Zadání úkolů 3, 4 a 5 Úvodní poznámka: Dalším úkolem je soustředit na vaši konečnou prezentaci. Všechny následující úkoly budou mezistupně vedoucí ke konečnému tvaru vaší řeči a prezentace. V závěrečném hodnocení se bude hodnotit mimo jiné také to, jak jste si dokázli přednášku promyslet dopředu a nakolik výsledek odpovídá předcházejícím úkolům. Úkol č. 3: Nyní již máte stanovené téma, dále bude vaším úkolem zaznamenat na papír shlukování představ, které téma ve vás vyvolává. (Pokud nevyvolává, pak je buď potřeba se uvolnit nebo ještě změnit téma!) Ke shlukování témat viz jednu z příloh. Další částí tohoto úkolu je ze shluku myšlenek udělat myšlenkovou mapu. Princip myšlenkové mapy spočívá v tom, že si vyberete se shlukového diagramu, myšlenky, které jsou využitelné v přednášce a tyto myšlenky zakreslíte do nového nákresu tak, že si obrazově naznačíte, které myšlenky spolu logicky souvisejí. Nezapomeňte, že myšlenky jsou navzájem provázané a mají vnitřní logiku. Čím lépe se vám tuto logiku podaří najít již napočátku, tím snadněji se vám bude psát konečný text a tím také snadněji posluchači textu porozumí. Technická poznámka: V tomto úkolu bude důležitá grafické znázornění. Můžete proto postupovat 3 způsoby: 1) Pokud umíte pracovat s počítačovou grafikou, použít ji. 2) Obrázky namalovat, a poté nascanovat a zaslat. 3) Pokud nemáte přístup ke scanu, pak můžete obrázek v daném termínu doručit na katedru k slečně sekretářce Hlavaté (U2, Katedra pedagogiky sportu). Úkol č. 4 V první části tohoto úkolu vyjděte z myšlenkové mapy a přijděte na to, jakou vnitřní strukturu má vámi zpracovávané dané téma. (Pozor – odlišujte strukturu od vnějšího členění!) Tuto vnitřní formu vypište a odůvodněte, proč si myslíte, že struktura vypadá právě takto! V druhé části se zamyslete nad tím, co všechno musíte vzít v potaz, aby text byl srozumitelný pro posluchače – co je nutné posluchačům říkat a co již ne, kontext, kolik toho posluchači mohou vědět o daném tématu, zda byste je neměli něčím motivovat, popřípadě zda byste neměli problematiku přiblížit nějakým příběhem, skutečnou událostí či smyšleným vyprávěním atd. atd. Na základě této úvahy vytvořte vnější členění. K oběma částem viz prezentaci a příslušné přílohy. Úkol č. 5 Součástí dobře vypracovaného textu jsou i technické prostředky, které podporují zajímavost textu a jeho zapamatovatelnost tím, že pracuje s gesty, s řečnickými nebo sugestivními otázkami a rétorickými figurami. Vaším úkolem je v tomto úkolu je zaprvé vypracovat pasáž vašeho budoucího textu (15–25 vět), v níž využijete nějaké výrazné gesto, které podpoří důležitou myšlenku (to se bude zkoušet běhen semináře, přesto si jej pečlivě připravte již předem a přizpůsobte mu text), a použijete jednu rétorickou a jednu sugestivní otázku. V další části bude vaším úkolem vybrat si pět rétorických figur a vymyslet vlastní příklady na dané figury. Pamatujte, že nejméně dvě z nich budete muset použít v závěrečném textu. Závěrečná poznámka: Vyjma gesta je nutné všechny části úkolů doručit nejpozději v den před seminářem do 12:00. Nezapomeňte též na kratičké dechové a hlasové rozcvičky přizpůsobené tomu s čím máte největší problémy (vyslovování hlásek, nedovyslovování hlásek, zkrácený dech, nerozezněné dutiny atd.) Toto nemusíte vypracovávat písemně.