v 8. Hypotéza somatických markerů Jak uvažujeme a rozhodujeme se Téměř nikdy nepřemýšlíme o přítomném, a pokud ano, jen proto, abychom viděli, jaké světlo vrhá na naše plány do budoucna.1 Z těchto Pascalových slov člověk snadno vyčte, jak vnímavý byl vůči zdánlivé neexistenci přítomnosti, kterou právě prožíváme, jak využíváme minulost k plánování budoucnosti, ať už blízké nebo vzdálené. Tento vše pohlcující nekonečný proces tvoření je podstatou veškerého uvažování a rozhodováni. Tato kapitola postihuje jen zlomek jejich možnéjieu-robiologické opory. ~"~" Pro přesnost uveďme, že smyslem uvažování je rozhodování a podstatou rozhodování je výběrTmožnóští reakce, tedy výběr mimoslovního jednáni, slov, vět či jejich kombinace z mnoha v dané chvíli možných v určité situaci. Uvažování a rozhodování jsou navzájem natolik propletené, že je často zaměňujeme. Phillip Johnson-Laird postihl jejich pevné propojení výrokem: „K rozhodnuti je třeba posouzení, k posouzení je třeba uvažováni a k uvažování je třeba rozhodnutí (o čem uvažovat)."2 Pod pojmy „uvažování" a „rozhodování" obvykle spadá, že ten, kdo rozhoduje, má znalosti (a) o situaci, v níž se má rozhodnout, (b) o různých možnostech jednání (reakcí) a (c) o následcích každé z těchto možností (výsledcích) okamžitě a v budoucnu. Znalosti, uložené v paměti ve formě dispozičních reprezentací, mohou být vědomí zprostředkovány jak v mi-mořečené, tak v řečové verzi, a to v podstatě najednou. Pojmy „uvažování" a „rozhodování" rovněž obvykle naznačují, že ten, kdo se rozhoduje, má k dispozicí jistou logickou strategii produkce platných hypotéz, na jejichž základě vybírá tu nejlepší reakci, a že k uvažování jsou nezbytné podpůrné procesy. K těm se nejčastěji řadí pozornost a pracovní paměť, ale ještě jsem nikdy neslyšel v této souvislosti o emocích či pocitech a téměř nikdy o mechanismech, jimiž se vytváří různorodý repertoár možností pro výběr. 148 Z toho všeho vyplývá, že ne všechny biologické procesy ústící do výběru reakce patří do složky uvažování a rozhodování, jak zde bylo popsáno. Vypomůžeme si následujícími příklady. Prvním příkladem je pokles hladiny krevního cukru v krvi. Co se stane, když vám poklesne hladina krevního cukru a neurony v hy-pothalamu úbytek zjistí? Vznikne situace vyžadující akci. V dispozičních reprezentacích hypothalamu je zapsáno fyziologické „know-how" a v neuronálním obvodu je zase „strategie" výběru reakce, jež spočívá v nastolení pocitu hladu, který vás nakonec donutí něco pojíst. Celý proces ale nevyžaduje žádné viditelné znalosti, žádný jednoznačný výklad možností a následků ani žádný vědomý mechanismus vyvozování závěru až do bodu, kdy si uvědomíte, že máte hlad. Druhou ilustraci je situace, v níž se člověk snaží odněkud rychle dostat, aby se vyhnul padajícímu předmětu. Řítící se objekt potřebuje okamžité jednání. Člověk má na vybranou z několika možností jednání (uhnout, nebo neuhnout) a každá z nich má jiné důsledky. Ovšem k výběru reakce nevyužíváme ani vědomých (explicitních) znalostí, ani vědomé strategie uvažování. Potřebné znalosti byly vědomé kdysi, když jsme poprvé poznali, že nás padající předměty mohou zranit a že vyhnout se jim nebo je zastavit je lepší než se nechat praštit. Jak jsme rostli, udělaly zkušenosti s takovými situacemi z našeho mozku solidního protihráče s nejvýhodnější odpovědí po ruce. Dnes znamená „strategie" výběru reakce aktivaci silného propojení mezi podnětem a reakcí, takže reakce nastává automaticky a rychle, bez snahy o uvažování, i když se o ně člověk může vědomě snažit. Třetí ilustrace je souhrnem nejrůznějších příkladů rozdělených do dvou skupin. Do první spadá výběr povolání, rozhodování o výběru ženicha či nevěsty a přátel, rozhodování, zda letět letadlem, hrozí-li bouře, rozhodování, pro koho budu hlasovat nebo jak investuji své úspory, rozhodování, zda odpustím člověku, který mi ublížil, nebo -pokud jste náhodou guvernérem některého státu USA - zda udělit milost trestanci čekajícímu v cele smrti. U většiny lidí by další skupina příkladů rovněž zahrnovala třeba uvažováni spojené s projekcí nového motoru, návrhem budovy či řešením matematického problému, skládáním hudby nebo psaním knihy, případně s rozhodováním, zda se návrh nového zákona shoduje, či je v rozporu s duchem nebo zněním dodatku k ústavě. Všechny příklady u třetí ilustrace se spoléhají na domněle jasný proces vyvozování logických závěrů z přijatých premis, na proces dospívání ke spolehlivým závěrům, jež nám bez zátěže vášní umožňují vybrat 149 tu nejlepší dosažitelnou možnost, vedou k nejlepšímu dosažitelnému výsledku, a to i u nejhoršího představitelného problému. Proto není nijak těžké oddělit třetí ilustraci od prvních dvou. Ve všech příkladech uvedených v třetím příkladu jsou podněty složitější, možnosti reakci jsou početnější, jejich jednotlivé výsledky mají více důsledků a výsledky jsou často rozdílné pro daný okamžik a do budoucna, čímž se nastolují konflikty mezi možnými výhodami a nevýhodami v různých časových rámcích. Složitost a nejistota se zdají být tak obrovské, že není snadné dobrat se spolehlivých odhadů. Neméně významné je, že velký počet z těch myriád možností a výsledků se musí objevit ve vědomí, aby je bylo možné použít. Pro konečný výběr reakce musí člověk zapojit uvažování, což znamená udržet si v myslí množství faktů, předvídat výsledky hypotetických činů a srovnávat je s okamžitými a dlouhodobými cíli, a to vše vyžaduje metodu, jeden určitý typ herního plánu z několika, jež jste si v minulosti nespočetněkrát nazkoušeli. Vzhledem k zásadním rozdílům mezi třetím příkladem a prvními dvěma není nic divného na tom. že se lidé obecně domnívají, že mechanismy třetího příkladu a prvních dvou příkladů nemají mezi sebou žádné souvislosti, ani duševní, ani nervové, a jsou fakticky natolik odděleny, že Descartes umístil mechanismy třetího přikladu jako punc lidského ducha mimo tělo, zatímco druhé dva zůstaly uvnitř coby znamení zvířecích principů. Tak odděleny, že jeden reprezentuje jasné myšlení, schopnost dedukce a algoritmičnost, zatímco druhý doprovází temný a méně disciplinovaný život vášní. Pokud se ovšem povaha příkladů ve třetí ilustraci výrazné liší od prvních dvou. pak rovněž uváděné příklady nemohou být stejného druhu. Připustíme-li, že všechny v nejběžnějším smyslu toho slova vyžadují rozum, jsou osobě, která se rozhoduje, a jejímu společenskému prostředí některé bližší než jiné. Rozhodování, koho milovat a komu odpustit, výběr povoláni či investice jsou bezprostřední osobní a společenské sféry; řešení Fermatova posledního teorému nebo prohlášení ústavnosti v legislativní záležitosti se od osobního jádra vzdalují (i když si lze představit výjimky). První z nich se okamžitě spojují s pojmy racionality a praktického rozumu, na druhé se spíš hodí obecný smysl rozumu, teoretický rozum nebo i čistý rozum. Zajímavé na celé věci je, že přes zřejmé odlišnosti mezi příklady a přes jejich jasné členění podle sféry a úrovně složitosti může všemi procházet jediná červená nitka ve formě sdíleného neurobiologického jádra. 150 Uvažování a rozhodování v osobním a společenském prostoru Uvažovat a rozhodovat se může být obtížné, zejména pokud jde o záležitosti osobního života a bezprostředního společenského kontextu. Existují dobré důvody se jimi zabývat oddělené. Ani výrazné poškození v oblasti osobního rozhodování nemusí ještě totiž provázet významné zhoršení v neosobní sféře, jak to potvrdil případ Phinease Gage. Elliota a dalších. V současné době zkoumáme, jak kompetentnejšou takoví pacienti schopni uvažovat, pokud se jich premisy přímo netýkají, a jak dospívají k následným rozhodnutím. Možná že čím méně se _íf problémy dotýkají jejich osobní a společenské existence, tím lépe je zvládají. Za druhé, posuzování lidského chování z hlediska zdravého rozumu podporuje podobnou disociaci ve schopnostech uvažování s ostřím na obou stranách. Všichni známe lidi, kteří se ve společen- < ských situacích velmi dobře orientuji, mají neomylný čich na výhody pro sebe a svou skupinu, ale mohou se projevit jako pořádní nešikové. když jim svěříme neosobní a nespolečenský problém. Ale i opačný stav může být stejně katastrofický. Všichni také známe kreativní védce a umělce, jejichž společenské cítěni je ostudné a kteří sami sobě i ostatním svým chováním pravidelně škodí. Přímo ukázkovým příkladem je roztržitý profesor. V těchto odlišných osobnostních stylech se odráží přítomnost či nepřítomnost toho, čemu Howard Gardner říká „sociální inteligence", nebo přítomnost a nepřítomnost jedné či druhé z mnohých inteligencí, jako je například „matematická".3 Osobni a bezprostřední společenská sféra je těsně svázána s naším osudem a přináší nejvíce nejistot a složitostí. Dobře se rozhodovat v rámci této sféry znamená v podstatě vybírat reakci, která bude v konečném výsledku výhodná pro organismus z hlediska přežití a jeho kvality. Dobře se rozhodovat znamená rovněž rozhodovat se efektivně, zejména pokud hrajeme o čas. přinejmenším se rozhodovat v časovém rozpětí-pevažovaném pro daný problém za patřičné. Jsem si vědom toho, jak obtížné je definovat to, co je výhodné, a uvědomuji si, že určité výsledky mohou být výhodné pro určité jedince, ale ne už pro ostatní. Například být milionář nemusí být vždy dobré, totéž může platit, i pokud jde o výhry. Hodně záleží na souvislostech a na určeném cíli. Kdykoli nazývám rozhodnutí výhodným, mám na mysli základní osobní a společenský přínos, jako je přežití jedince a jeho druhu, bezpečí přístřeší, udržení fyzického a duševního zdraví, zaměstnáni a finanční solventnost a dobré postavení v rámci společen- 151 lowě zvažování a konečného výběru. Somatické markery pravděpodobně___ nkých zvyšuji přesnost a efektivitu rozhodovacího procesu, jejich absence naopak oboje omezuje. Tento významný rozdil lze ovšem snadno pře- ™ěm blednout. Nase hypotéza se nezabývá uvažováním a kroky následující- aka- mi po činnosti somatického markem. Stručné řečeno - somatický mar- < ;ocia- kerje specifickým případem pocitu vzniklého na základě sekundárních lékař- emocí. Tyto emoce a pocity jsou učením propojeny s předpokládanými enou následky určitých scénářů jednání v budoucnu. Pokud se k určitému možnému následku pojí negativní somatický marker, funguje jejich kombinace jako výstražné znamení. V případě, že je příslušný somatický marker pozitivní, působí jako stimul. Taková je tedy podstata hypotézy somatických markerů. Ovšem abyste ji pochopili v plné šíři, musíte číst ještě dále. Zjistíte, že somatické markery mohou někdy fungovat skrytě (aniž by zasáhly vědomí) a přicházet „jakoby" oklikou. Somatické markery za nás svobodně nerozhodují. Napomáhají svobodné vůli tímLže zvýrazní určiténiQžiiQsti (ať už nebezpečné či příznivé) a rychle je vyíoucTz dalších úvah. Představte si je třeba jako automatický systém vyhodnocování předpovědí, jenž - ať chcete nebo ne - vyhodnocuje extrémně odlišné scénáře vaší předpokládané budoucnosti. Nebo jako zařízení k vychylování z dráhy určitým směrem. Představte si třeba, že dostanete nabídku výrazné rizikové investice s nezvykle vysokým úrokem. Musíte se rozhodnout rychle, uprostřed mnoha dalších záležitosti rozptylujících pozornost. Jestliže myšlenku na investici prováži negativní tělesný stav, pomůže vám tuto možnost zamítnout a povede k detailnější analýze jejích potenciálně zhoubných následků. Negativní pocit propojený s budoucnosti působí proti svůdným vyhlídkám na okamžitý velký zisk. Výklad z hlediska somatických markerů se tedy slučuje s názorem, že efektivní osobní a společenské chování vyžaduje, aby si jednotlivci vytvářeli adekvátni „teorie" o své vlastni mysli a o myslích ostatních lidi. Na základě těchto teorií pak lze předpokládat, jaké teorie si jiní zformulovali o naší mysli. Základem je pochopitelně přesnost a detailnost, neboť se pohybujeme v oblasti kritického rozhodování ve společenských situacích. Opét je nutné posoudit obrovské množství scénářů 155 152 jednání, a já tvrdím, že somatické markery (nebo něco jim podobného) usnadňuji proces probírání takové masy podrobností - a ve své podstatě omezují nutnost třídění, protože automaticky nabídnou přijatelnější složky scénáře. Projevuje se zde jasně partnerství mezi takzvanými poznávacími procesy a procesy obvykle nazývanými „emo-etonaínľ\_ Tento obecný výklad se rovněž vztahuje na výběr jednání, jehož okamžité následky jsou negativní, jenž však do budoucna bude přínosem. Příkladem je překonávání těžkostí ted\ abychom později dosáhli prospěchu. Abyste třeba zvrátili kolo osudu svého upadajícího podniku, musíte vy i vaši zaměstnanci ode dneška akceptovat snížení platů a zároveň výrazný nárůst pracovní doby. Okamžité vyhlídky nikoho nepotěší, ale myšlenka na pokrok do budoucna vytváří pozitivní somatický marker a ten překonává tendenci zamítnout dnes nepříjemnou alternativu. Tento pozitivní somatický marker, vyvolaný představou příznivých výsledků v budoucnosti, se musí stát základem pro překonání nepríjemností jako předehry k potenciálně lepším věcem. Jak by se jinak člověk smířil s operacemi, během pro zdraví, středoškolskou docházkou a lékařskou fakultou? Prostě silou vůle, můžete namítnout, ale jak pak vysvětlit silu vůle? Síla vůle vychází z toho, že odhadneme možnost prospěchu, a ten nemusí být správné uvážen, pokud pozornost není správné nasměrována jak na dnešní nepříjemnosti, tak na budoucí odměnu, tedy zároveň na utrpení teď\ na budoucí ocenění. Když nebudete brát v úvahu budoucnost, vaše silná vůle přijde o vítr z plachet. Síla vůle je prostě jen jiným pojmenováním myšlenky výběru spíše podíe dlouhodobých cílů než podle krátkodobých. Na okraj o altruismu A teď bychom rádi věděli, zda se předcházející vysvětlení vztahuje na většinu, nebo snad i všechna rozhodnutí obvykle zahrnovaná pod pojem altruistická, tedy taková, jako je obětování se rodičů pro děti nebo prostě jednoho člověka pro druhého, nebo jako činy, jež dříve dobří občané konali pro krále a vlast a jež stále konají zbylí hrdinové dnešní doby. Kromě zřejmého dobra, které altruisté přinášejí druhým, mohou zahrnout dobrem sami sebe ve formě pozitivního sebehodnoceni, společenského uznání, veřejných poct a přízně, prestiže a možná i peněz. Vyhlídku na jakoukoli z těchto odměn může doprovázet duševní vytržení (jehož neuronální podstatu vidím jako pozitivní somatický mar- 156 A„#^«irt Q riomacir» M n Ph D ker) a to se nepochybné projeví v ještě úchvatnější extázi, když se vidina promění v realitu. Altruistické chování svým provozovatelům svědčí ještě dalším a pro nás zajímavým způsobem. Chrání totiž altru- <^ isty od budoucí bolesti a utrpení způsobených ztrátou nebo hanbou z toho, že se nechovali altruisticky. Nejenže vás myšlenka na to, že když budete riskovat svůj život, zachráníte své dítě, naplní příjemným pocitem, zatímco myšlenka, že byste své díté nezachránili a přišlí o něj, ve vás vyvolá pocity daleko nepříjemnější než hrozící riziko. To znamená, že se rozhodujete mezi bezprostřední bolestí a odměnou v budoucnu a mezi bezprostřední bolesti a ještě horší bolestí v budoucnosti, (Svým způsobem srovnatelný je příklad podstupování rizika boje ve válce. V minulosti společnost oceňovala „morální" války a oslavovala ty, kdo boj přežili, a pranýřovala a hanobila ty, kdo se ho odmítli zúčastnit.) Znamená to snad, že pravý altruismus neexistuje? Je tento pohled na lidského ducha příliš cynický? Nemyslím. Jednak pravda o altruismu nebo o jemu podobném chování souvisí se vztahem mezi tím, čemu vnitrně věříme, co cítíme nebo zamýšlíme, a tím, co navenek za své přesvědčení, pocity nebo záměry považujeme. Pravda se nevztahuje na fyziologické příčiny, nutící nás věřit, cítit nebo zamýšlet něco určitým způsobem. Přesvědčení, pocity a záměry vznikají ve skutečnosti jako produkt_mnoha faktorů zakořeněných v našich organismech aj/ kulturách, z nichž pocházíme, přestože tyto faktory mohou být slabé a my si jich nemusíme být vědomi. Pokud určité důvody z oblasti neurofyziologie či vzdělaní způsobuji, že neklen lidé budou spíše čestní a štědři. prosím. Jejich čestnost_aobétavost nejsou proto o nic méně záslužnými. Navíc pochopeni neurobiologických mechanismů jako příčiny určitých aspektů poznání a chování zdaleka nesnižuje hodnotu, krásu či x^ důstojnost tohoto poznání či chování. A přestože biologie ä kultura naše uvažování často ovlivňuji, ať už přímo či nepřímo, a může se zdát, že omezuji osobni svobodu, musíme si uvědomit, že lidské bytosti mají jistý prostor pro tuto svobodu, pro volbu a samotné konání, jež může směřovat proti zřejmé podstatě biologie i kultury. Některé velkolepé pokroky lidstva vznikly právě zamítnutím toho. k čemu biologie či kultura lidi vede. Takové úspěchy jsou potvrzením nové úrovně bytí. kdy je člověk schopen vynalézat nové artefakty a razit si cestu vpřed více správnými způsoby existence. Za určitých okolností ovšem může být osvobozeni z biologických a kulturních pout charakteristickým projevem bláznovství a může živit myšlenky a činy duševně chorých. ip nrnfesorem :9 na City. Kých j vý-rov-jrovy lowé kých není fdec-aka-ocia- 3 káranou 157 152 Původ somatických markerů Jaký je z neurologického hlediska původ somatických markerů? Jak jsme k tak užitečným prostředkům přišli? Narodili jsme se s nimi? A pokud ne, jak vznikly? Narodili jsme se s nervovou výzbrojí, jejímž úkolem je vyvolávat somatické stavy jako reakci na určité typy podnětů, tedy se soustrojím primárních emoci. Taková mašinérie je vnitřně přizpůsobená k vytváření signálů ohledně osobního a společenského chování a zahrnuje dispozici párovat na vstupu velký počet společenských situací s proměnlivými somatickými markery. S tímto pohledem korespondují určité výsledky u normálních lidských bytosti stejně jako důkazy složitých vzorců společenského chápání u dalších savců a u ptáků.6 Přesto většina somatických markerů, které se uplatňují v našem racionálním rozhodování, pravděpodobně vznikla v našich mozcích v průběhu procesu učení a zespo-lečenštění, kdy se určité druhy podnětů propojily s určitými druhy tělesných stavů. Jsou tedy založeny na procesu sekundárních emoci. Rozvoj přizpůsobivých somatických markerů vyžaduje normální mozek i kulturu. Pokud je na počátku buď mozek, nebo kultura de-fektni, nebudou hrát somatické markery pravděpodobné adaptivní roli, jak nám to dosvědčují někteří pacienti trpící stavem nazývaným vývojová sociopatie nebo psychopatie. Vývojové sociopaty a psychopaty dobře známe z titulků zpráv. Kradou, znásilňuji, zabíjejí, lžou. A často to bývají lidé velmi schopni. Jejich emoční práh, pokud se vůbec nějaký projeví, leží tak vysoko, že se zdají být nevzrušeni, a podle vlastních popisů jsou necitelní a lhostejní. Jsou zosobněním té chladné hlavy, o níž nám vždycky říkali, že si máme zachovat, chceme-li se správně rozhodnout. Chladnokrevně a k viditelné škodě všech zúčastněných včetně sebe sama sociopati své zločiny často opakují. V podstatě jsou dalším příkladem patologického stavu, ve kterém se rozklad racionality spojuje s úbytkem nebo úplnou absencí citu. Je jistě možné, že vývojová sociopatie vzniká z dysfunkcí téhož celkového systému, jenž se poškodil v Gageově případě, a to na kôrové nebo podkorové úrovni. Poruchy vývojové sociopatie se ovšem neobjevují následkem hrubého makroskopického poškození v dospělosti, ale pocházejí spíš z abnormálních spojů a abnormálních chemických signálů majících svůj počátek v raných vývojových stadiích. Pochopení neurobiologického základu sociopatie by mohlo x"vést k její prevenci či léčbě. Pomohlo by nám rovnéž pochopit, nakolik společenské faktory spolupůsobí s biologickými faktory při zhoršo- 158 r Antonin R namaqjn M O Ph D vání stavu, nakolik ovlivňují jeho frekvenci, nebo dokonce objasnit stavy, jež se mohou projevovat podobně, ale závisejí především na spole-čensko-kulturních faktorech. Pokud se v dospělosti zničí neuronální soukolí, jehož úkolem je právě vývoj a rozvinuti somatických markerů, jako tomu bylo u Gage, nástroje somatických markerů přestanou fungovat správně, přestože do té doby bylo vše v pořádku. Terminem „získaná" sociopatie (způsob projevu u pacientů se získanou sociopath lze přirovnat k „naučení se" těsnopisu) označuji část chování těchto pacientů, přestože moji pacienti se od vývojových sociopatů v několika ohledech liší, významné například v tom, že bývají jen zřídkakdy nebezpeční. Vliv „zvráceného kulturního prostředí" na normální dospělý systém uvažování se zdá být méně drastický než následky zničení určité oblastí mozku pro týž normální dospělý systém. Přesto existují i důkazy o opaku. V Německu či Sovětském svazu let třicátých a čtyřicátých, v Číně při kulturní revoluci a v Kambodži za Pol Potová režimu, abych zmínil pouze ty nejznámější případy, převážila zvrácená kultura nad tím. co bychom nazvali normálními mechanismy uvažování, a vedla ke katastrofickým následkům. Obávám se, že dokonce v mnohých složkách zapadni společnosti bychom postupně nalezli další tragické příklady. ^Somatické markery se tedy formují na základě zkušenosti, ovládány vnitrním systémem preferencí, a pod vlivem souborů vnějších okolností, zahrnujících nejen bytosti a události, na něž organismus musí reago^ vat, ale i společenské konvence a etická pravidla. Neuronálním základem vnitřního systému preferencí jsou především vrozené regulační dispozice, jejichž smyslem je zajistit přežití organismu. Dosažení přežití splývá s nikdy nekončícím snižováním počtu nepříjemných tělesných stavů a dosažením homeostáze, tj. funkčně vyvážených biologických stavů. Vnitřní preferenční systém je nasměrován k vyhýbáni se bolesti, k vyhledávání potenciálního potěšeni a pravděpodobné je přednastaven k dosahování těchto cílů v různých společenských situacích. Vnější soubor okolností zahrnuje bytosti, fyzické životní prostředí a události, ve vztahu k nimž jednotlivec musí jednat, možné alternativy jednání, možné budoucí následky takového jednání a trest nebo odměnu, jež provází určitou alternativu, a to jak bezprostředně, tak i v určitém časovém horizontu, jako promítnutí výsledku zvoleného jednání. V raných stadiích vývoje patří odměna a trest nejen jedincům samotným, ale rovněž rodičům a dalších starším osobám či vrstevni- ifi nrofesorem * na :ity. /ch vý- ov-ovy swě /ch ění lec-ka-3ia-dec-sledného zisku, nekonečné návrhy a neplodná porovnání možností aka_ a eventuálních následků. Dalo nám ohromnou práci ho poslouchat a nepraštit rukou do stolu, aby už konečně přestal. Nakonec jsme mu potichu řekli, aby se dostavil ve druhý z možných termínů. Jeho odpověď byla stejně klidná a okamžitá. Řekl prostě: „V pořádku." Diář zmizel v kapse a pacient byl pryč. UouUxa+í * Jeho chování je klasickým příkladem limitů čistého rozumu. Svědčí rovněž o hrozivých následcích absence automatizovaných mechanismů<^ rozhodováni. Automatizovaný mechanismus somatických markerů by pacientovi pomohl více než jedním způsobem. Pro začátek by se vylepšil celkový rámec problému. Nikdo by se jím nezabýval tak dlouho jako pacient, neboť automatizovaný nástroj z kolekce somatických markerů by nám býval pomohl identifikovat zbytečnost a méně závažný charakter celého procesu. Kdyby nic jiného, uvědomili bychom si. jak stupidní je to úsilí. Na jiné úrovni bychom ucítili potenciální plýtvání v přístupu k věci a zvolili bychom jednu z možností, podobné jako bychom si házeli korunou nebo se spolehli na určitý dobrý pocit v souvislosti s jedním či druhým datem. Nebo bychom prostě nechali rozhodnutí na tazateli s odpovědí, že na tom v podstatě nesejde, ať si vybere sám. Stručně řečeno, představili bychom si tu ztrátu času a zaznamenali ji negativním markerem; představili bychom si, co se odehrává v myslích těch, co nás pozorují, a zaznamenali marker zahanbující. Máme důvod se domnívat, že i u pacienta se objevily určité vnitřní „obrazy", ale absence markerů způsobila, že jim nebyla věnována patřičná pozornost a úvaha. Jestliže se podivujete, jak je bizarní, žeJ)ioIogické stimuly a emoce-mohou být.jak_přínosem, tak zhoubou^ovölte'mi dodat, že by to rozhodné nebyl v biologii jediný případ, kdy určitý faktor nebo mechanismus může hrát jak negativní, tak pozitivní roli - podle okolností. Všich- 171 ni víme, že oxid dusičný je jedovatý. Znečisťuje ovzduší a otravuje krev. Tentýž plyn ovšem funguje jako nervový přenašeč, který vede signály mezi nervovými buňkami. Ještě delikátnejší je situace s jiným nervovým přenašečem, s glutamátem. Glutamat je v mozku všudypřítomný, neboť ho nervové buňky užívají k vzájemné excitaci. Když se ovšem nervové buňky poškodí, například úderem, uvolní do okolí obrovské množství giutamátu, což vyvolá extrémní excitaci a nakonec i smrt nevinných a zdravých nervových buněk v okolí. Otázka zde vznesená se ve svých důsledcích dotýká typu a množství somatického zabarvení rozdílných rámců řešeného problému. Pilot letadla, který ve špatném počasí přistává na rušném letišti, nesmí připustit, aby ho jeho pocity rozptylovaly při sledování detailů, na nichž závisí rozhodování. Přitom pocity spojené v dané situaci s důležitými cíli jeho chování, pocity zahrnující jeho smysl pro zodpovědnost za životy cestujících a posádky, za jeho vlastní život i život jeho rodiny ~y musí ve stejné době fungovat. Nadbytek pocitů v malých rámcích nebo nedostatek ve větším může mít katastrofické následky. Obchodnici na burze jsou na tom podobné. Fascinující ilustrace těchto myšlenek se nachází ve studií o Herber-tu von Karajanovi.lx Rakouští psychologové G. a H. Harrerovi měli možnost sledovat škálu Karajanových autonomních reakcí v různých situacích: když přistával svým soukromým letadlem na letišti v Salcburku, když dirigoval v nahrávacím studiu a když poslouchal čerstvou nahrávku z playbacku (byla to Beethovenova předehra k Leonoře III). Von Karajanův hudební výkon byl poznamenán výraznými změnami reakci. Jeho tepová frekvence intenzivněji vzrůstala spíše při pasážích s emočním nábojem než při vlastní fyzické námaze. Tepový průběh při poslechu nahrávky kopíroval záznam získaný při nahrávání. Příznivé je. že Karajan přistál s letadlem jako v bavlnce, a když mu po dosednutí bylo řečeno, aby v ostře vzestupném úhlu nouzové vzlétl, pulz mu mírné vzrostl, ovšem daleko méně než při hudební produkci. Jeho srdce žilo hudbou a to mu i svědčilo, jak jsem jednou osobné zjistil při koncertu: Těsné předtím než pokynul taktovkou k začátku provedení Beethovenovy Šesté» pošeptal jsem cosi své ženě, která seděla vedle. Von Karajan strnul v pohybu rukou, otočil se a probodl mě pohledem. Škoda že nám nikdo neměřil pulz. 172 n a Za hranicemi somatických markerů /, h Přes nesporný význam mechanismu somatických markerů pro konstrukci neurobiologie racionality je zřejmé, že nezbytnost v tomto případě neznamená dostatečnost. Jak jsem už poznamenal, logické uva- v žování působi i za hranicemi somatických markerů. Navíc, aby soma- ě tické markerv mohly zafungovat, musí několik procesů předcházet, sou- h časně proBěhnouťči okamžitě následovat. Co to je za procesy a lze —vůbec spekulovat o jejích nervovém substrátu? ^ Co se ještě děje, když somatické markery viditelně či skrytě ovliv- :" ňují své prostředí? Co se odehrává v našem mozku, že „představy", podle nichž uvažujeme, vydrží po nezbytnou dobu? Abychom dokázali od- ř_ povědět na tyto otázky, vraťme se k problému načrtnutému na začátku u kapitoly. V okamžiku, kdy se rozhodujeme, prostupuje naší mysli bohatý a široký záběr vědomosti o situaci, které jsou produktem úvah. Aktivují se „obrazy" odpovídající milionům možností jednání a milionům možných následků a dostávají se do centra pozornosti. Nechybějí ani řečová vyjádřeni oněch bytostí a scén, slova a věty, popisující, co naše mysl vidí a slyší, a soupeří o své místo na slunci. Celý proces je založen na plynulém vytváření kombinací bytostí a události, které ústí do bohatě rozrůznéné nabídky „představ", jež jsou v souladu s předem kategorizovanými vědomostmi. Jean-Pierre Changeux navrhuje pro prefrontální struktury, v nichž pravděpodobně probíhá proces, který vyvolává tvorbu širokého repertoáru „představ" v jiných oblastech mozku, název „generátor rozličnosti".19 Generátor rozličnosti potřebuje obrovské množství faktických poznatků o situacích, do nichž se můžeme dostat, o jejich jednotlivých aktérech, různých možnostech jejich jednání a různých následcích. Faktické znalosti se třídí (fakta jsou zařazena do tříd podle utvářecího hlediska), což přispívá k rozhodování pomocí klasifikace typů možností, typů následků a vazeb mezi možnostmi a následky. Možnosti a následky se kategorizují podle určité dané hodnoty. Pokud se dostaneme do nějaké situace, dává nám roztřídění zminula možnost rychle přijít na to, jak budou daná možnost či následek výhodné nebo jak různé nahodilosti mohou modifikovat stupeň výhodnosti. Celý proces uvolnění znalostí je možný pouze při dodrženi dvou S\ podmínek. 1) Člověk musí být schopen uvést do chodu mechanismy základni pozornosti, jež umožní duševní „představě", aby přetrvala ve vědomí relativně oddělená od ostatních. Pravděpodobně k tomu dochází tak, že činnost nervových buněk, které jsou zodpovědné za udržení 173 i2 určité „predstavy" v centru pozornosti, se zvýší, zatimco činnost okolních nervových bunék je potlačena.20 2) Musí fungovat mechanismy základní pracovní paměti, která si podrží oddělené „predstavy" na relativně „dlouhou" dobu stovek až tisíců milisekund (od desetin sekundy až po několik po sobě jdoucích sekund).2' To znamená, že mozek po čase znovu opakuje topograficky uspořádané reprezentace podporující tyto oddělené „představy". V tomto okamžiku je ovšem potřeba položit zásadní otázku: Co uvádí do pohybu základni pozornost a pracovni '? Odpověď může zniLpouze - zs^základní hodnota, tedy sbírka nich preferenci tkvících v biologických regulacích, základní pozornosti a pracovní paměti není naděje na souvislou duševní aktivitu a je zcela jisté, že somatické markery nemohou fungovat vůbec, neboť nemají žádné stabilní hřiště, na němž by se mohly projevit. Pozornosti pracovní paměť jsou ovšem potřeba nejspíš i po spuštéňlmě^afiísmu somatických markerů. Jsou nezbytné pro proces uvažování, při němž se porovnávají možné následky, srovnává se žebříček výsledků a tvoří se domněnky. V plném znění hypotézy somatických markerů tvrdím, že somatický stav - ať už negativní či pozitivní - způsobený objevením dané reprezentace funguje nejen jako marker pro hodnotu, kterou vyjadřuje, ale rovněž jako zesilovač pro plynulou pracovní paměť a pozornost. Jednotlivým krokům „dodává energii" právě to, že proces je současně pozitivně či negativně vyhodnocován v rámci individuálních preferenci a cílů člověka. K zaměření a udržení pozornosti a pracovní paměti rovněž nedochází zázrakem. Jednak jsou motivovány preferencemi vtisknutými organismu a jednak i preferencemi a cíli získanými na základě těch prvních, vnitřních. Pokud jde o prefrontální kůru, přicházím s tvrzením, že somatické markery, fungující v rámci bioregulační a společenské domény, které lokalizuji do ventromedial™ oblasti prefrontální kůry, ovlivňuji pozornost a pracovní paměť, umístěné v dorzolaterální oblasti, na níž závisí zacházení s dalšími sférami znalostí. Zůstává tak otevřená možnost, že somatické markery mají rovněž vliv na pozornost a pracovní paměť / v samotné bioregulační a společenské sféře. Jinými slovy - u normál-/ nich lidí vybudí somatické markery vzniklé při aktivaci určitou naho-/ dilostí prostřednictvím poznávacího systému pozornost a pracovní / paměť. Pacienti s poškozením ventromediálnich oblastí prefrontální kúry trpí menším či větším oslabením všech těchto akcí. 174 Ovlivňování a utváření pořádku V procesu uvažování se tedy na široké paletě scénářů utvářených podle faktických znalostí projevují tři podpůrné faktory: automatizované somatické stavy se svými ovlivňovacími mechanismy, pracovní paměť a pozornost. Všechny tři se vzájemně ovlivňují a zdá se, že se všechny zaobírají závažným problémem vnesení pořádku do paralelních prostorových projevů, což je problém poprvé zaznamenaný Karlem Lashleym. Vzniká proto, že stavba mozku umožňuje v určitém časovém okamžiku jen omezené množství duševních a pohybových projevů.22 „Představy" utvářející naše myšlenky musí být strukturovány do „frází", které je dále potřeba „větně" seřadit v čase, podobně jako pohyby, z nichž se skládají vnějši reakce, musi být určitým způsobem „frázovány" a tylo fráze zasazeny do určitého „větného" pořádku, aby pohyb dosáhl žádaného účinku. Rámcový výběr, z nějž nakonec vzejdou „fráze" a „věty" naší mysli a pohybů, probíhá paralelně. A protože jak u myšlenek, tak u pohybuje nutné souběžné zpracování, organizování několika seřazených sekvencí probíhá neustále. Jestliže předpokládáme, že rozum je založený na automatizovaném výběru nebo na logické dedukci zprostředkované systémem symbolů nebo - nejlépe - na obojím, nevyhneme se problému pořádku. Navrhuji následující řešení: 1) Pokud má být do eventuálních možností nastolen pořádek, je potřeba je seřadit. 2) Mají-li se řadit, musí pro to být nějaká kritéria (ekvivalentním pojmem jsou hodnoty či preference). 3) Kritéria nám poskytují somatické markery. Vyjadřují v daném čase souhrn preferenci, jež jsme nabyli a osvojili si. Jak se ale somatické markery projevují jako kritéria? Jedna možnost je, že když se somatické markery přiřadí různým kombinacím představ, upravují způsob, jímž s nimi mozek zachází, a tedy projevují vliv. Tento vliv může každé složce přiřazovat různou stimulaci pozornosti, následkem čehož se automaticky přiřazuji různé stupně pozornosti různým obsahům a vzniká tak nerovný terén. Vědomé zpracováni může potom postupovat složku po složce například podle jejich zapojení do procesu. Aby k tomuto došlo, musí složky zůstat k dispozici po dobu několika stovek až tisíců milisekund v relativně stabilní podobě - a právě to má na starosti pracovní paměť. (Určitou podporu této obecné myšlence poskytují studie Wiiliama T. Newsoma a jeho kolegů o neurofyziologii perceptuálniho rozhodováni. Změna poměru signálů s určitým obsahem vyvolala při působení na specifickou popu- 175 laci neuronů „rozhodnutí" ve prospěch tohoto obsahu, zatímco ostatní možnosti nedostaly vůbec šancí).23 Normální poznávání a pohyb závisí na organizaci současných a interaktivních sekvencí. Potřeba pořádku znamená potřebu rozhodnuti, a pokud se má rozhodovat, je nutné mít rozhodovací kritérium. Protože budoucnost organismu ovlivňují mnohá rozhodnutí, je možné, že některá kritéria jsou přímo či nepřímo vrostlá do biologických stimulů organismu (jeho důvodů, abych tak řekl). Biologické stimuly mohou být vyjádřeny viditelně či skrytě a slouží jako markerové ovlivnění, uvedené do chodu zpozorněním na poli projevů v aktivní pracovní pamětí. Systém automatizovaných somatických markerů se u většiny z nás, kdo jsme měli to štěstí, že jsme vyrůstali v relativně zdravém kulturním prostředí, vzděláním přizpůsobil standardům racionality u dané kultury. Přestože svými kořeny tkví v biologické regulaci, byl vyladěn podle kulturních pravidel vytvořených k zajištění přežití v určité společnosti. Před-pokládáme-li, že mozek je zdravý a kultura, v níž se vyvíjí, rovněž, pak se systém stal racionálním podle společenských konvencí a etiky. Působení biologických stimulů, tělesných stavů a emocí může být nenahraditelným základem racionality. I nižší úrovně nervové konstrukce rozumu - spolu s celkovými funkcemi těla samotného - regulují průběh emocí a pocitů tak, aby organismus dokázal přežít. Tyto nižší úrovně si udržují přímý a vzájemný vztah s tělem jako takovým a zařazují tak tělo do řetězce procesů, které vedou k nejvyššímu vzepětí rozumu a kreativity. Racionalitu pravděpodobné utvářejí a modulují tělesné signály, a přesto dokáže činit ty nejjemnější rozdíly a chovat se podle nich. Pascal, který prohlásil, že „srdce má důvody, které rozum vůbec I nezná", by možná považoval výše uvedenou úvahu za možnou.-4 Kdy-• bych mohl, jeho výrok bych upravil a řekl bych, že organismus má určité důvody, jichž rozum musí využit. Není pochyb, že proces pokračuje za hranice důvodů srdce. Za prvé jsme použitím nástrojů logiky schopni prověřit platnost výběrů, které nám naše preference pomohly učinit. Za druhé - při strategickém dedukčním a indukčním uvažování o možných jazykové vyjádřených návrzích se dokážeme dostat dále za jejich hranice. (Po dopsání tohoto rukopisu jsem narazil na několik podobně znějících hlasů. J. S. B. T. Evans nedávno přišel s myšlenkou, že existují dva typy racionality, jež se převážné zaobírají dvěma sférami, které jsem zde právě popsal (osobní/společenská a jiná); filozof Ronald De Sousa tvrdil, že emoce jsou vnitřně racionální, a Phillip Johnson-Laird a Keith Oatley přicházejí s myšlenkou, že základní emoce napomáhají racionálnímu jednání.25 176 r~^Z~7n n.mflcin M D.. Ph. D., ie profesorem •q •««•* -* •V *» CAST TRETÍ 52