olympijský průvodce cyklistickými disciplínami Her v Pekingu Jedno z nejoblíbenějších tvrzení čínského lidu zní: „Jsme rozvojová země. Těžko soudit, kdo je to tak dobře naučil deklarovat, ale u cyklistiky tato věta rozhodně sedí. I když záleží na úhlu pohledu. Z pozice výrobců a exportu je Čínská lidová republika rozhodně velmocí. Své typické rysy však nezapře a již byly mimo jiné zaznamenány plagiáty české značky Apache a v poslední době se vPekingu občas vyskytnou stroje Asia Machine s designem identickým s koly Rock Machine. Z pohledu výrobců a vnitřního trhu se také o žádný rozvoj nejedná. Bicykl byl a stále je naprosto běžným dopravním prostředkem, který v kombinaci s košíkem a nosičem zvládne přesunout muže do práce, manželku s dítětem v sedačce do školy, ale i obrovský náklad pro běžného smrtelníka na kolo neposkládatelný. To pomíjím tříkolky s plechovou korbou, na niž dokáží Číňané naložit snad celý obývací pokoj a pak třímetrový náklad s cigaretou v koutku pozvolným šlapáním přesunout kamkoliv. Zároveň zůstává věcí dostupnou. Obyčejný bicykl značky Létající holub připomínající „Ukrajinu1, lze koupit za tři sta juanů, zhruba sedm set korun. A levné varianty horských kol s el asto měrovým i vidlicemi či citybiků se pohybují jen o pár stovek výše. 0 cestě do cyklistických výšin však lze rozhodně mluvit z hlediska sportovního. A se sportem přece jen ekonomika a bohatství společnosti úzce souvisí. V roce 1979 začal Teng Siao-pching s reformami, které Zemi středu nastartovaly k hospodářskému růstu. Necelých 30 let tak společnost pozvolna bohatne skoro z nuly a to rozhodné ne rovnoměrně. V městech jako Peking, Shanghai 164 I VELO 7-8/2008 země STREDU STŘEDEM kol a samozřejmě Hong Kong se nachází bo- v Pekingu rostou jako houby po dešti a his- sportovně-cyklistickou tradici. V Číně bude hatství, ale i chudoba, viditelné na každém torie se pozvolna opakuje. I v České republice vývoj rozhodně pozvolnější a dostupný stále kroku. Nadstandardně zabezpečení lidé pak nejdřív přišla doba aerobiku, aby se postup- jen pro některé. I když o historické předur- mají čas a peníze i na sport. Fitness centra ne popularita přelila ke kolu. A to jsme měli čenosti cyklistiky lze zde mluvit také. Není VELO 7-8/2008 I 165 to tak dávno, kdy byl poměr pruhů pro kola a auta čtyři ku jedné. Nyní je to naopak. Jak říká Čao, prodavač z prvního specializovaného cyklistického obchodu Windspeed založeného v Pekingu v roce 1999: „Více než polovina Číňanů, kteří přijdou do našeho obchodu a vidí ceny špičkových kol, jež jsou mnohdy vyšší než roční průměrný plat. si o nás myslí, že jsme blázni. Za třicet tisíc juanů si radši koupí auto než kolo. Automobil je vizitka životního standardu a hodně se na něj dá. A ono i zaplatit dva, tři tisíce za stroj na Aliviu je pro běžnou rodinu hodně peněz. Navíc se kola hodně kradou. Běžný Číňan se snaží mít bicykl co nejhorší, aby byl v bezpečí." Velkou změnou ve vnímání sportu jsou olympijské hry. Jde doslova o skok přes desetiletí. Během jednoho roku se v autobusech, linkách metra všichni seznamují s jednotlivými disciplínami, pravidly a například spot o horských kolech zaujal i mne natolik, že jsem přejel o jednu stanici. Cyklistické disci- V tomto mám sportovat' Peking je hlavní město s nejhorším životním prostředím na svétě. Hladina znečištění vzduchu zde překračuje téměř pětinásobně normu Světové zdravotnické organizace a je trojnásobná oproti většině velkých měst v Evropě nebo Spojených státech. Běžně se nachází pod smogovou dekou a slunce je nejvíce vidět v zimě, kdy silné větry čistí oblohu. Přesto lze nyní pozorovat zlepšování situace a snahy o minimalizaci znečištění jsou enormní. Olympijské stavby jsou již dokončeny a i ostatní budování postihne stavební uzávěra. Jedny ze zdrojů všudypřítomného prachu a jeho víření by tak měly být limitovány. Stejně tak se od 20. července do 20. září plánuje uzavření největších továren v okolí a snížení produkce ostatních na třicet procent. Přesný vliv těchto opatření a pravděpodobného omezení provozu aut dle sudých a lichých čísel značek v jednotlivých dnech se však ukáže až v době konání Her. Pro sportovce bude klíčové, jak moc jsou na znečištění citliví. Jsou lidé, kteří do Pekingu přiletí a hned jej vnímají. Najdou se však i tací, jimž v principu nevadí. Ti budou mít při zápolení výhodu. Rozhodně by si však oni i návštěvníci měli vzít s sebou dostatečnou zásobu léků na bolesti v krku, záněty nosohltanu a vůbec infekce horních cest dýchacích. Druhým aspektem silně ovlivňujícím všechny cyklistické disciplíny mimo dráhu bude počasí. Fakta říkají, že průměrná teplota v srpnu je v Pekingu 29 "C, v noci 20 °C, srážky 180 mm a vlhkost 74%, ale klidně až 90%. Vlastní zkušenost pak dodává - horko, vlhko, nechce se nic dělat. Všichni přežívají jen díky klimatizaci. Bez ní se člověk nevyspí, ráno si dá sprchu, vyjde ven, ale do pěti minut je celý propocený. Pak zajde někam do budovy, ale místnosti jsou Často spíš vymražené než by příjemné chladily. Takže je Člověku hned zase zima a koleduje si o nachlazení. Na tento koioběh horka, zimy a neustálé vlhkosti se dá zvyknout, ale chvíli to trvá. I zde tedy budou rozhodovat individuální dispozice, ale i národnost, jelikož někteří závodníci budou na toto počasí navyklí z domova. (brz) plíny vsak rozhodne nepatří k nejoblíbenějším. Tyto pozice zastávají stolní tenis, badminton, atletika, basketbal a další. Vstupenky na závod horských kol žen byly jedny z posledních, které se ještě daly sehnat, než během dne a půl předprodeje davy zájemců vykoupily úplně vše. O skoku v chování, od-naučování se plivat, kouřit, kurzech angličtiny pro taxikáře, dnech front a dalších kampaních zlepšujících image Země středu pak již dostatečně informovala česká média. Zpět tedy k závodní cyklistice. Přízeň je rozdělena mezi silniční závody a MTB zhruba půl na půl, i když v posledním roce začínají převládat bikové akce. nelze zapomínat ani na pozornost sprinterským dráhovým disciplínám, v nichž se zvláště Číňankám tradičně daří. Ovšem z pohledu aktivního provozování cyklistiky je příklon k terénu evidentní a potvrzují ho í největší výrobci, kterými jsou Merida, všudypřítomný Giant, stejně jako koncern Trek, který má v Pekingu nejsilnější zastoupení ze zahraničních značek. Nějaké akce se konají skoro každý týden. „Tito lidé začínají sportovat více a více a k tomu patří i poměřování sil. Vznikají amatérské týmy. nové závody a například účast na našich podnicích po čtyři roky neustále roste." doplňuje Sara Andersonová, švédská zaměstnankyně společnosti Nordic Ways, která se organizováním závodů na kolech, v běhu a na běžkách v Číně živí. Poslední akcí byl například Huangshan MTB Festival. Dvě trasy, dvacet pět a padesát kilometrů, zhruba pět set účastníků a velmi široké spektrum závodníků. Od vítěze, profesionála Li Fuyu. který se kvalifikoval na olympijské hry, až po slečny v sandálech. I když se tvrdí, že zlatý Číňan byl naverbován, aby překazil šňůru Australanu Piersi Touzelovi, který zdejší závody po několik let objížd a pravidelně vyhrává. V podstatě tak proceň tuální zastoupení různých typů bikerů od ko váných závodníků až po novice bylo zhrubí stejné jako třeba při závodech Kola pro život Podstatný rozdíl byl však v zájmu diváků, kte rých při trase stály davy a mocně povzbuzo valy. A také v ceně. Náklady na účast se i s le tenkou z Pekingu a balíčkem od pořadateli zahrnujícím startovně a ubytování v hotek vyšplhaly na 3500 juanů, skoro devět tisíi korun, pro srovnání průměrný nástupní pla' místního vysokoškoláka. Nadšení nad cyklistikou nevládne určiti i kvůli nedostupnosti vzorů. Celoplošný spor tovní kanál CCTV 5 ukazuje cyklistiku jen jed nou za rok díky přenosům z Tour de France a tt ještě vzhledem k časovému posunu v pozdnícf nočních hodinách. Zahraniční televizní kanál; pak nají běžní obyvatelé Číny zakázány. Výsledky domácích v globální konkurenc pak odpovídají postavení daných disciplín Sprinterka Guo Shangová a bikerka Lit Yingová mohou pomýšlet na umístění mez třemi nejlepšími. Domácí prostředí a detailn znalost tratí by jim k tomu mohly dopomo ci. Triatlonistka Xing Lingová možná zazář a dostane se do první desítky a v BMX, i kdy; je Ma Litinová asijskou šampiónkou, musí s< ještě hodně zlepšovat, aby mohla konkurova světové extratřídě. Jak je vidět i podle jmen v cyklistice jsou prozatím více úspěšné ženy Čím to, těžko říci. Snad muži jdou za per spektivnějšími disciplínami. Ale třeba jeden dva medailové úspěchy dokáží vše změnit. Vždyť kolo je s Čínou spjato už od... prosti odjakživa. Lukáš Brzák, Pekinj Foto: autor, Cor Vos, Jan Němec, Radek Tum: 166 I VELO 7-8/2008 dva týdny cyklistiky aneb PĚT V JEDNOM Olympiáda je za dveřmi! Vyvrcholení úsilí tisíců sportovců a i zlatý hřeb čtyřletky fanoušků mnoha sportů, byť se v Číně dle přetrvávajícího režimu stále počítá na pětiletky. Ale politika v případě tohoto článku opravdu může jít stranou. Pro cyklistické nadšence bude mít pětka jinou symboliku - vyjadřuje totiž počet disciplín, v nichž má bicykl své nezastupitelné místo. Hned následující den po slavnostním zahájení, které se koná 8. 8. 2008 v 8 hodin a 8 minut, odstartuje silničním závodem maratón cyklistických disciplín konajících se průběžně po celou dobu trvání Her. 1 tra«, míst konai *0la od naše" ^ i covníka, Lu^s!.ěst6 Cíny dlouhodobé «j; va0 \ na oH pro ™w sleduie. silnice trať/místo konání Závod s hromadným startem zahájí u brány Yongdingmen, která je jižním cípem starodávné severojižní osy Pekingu a po stopách turistů projede kolem nejvýznamnějších památek Města vlaštovek. Prvním dostaveníčkem bude Chrám nebes, dále náměstí Tchienanmen, kde cyklisté prosviští po šestiproudém bulváru pod zraky velkého kormidelníka Mao Tse-Tunga, Lamaistický klášter, Park chrámu země a následně i kolem moderní Olympijské věže, aby se po 79 km dostali do kopců u soutěs-ky Juyongguan. Zde ve stínu Velké čínské zdi obkrouží mezi Juyongguanem a nejnavštěvovanějším místem Zdi, Badalingem šest čtyřiadvaceti kilometrových okruhů, které po 239 km u mužů a 120 km u žen určí vítěze a vítězku. Časovka povede ve stejných místech jako okruhy, tedy u jednoho ze sedmi divů svóta a bude měřit 47 km u mužů a 31 km u žen. trocha historie Silniční zápolení bylo jednou z hlavních disciplín již prvních moderních olympijských her v roce 1896. Tehdejší trať byla identická s maratónskou běžců a jezdci ji objeli dvakrát, měřila tak 87 km. Trvalo skoro celé století, než ženy dostaly svou šanci bojovat o zlatou medaili v roce 1984 a Časovka byla poprvé zařazena do programu her v Atlante v roce 1996. komentář Závod se pojede přes opravdu nejvýznamnější a nejkrásnější místa Pekingu, a tak lze očekávat, že si to TV kamery náležitě vychutnají. Diváci by tak mimo závodění, kterého v městské části nebude asi mnoho, mohli být obohaceni i o kulturní rozměr. Vždyť sám prezident UCI Patrick McQuaid se nechal slyšet, že půjde o závod s nejatraktivnějším okolím v olympijské historii. V rámci příprav byly opraveny a rozšířeny silnice, přidány ploty a ochranné zóny a už nyní je jasné, že 500 dobrovolníků, 1200 dopravních policistů, kteří budou deset minut před příjezdem pelotonu odklánět dopravu, i dalších 10 000 strážců zákona a vojáků zajistí perfektní organizaci. Tu si po testovacím závodě pochvalovali naprosto všichni. Jedinou vráskou na čele vedení OH i závodníků tak představuje znečištěné ovzduší. Silniční závod je jednou z vytrvalostních akcí, která je ohrožena možným přesunutím termínu v závislostí na aktuální situaci. V testovacím závodě si tuto trať osahali jen někteří vyvolení, například italský národní tým či Australan Cadel Evans, vítěz časovky, by mohli Olympijské zíato bude obhajovat Paolo Bettini. mít proti ostatním Částečnou výhodu. Pro závod s hromadným startem se hovoří o velmi náročném okruhu, který bude sedět vrcharům. Program cyklistických disciplín na OH silnice 9. srpna závod s hromadným startem - muži, start 5:00 (SELC), cíl cca 11:00 (SELU) 10. srpna závod s hromadným startem - ženy, start 8:00, cíl cca 11:00 13. srpna časovka - ženy, start 5:30, cíl cca 7:00 časovky - muži, start 7:30, cíl cca 11:00 dráha 15. srpna 10:30 -13:00 muži - olympijský sprint, stíhačka jedn., ženy - stíhačka jedn. 16. srpna 10:30 -13:30 muži - stíhačka jedn., keirin, bodovačka, ženy - stíhačka jedn. 17. srpna 4:00 - 5:45 muži - stíhačka družstev, sprint, ženy - sprint, 10:30 -12:45 muži - sprint, stíhačka družstev, ženy - stíhačka jedn., sprint 18. srpna 10:30 -13:00 muži - sprint, stíhačka družstev, ženy - bodovačka, sprint 19. srpna 10:30-13:50 muži-sprint, madison (závod dvojic), ženy-sprint triatlon 18. srpna ženy 4:00 - 6:30 19. srpna muži 4:00-6:00 BMX 20. srpna muži a ženy, 3:00 - 7:00 21. srpna muži a ženy, 3:00-5:00 MTB 22. srpna ženy - cross-country, start 9:00, cíl cca 11:00 23. srpna muži - cross-country, start 9:00, cíl cca 11:30 pozn.: SELC - středoevropský letní čas VELO 7-8/2008 | "^^fc?^ Olympijský velodrom si loni otestovali dráhari na Světovém poháru MTB trať/místo konání Poslední z programu cyklistických disciplín se koná dva dny a den před slavnostním ukončením Her. Okruh pro cross-country našel své místo také v lesoparku Laoshan (popis tratě viz Velo 11/07 v článku Staré hory s novým příslibem). Muži závodí na 40-50km, ženy pak na 30-40km. Přesný údaj bude znám až na základě verdiktu rozhodčích večer před závodem, kdy určí podle počasí a stavu trati konečný počet okruhů. Závod většinou zvládnou nejlepší muži za dvě hodiny a patnáct minut, ženy pak v čase kolem dvou hodin. Pro tuto trať to bude znamenat šest až sedm. respektive pět až šest kol. trocha historie Horská kola byla poprvé na programu olympijských her v roce 1996 v Atlante. Tehdy to byl dárek k dvacátému výročí existence, pokud počítáme za počátek MTB sportu první organizovaný závod Repack pořádaný na svazích hory Tamalpais. V Pekingu se tak bude udělovat teprve čtvrtá sada medailí a poprvé i nyní by u toho neměl chybět nestárnoucí, již brzy 40letý Bart Brentjens, historicky první olympijský vítěz XC. komentář Horská kola jsou pro řadu z nás cyklistickým vrcholem, na který se nezapomíná. V Atlante Paola Pezzová, v Sydney brutální kamenitý padák, který mnohým poprvé ukázal, že sjezdy podniků Českého poháru nejsou zase tak náročné. Co utkví v mysli po pekingské olympiádě? Že by vítězství místní naděje, mistryně světa v kategorii pod 23 let Liu Yingové? Nechme se překvapit, jak se domácí závodnici postaví navrátivší se Gunn-Rita Dahleová. Už teď se na ten souboj těšíme stejně jako na dalšího obhájce Juliena Absalona. který v posledních týdnech zrovna nezářil. Jedna i favoritek XC Sabine Spitzová na trati při předolympijském závodě. 168 I VELO 7-8/2008 ■ dráha trať/místo konání Velodrom Laoshan je součástí komplexu, který bude hostit mimo dráhovou cyklistiku také cross-country horských kol a bikros. Má kapacitu 6500 diváků, která se po olympiádě sníží na 3500 diváků. Jde o první dřevěnou dráhu v Číně, měří 250 metrů, je široká 11 metrů se sklonem od 13 do 47 stupňů. Byla navržena studiem Schuermann Architects, které mimo jiné spolupracovalo při stavbě cyklistického centra UCI vAigle ve Švýcarsku. trocha historie Závody na ovále byly první formou poměřování sil mezi cyklisty. Dlouho byl seznam disciplín velmi omezený, před osmi lety na Hry v Sydney byly přidány závod žen na 500 m s pevným startem a závody mužů v keirinu. dvojic {madison) a olympijský sprint. Letos se poprvé pojede bez pevného kilometru (resp. 500 m), tato disciplína musela ustoupit bikrosu. komentář Dráhová cyklistika musí připadat Číňanům, znalým kola s nosiči a blatníky, jako vesmírná odysea. Pod oválem velodromu, který připomíná UFO. krouží závodníci v upnutých kombinézách a na futuristických strojích. Olympijské hry jsou v podstatě jedinou příležitostí, kdy se dráhová cyklistika může představit širší mase sportovních diváků. A že to představení za to stojí. Taktické hrátky při sprintu, dokonale synchronizované vláčky při stíhacích závodech družstev, hemžení se při bodovačce, to vše do detailu pokryto televizními kamerami pro pohodlí diváků v hale i u obrazovek. Rozhodně si nenechte ujít tuto jinou, ale přece prapůvodní tvář cyklistiky! Domáci medailová naděje, sprinterka Guo Shangová s trenérem Čínské reprezentace, Francouzem Danielem Morelonem, olympijským vítězem z roku 1972. Jak jsou některé organizace, svazy a federace těžkopádné, Mezinárodní olympijský výbor je vzhledem k cyklistice poměrně vstřícný a snaží se o modernizaci disciplín. Při základním pravidlu, Že počet zúčastněných sportovců má svůj strop, je jakákoliv změna dvojnásob obtížná - nové odvětví znamená vždy vyškrtnutí jiného, nebo minimáínĚ omezení počtu soutěží v něm konaných. A tomu se všechny svazy zuby nehty brání. Vyřazení totiž až příliš Často znamená ztrátu financí, přízně sponzorů a státu, popularity divácké i členské a postupný odchod do zapomnění. Stejné úvahy pak platí i naopak při zařazování nováčků, kteří se tak dostávají na výsluní a olympijské medaile znamenají celosvětové uznání toho či onoho sportu. V širším rámci a i dlouhodobého j pohledu však cyklistika z těchto snah vychází pozitivně. V roce 1996 přibyly do olympijské rodiny závod v cross-country horských kol a silniční časovky, o čtyři roky později pak triatlon, pokud jej budeme částečně považovat , za určitou formu jízdy na kole. a změnily se I dráhové disciplíny na divácky atraktivnější. Poslední inovací pak je aktuální pekingské [ zařazení BMX pod olympijskou vlajku jakožto ■ zástupce moderní, dravé cyklistiky. Jaká I kolařská disciplína se objeví v budoucnu a která případně svou olympijskou příslušnost ztratí? BMX trať/místo konání Oválně tvarovaná trať pro BMX leží. jak již bylo avizováno, také v cyklistickém komplexu u Starých hor (Laoshan). Pro její stavbu bylo použito Šest až osm tisíc kubických metrů zeminy, která byla vybrána UCI experty jako nejvhodnější ze čtrnácti různých vzorků! Pochází z vesnice Dong'erqi a má ideální obsah písku a vynikající propustnost. Na okruhu dlouhém 350 metrů s vysokým startovním kopcem, klopenými zatáčkami a průběžně klesajícím profilem jsou postaveny skoky, lavice a další překážky. Mužská a ženská trať se vzájemně liší, i když na některých místech se potkávají. Kvalifikační klíč je poměrně složitý, muži pojedou čtvrtfinále (32 startujících) a semifinále (16) na tri kola, přičemž dál postupují vždy čtyři jezdci s nejnižším součtem umístění z těchto tří kol. Osmičlenné finále se odehraje již pouze jednokolově. A to pak z kola neslezeš... Radek Tůma (na snímku) přijel do Země středu za prací letos, ale okamžitě se zabydlel v komunitě cizinců holdujících kolu. Je tak člověkem nejpovolanějším k nahlédnutí do pekingské bikové scény. Jak lze spojit hlavní město Cíny a cyklistiku? „S ježděním na kole, jak jej známe my, to tu rozhodně není špatné. Hodně toho organizují cizinci a k nim se pak připojují domácí. Cyklistika se pomalu stává populární. V klubu Mountain Bikers of Beijing (MOB) je to 70 na 30 procent pro cizince. Když vyrážíme Voňavých hor za metropoli, tak tam je to obráceně ve prospěch domácích. Ti však holdují hodně freeridu a DH, nejdřív si to vyšlápnou nahoru a pak si užívají sjezdů dolů." Jaké je spektrum bikerů? Je to úplně otevřená společnost, všechny výkonnostní kategorie, muži, ženy, prostě bez omezení. Většinou se cestou vyprofilují dvě až tři skupinky a ty na sebe pak čekají. Závodníci, co už mají hodně natrénováno, většinou s MOB nejezdí, mají své tréninkové partnery." 170 I VELO 7 55 Pro bikrosové fandy připravili pořadatelé dva tisíce sedadel a počítají se zájmem až sto devadesáti novinářů. trocha historie BMX začalo psát své dějiny v šedesátých letech v Kalifornii. V té době byl v Americe velmi populární motokros a bikros se stal jeho nemotorovou verzí, vhodnou zvláště pro děti a mládež. Nabízel zábavu, vzrušení a akci skoro zadarmo a hned za domem, není tedy divu, že se stal v USA okamžitým hitem. V roce 1978 se pak závodění na malých kolech dostalo i do Evropy a o čtyři roky později se konalo první mistrovství světa. O jeho zařazení BMX do programu olympiády rozhodl Mezinárodní olympijský výbor v Červnu 2003 na svém pražském zasedání. Bikros je pro mnohé z tradičních cyklistických fandů tak trochu zvláštní. Nemá tak dlouhou tradici, vznikl původně z motokrosu, tedy z úplně odlišného odvětví a pod křídla cyklistické federace se začlenil až v roce 1993. Přesto jde o disciplínu nadmíru zajímavou. Snoubí sprinterskou výbušnost s technickou vyspělostí při překonávat terénních nerovnosti jako na horském kole. komentář Když se řekne bikros, okamžitě si dosadíme jméno Michala Prokopa a vazbu na technické disciplíny MTB, jmenovitě fourcross. Michal je příkladem sportovce, který i přes rádoby drsnou image free sportu obětuje své disciplíně tolik, co ostatní sportovci, a tráví hodiny na silničce, trenažéru, v posilovně. Jen to nedává najevo a na první pohled to možná není evidentní. Na bikrosové dráze začínala spousta velkých cyklistických hvězd (McEwen, Nijs, Štybar, Staff). Prvořadou událostí z pohledu cyklistického fanouška bude start královny sjezdu. FrancouzkyAnne-Caroline Chaussonová, která se před časem s bikovou kariérou již rozloučila, ale loni se vrátila ke své původní disciplíně na malých kolech, aby naplnila letitý sen - zisk olympijské medaile. Dobrovolníky budou při závodech BMX studenti z Pekingské technické a obchodní univerzity a vězte, že ze 7600 uchazečů jich bylo vybráno jen 260. Pro tamní studenty bylo tak skoro stejně těžké se stát oficiálním pomocníkem, jako pro závodníky samotné se na olympiádu kvalifikovat. triatlon trať/místo konání Cyklistická část triatlonového klání se pojede na předměstí Pekingu ve Čtvrti Changping a tato lokalita je opět přitažlivá i pro turisty. Celý areál se rozprostírá podél vodního rezervoáru u hrobek vládců z dynastie Ming, které jsou spolu s Velkou čínskou zdí oblíbenou destinací pro jednodenní výlet mimo hlavní město. Cyklistický program pak tvoří pět okruhů s tradiční olympijskou distancí 40km. trocha historie Triatlon patří mezi ty mladší z olympijských sportů. Do programu olympijských her byl poprvé zařazen v Sydney 2000. Na kolo nasedají triatlonisté po plavecké Části (1.5 km), často se na silnici taktizuje v „hákové" jízdě a dnes o pořadí nejčas-těji rozhoduje závěrečný běh na lOkm. komentář Triatleti jsou pro mnohé ostatní sportovce lidé skoro podobní bohům. Zatímco oni se snaží zdokonalit v jedné specializaci, tito mul-titalenti zvládají hned tři. Výborně plavou, jezdí na kole i běhají. Česko má příjemnou vzpomínku na olympijskou premiéru v Sydney, kde Jan Řehula vybojoval bronz. Sázkařům doporučujeme hlídat si kurzy Španéla Javiera Gomeze a Portugalky Vanessy Fernandesová, současných vládců světových žebříčků, kteří si při závodu Světového poháru pekingskou trať vyzkoušely a evidentně jim vyhovovala. Lukáš Brzák Foto: autor. Cor Vos. Jan Němec, Radek Tůma Kolik členů zhruba zahrnuje? „Přihlášených ve skupině Google Group, kterou využíváme pro komunikaci, je přes pět set cyklistů, ale nejvíce, co jsem kdy zažil na švihu, nás bylo asi pětadvacet. Na druhou stranu lidé, co tu jezdí, se dost obměňují. Pracovní povinnosti, cestování, kočovný život nedá vzniknout stálému společenství. Ale těch pět set je reálný odhad všech v Pekingu, jelikož jsou zde i skupinky Číňanů a pak amatérských závodníků, takže se mrtvé duše z MOB pokrátí." Kam se v Pekingu jezdí a jaká je obtížnost tratí? „Jediné místo pro bikové výlety jsou již zmíněné Voňavé hory na severozápadě. Od mého domu k místu, kde začíná terén, je to dvacet pět kilometrů po silnici. Když se tam člověk dostane, je to paráda. Pořád nahoru a dolů, není čas na odpočinek, jen krásné, technické výjezdy a sjezdy. Určitě jsem si tu zlepšil techniku." Jaká mezi cyklisty vládne v Číně atmosféra, například v porovnání s domovem? „Bikerská nálada je tu hodně podobná. Nejvíc mě však překvapilo, jak jsou Číňané v horách fajn. S turisty jsem tu nezažil žádný konflikt. Naopak, když cyklistu spatří, všichni povzbuzují, tleskají, kolikrát s te- bou ve výjezdech či sjezdech běží a řvou. A to pak s kola neslezeš, i když jsi to už chtěl zabalit." (brz) VELO 7-8/2008 I 171 Tucet pro Peking Q možná i třináctka... OQ9 Konečně mají klid na přípravu a mohou vydechnout po nominační honičce, která u některých trvala více než dva roky. Dvanáctka českých reprezentantů s osmi olympijskými nováčky pro cyklistické soutěže na Hrách v Pekingu je známa. Tedy takřka. Přesněji, s jedním otazníkem a s jednou malou nadějí. SILNICE závod s hromadným startem Roman Kreuziger věk dosavadní starty na OH účastníků v disciplíně reálný cíl supervýsledek 22 0 145 dokončit do 20. místa nejlepší umístění Čecha v historii OH 30- Svorada 1996' Martin Mareš věk dosavadní účast na OH účastníků v disciplíně reálný cíl supervýsledek 26 0 145 dokončit do 35. mista Tomáš BucháČek věk dosavadní účast na OH účastníků v disciplíně reálný cíl supervýsledek 30 0 145 dokončit do 35. místa mrci Jana Horáková věk 24 Michal Prokop věk 27 dosavadní starty na OH účastnic v disciplíně reálný cíl supervýsledek 0 16 medaile zlato dosavadní starty na OH účastníků v disciplíně reálný cíl supervýsledek 0 32 finále (do 8. místa) medaile Cyklistická výprava bude patřit v rámci té kompletní české na olympiádě k nejpočetnějším, což je s ohledem na postavení kolečkářské-ho sportu potřeba kvitovat. Přesto především bikerky, ale i bikrosaři a bikrosařky byli velmi blízko většímu zastoupení, zatímco silničáři jen se dvěma jmény bez možnosti startu v ča-sovce by se měli stydět. K jistému Romanu Kreuzigerovi má po mistrovství republiky {29.6. v Jindřichově Hradci) přibýt někdo z dvojice Martin Mareš - Tomáš Bucháček, případně z náhradníků - Petr Benčík a Stanislav Kozubek. Kvantitu tak zachraňují dráhari se šesti Členy (pět mužů a jedna žena), nicméně je třeba si přiznat, že trio sprinterů se kvalifikovalo k týmovému závodu na poslední chvíli o pouhého půldruhého bodu na úkor Poláků. O nelehkém postavení této disciplíny svědčí i fakt, že po loňském mistrovství světa dva z dnes nominovaných - Denis Špička a Tomáš Babek - bezmála se závodní cyklistikou skončili. Vydrželi, nyní se připravují i s Adamem Ptáčníkem na olympijskou premiéru a jejich čas by měl podle vedou- 172 I VELO/- čího reprezentace sprinterů Svatopluka Buchty přijít až za čtyři roky na OH v Londýně. „Pro nás je velký úspěch už jen to. že jsme se na olympiádu probojovali. Kluci budou hlavně sbírat zkušenosti," dodává bývalý reprezentant a exmistr světa na dráze. Zázraky tedy od trojice mladíků nelze očekávat. Krom týmového sprintu se Ptáčník představí v individuálním závodě a Špička v keirinu. Bez složité zápletky se nerodilo ani zastoupení ve stíhačských disciplínách. Letenky pro Peking totiž v neuvěřitelně nepřehledném kvalifikačním systému zajistilo pro českou republiku duo Alois Kaňkovský a Petr Lazar dík výsledkům v závodě dvojic (madison). Na základě toho jsme obdrželi i místo pro bodovačku jednotlivců, kterou však musí obsadit jeden z dvojice. Už před letošním světovým šampionátem v Manchesteru tak v úzkém okruhu kandidátů (spolu s výše jmenovanými ještě zkušený Milan Kadlec) vznikla dohoda, že právo volby bude mít ten, kdo zajede lepší výsledek na mistrov- ství světa. To se povedlo Kadlecovi v individuální bodovačce, který tedy v Pekingu obsadí svoji hlavní disciplínu a v madisonu ho doplní loňský bronzový medailista z MS v závodě dvojic Alois Kaňkovský směřující na svou druhou olympiádu. Paradoxní však je, že před čtyřmi lety v Aténách startoval ve sprinterských disciplínách. Fakt. že Kaňkovský nepojede se svým tradičním partnerem Lazarem, s nímž absolvoval i podstatnou část zimních šestidenních, je důsledkem nelítostné a místy nelogické olympijské mašiné- rie, jíž se podřizuje vše. Je třeba ocenit Lazarův přístup, zachoval se korektně a dohodu dodržel, byť zůstává otázkou, v kterém z obou závodů nakonec získáme lepší výsledek, respektive bychom získali (v případě účasti Lazara). Pravda také je, že Kadlec už léta pravidelně obsazuje příčky v první desítce MS a nejednou byl velmi blízko medaili. Kaňkovský s Kadlecem spolu absolvovali několik startů v madisonu loni v létě v Itálii, když byl Lazar nemocný, v druhé polovině června měli pilovat souhru na šestidenních v Turíně a poté i s Lazarem, který je náhradníkem, odjeli na vysokohorské soustředění do Livigna. „Je to pro mě dost nepříjemná situace," svěřuje se Kaňkovský, jinak loňský mistr světa v omniu. „Na Petra jsem zvyklý, ale dohoda je dohoda. Ideální by pochopitelně bylo, kdybychom my jeli dvojice a Kadlec bodovačku. ale to nelze. Mě Petrova neúčast v Pekingu mrzí asi víc než jeho samotného." Podobně neobvyklým způsobem se k nominaci ve dvou závodech dostala Lada Kozlíková. Je to důsledek omezených kvót pro jednotlivé země i přísných vnitřních limitů v rámci národních svazů. A tak zatímco v bodovacím závodě měla letos ve Světovém poháru výrazně lepší pozici Jarmila Machačová (vyhrála dokonce jeden i dílů SP v Los Angeles, celkově skončila v seriálu druhá a na MS desátá), účast si skrze stíhací závod zajistila Kozlíková a tím pádem pojede i bodovačku, v níž je mimochodem bývalou vicemistryní světa (2002). Před olympiádou zolila vysokohorskou přípravu ve Svatém Mořici cna cross-country Tereza Hlinková věk dosavadní stárly na OH účastnic v disciplíně reálný cíl supervýsledek 21 0 30 do 15. místa do 8. místa nejlepší umístění Češky v historii OH 18. Neumannová 1996 Jaroslav Kulhavý věk dosavadní starty na OH účastníků v disciplíně reálný cíl supervýsledek 23 1 (2004-vzdal) 50 do 20. místa do 10. místa nejlepší umístění Čecha v historii OH 22. Kořínek 2004 a také na dráze v mexické Toluce ve výšce blížící se třem tisícům metrů nad mořem. Pozice domácích bikrosových jedniček Michala Prokopa a Jany Horákové je neotřesitelná. Zvláště ženy by si však zasloužily startovat na olympiádě dvě. Zůstaly však těsně za čtvrtou příčkou v pořadí národů, která ještě dvě místenky zaručovala. Jistá naděje pro mladou Romanu Labounkovou, která je novou kometou nejen v bikrosu, ale i ve fourcrossu, svitla ve chvíli, kdy se novozélendská federace oficiálně vzdala svého druhého místa, neboť není schopna postavit další kvalitní závodnici vedle Sarah Walkerové (3. na letošním MS). To však automaticky nemusí znamenat, že toto volné místo připadne České republice. ačkoli svaz cyklistiky o něj oficiálně požádal. Výsledek má být definitivně znám 30. června a představitelé domácího bikrosu pevně věří i ve vliv viceprezidenta mezinárodní unie Vladimíra Holečka a člena komise BMX UCI Mariána Štetiny. Pokud naše sportovní diplomacie uspěje, představí se v čínské metropoli třináctka cyklistů s českou trikolórou. Relativně nejhladší průběh tak měl bo o jediná dvě místa pro závody horských kol jejichž obsazení si již na začátku května zajistili Jaroslav Kulhavý a Tereza Huríková. ačkoli světový šampionát potvrdil, jak ošidné je sta novovat nominační kriteria, neboť v poslednícl závodech Světového poháru i na MS prokáza la lepší momentální formu zkušená Kateřina Nash-Hanušová. m Foto: M. Navrátilová, Cor Vos a Vlastimil Homola DRAHA týmový sprint, sprint, keirin Tomáš Babek věk dosavadní účasl na OH účastníků v disciplíně reálný cíl supervýsledek nejlepší umístění Čechů v historii OH 21 0 12 (tým. sprint) do 10. místa (tým. sprint) do 8. místa (tým. sprint) tým. sprint 11.2000 Adam Ptáčník věk 22 dosavadní účast na OH 0 účastníku v disciplíně 12 (tým. sprint). 19 (sprint) reálný cíl do 10, místa (tým. sprint), do 16. místa (sprint) supervýsledek do 8. místa (tým. sprint), do 12. místa (sprint) nejlepší umístění Cechů v historii OH sprint 9. Buráň 1996* Denis Špička věk 19 dosavadní účast na OH 0 účastníků v disciplíně 12 (tým. sprint), 24 (keirin) reálný cíl do 10. místa (tým. sprint), do 20. místa (keirin) supervýsledek do 8. místa (tým. sprint), do 16. místa (keirin) nejlepší umístění Čechů v historii OH keirin 7. Buráň 2000 bodovací závod jednotlivců, závod dvojic (madison) Milan Kadlec věk 34 dosavadní starty na OH 1 (2004 - 5. v bodovačce, 12, v madisonu) účastníku v disciplíně 23 (bodovačka), 15 (dvojice) reálný cíl do 6. místa (bodovačka), do 8. místa (dvojice) supervýsledek medaile (bodovačka, dvojice) nejlepší umístění Čecha v historií OH 5. Kadlec 2004 (bodovačka)" závod dvojic (madison) Alois Kankovsky věk 25 dosavadní starty na OH 1 (2004 -18. ve sprintu. 10.1 km s pev. startem) účastníků v disciplíně 15 (dvojice) reálný cíl do 8. místa supervýsledek medaile nejlepší umístění Cechů v historii OH 12. Kadlec-Lazar (madison) stíhací závod jednotlivkyň, bodovací závod jednotlivkyň Lada Kozlíková věk 28 dosavadní účast na OH 2 (2000 -10. ve stíhačce. 2004 -15. v bodovačce) účastnic v disciplíně 12 (stíhačka). 21 (bodovačka) reálný cíl do 10. místa (stíhačka), do 8. místa (bodovačka) supervýsledek do 8. místa (stíhačka), medaile (bodovačka) nejlepší umístění Češky v historii OH výsledky Kozlíkové (viz. výše) ' po vzniku samostatné ČR, od OH 1996 v Atlante 174 I VELO 7-8/2008