KOMERCIALIZACE SPORTU Magický trojúhelník Sport-TV-obchod TV OBCH. SPORT Osa TV - SPORT • •1936 – ZOH Ga-Pa •1936 – LOH Berlín = 1. živé vysílání •1939 – v Německu poprvé využit přenosový vůz •1955 v ČSSR poprvé využit přenosový vůz •Sport umocňuje TV sledovanost •TV popularizuje sportovní odvětví TV O S 40. léta Vznik osy SPORT - OBCHOD • •1. fáze komercializace sportu, 1. komerční osa •Sport nositelem reklamy •Finanční toky do sportu, odvislé od telegennity sport. Odvětví •Od 80. let vznik merchandisingu • TV O S 40. léta 60.léta Komercializace osy TV - sport • •2. fáze komercializace sportu •Dualismus TV •Poptávka převyšuje nabídku •TV práva na sportovní obsahy •Neustále se zvyšující ceny vysílacích práv TV O S Sledovanost TV Finance za TV práva Osa TV - obchod • •Prodej reklamního času u sportovních obsahů •Kompenzace nákladů za drahá vysílací práva u atraktivních sportů •Účinná reklama pro obchodní subjekty TV O S Situace ve 3. tisíciletí • TV O S Vysoká sledovanost TV Finance za práva Finance za reklamu Účinná reklama produktů Účinná reklama produktů Finance za reklamu Sp Ag Odměny sportovcům Odměny sportovcům Mrch finance zisk Situace „menších“ sportů či „velkých“ v regionálním měřítku • TV O S Popularizace sportu Uhrazení vysílání, kontakty Finance za reklamu Reklama, image Sp Odměny sportovcům Zdroje příjmu sportovního klubu regionálního rozměru •Sponzoring •Příjem ze vstupného •Merchandising