický výzkum

   orientace na rekonstrukci a interpretaci určité etapy života, analýza osobních dokumentů
   (trenérský deník)

     o etnografický výzkum

   orientace na chování a jednání specifických skupin

     o akční výzkum

   kontinuita a vzájemné ovlivňování výzkumu a praxe již během výzkumu (týdenní režim školy)

   

   

   

   Typické metody (samostudium, dle potřeb práce)

   ·        nestrukturované pozorování  - nepožívají se předem stanovené pozorovací systémy,
   určeny jen jevy, události a osoby, které se mají pozorovat

   -vzorky událostí – velmi podrobné písemné záznamy o lidech a prostředí, soustředěné jen na
   vnější projevy chování (Tomáš má malou absenci ve škole x Tomáš má rád školu)

   -terénní zápisky – neuskutečňuje  úplný záznam věcí, ale vybírá a sám rozhoduje, co je
   důležité a doplňuje vlastní komentář

               - participační (účastnické) pozorování – dlouhodobé, proniknout do hloubky, sžít
   se          s prostředím, pozorovatel se zúčastňuje na aktivitách

   

               Následuje analýza shromážděného materiálu:

               -tvorba kategorií – to, co mají určité jevy společné

               - kódování kategorií –zprav. čísla, veškerý text se popíše a zařadí ko kateg.

               -seřadí vše podle kategorií – velmi pracné

   

   

   Vědecký jazyk

     o jeho strohost bývá nevyhovující
     o připouští se i románový, poetický, dramatický styl (využití citátů, pohádek)

   

   Postupy

   ·        analytická indukce

   ·        konstantní komparace

   

   analytická indukce

   výzkumný problém→  údaje o 1, tzv. prvotním případu  → prvotní hypotéza (teorie)
   → ověřování na větším vzorku→ modifikace H

   při standardním vzorku, který se nerozšiřuje, je výsledek méně přesný - H platí jen pro tuto
   vymezenou skupinu

   

   konstantní komparace

   volba výzkumného problému a zkoumaných osob→syntetizace – hledání společných (třída
   společných jevů=kategorizace) a rozdílných prvků (ještě není H)→další údaje,
   zpřesňování kategorií – formulace H→další zpřesňování – společné rysy, pravidelnost

   

   permanentní srovnávání=komparace→zpřesňování jevů→ teorie

   

   Začínáme:

   1. Jak určit zkoumatelný problém?

   2. Jak ho zúžit natolik, aby se s ním dalo pracovat?

   

   a) Stanovit výzkumný problém

   Zdroje:            - doporučené nebo uložené výzkumné problémy (spolupráce se
                                                   zkušenějším – PDS, granty,..)

                           - odborná literatura

                           -  osobní nebo profesní zkušenosti

   

   b)Konkretizovat výzkumnou otázku

    zužuje výzkumný problém na velikost, která je reálně zkoumatelná

    její formulování – je to výrok, který identifikuje zkoumaný jev

   -         formulování se děje systémem „trychtýře“ – od širokého a otevřeného pojetí
   k požadovanému výroku – na co se chci zaměřit, co chci o daném předmětu vědět

   -         např. Jak zvládají nevidomí  habituální činnosti? – zúžím na prostorovou orientaci –
   pozorování, evidence a analýza této speciální schopnosti atd., ale nesmím zapomínat, že
   středem pozornosti jsou nevidomí  -je třeba si neustále klást otázky           

   

   c)Výběr případů

   ·        záměrný (výběr vhodných osob)

   ·        saturovaný (další už neposkytují nové údaje)

   ·        většinou kumulativní – snowball sampling

   ·        někdy:            výběr extrémních případů

                         výběr případů s dobrou reputací

   

   d)Vstup do terénu

   jeden z nejdůležitějších kroků

   ·        „vrátný“ – otevře prostředí  - (řed. školy)

   ·        „sponzoři“ – známí, býv. studenti… - první kontakty

   ·        „utajení“ – Vrať se do hrobu

   

   

   STRUKTURA  TEORETICKÉ  PRÁCE

   

   Obsah

   Úvod

   Úvod by měl obsahovat:

   -         motivaci autora pro výběr tématu, tj. důležitost a aktuálnost tématu, hlavní problém

   -         hlavní cíl práce

   -         zvolený způsob dosažení cíle (metody – obvykle studium relevantní odborné
   literatury, studium dokumentů, kategorizace, metoda sekundární analýzy a syntézy....)

   -         stručně obsah, resp. strukturu práce (co se lze dočíst v jednotlivých kapitolách,
   logika návazností jednotlivých kapitol).

   

    1. Název první hlavní kapitoly věnované hlavnímu tématu (obvykle bývá více hlavních celků,
       ale není podmínkou)

               Podkapitoly (členění závisí na složitosti tématu)

   

    2. Název druhé hlavní kapitoly věnované druhému hlavnímu tématu

   2.2 Podkapitoly

   

   Počet hlavních kapitol (resp. celků) vyplývá z logiky strukturování textu, příbuznosti a
   návaznosti témat.

   

   Obsah kapitol a hlavní zásady:

   -         uvést vždy několik vět na úvod tématického celku (nezačínat výčtem apod.)

   -         vyjasnit základní pojmy

   -         prezentovat dosavadní poznatky o tématu čerpané z odborné literatury (vždy více
   zdrojů k jednomu tématu, nevázat dlouhé celky na jednoho autora, srovnávat pohledy od více
   autorů)

   -         pokusit se o diskusi těchto poznatků, případně o vlastní názor na téma (je třeba
   jasně odlišit citace či odkazy na odborné zdroje od vlastních názorů, např. slovy „zdá se, že
   ...“, „podle mého názoru....“ apod.)

   -         pokud se v podkapitole nebo v nové hlavní kapitole zpracovává „nové“ téma, je třeba
   uvést vztah tohoto tématu k základnímu tématu a opět vysvětlit hlavní pojmy

   -         v teoreticky pojaté práci je třeba klást důraz na diskusi, pokoušet se o
   kategorizace či nové utřídění poznatků, nové definice a nové pohledy na zpracovávané téma

   -         doplnit závěr každé (i dílčí) kapitoly několika shrnujícími větami, nekončit
   kapitoly výčtem (odrážkami).

   

   Závěr

   -         shrnutí celé práce

   -         význam pro obor (praxi)

   -         další otázky k řešení, polemiky, výzvy do budoucnosti

   -         lze doplnit i o vlastní hodnocení práce (do jakých nesnází se autor při psaní práce
   dostal, co bylo nesnadné, co se nejvíce dařilo apod.)

   

   

   Seznam použité literatury

   Přílohy

   Resumé

   

   

   

   Rozdíly – kontroverzně vymezené charakteristiky kvalitativních a kvantitativních přístupů

   +--------------------------------------------------------------------------------------------+
   |Výzkumné komponenty           |Kvalitativní                  |Kvantitativní                 |
   |------------------------------+------------------------------+------------------------------|
   |hypotézy                      |induktivní                    |deduktivní                    |
   |------------------------------+------------------------------+------------------------------|
   |výzkumný vzorek               |záměrný, malý                 |náhodný, větší                |
   |------------------------------+------------------------------+------------------------------|
   |prostředí                     |přirozené, reálné             |laboratorní, modelové         |
   |------------------------------+------------------------------+------------------------------|
   |sběr dat                      |výzkumník                     |objektivní nástroje           |
   |------------------------------+------------------------------+------------------------------|
   |projekt                       |flexibilní, možné změny       |determinovaný                 |
   |------------------------------+------------------------------+------------------------------|
   |analýza dat                   |popis, interpretace           |statistické metody            |
   |------------------------------+------------------------------+------------------------------|
   |účast výzkumníka              |co nejvíc přímá               |většinou nepřímá              |
   |------------------------------+------------------------------+------------------------------|
   |vztah výzkumníka              |těsný                         |s odstupem                    |
   |------------------------------+------------------------------+------------------------------|
   |orientace výzkumníka          |na proces                     |na vstup a výstup             |
   |------------------------------+------------------------------+------------------------------|
   |statistické zpracování        |neparametrické                |parametrické                  |
   +--------------------------------------------------------------------------------------------+

   

   

   Kombinace kvalitativních a kvantitativních metod

   ano – kvalitativních údajů použiji pro ilustraci nebo vyjasnění kvantitativně odvozených
   závěrů

   

   např. testování dvou škol s odlišnými materiálními podmínkami a kvalitou pedagogického sboru –
   měříme a statisticky vyhodnotíme výsledky (kvantitativní metody) a pro interpretaci výsledků
   použijeme zdokumentování podmínek metodou pozorování (kvalitativní)

   

   

   

   Doporučená literatura:

   Hendl, J. Kvalitativní výzkum: příspěvek k metodologii pedagogické kinantropologie.
   [Habilitační práce]. Praha: FTVS UK, 1999.

   Hendl, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: UK, 1999.

   Morgan, D. L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice: Nakladatelství
   Albert, 2001.

   Strauss, A., Corbinová, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Nakladatelství Albert,
   2001.