PSYCHOLOGIE ZDRAVÍ iii. blok Lucie Brůžková bruzkova@fsps.muni.cz Duševní hygiena ¢ Duševní hygiena se zabývá v prvé řadě duševně zdravými lidmi. Zabývá se však i lidmi na hranici mezí zdravím a nemocí. Oběma skupinám přináší podněty k dodržování zásad duševní hygieny. ¢ Na rozdíl od psychoterapie se duševní hygiena zabývá spíše upevňováním duševního zdraví než nápravou nemocí a poruch. Duševní hygiena ¢ systém propracovaných pravidel a rad sloužících k udržování, prohlubování nebo znovuzískání zdraví a duševní rovnováhy (Míček, 1984), ¢ v širším smyslu slova: péče o umožnění optimálního fungování duševní činnosti, ¢ v užším smyslu slova: boj proti výskytu duševních nemocí, ¢ základem duševní hygieny je tzv. duševní zdraví - stav, který je výsledkem vědomého či nevědomého dodržování zásad duševní hygieny, ¢ správná adaptace (přizpůsobení) organizmu - ovlivňování podněty a podmínkami okolí (stresory → stres). Prvky duševní hygieny Prvky duševní hygieny vedoucí k duševní rovnováze dělíme: ¢ slovo ¢ hudba ¢ pohyb ¢ relaxace ¢ masáže ¢ energie ¢ psychostimulace ¢ životní styl a životní filozofie Time management ¢ řízení času ¢ efektivní hospodaření s časem ¢ postupy, doporučení a nástroje pro plánování času, obvykle za účelem zvýšení efektivnosti využití pracovního času ¢ co, kdy budu dělat, jednotlivým činnostem přiřadit priority (principy I., II., III. generace) ¢ zpočátku využívané zejména vedoucími pracovníky, managery / v dnešní době pro všechny… Základní pravidla pro time management ¢ Dělat věci podle priorit. ¢ Umět s věcmi „švihnout“. ¢ Co mohou dělat jiní, ať dělají jiní. ¢ Svět se beze mne nezblázní. ¢ Být nekompromisní. ¢ Umět se ovládat. ¢ Používat efektivně ty nejlepší pomůcky. Life management ¢ Pracování na všech úrovních života: - fyzická kondice a energie - prostor, ve kterém žijeme a který nás ovlivňuje více, než si připouštíme - organizování času - mezilidské vztahy - dlouhodobé strategické plánování Jaký bude můj život za jeden rok? Účetnictví pro rituály Tři zlatá pravidla duševní hygieny ¢ Nepochválím-li se sám, nikdo to za mne neudělá. Víme, co nás ta práce stála úsilí. Je důležité se pro sebe ocenit. Neostýchat se říkat dobré věci nahlas. ¢ Každý úspěch se násobí deseti, neúspěch se dělí deseti. ¢ Odpočívám alespoň o 5 minut dříve, než je úplně pozdě. Automatický odpočinek, rituály. Funkční sobectví - uchovat se zdravý svým blízkým a nezpůsobit jim stres svým zhroucením, nemocí apod. Test Pro jednotlivé části: ¢ 0: neznamená žádné pocity ¢ 7: velmi silné vnímání pocitů Tíha, teplo, napětí-uvolnění: ¢ Pro levou / pravou ruku ¢ Různé části těla Práce se smysly: ¢ Za přítomnosti smyslu (cvičení se slyšitelnou hudbou) ¢ Bez přítomnosti smyslu (cvičení bez hudby) Dýchání „ovlivníme dýcháním srdeční frekvenci“ ¢ Cvičení s využitím tepu: 1. lehce vydechnout - bez svalové námahy a ne až do vyprázdnění plic! 2. krátkou chvíli nedýchat 3. lehce se nadechnout 4. vzduch na chvíli zadržet v plících 5. bez námahy vydechnout Může se jednat i o méně intenzivní vjem. Můžeme cítit jen snížení intenzity úderů, zpomalení o jeden úder. Dýchání „ovlivníme dýcháním srdeční frekvenci“ ¢ Druhé cvičení s využitím tepu: 1. vydechnout 2. nafouknout břicho, aniž bychom se nadechli 3. povolit břicho a přitom trochu vydechnout Může být vnímáno nepříjemně. Tíha a teplo „v různých částech těla“ ¢ Tíha: 1. Zavřít oči a položit ruce dlaněmi na stehna 2. Soustředit se na dlaně a vnímat plochu kontaktu mezi dlaněmi a stehny 3. Čím je tato plocha větší, tím jsou ruce těžší… (levá / pravá ruka) ¢ Teplo: 1. zavřít oči a položit ruce dlaněmi na stehna 2. soustředit se na dlaně a vnímat pocit tepla 3. čím je teplota vyšší, tím jsou ruce uvolněnější… (levá / pravá ruka) Sociální opora ¢ je systém sociálních vztahů a vazeb, které člověk vytváří ve svém sociálním okolí a ze kterých také přijímá. ¢ začlenění člověka do sociální struktury je významným faktorem jeho psychické pohody a zdraví. ¢ systém sociálních vztahů, ze kterých lze v případě potřeby čerpat ¢ osoby mající pozitivní a úzké vztahy vazby na ostatní lidi lépe odolávají různým stresorům v životě i práci Sociální opora lze chápat ¢ jako nárazníkový faktor, kdy má příznivý vliv pouze v situacích stresu ¢ jako obecně protektivní faktor na zdraví bez závislosti na něčem Druhy sociální opory ¢ emoční opora – možnost pohovořit si o problémech s chápajícím jedincem ¢ instrumentální opora – praktická pomoc při nějaké činnosti ¢ hmotná opora ¢ podpůrná atmosféra ¢ hodnotící opora ¢ informační opora – zprostředkování informací nebo rad Literatura ¢ BLAHUTKOVÁ, M. et al. Pohyb a duševní zdraví. Brno: Paido, 2005. ¢ MÍČEK, L. Duševní hygiena. Praha: STN, 1984.