Management cestovního ruchu Materiálně technická základna CR Ing. Ida Vajčnerová, Ph.D. idava@mendelu.cz Materiálně technická základna CR — stravovací služby — ubytovací služby — doprava Stravovací služby v cestovním ruchu Závodní, školní stravování x restaurační stravování x Catering Potřeby hladu a žízně = stravování lze uspokojit: – naturální výrobou a naturální spotřebou – individuálním nákupem v maloobchodní síti, příprava pokrmů v domácnostech – soustavou společného stravování Společné stravování — činnost spojená s hromadnou výrobou, prodejem a spotřebou jídel a nápojů pro velké skupiny lidí. Funkce — základní — doplňkové (společensko-zábavné, ubytovací – přechodné ubytování) Dle druhu poskytovaných služeb rozlišujeme: 1) restaurace • bary Zvláštní nabídka stravovacích služeb u ubytovacích zařízení: · ubytování se snídaní (B/B) · polopenze (H/B) · plná penze (F/B) · all inclusive Základní formy cateringu — banket — recepce — raut — koktejl — piknik Franchising (1954, McDonald´s) Franchising - druh obchodní činnosti, kdy nabyvatel licence je oprávněn provozovat specifickou podnikatelskou činnost pod obchodním názvem nebo ochrannou známkou náležející poskytovateli licence a podle nichž poskytovatel kontroluje, jak nabyvatel podniká a poskytuje mu pomoc a radu. Franchising je licence na podnikání po určitou dobu, v určité geografické oblasti, pod názvem poskytovatele a s užitím jeho obchodní známky a loga. nabyvatel (franšízant) X poskytovatel (franšizor) Franchising — obchodní činnost — celkový obchodní koncept — zaškolení nabyvatele v provozování fr. podniku — tzv. „zajišťovací služby“: ◦ propagační služby, marketing, poradenství, průzkumu trhu, administrativa, účetnictví — úvodní investici, % z dosaženého obratu — franchisingový podnik vlastní nabyvatel, který podniká na vlastní riziko a se svým podnikem nakládá dle svého Ubytovací služby ◦ hotel ◦ hotel garni ◦ motel ◦ penzion ◦ botel ◦ kemp ◦ chatová osada ◦ turistická ubytovna ◦ ubytování v soukromí CERTIFIKACE Jednotná klasifikace ubytovacích zařízení dle vybavenosti, úrovně a rozsahu jimi poskytovaných služeb. — klasifikace řeší ROZSAH vybavení nikoliv KVALITU nabízených služeb, je dobrovolná *TOURIST **STANDARD ***KOMFORT ****FIRST CLASS *****LUXUS Udělování certifikace AHR ČR Asociace hotelů a restaurací ČR UNIHOST Sdružení podnikatelů v pohostinství, stravovacích a ubytovacích službách ČR (hotel, hotel garni, motel, penzion) Svaz podnikatelů ČR ve venkovské turistice a agroturistice (ubytování v soukromí) Kempy a chatové osady ČR (kemp a chatová osada) Klub českých turistů (turistické ubytovny) Způsoby provozování hotelů — Nezávislý hotel — Rezervační systém (např. Top International Hotels, Key System, Utell apod.) — Rezervační a marketingový systém, síť (např. Best Western) — Franšízový systém (např. Choice Hotels International, Sun Hotels, Ibis, Holiday Inn, InterContinental) — Smlouva o řízení (např: Marriott Prague, SAS Radisson Alcron Praha, Mövenpick Prague) — Hotely vlastněné hotelovými skupinami — Hotely pronajaté hotelovými skupinami Hotelová franšíza (Holiday Inn, Orea) — zvýšení tržního podílu, omezení podnikatelského rizika (know-how) — mezinárodní obchodní jméno, mezinárodní hotelová značka — označení kvality produktu — garance standardu kvality (globální důvěryhodnost) — růst image a povědomí o hotelu (globální zviditelnění) — přímý vliv na hodnotu hotelu Hotelová franšíza (Holiday Inn, Orea) — použití marketingového, prodejního a distribučního systému — napojení na GDS (Global Distribution systems) – Amadeus, Galileo, Worldspan, Systém one, Abacus, rezervační systém leteckých společností apod. — odborné konzultace a poradenství — pomoc při reklamní kampani (veletrhy, workshopy, webové prezentace, elektronický obchod…) — registrace v důležitých hotelových přehledech a databázích např. American Express Vybrané ekonomické ukazatele v hotelnictví — průměrná rentabilita ubytovacích zařízení (optimální využití kapacity cca 70%) — cena a příjem na disponibilní pokoj — průměrný stav pracovníků na jeden pokoj (Evropský průměr je okolo 0,9) YIELD management Cíl: — Překonání kolísavosti, nevyrovnanosti poptávky — Rovnoměrnější využití stávající kapacity — Optimalizace využití stávající kapacity, optimalizace hospodářských výsledků s využitím detailních informací o vývoji poptávky — Maximalizace příjmu z každého prodaného sedadla či pokoje v závislosti na elasticitě poptávky a nabídky YIELD management Definice: — „Soubor technik, které s cílem dosáhnout maximálních výnosů kolektivně určují, kterou rezervaci přijmout a kterou odmítnout.“ — „Prodej správných sedadel správným zákazníkům za správné ceny.“ — „Účtování si rozdílných sazeb za stejnou službu různým zákazníkům.“ YIELD management Podmínky: — Relativně vysoký podíl fixních nákladů na celkových nákladech firmy — Předpovídatelná poptávka — Pomíjivost produktu — Možnost segmentovat trh — Produkt je prodáván předem Dopravní služby — Podmínka rozvoje CR — Vzájemná závislost — Služby související ◦ Informace o spojení ◦ Rezervace ◦ Prodej dopravních cenin ◦ Úschova a přeprava zavazadel ◦ Doplňkové služby Dopravní služby v CR Podle použitého dopravního prostředku: • pozemní (železniční, silniční) • letecká • vodní Podle oblasti dopravy: • vnitrostátní • mezinárodní Podle jízdního řádu • služby pravidelné dopravy • služby nepravidelné dopravy Železniční doprava Hlavní znaky dopravních služeb — hromadnost, plynulost, bezpečnost — nízká závislost na přírodních jevech, na ročním období — pohodlnost (V ČR zatím neplatí) — malá pružnost — v cest. ruchu nejméně využívaná — nepravidelná: zvláštní, rekreační vlaky (přeprava kol, lodí) — zvláštní nabídky slev v železniční dopravě u nás LETECKÁ DOPRAVA — nejbezpečnější a nejrychlejší — částečně ovlivněna povětrnostními vlivy — užívaná tam, kde pozemní doprava přesáhne 2-3 hodiny — relativně vysoká cena — související služby na letišti — nízkonákladové společnosti — charterové linky — Elektronické letenky Prodej a distribuce letecké přepravy — Proces zahrnující poskytování informací o letech, vytváření rezervací, vystavení dokladů a zajištění plateb. — Vysoká náročnost na přesnost a spolehlivost (denně převezeno na pravidelných linkách cca 6 milionů cestujících). — Existuje několik distribučních kanálů: - - Prodej prostřednictvím vlastních distribučních kanálů leteckých dopravců - - Prodej prostřednictvím cestovních agentur a internetových portálů - - Zvláštním typem je prodej charterových letů, který je řešen smlouvami přímo mezi dopravcem a objednavatelem přepravy (většinou cestovní kanceláře). Rezervační systémy - Centrální rezervační systémy leteckých společností (CRS) - nejdříve jednoduché systémy v rámci každé letecké společnosti. Od 70.let 20.st. rozvoj CRS umožnil zapojení do prodeje i cestovní agentury, které tak získaly přístup k informacím a naopak letecké společnosti získaly přístup k široké veřejnosti. Agentury získávaly provizi z prodeje a tedy měly stejný zájem jako letecké společnosti – prodat co nejvíce za co nejvyšší ceny. — Globální distribuční systémy (GDS) - nabízí základní propojení mezi prodejními agenturami a leteckými společnostmi, hotely i půjčovnami aut. Postupný přechod od centrálních rezervačních systémů (CRS) jednotlivých leteckých společností na GDS umožňuje nabídku letů nezávisle na leteckých společnostech. Jsou naplňovány z databází letových řádů, kapacit, cen a dalších požadavků leteckých společností. — Nejznámější GDS jsou AMADEUS a GALILEO — IATA agentury – organizace IATA zavedla proces akreditace agentur, které dodržují provozní standardy, zajišťují profesionální úroveň a finanční spolehlivost. Tyto agentury obdrží při splnění podmínek stanovených IATA akreditaci k prodeji a vystavování letenek. Mezi tyto podmínky patří vyškolení pracovníků pro prodej letenek, vybavení systémem GDS, zapojení do zúčtovacího systému BSP a složení zálohy nutné pro využívání tohoto systému. — Non-IATA agentury - nemají oficiální akreditaci pro prodej letecké dopravy, ale zabývají se touto činností. Mají GDS a dělají rezervace, ale pro vystavení letenek musí spolupracovat s nějakou IATA agenturou. — BSP zúčtovací systém zaváděný v 70.letech umožnil snadné zúčtování a převody peněz od agentur k dopravcům. Zajišťuje evidenci a dohled nad prodejem jednotlivými IATA agenturami a vystavuje jim faktury za prodej všech letenek za určité období bez ohledu na leteckou společnost. Zjednodušuje i převod peněz leteckým společnostem, když tyto obdrží za určité období vždy jednou platbou úhradu za všechny agentury, které jí v tomto období letenky prodaly. Prodej letenek prostřednictvím BSP dosáhl v ČR objemu přes 9 mld Kč a počet IATA agentur zapojených do systému BSP činil 162. Prodej letenek přes internet — www.csa.cz — www.click4sky.cz — www.ryanair.com — www.skyeurope.com — www.smartwings.com — www.easyjet.com — www.aerlingus.com — www.airberlin.com — www.kralovna.cz — www.Prg.aero — Obnovení vlastních prodejů leteckých společností — Výhody: — nízké náklady — rychlé přiblížení ke konečnému spotřebiteli — podchycení spotřebitelů do vlastní databáze — zrychlený tok peněz — Nevýhody: — omezení jen na jednoho dopravce — nemožnost kombinace linek více dopravců — nedůvěra zákazníků k prodeji a platbám přes internet — Nezávislé internetové portály — realizováno cestovními agenturami — výhodou je nabídka různých dopravců — zatraktivnění těchto prodejů se zavedením elektronických letenek Základní přepravní dokumenty Letenka - je vlastně přepravní smlouva mezi cestujícím a dopravcem. Plné znění této smlouvy je zveřejněno na tištěných letenkách, bývá uvedeno i na elektronických letenkách. Při nákupu přes internet je nutno potvrdit seznámení a souhlas s podmínkami smlouvy. — Základní údaje letenky: - letecká společnost, jméno cestujícího, vystavující kancelář nebo agentura - letiště pro jednotlivé úseky letu, kód dopravce a číslo linky - datum a čas odletu, rezervační status, typ tarifu, povolená váha zavazadel - cena, jednotlivé taxy a poplatky připočítané k tarifu - doplňující údaje Charterové letenky Elektronická letenka Další přepravní doklady — Palubní vstupenka - doklad po odbavení proti prezentaci letenky, opravňuje ke vstupu do tranzitního prostoru a k nástupu do letadla. Obsahuje vždy: jméno cestujícího číslo letu čas počátku nástupu do letadla a čas odletu místo nástupu (gate) číslo sedadla — Zavazadlový lístek - potvrzení o přijetí zavazadla k přepravě, slouží jako doklad pro vyzvednutí na letišti příletu a jako identifikace při případném hledání. Nárok cestujícího na přepravu zavazadel uveden na letence - vyjádřen jako váhový (23kg) nebo kusový (PC) Charterové smlouvy — Vedle pravidelné letecké dopravy provozované na základě letových řádů existuje nepravidelná letecká doprava na objednávku - provozuje letecký dopravce, ale místa jsou nabízena objednavatelem. Obchodní riziko za využití kapacity nese objednavatel. — Příklad smluvní kapacity charterové smlouvy — a) Typ letadla: B 737-800 aa) počet míst v letadle: 42 PAX PVK-BRQ-OSR-PVK b) Let na trase: Preveza – Brno – Ostrava – Preveza ab) Dny letů: cykly 10/11, úterý/pátek od 3.6.– 26.9.2008 3.6., 13.6., 24.6., 4.7., 15.7., 25.7., 5.8., 15.8., 26.8., 5.9., 16.9., 26.9. c) Čísla letu a letový řád: — 3.6. – 26.9.08, QS 489/8 — PVK 0910–1010 BRQ 1110–1145 OSR 1245–1550 PVK /LT/ — 1. Cena za jeden otáčkový let PVK-BRQ-OSR-PVK 184.506,-Kč. — Cena nezahrnuje letištní a bezpečnostní taxy. — 2. Kapacita: maximální počet cestujících: 186 Y SILNIČNÍ DOPRAVA — pružnost, cenová dostupnost — částečná závislost na počasí — plynulost (hustota silničního provozu, havárie…) — Základní formy ◦ Služby autodopravců (pravidelná X nepravid. vnitrost., zahraniční linky) ◦ Individuální mototuristika (rent a car) CK: ◦ Vlastní vozový park ◦ Outsourcing VODNÍ DOPRAVA — atraktivní, pomalá, nepružná, — lodní lístky dle tříd — v ČR se téměř nevyužívá — v přímořských a ostrovních státech velmi rozvinutá, v cestovním ruchu vyhledávaná Typy: vnitrozemská X námořní hromadná X individuální — Hromadná: ◦ výletní lodě ◦ trajekty ◦ okružní plavby Další druhy dopravy Základní formy — MHD, říční doprava, taxislužba — Vnitrostředisková doprava (vertikální doprava) Druhy vertikální dopravy (osobní horská dopravní zařízení) — pozemní kabinové lanovky — lyžařské vleky, visuté lanovky sedačkové apod.