[USEMAP] [USEMAP] METODOLOGIE KINANTROPOLOGIE [USEMAP] [USEMAP] KINANTROPOLOGIE - vědecká - pedagogická disciplína věda o lidském tělesném, duševním, pohybovém a duchovním zdokonalování Charakteristika: [USEMAP] [USEMAP] •Oblasti působení: • • •Tělesná výchova •Sport •Pohybová rekreace •Pohybová regenerace •Pohybové umění •Bojové umění Vznikají v evoluci jako nevyhnutelná oblast lidského zdokonalování výchovou a vzděláváním. [USEMAP] [USEMAP] Člověk a jeho: pohybové tělesné duševní duchovní zdokonalování Paradigma kinantropologie: Podnět (P) Stav (S) Výkon (V) – V motorický, sociální, pohybový, psychický, sportovní Čas (t) Předmět výzkumu [USEMAP] [USEMAP] • • • •Pedagogická paradigmatická determinance •předmětu kinantropologie • • •Předmětem výzkumu kinantropologie je ČLOVĚK, který se zapojí do činnosti různých oblastí, kde na něho působí specifický systém podnětů, mění jeho stav a spolu vytváří jistý druh motorického a pohybového výkonu, který optimalizuje tělesné, pohybové, duševní a duchovní vlastnosti a schopnosti člověka, které vedou k individuální, společenské a přírodní HARMONII. • [USEMAP] [USEMAP] METODOLOGIE Kinantropologie definice: Rozšíření definice: Je věda o strategiích, procedurách, nástrojích a normách směřujících k poznání jevů, věcí a vztahů reality, jejich tvorbě a způsobech používání. Metodologie je: vědecká disciplína, předmětem které je výzkum a realizace vědeckých metod. [USEMAP] [USEMAP] Vědecká metoda je zákon přeměněný na pravidlo, soubor pravidel, systém regulativních principů vedoucích k poznání jevů, věcí a vztahů skutečnosti. Jednodušší definice: Vědecká metoda je specifický postup, definovaná záměrná činnost uspořádaných kroků a operací směřující z východiskových stavů k určitému konečnému stavu poznání. Je druhem návodu, pomocí kterého je možné dosáhnout řešení problému. Vědecká metoda [USEMAP] [USEMAP] Třídění je proces seskupování jevů, předmětů skutečnosti do homogenních skupin podle třídících znaků. Třídění metod [USEMAP] [USEMAP] EMPIRICKÉ METODY: Třídící znak = zkušenost POZOROVÁNÍ •je vnímání, uchovávání a reprodukce jevů skutečnosti, je: Østrukturované Ønestrukturované Øpřímé, nepřímé Øjedno a víceobjektové Øjednorázové až dlouhodobé Øpřímé, zprostředkované ROZHOVOR, INTERVIEW •metoda přímé interakce mezi výzkumným pracovníkem a respondentem, je: Østrukturovaný Ønestrukturovaný Øhromadný Øindividuální Østandardizovaný Ønestandardizovaný [USEMAP] [USEMAP] DOTAZNÍK – je písemná metoda odpovědí na dané otázky, je: Østandardizovaný Ønestandardizovaný Ø EXPERIMENT – metoda výzkumu, při které je do děje vkládán známý faktor (exp. činitel) a pozoruje se vývoj systému, je: Ømyšlenkový Øpřirozený Ølaboratorní Øjedno,více a mnohoobjektový Økrátko, středně a dlouho trvající Øjedno,více a mnohopodnětový Øpřímý Ømodelový [USEMAP] [USEMAP] MĚŘENÍ •je metoda, při které stanovujeme korespondenci mezi dvěma relačními systémy. Je to tak vztah mezi objekty a matematickým objektem. VŠEOBECNÉ A SPECIÁLNÍ EMPIRICKÉ SCHÉMA •konstrukce abstrahovaných podstatných znaků skutečnosti formalizovaných do písemných, matematických, grafických a jiných podob [USEMAP] [USEMAP] TEORETICKÉ METODY: Třídící znak = teorie HYPOTÉZA •je tvrzení, věta, systém výroků o pravděpodobném vývoji systému, o pravdivosti nebo nepravdivosti tohoto vývoje. Druhy hypotéz: Ø východisková (základní, teoretická) Ø pracovní Ø statistická [USEMAP] [USEMAP] VŠEOBECNÁ TEORIE •je soubor tvrzení o nejvšeobecnějších vlastnostech jevů a vztahů dotýkajících se existence vesmíru a života v něm.Je popsaná matematickým aparátem a vyjadřuje nejdokonalejší popis reality. SPECIÁLNÍ TEORIE •je systém poznatků popisující část libovolné oblasti. Obyčejně je součástí všeobecné teorie. ABSTRAKTNÍ TEORIE •výroky, zákonitosti, které vznikly abstrakcí zprostředkovanou pomocí pojmového vnímání, myšlení VŠEOBECNÉ A SPECIÁLNÍ TEORETICKÉ SCHÉMA •konstrukce abstrahovaných teoretických podstatných znaků zkoumaných skutečností, různě formulovaných [USEMAP] [USEMAP] ANALÝZA •členění celku na části, rozčleňování Druhy: Øklasifikační Øsyntetická Øvztahová (relační) Økauzální Øfunkcionální SYNTÉZA •spojování částí do homogenních celků, tříd, řádů, systémů ABSTRAKCE • vyčleňuje z jevů skutečnosti, podstatné souvislosti a vztahy MYŠLENKOVÉ METODY: Třídící znak = Způsoby myšlení [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] IDEALIZACE • je postup tvorby myšlenkových objektů REIDEALIZACE •tvorba reálných objektů z myšlenkových konstrukcí • • [USEMAP] [USEMAP] Logika je věda, předmětem které je zkoumání pravdivých hodnot logických výroků vzniklých operacemi a relacemi mezi objekty s možností jejich aplikace na správné usuzování, myšlení. Logiku používá věda jako metodu při dokazování správnosti usuzování, vyvozování. Je to způsob myšlení. LOGICKÉ METODY Třídící znak: Logika [USEMAP] [USEMAP] VÝROKOVÁ LOGIKA •je částí matematické logiky, zabývající se tvorbou výroků jejich spojením, zjišťováním logické pravdivosti a odvozováním. Výroky se spojují pomocí logických spojek. K základním patří: Ønegace Økonjunkce Ødisjunkce Øimplikace Øekvivalence Další pojmy výrokové logiky: tautologie – totožnost – pravdivý výrok formule – je jazykový útvar vyjadřující nějaké tvrzení, kterému je možné přiznat pravdu nebo nepravdu. Jsou jednoduché a složité. P = pravdivostní hodnota N = nepravdivostní hodnota písemná – p, g, r, s – označení neznaných výroků logické vyvozování = zjišťování pravdivých nebo nepravdivých výroků [USEMAP] [USEMAP] PREDIKÁTOVÁ LOGIKA •je částí logiky zkoumající způsoby, kterými z formulí pomocí kvantifikátorů a logických spojek vznikají výroky. Zabývá se: Ødokazatelností Øpravdivostí Obsahuje: Øpredikáty Øindividuální proměnné Øindividuální konstanty Øfunkcionální proměnné Øpredikátové konstanty [USEMAP] [USEMAP] TEORIE RELACÍ •je částí matematické logiky. Zkoumá: Øexistencionální chápání vztahu (relace) Østrukturu vztahu Øvlastnosti vztahu Øzákony, kterými se řídí operace umožňující z daných relací tvořit relace jiné. Relace •vztah v jeho existencionálním chápání Druhy relací: Øabstraktní Ødvojčlenná Øn-členná Ø [USEMAP] [USEMAP] MODELOVÁNÍ •poznávací metoda reálných objektů pomocí konstrukce jiných objektů, ve kterých jsou charakterizované podstatné vybrané vlastnosti, vztahy a souvislosti originálních objektů. •Je založená na analogii a ostatních myšlenkových i empirických metodách. Výsledkem modelování jsou modely: Øreálné Øideální Østrukturální Øfunkcionální Ømatematické Østochastické Øprocesuální a jiné Jejich stavba i funkce je založená na komplexitě. Jsou vždy složené ve vícerých metodách spojených do komplexních celků tak, aby bylo možné poznání v rozsahu daném cílem výzkumu. HYBRIDNÍ METODY: [USEMAP] [USEMAP] SIMULACE •je tvorba a aplikace nových systémů, které umožňují poznávat původní systémy v různých (umělých) stavech a procesech. Dělí se na reálnou a virtuální (počítačovou). Využití: •možnosti poznání chování systémů ve změněných podmínkách, •hledání optimálních algoritmů (optimalizace procesů). KONSTRUKCE •tvorba a aplikace nových objektů za účelem jejich studia nebo přímého používání. Třídění: Ømyšlenkové konstrukce Øreálné konstrukce [USEMAP] [USEMAP] REKONSTRUKCE •tvorba nových nebo odvozených objektů z původních •přepracovávání úprava znaků a determinantů původních objektů Třídění: Øčástečná Øúplná Ømyšlenková IDEALIZACE •je tvorba a aplikace myšlenkových objektů •je jistým druhem abstrakce REIDEALIZACE •přetváření ideálních objektů na jiný typ ideálních nebo na reální objekty [USEMAP] [USEMAP] Třídící znak = všeobecnost specifičnost VŠEOBECNÉ A SPECIÁLNÍ METODY VŠEOBECNÉ: Ømyšlenkové Øempirické Øhybridní SPECIFICKÉ: Øbiomechanické Øtechnické Øbiologické Ølékařské Øa jiné Příklady: stroboskopie, tenzometrie, rentgenologie, endoskopie, magnetická rezonance a jiné [USEMAP] [USEMAP] Je druhem specifické metody, jejíž podstatou je výzkum jevu v jeho časových intervalech. Zkoumá: - jevy, skutečnosti v čase, příčiny přeměn a stavů, stavy systémů před jevem, který zkoumá DIACHRONICKÁ METODA ØHISTORICKÁ METODA ØKOMPARATIVNÍ METODA [USEMAP] [USEMAP] Je druhem specifické metody, jejíž podstatou je: výzkum podobných jevů v různých oblastech a kulturách v tom jistém čase. (abstrakce času) SYNCHRONICKÁ METODA KOMPARATIVNÍ METODY [USEMAP] [USEMAP] KVANTITATIVNÍ METODY: Tento druh třídění metod je založený na způsobech použití prostředků výzkumu. Kvantitativní metody tedy nejsou jednou metodou, ale souborem, který má následující znaky: Øpoužívá přesného měření, množství, intenzity a frekvence jevů skutečnosti Øklade důraz na příčinné vztahy proměnných Ømá jinou strukturu, používá hypotézu, ověřování pomocí matematicko-statistických prostředků Øvýsledkem jsou všeobecné zákonitosti a zákony (nometetické vědy) Øjejich funkcí je explanace a predikce jevů a vztahů skutečnosti Měření Experiment Kvaziexperiment Pozorování Dotazník Interwiev Rozhovor Konstrukce Rekonstrukce [USEMAP] [USEMAP] KVALITATIVNÍ METODY: Jsou souborem metod, pro které je charakteristické: •individuální, skupinový •svérázný pohled na svět •zkoumá subjekty v jejich přirozeném prostředí a podmínkách •výzkumník je součástí děje, stavů reality •je typem exploračního výzkumu Øpřípadová studie Østudium dokumentů Øpozorování Ørozhovor [USEMAP] [USEMAP] Rozdíl mezi kvantitativními a kvalitativními metodami Kvantitativní Kvalitativní Definitorické určení proměnných Tvorba definice v průběhu výzkumu Exaktní vytyčení problému vyplývajicí z dosavadních analýz Bez vytyčení problému Důraz na spolehlivost nástrojů Důraz na reliabilitu závěru Použití kvantitativních metod Narativní popisy výzkumných procedur Matematicko-statistické zpracování výsledků Myšlenkové a logické metody zpracování ůdajů Striktní verifikace hypotéz Narativní shrnutí výsledků Analytický přístup Holistická deskripce jevu Záměrná manipulace jevů a procesů Snaha o kontinuitu jevů – o nenarušení dějů [USEMAP] [USEMAP] Literatura 1.Baláž, J., Majherová, M., Kasa, J. Metodológia telesnej výchovy a športu. Testovanie a základy štatistiky. Bratislava, PdF UK, 1997 2.Filkorn, V. Povaha súčasnej vedy a jej metódy. Veda, Bratislava, 1998 3.Gahér, F. Logika pre každého. Bratislava, Iris, 2003 4.Gajdůšek, J. Fyzikálne poznanie a jeho modelovanie v školskej fyzike. Google kekule science v pjs. Sk/fyzika a didaktika/02 htm. 5.Olejár, M., Baláž, J., Ryba, J. Metodológia telesnej výchovy a športu. Kvantifikácia a meranie. Hradec Králové, Gaudeamus, 1998 6.Olejár, M., Olejárová, I. Populárny slovník modernej fyziky. Bratislava, Young Scientist, 2005 [USEMAP] [USEMAP] 7.Olejár, M. a kol. Olejárova encyklopédia matematiky. Bratislava, Young Scientist, 2006 8.Olejár, M. a kol. Úvod do vedy, kniha 1. Bratislava, Young Scientist, 2006 9.Olejár, M. a kol. Štruktúra vedy, kniha 1. Bratislava, Young Scientist, 2006 10.Olejár, M., Baláž, J., Ryba, J. Metodológia telesnej výchovy a športu. Kvantifikácia a merení. Hradec Králové, Gaudeamus, 1998 11.Ondrejkovič, D., Bednárik, R. Sociálne ukazovatele a možnosti ich použitia. Bratislava, Pedagogika 2000, roč. 1, č. 2, 123-153 12.Průcha, J. Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha, 1993 13.Sousedík, P. Logika pro studenty humanitních oborů. Praha, Vyšehrad, 2008 14.