•v \ľ © Tom Vespa Generální motorická schopnost Kondiční schopností („energetické") II TY a 5 'S-4 U II TY Koordinační schopnosti („informační") i i* ŠITY E B TY fc i 1 "~ A -a 1 D« TV TY % m ■1 3 S B i 1 rychlost orientace přesnost hodnoceni vzdálenost přesnost identifikace ivaru Q přesnost hodnocení úhlu komplexní orientace ■o rychlostní schopnost: a)jednoduchá: b) výběrová: od podnětu do začátku pohybu (podněty mohou být dotykové - taktilní, sluchové - akustické, zrakové -vizuální), reakční časy se pohybují okolo jedné až dvou desetin sekundy zde platí Hickův zákon, který říká, že vztah mezi výběrovou reakční dobou a logaritmem počtu alternativ je lineární. ČASTI TELA, KOMPLEXNÍ (realizační) rychlostní schopnost: a) akcelerační: b) frekvenční: c) rychlost se změnou směru: dosažení maximální rychlosti pohybu (šlapavý způsob běhu) rychlost střídání kontrakce a svalové skupiny (švihový způsob běhu, tečkování, dotýkání) rychlost spojená se změnou směru: (sportovní hry, člunkový běh, hvězdicový běh) Zachycení padající gymnastické TO sedí rozkročmo na židli, ruku opřenou o opěradlo, examinátor vloží do otevřené dlaně tyč tak aby nulový bod byl na úrovni horního okraje ruky, v dalších 4 sekundách pustí tyč, opakujeme 5x měříme v cm, nejlepší a nejhorší škrtáme a ze zbývajících počítáme aritmetický průměr účel zrakový analyzátor, inervace HK, / jednoduchá reakce © Tom Vespa Zachycení plochého měřítka rukou TO sedí u stolu, ruka je přes okraj stolu, chycení plochého měřítka se děje pomocí protipohybu palce a prstů, opakujeme 20x měříme v cm, 5 nejlepších a nejhorších škrtáme a ze zbývajících počítáme aritmetický průměr účel zrakový analyzátor, inervace HK, jednoduchá reakce © Tom Vespa TO sedí čelem ke stěně a padající ploché měřítko zachycuje přitisknutím špičkou ke stěně, opakujeme 20x měříme v cm, 5 nejlepších a nejhorších škrtáme a ze zbývajících počítáme aritmetický průměr účel zrakový analyzátor, inervace DK, jednoduchá reakce © Tom Vespa 15» Reaktometr je zařízení, které současně podá signál (zvukový, vizuální) a zapne stopky. TO okamžitě reaguje stisknutím příslušného tlačítka. Toto zařízení dovoluje testovat jak jednoduché podněty tak i podněty složené (výběrová reakční rychlost). © Tom Vespa TM®g][5M[]^D(i)§QD TO se střídavě dotýká dvou terčů (průměr 20cm), které jsou připevněny na stole ve vzdálenosti jejich středů 81 cm měříme počet celých cyklů za 20s ÍMEJ SM terčík 20 x 20 cm to [ľSIXBuDDCDSan TO stojí čelem ke zdi, kde je upevněn terč (20x20 cm ve výšce středu 36cm), zvedne nohu ze země, 2x se špičkou dotkne terče a opět ji položí na zem, totéž provede i druhou měříme celkový počet dvoudotyků za 15s účel frekvenční rychlost DK © Tom Vespa ÄODÍ DWBfjDDCDSOD TO sedí na židli a pohybuje preferovanou nohou přes 15cm vysokou desku tak aby se vždy dotknul špičkou země, počítáme cykly = 2 dotyky země měříme celkový počet cyklů za 20s účel frekvenční rychlost DK © Tom Vespa TM®g][5M[]^D(i)§QD Beh na 50m s pevným startem TO vybíhají z polovysokého atletického startu ve skupinách nejméně dvoučlenných měříme čas s přesností na 0,1 s účel, akcelerační rychlost DK, maximální běžecká rychlost © Tom Vespa Běh na 20m s letmým startem r f mmwm TO má 35 metrový náběh za kterým následuje 20 metrový měřený úsek a 20 metrový doběh, časoměřič vytváří s počáteční a cílovou metou rovnostranný trojúhelník měříme čas s přesností na 0,1 s účel maximální běžecká rychlost © Tom Vespa člunkový běh (zařazen do UNIFIT testu) start cíl 10m dvě mety ve vzdálenosti 10m z nichž jedna je na startovní čáře, TO obíhá první dvě mety tak aby tato dráha tvořila osmičku, třetí a čtvté mety se dotýká měříme čas s přesností na 0,1s, zaznamenáváme lepší ze dvou pokusů účel rychlost se změnou směru www testv sokol © Tom Vespa TM®g][5M[]^D(i)§QD člunkový běh 4x15m (4x10m) TO startuje z polovysokého startu a přebíhá co nejrychleji 4x mezi čarami (alespoň jednou nohou se musí dotknout za čarou měříme čas s přesností na 0,1 s účel rychlost se změnou směru www testv sokol © Tom Vespa "UME/SIS Běh na místě TO stoji celém k zebrinam, pažemi se přidržuje a na povel běží namístě maximální frekvencí po dobu 10s zaznamenáváme počet kroků za 10s účel frekvenční rychlost DK © Tom Vespa TM®g][5M[]^D(i)§QD Testování akční jednoduchých pomocí počítače Programové vybavení - kamery, program, např. SIMI MOTION t-Mm MiLviv i%>bJi Ph^L Fnb 'fi H