DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ DIDAKTICKÉ ZÁSADY n od jednoduchého ke složitému n od známého k neznámému n od příčiny k účinku n od pohybového vnímání k pohybovému vědomí n od pochopení pohybu k jeho realizaci n od pohybového prožitku k pohybovému projevu ORGANIZACE VÝUKY Ø stanoviště učitele Ø volba místa Ø terén Ø sněhové a povětrnostní podmínky FORMY VÝUKY n frontální – všichni cvičí současně stejné cvičení n skupinová - paralelní – stejné úkoly, různá obtížnost - střídavá – různá cvičení pro různé skupiny n individuální - na stanovištích - manéž FORMY VÝUKY PŘI SJÍŽDĚNÍ n učitel sjede jako první, žáci ho jeden po druhém následují + demonstrace, okamžitá oprava žáka, žáci se učí z chyb ostatních - dlouhé prostoje n žáci sjedou stanovený úsek, každý předá předcházejícímu učitelův komentář + samostatná volba stopy, v případě pádu je učitel rychle u žáka - dlouhé prostoje FORMY VÝUKY PŘI SJÍŽDĚNÍ n jízda v hadu za učitelem + dobrá kontrola družstva (je nutné určit posledního), vhodné při horší viditelnosti - učitel nemůže opravovat chyby, žák imituje chyby jezdce před sebou n jízda v hadu za žákem, učitel jede poslední + učitel má přehled o celé skupině - učitel nemůže ovlivnit rychlost a stopu jízdy FORMY VÝUKY PŘI SJÍŽDĚNÍ n sjíždění v malých skupinkách + lepší pracovní podmínky - nelze ovlivnit rychlost a stopu jízdy n učitel sjíždí s malou skupinkou, ostatní žáci sjíždí individuálně + individuální učení, vysoká intenzita a efektivita výuky - žádná kontrola nad samostatně sjíždějícími žáky LYŽOVÁNÍ DĚTÍ n „výuku“ můžeme zahájit mezi 2. – 3. rokem – pouze seznamování s novým prostředím n o výuce hovoříme mezi 3. – 5. rokem n výcvik není možné chápat jako obměnu výuky dospělých n fyzické, psychické a mentální zvláštnosti => výuka má specifický charakter VÝCVIKOVÝ PROSTOR n lyžařská hřiště (dětské školky) – velmi mírný sklon, dojezd do roviny nebo protisvahu n vybavení: dětský vlek, umělé terénní tvary (příčné a podélné nerovnosti, tobogany), slalomové tyče, terče s obrázky, kužely, lana VĚKOVÉ ČLENĚNÍ 3 – 5 let (seznámení a navykání) n hlavním cílem je získání pocitů (lyží a skluzu) n výcvik probíhá formou hry n děti neopravujeme ve smyslu „dobře – špatně„ n učitel je převážně v roli pečovatele a ošetřovatele 6 – 10 let n klíčové období pro rozvoj motoriky n děti mají velkou schopnost napodobování => usnadnění nácviku nových pohybových dovedností n bezchybná ukázka !!! n soutěže, hry 11 – 15 let n pestrá výuka n soutěže, hry