POŽADAVKY K ÚSPĚŠNÉMU ABSOLVOVÁNÍ PŘEDMĚTU „Z Á K L A D Y F I L O Z O F I E“ LITERATURA: Obecná charakteristika předmětu: Předmět základy filozofie není stěžejním předmětem kinantropologie, nýbrž předmětem, který by měl studenty vybavit těmito základními kompetencemi nezbytnými pro studium na vysoké škole: 1) Přibližně se orientovat v dějinách Evropy. 2) Uvědomit si myšlenkové vzorce typické pro evropské myšlení. 3) Obsáhnout základní výbavu odborných a cizích slov, která jsou dnes již běžnou výbavou každého vysokoškolsky vzdělaného člověka. 4) Porozumět psanému textu a dokázat jej krátce charakterizovat. 5) Schopnost zařadit historický (filozofický) text do příslušného období a najít souvislosti s teoreticky nabitými znalostmi o daném období. Z toho důvodu budou semináře a částečně přednášky nahrazeny systémem pravidelných domácích úkolů a testů. Ty budou bodovány a jejich konečný součet bude rozhodovat o tom, zda a s jakým ohodnocení student absolvuje předmět. Literatura: Povinná Blecha, I. (1996, 1998, 2000) Filosofie. Olomouc: Olomouc. Kol. autorů, (2002) Filosofický slovník, Olomouc: Olomouc. Gaarder, J. (1996) Sofiin svět, Košice. Doporučená Filozofie: Störig, H. J. (1993) Malé dějiny filosofie. Praha: Zvon. Grenz, S. J. (1997) Úvod do postmodernismu. Praha: Návrat. Petříček, M. (1997) Úvod do současné filosofie. Praha: Hermann a synové. Sokol, J. (1998) Malá filosofie člověka. Praha: Vyšehrad. Scruton, R., (2000) Krátké dějiny novověké filosofie. Brno: Prrincipal and Barister Historie: Fontana, J. (2001) Evropa před zrcadlem. Praha: Lidové noviny. Vernant, J.-P. (2005) Řecký člověk a jeho svět. Praha: Vyšehrad. Le Goff, J. (1999) Středověký člověk a jeho svět. Praha: Vyšehrad. Garin, E. (2003) Renesanční člověk a jeho svět. Praha: Vyšehrad. Villari, R. (2004) Barokní člověk a jeho svět. Praha: Vyšehrad. Čornej, P. (2002) Dějiny evropské civilizace. Praha: Paseka. Bělina, P. (2002) Dějiny evropské civilizace II. Praha. Paseka. Student může čerpat z jakékoli jiné literatury, ale je zodpovědný za obsah takto nabytých informací. Pokus si student není jistý zdrojem, může jej e-mailem konzultovat s vyučujícím. POŽADAVKY K ABSOLVOVÁNÍ PŘEDMĚTU: 1) Včasné a náležité odevzdání úkolů. 2) Absolvování jednoho testu, v němž studenti prokáží znalost cizích, obecně užívaných termínů a vybraných filozofických pojmů. (Poznámky: 1. V testu se mohou vyskytnou adjektiva odvozená od zadaných substantiv a naopak substantiva od zadaných adjektiv. Např. sémantika – sémantický či identické - identita. 2. Oproti dnes běžnému pravopisu nepoužívám koncovku –izmus, ale –ismus. Např. nikoli relativizmus, ale relativismus. Význam slova se však tímto nemění.) K upřesnění práci s úkoly a jejich odevzdávání viz „Úkoly a jejich bodování“. Seznam filozofických pojmů: ontologie metafyzika gnozeologie (epistemologie) etika idea (Platón, Descartes) jsoucno soud, úsudek indukce, dedukce vjem, představa, pojem metoda verifikace falzifikace transcendentní Seznam cizích slov: abnormální abstrakce akceptovat angažovat se ateismus báze bibliografie demagog deprivace deskripce diachronní disjunkce disponovat dispozice distribuce eklektismus ekologie ekvivalence explikace fenomén (obecně i ve filozofii) figurace fikce fylogeneze generalizace gradace graf hyperbola (literárně) homogenní identické ikona (sémanticky) imitovat klasifikace klérus klišé koherence konjunkce kontradikce korelace korespondence kumulovat latentní legalizace lukrativní machinace manifestace objektivní (filozoficky) ontogeneze panteismus paradigma (filozoficky, obecně vědecky) performance pojem pozitivismus preferovat primární profilace racionalizace regrese relativní sekundární selekce sémantika senzualismus separovat simulovat sociální socializace (psychologicky, sociologicky) stabilita stratifikace strategie styl subjektivní (filozoficky) substituce substance substrát symbol synchronní systém tautologie taxonomie teismus teorie terminální teze tolerance variace znak 3) Absolvování závěrečného testu. Závěrečný test nebudou muset absolvovat studenti, kteří z úkolů dostanou dostatečný počet bodů a budou souhlasit se známkou navrženou učitelem. 4) Závěrečný počet bodů bude tvořen součtem bodů z úkolů a testu na pojmy a závěrečného testu. ZKUŠEBNÍ OKRUHY K ÚKOLŮM A ZÁVĚREČNÉMU TESTU: Při přípravě na úkoly a test je nutné okruhy zkontrolovat a konfrontovat s rozšířeným sylabem (viz studijní materiály)!!! 1) Časová osa (13. st.př.n. l. – konec 20. st.n.l.) 2) Mýtické myšlení (znalost alespoň dvou mýtů, vztah mezi mýtickým a logickým myšlením, eleusinská mystéria) 3) Antika (obecná charakteristika, Thalés, Anaximandros, Parmenidés, Démokritos, Platón, Aristotelés) 4) Křesťanská filozofie (obecná charakteristika, Augustinus Aurelius, spor o univerzálie, Tomáš Akvinský, pozdní scholastika) 5) Renesance (obecně kulturní charakteristika, Francis Bacon, návrat novoplatonismu, de Montaigne) 6) Novověký obrat (obecná charakteristika, Descartes, Locke, Hume) 7) Osvícenství (obecná charakteristika - francouzské, anglické, Kant) 9) Myšlení 19. století (moderna, Hegel, historismus, Darwin, Nietzsche, Kierkegaard) 10) Myšlení 20. století ( pragmatismus /James, Dewey/ analytická filozofie /Wittgenstein/, fenomenologie /Husserl, Heidegger/, existencialismus /Sartre, Camus/, strukturalismus /C. Lévi-Strauss/ , postmoderní filozofie /Foucault, Rorty, Derrida,/)