DIDAKTIKA POHYBOVÝCH AKTIVIT Mgr. Petr Pospíšil, Ph.D. Katedra podpory zdraví Masarykova Univerzita Studijní materiály: APPELT, K., LIBRA, M.: Gymnastické názvosloví. Praha: Karolinum, 1998. 1. vyd. 88 s. (ISBN 80-7184-714-3) APPELT, K. et al: Názvosloví pro cvičitele. Praha: Olympia, 1989. 247 s. (ISBN 80-7033-011-2) DOVALIL, J. et al. Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia, 2005, 2. vyd., 336 stran. (ISBN 80-7033-928-4) VILÍMOVÁ, V.: Didaktika tělesné výchovy. Brno: Paido, 2002. 103 s. (ISBN 80-7315-033-6) RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 2002. 171 s. HURYCHOVÁ, A., VILÍMOVÁ, V. Didaktika tělesné výchovy. Brno: MU, 1997. 71 s. (ISBN 80-210-1525-X) HISTORIE – TV před zavedením do škol Antika Atény – občanský výcvik (gymnastika, hudba, gramatika) Sparta –vojenský výcvik Řím – pasivní péče o tělo (lázeňství) Kalokagathia Středověk Potlačení fyzických aktivit církevními systémy Rytíři církevních řádů (7 rytířských ctností) Renesance Restaurace antické výchovy - kalokagathia J. A. Komenský Přirozená potřeba pohybu – Informatorium školy mateřské Základy didaktiky TV Raně industriální společnost (17.-18.st) J. Lock. – „Několik myšlenek o výchově“ anglického gentlemana (šerm, zápas, tanec, otužování, překonávání překážek) J. J. Rousseau – „Emil – čili o výchově“ (plavání, jízda na koni, běh, chůze, lezení, skoky, šplh, … jen pro ♂ Informatorium školy mateřské HISTORIE – TV před zavedením do škol Filantropisté (od 18. stol.) „Dítě je třeba vychovávat radostně, lidsky a v souladu s přírodou“ J. G. Bassedow – 3 hodiny TV a rekreace denně J. Ch. F. Guths Muths – „Gymnastik für die Jugend“ (Ucelený přehled + Zdravotní a výchovný význam TV) Herbartismus (zač. 19. st.) Herbart - Vyčlenění dovedností (vč. TV) z povinné výuky A. Spiess – nářaďový tělocvik, cvičení i pro dívky Lingovi - 1862-1884 Tělocvičný ústav pro chlapce a dívky v Praze (Sokol) (Tyrš, 1832-1884, 1862 Základové tělocviku, 1871 Náš úkol, směr a cíl, J. Fügner, 1822-1865, 1. starosta a spoluzakladatel Sokola), 1869 Reforma školské soustavy po porážce Rakouska Pruskem Povinný předmět TV (pořadová, prostná, nářaďová cv.) (Tv i pro děvčata, postupové zkoušky do dalšího ročníku, …) Tělocv. spolek paní a dívek pražských (Tyrš, Podlipská) Guths Muths: Gymnastik für die Jugend Ling 1870 základní kurikulum (pořadová, prostná, nářaďová cv.) 1882 I. Všesokolský slet 1885 reorganizace sokolských jednot (župa-okrsek-jednota) 1892 zřízen Český vzdělávací kurz pro učitelstvo tělocviku na středních školách a učitelských ústavech Konec 19.stol Ovlivnění tělesné výchovy na školách severským tělocvikem a francouzským fyziologickým systémem. Rozmach tělovýchovného hnutí (Sokol, Orel, DTJ). Mezinárodní rozšíření sportů (OH, mezinárodní sportovní federace, národní sportovní organizace zakládal především Josef Rőssler–Ořovský, 1869-1933) 1897 DTJ (1921 Federace dělnických tělocvičných jednot FDTJ, 1926 Federace proletářské tělovýchovy FPT) 1904 Jednotná česká obec sokolská 1908 vzniká Orel (sdružení členů křesťansko-sociálních stran) – pružnější vztah ke sportovním aktivitám 1911 přepracování učebních osnov TV pro chlapce 1912 skautské hnutí A. B. Svojsík (1876-1938) - Baden-Powell 1914 samostatná organizace Junák – Český skaut 1913 přepracování učebních osnov TV pro dívky: „pěstování zdravého a krásného těla, smysl pro krásný pohyb, rozvoj tělesné síly, bystrosti, odvahy a družnosti“ po 1.WW základem koncepce TV Tyršova soustava (cv. pořadová, prostná, nářaďová, atletika, hry) + sezónní sporty (plavání, bruslení, sáňkování, lyžování) 30. léta tramping po 2.WW stanoveny zdravotní, výchovné a vzdělávací cíle TV Rozšíření výuky TV na 4 hodiny týdně (branný obsah) 1941 zakázán Sokol – za působení v protifašistické frontě a odboji, obnovení činnosti po osvobození (propagace myšlenek a postojů T.G.M), 1948 rozpuštěno vedení Sokola - násilné sjednocení TV a sportu do Tělovýchovného svazu Sokol 50. léta ovlivnění sovětským systémem tělesné kultury výkonnostní orientace, sportovní zaměření, normy 1949 Státní výbor pro tělesnou výchovu a sport 1952 Zrušeno vedení TV a sportu prostřednictvím Sokola vzniká FTVS UK, katedry TV, kliniky TVL na LF 1. časopis s vědeckým obsahem Teorie a praxe TV Vědecká rada při Svazu pro TV a sport 1. muzeum TV v Praze. 50. léta Baník, Spartak, Tatran, Lokomotiva, Rudá hvězda – Ministerstvo národní bezpečnosti, Dukla – Ministerstvo školství, pracovních záloh a národní obrany, Sokol - pouze na vesnicích 1954 Zřízení vysokých škol pedagogických 1954 Zavedeny normativní osnovy (sledování zdatnosti mládeže – odznaky zdatnosti) 1957 zrušeny normativní osnovy, redukce náročného učiva (1956 I. Metodická konference v Praze) 1956 ČSTV, s menšími organizačními úpravami až do r. 1989 70–80. léta Změna zaměření školní TV: prožitek z pohybu tělesné sebepojetí stimulace rozvoje pohybových schopností zvládnutí pohybových dovedností v nejpopulárnějších sportech socializace a utváření pozitivních postojů k pohyb. Aktivitě 1990 ukončena činnost ÚV ČSTV, funkci přejímá: Československá obec sokolská Orel Junák YMCA, YWCA nově Asociace sportu pro všechny Asociace tělovýchovných klubů a jednot Sdružení technických sportů Československá konfederace sportovních a tělovýchovných svazů Český svaz tělesné výchovy 1992 po rozdělení ČSR pod formální záštitou MŠMT ČR 1992 Kinantropologie - vzniká z Teorie vyučování TV SMĚRY VE VÝVOJI SOUČASNÉ TV ??? ZÁKL. STRUKTURA TV / DIDAKTIKY TV základní tělesná výchova (= školní, realizace na zákl. a stř. školách)/didaktika zákl. TV rekreační tělesná výchova / didaktika rekreační TV zdravotní tělesná výchova / didaktika ZTV (specializovaná tělesná výchova) využívá prostředky jednotlivých druhů sportu k naplnění cílů tělesné výchovy. Realizuje se prostřednictvím výběrového učiva v základní tělesné výchově a v různých tělovýchovných a sportovních kroužcích/didaktika spec. TV, sportů léčebná tělesná výchova