^I N O V O V A N Á Č Á S T J E NA D R U H É ST R A N Ě D O K U M E N T U - M O D R É P Í S M O!!!! Šipka doprava: Časová osa evropského myšlení 13.ST. PŘ. N. L. ––––– SOUČASNOST +---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+ | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |M Ý T I C K |K L A S I C K É Ř E |H E L É N I |S T Ř E D O V Ě K É M Y| R |N O |O S V Í C | M O D E R N A 19. ST. |P O S T M O D | |É M Y Š L E|C K É MYŠLENÍ |S M U S |Š L E N Í |E N E |V O V |E N S T V |–– 1. 1/2 20. |E R N A d o | |N Í | | | |S A C | Ě K |Í |ST. |s u | | | | | |E | 17.|2. 1/2 18. | |d | | | 7./ 6. ST. PŘ. N. L. | 4.| 4./ 5. ST. N. L. – |15. ST. |ST. ––– |ST. | | | | 13.|––– r. 338 PŘ. N. L. |ST. PŘ. N. L. |KONEC 14. ST. |–––– |1. 1/2 | | | | |ST. PŘ. N.L. –– | |––– r. 391/ 476 | |16. ST. |18. ST. | | | | |7./6. ST. PŘ.N.L.| |N. L. | | | | | | | +---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+ O B D O B Í M Ý T U 13. st. př.n.l. – 7./6. st. př.n.l. +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | Pojmy |· DUŠE = pod vlivem východních nábož. myšlenek o | | |nesmrtelnosti duše vzniká postupně v Evropě představa duše oddělitelné od těla. | | |Taková duše si zachovává identitu i po smrti a může se převtělovat. Je to | | |odlišná představa od hinduistické či buddhistické představy karmy. | | | | | |· TĚLO = je tak oddělitelné od duše, je tím, čím duše | | |pohybuje, co duše oduševňuje => prapočátek evrospkého myšlenkového dualismu. | | | | | |· S odlišením DUŠE a TĚLA se může pomalu KULTURA HANBY proměnit| | |v KULTURU VINY. | | | | | | | |----------+---------------------------------------------------------------------------------| | Důležité |· Slovo = (řec.) MÝTOS, LOGOS, EPOS; | | | | | jevy |· Mýtus = forma, skrze níž žijí lidská společenství; | | | | | |· APOLLÓN vs. DIONÝSOS, SISYFOS; | | | | | | | |----------+---------------------------------------------------------------------------------| |Historické|· Příchod řeckých kmenů Achájů, Dorů, Iónů do oblasti Řecka, | | události |egejských ostrovů a východního pobřeží Malé Asie. | | | | | |· 9.-8. st.př.n.l - předpokládaný vznik eposů Illias a | | |Odyssea. Eposy zachycují myšlenkový přerod společnosti z doby bronzové do doby | | |železné. | | | | | |· 8.-7. st. stále větší důraz na individuum, nesmrtelná | | |individuální duše, objevení se mystérií. | | | | | |· 7. st. postupná logizace mýtu. | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ KLASICKÉ ŘECKÉ MYŠLENÍ 7./6. st. př.n.l. –– r. 338 př.n.l. +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | Pojmy | | | | | | |· Polis, tragédie | | | | | |· arché, idea, substance | | | | | |· bytí x jevy, epistémé x doxa, atom x kénon | | | | | |· kalokagathia, neměnnost druhů | | | | | | | |---------------+----------------------------------------------------------------------------| | Důležité | | | | | | postavy | | | | | | |· Platon (467–347) | | | | | |· Aristotelés (384–322) | |---------------+----------------------------------------------------------------------------| | Historické |· 7./6. st. vznik mystérií, individuální duše | | | | | události |· 6. st. Solónovy právní reformy | | | | | |· 508–507 Kleisthénovy reformy („demokracie“) | | | | | |· 490–450 Řecko-perské války | | | | | |· 443–429 Rozkvět Athén za Perikla | | | | | |· 431–404 Peloponnéská válka mezi Spartou a Athénami | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Helénismus 4. st. př.n.l. — 391 (476) n.l. +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | Pojmy |· Zrovnoprávnění člověka (do Epikurovy zahrady směli i otroci a| | |ženy, u stoiků důraz na jednotlivce a jeho rozhodnutí) | | | | | |· Obrnění se před světem (Epikurova zahrada, smíření se | | |s osudem stoiků; patrně důsledek nebezpečného otevřeného světa) | | | | | |· Ataraxia (neochvějnost, neotřesitelnost = promyšlená | | |lhostejnost založená na racionální úvaze jednotlivce; snaha zbavit se strachu ze | | |světa, z bohů, ze smrti adt.) | | | | | |· Múseion (vědecký výzkum, stavba v Alexandrii, v níž vědci | | |z celého tehdy známého světa mohli provádět své výzkumy; křesťanství – úpadek; | | |642 n.l. zánik v souvislostí s dobytím Araby) | |----------+---------------------------------------------------------------------------------| | Důležité |· Epikuros (342–268 př.n.l.) | | | | | postavy |· Marcus Aurelius (121–180 n.l.) | | | | | |· Plótinos (205–270 n.l.) | |----------+---------------------------------------------------------------------------------| |Historické|· r. 338 př.n.l. bitva u Chairóneie, Filip II. Makedónský poráží | | |spojenou řeckou armádu a řecká polis jsou začleněna do Makedónské říše. | | události | | | |· 3. století př.n.l. Punské války (Řím x Kartágo) — Římané | | |rozšiřují svoji moc mimo Apeninský poloostrov; dochází k postupnému rozkladu | | |republikánského systému. | | | | | |· r. 146 př.n.l. Řecko se stává součástí Římského imperia | | | | | |· r. 45 př.n.l. Ceasar se stává samovládcem (konečná fáze přeměny | | |republiky na císařství) | | | | | |· 0 narození Ježíše | | | | | |· r. 313 n.l. Konstantin zrovnoprávňuje křesťanství => r. 391. kř. | | |vyhlášeno státním náboženstvím; => r. 393 zákaz všech her (i Olympijských) | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Středověké myšlení 4./5. st. n.l. — konec 14. století +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | Pojmy |· * lineárního pojetí času (převzato z judaismu) | | | | | |· milost, iluminace, predestinace | | | | | |· vznik univerzit | | | | | |· boj o univerzálie (realisté, nominalisté, umírnění realisté)| | | | | |· obnovení zájmu o stvořený svět (aristotelismus => první | | |řízené experimenty Roger Bacon) | |----------+---------------------------------------------------------------------------------| | Důležité | | | | | | postavy |· Augustinus Aurelius (354–430) | | | | | |· Tomáš Akvinský (1225–1274) | |----------+---------------------------------------------------------------------------------| |Historické|· r. 391 Křesťanství státním náboženstvím (r. 393 zákaz | | |pohanských her) | | události | | | |· 5.–8. století úpadek Evropy; kláštery jediné centrum vzdělanosti| | | | | |· 8.–9. století Karolinská renesance (rozmach Franské říše, Karel | | |Veliký v roce 800 korunován papežem na císaře, rozvoj vzdělanosti) | | | | | |· 9. st. rozpad Karlovy říše, 9.–11. st. formování států Evropy | | |(Itálie, Francie, Německo, Anglie, Česko) | | | | | |· 1095–1291 Křížové výpravy | | | | | |· 12.–13. století – renesance vrcholného středověku | | | | | |· 1/2 14. století morová rána | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ R E N E S A N C E 15. – 16. stol. +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | Pojmy |· návrat novoplatonismu, zájem o antiku (stoicismus, | | |skepticismus) | | | | | |· * alchymie | | | | | |· humanismus (snaha rekonstruovat, komentovat stará latinská | | |díla, kritika středověku) | | | | | |· vztah makrokosmu x mikrokosmu | | | | | | | |----------+---------------------------------------------------------------------------------| | Důležité | | | | | | postavy |· Martin Luther (1483–1546) | | | | | |· Michel de Montaigne (1533–1592) | | | | | |· Francis Bacon (1561–1626) | |----------+---------------------------------------------------------------------------------| |Historické|· 14. / 15. st. papežské schizma (ukončeno až Kostnickým koncilem)| | |=> vystoupení reformátorů Viklef, Hus | | události | | | |· 1453 pád Konstantinopole => zánik Byzantské říše => příchod | | |byzantských učenců do Evropy, šíří se jejich vliv (Florentská akademie) + | | |zámořské plavby (1492 – objevení Ameriky, 1498 – Vasco de Gama doplouvá do Indie)| | | | | |· okolo roku 1450 Guttenberův knihtisk | | | | | |· Vznik reformačních církví (luteránství – 1530, kalvinisté, | | |anglikánská církev) | | | | | |· protireformace (vznik Jezuitského řádu 1534, Tridentský koncil)| | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ N O V O V Ě K 17. ST. ––– 1. 1/2 18. ST. +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | Pojmy |· Heliocentrický systém (Koperník –> Kepler –> Galilei) | | | | | |· Nejistota => barokní pocit (útěk do srdce — zvýranění já, | | |vnější svět jako fascinující labyrint) | | | | | |· Nová onto-gnozeologie: SUBJEKT x OBJEKT (pochybnost, hledání| | |jistoty) | | | | | |· Racionalismus x empirismus (dedukce x indukce), | | | | | |· Důraz na vzdělání jednotlivce a vznik velkých pedagogických | | |systémů (Komenský, Locke, jezuité) | |-----------+--------------------------------------------------------------------------------| | Důležité | | | | | | postavy |· Jan Amos Komenský (1592–1670) | | | | | |· René Descartes (1596–1650) | | | | | |· John Locke (1632–1704) | | | | | | | |-----------+--------------------------------------------------------------------------------| |Historické |· Třicetiletá válka (1620–1648), Vestfálský mír => rozdělení sfér | | události |vlivu (protestanté, katolíci) | | | | | |· 2. 1/2 17. st. král Ludvík XIV nastoluje absolutismus | | | | | |· 1688–89, svržení Jakuba II. v Anglii, nástup Viléma III. | | |Oranžského, vznik parlamentní monarchie (dělba moci mezi králem a parlamentem) | | | | | |· 1740–1780 vláda Marie Terezie, zakládání manufaktur, osvícenský | | |absolutismus, povinná školní docházka | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ O S V Í C E N S T V Í 2. 1/2 18. ST. +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | Pojmy |· Osvícenec | | | | | |· Deismus (Bůh = hodinář, svět = hodiny), = > ateismus | | | | | |· Newtonovský vesmír (absolutní prostor a čas) | | | | | |· Realita a racionalita, racionální člověk čte knihu přírody | | |(realitu) | | | | | |· Rousseauvské prvky v pedagogice, předchůdci alternativního | | |školství, tělesná výchova jako vyučovací předmět (Pestalozzi) | | | | | |· Vznik velkých evropských mýtů („aténská demokracie“, | | |„kalokagathia“, „rasa“, „vztah uspořádání světa a rozumu“) | |----------+---------------------------------------------------------------------------------| | Důležité | | | | | | Postavy |· David Hume (1711–1776) (1740 vychází jeho „pojednání o lidské| | |přirozenosti) | | | | | |· Jean Jacques Rousseau (1772–1778) | | | | | |· Denis Diderot (1713–1784) | | | | | |· Immanuel Kant (1724–1804) | | | | | | | |----------+---------------------------------------------------------------------------------| |Historické| | | události | | | |· 1780–90 Josef II. upevnění osvícenského absolutismu u nás. | | | | | |· 1775-1783 Boj za nezávislost USA, Deklarace lidských práv, | | |přijetí 1. demokratické ústavy (Lockovy myšlenky v praxi) | | | | | |· 1789–1799 Velká francouzská revoluce, Napoleonův státní převrat | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ M O D E R N A 19. ST. –– 1. 1/2 20. ST. +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | Pojmy |· Vznik moderní společenosti e romantismus (genius, sepětí | | |člověka s Přírodou, ironie) | | | | | |· Hegelovský idealismus (časové změny, rozbití pevných forem),| | |1859 – vyhází Darwinovo „O původu druhů“, evolucionismus; | | | | | |· Reakce na hegelovský systém: individualistická reakce (skok | | |víry, vůle k moci e nacistické zneužití), marxistická (světový duch ehistorická | | |nutnost ) | | | | | |· Vznik sociologie, psychologie – univerzální vědecké modely | | | | | |· Vznik alternativního školství (Walfdorfský, Daltonský systém| | |atd.) | | | | | |· Fenomenologie, pragmatismus, existencialismus, analytická | | |filozofie | | | | | | | |----------+---------------------------------------------------------------------------------| | Důležité |· G. W. F. Hegel (1770–1831) | | | | | postavy |· Max Weber (1864–1920) | | | | | |· John Dewey (1859–1952) | |----------+---------------------------------------------------------------------------------| |Historické|· 1804 Napoleon se nechává korunovat císařem; 1805 vítězství u | | |Slavkova; 1812 vpád do Ruska; 1813 Napoleon poražen; | | události | | | |· 1866–1871 sjednocení Německa (císařství); 1861 sjednocení Itálie| | |(království), 1867 Rakousko-Uherské vyrovnání; nezávislost Rumunska, Srbska a | | |Černé Hory, vznik Bulharského knížectví (atd.) => nacionalismus základní prvek | | |organizace evropské státnosti => vyostření konfliktů => vznik nadnárodních paktů | | |– 1882 Trojspolek (Německo, Rakousko-Uhersko, Itálie) – 1904–1907 vznik | | |Trojdohody (Velká Británie, Francie, Rusko) | | | | | |· 1914–1918 1. světová válka; Rozpad Rakouska-Uherska, vznik ČSR,| | |„Versailleský systém“, | | | | | |· 1939–1945 2. světová válka, holocasut, atomová puma (Hirošima) | | | | | |· 50. léta vznik bi-polárního světového systému (USA+Západ x | | |Sovětský svaz+komunistické režimy) | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | Pojmy |· Velké změny ve vědách (princip relativity, kvantová fyzika, | | |úvahy o zpětných působěních bílkovin na DNA pomocí transkripce) => paradigmata | | | | | |· Pravda jako korespondence x pravda jako pragmaticky | | |kontrolovaná konstrukce | | | | | |· Globalizace, informační (tekutá) moderna, postmoderna (konec| | |velkých příběhů) | |----------+---------------------------------------------------------------------------------| | Důležité | | | | | | postavy |· Michel Foucault (1926–1984) | | | | | |· Paul K. Feyerabend (1924–1994) | | | | | |· Richard Rorty (1931– 2007) | |----------+---------------------------------------------------------------------------------| |Historické|· Vznik dvou vojenských paktů NATO (1949) x Varšavská smlouva | | |(po vstupu NSR do NATO; 1955) => střety bipolarních velmocí o udržení vlivu | | události |(Korejská válka 1950–1953, Maďarsko 1956, Vietnamská válka 1961–69, ČSR 1968) | | | | | |· Atomové zbrojení (USA atomová puma 1945, SSSR 1952) | | | | | |· Konec 80. let rozpad bipolarity světa, od šedesátých let | | |politický vzmach jiných regionů Jihovýchodní Asie, Blízký východ, nové uspořádání| | | | | |· 90. léta konec principů nacionality (globalizace, opětný návrat | | |náboženských socialních uspořádání) | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ P O S T M O D E R N A