Skupinová dynamika II Doc. PaedDr.Marie Blahutková, Ph.D. Katedra společenských věd ve sportu Fakulta sportovních studií 3. Fáze: Krize (storming) ►Procesy: Vyjadřování rozdílných názorů ► Střety různých názorů, pracovních ► stylů, úhlů pohledu ►Principy pod povrchem: Koalice, subskupiny ►Závislost na někom (counter z. – bouříme se, ale jsme na něm závislí) ►Řešení hierarchie ve skupině (kdo je výš) ►Vyjasňování moci a neformální hranice ►Střety názorů ►Překračování osobních hranic ►Práce s nesouhlasem (jak jej vyjádřit, akceptovat) Jak týmu pomoci ve zdravém vývoji ►Práce na konstruktivním řešení konfliktů ►Nesouhlas, střet a konflikt jsou pořádku (pokud z nich něco vytěžíme – konstruktivní závěr) ►Myslet na společný cíl ►Otevřít pocit nespokojenosti a vyjádření vlastních názorů ►Konstruktivní zpracovávání chyb ►Práce s osobním rozvojem (objevování slepých skvrn) ►Připomínání přínosů jednotlivců a úspěchu skupiny ►Diagnostika typů osobnosti a přístupů členů týmu Konzervace ►Rezignace na spolupráci ►Nepodává výkon ani nemá výsledky ►Stále se motá ve střetech ►Utápí se v kritice a v hledání chyb ►Nebezpečí zákopové války ►Nebezpečí hledání viníka a velice silného skupinového myšlení (černé ovce) ►Přechod na direktivní vedení a despotické přístupy Co v této fázi působí destruktivně ►Umlčovat jiné názory ►Brát si věci osobně ►Zapomenout na úspěchy a dobré stránky v nás ►Skupinové myšlení v kombinaci s černou ovcí ►Argument: Ať mi nikdo neříká, že nemůže vyjádřit svůj názor ►Změna priorit – co je důvodem mé akce (dosažení cíle, kritizování nebo vyvolání konfliktu) ►Zde je to otázka ega a mezilidských bojů ► Konstruktivní řešení v krizi ►Mluvit o svých pocitech ►Mluvit k věci, nikoliv kritizovat lidi ►Sebrat více nápadů a vybrat ten nejlepší (nikdy neexistuje pouze jedno řešení) ►Respektovat jiný názor ►Respektovat svou nespokojenost (pocity mají vždy svou příčinnost) ►Přicházet s návrhy, nikoliv s kritikou 4. Fáze: Stabilizace (norming) ►Procesy: Stanovování pravidel procesu ►Uplatňování dobrých řešení ►Stanovení a dodržování neformálních rolí ►Stabilizace kultury skupiny ►Stanovení základních pravidel a omezení ►Uklidnění situace ►Zaměření na efektivitu ►Co potřebujeme, abychom fungovali dobře Principy pod povrchem: ►Vzájemná závislost (pokud spolupracujeme, jsme závislí na ostatních – já potřebuji tebe a ty mě) ►Blízko – daleko (jak daleko chci koho mít, není to hierarchie) ►Akceptace členů týmu v jejich různosti ►Podpora určitých přístupů a pravidel ►Utvrzení skupinové kultury, nepsaných i formálních pravidel Konzervace ►Potřeba pravidel na vše, priority se přenášejí na stanovování norem, standardizaci všeho ►Odhlédnutí od lidského faktoru ►Brání v tvořivosti, formalizace procesu i týmu ►Snaha o to, že všichni musí reagovat stejně a všichni musí být stejní Co v této fázi působí destruktivně ►Trvání na improvizaci (postoj k pravidlům) ►Nedostatek rozhodovací energie ►Neochota stanovit a rozhodnout pravidla ►Příliš liberální vedení ve smyslu „tak to někdo rozhodněte“ ►Mýtus o rovnosti, mýtus o nevedení ►Normování lidí místo procesů ► Jak týmu pomoci ve zdravém vývoji ►Podporovat co nejvyšší konsenzus při stanovování pravidel ►Zohlednit připomínky ►Pamatovat na všechny členy týmu ►Podpořit proces dohody o pravidlech a jejich dodržování (kontrolní systémy, plány, harmonogramy, time management) V této fázi nastupují do stabilizace lidé, kteří mají rádi ve všem řád, smysl a pořádek 015