Požadavky k absolvování předmětu Teorie a didaktika úpolů ve školní TV np/nk1075 – ASEBS Předpoklady Student: - zná systematiku průpravných úpolů a umí charakterizovat jednotlivé skupiny cvičení - orientuje se v základních historických meznících úpolových sportů - dovede předvést průpravné úpoly (základní úpoly, základní úpolovou techniku) - dovede předvést 6 pádových technik do všech směrů Cíle předmětu Po ukončení předmětu student: - zná a umí vysvětlit systematiku úpolů - dovede popsat systematiku technických prostředků úpolových sportů: aikidó, džúdó, karate - dovede předvést základní technické prostředky úpolových sportů: aikidó, džúdó, karate - umí terminologicky správně a odborně popsat zákl. tech. prostředky úpolových sportů: aikidó, džúdó, karate - umí terminologicky správně a odborně popsat zákl. tech. prostředky sebeobrany - orientuje se v teorii úpolů podle okruhů přednášek z teorie a didaktiky úpolů ve školní tělesné výchově - umí se terminologicky správně a odborně vyjadřovat o teorii úpolů - zná a dovede interpretovat teorii sebeobrany - dovede aplikovat technické prostředky úpolových sportů v sebeobraně - dokáže sebeobranu začlenit do školního vzdělávacího programu Osnova 1. Systematika úpolových sportů a bojových umění 2. Zařazení úpolových sportů v celosvětovém sportovním hnutí 3. Úpolové sporty v kurikulu povinné tělesné výchovy 4. Historie a teorie úpolových sportů: aikidó, džúdó, karate 5. Základní technické prostředky aikidó 6. Základní technické prostředky džúdó 7. Základní technické prostředky karate 8. Teorie sebeobrany 9. Technické prostředky sebeobrany 10. Didaktika sebeobrany ve školní TV Metody hodnocení Výstupní diagnostika: 1. Praktický test z metodických řad pádových technik 2. Ústní zkouška podle okruhů přednášek z teorie a didaktiky úpolů ve školní tělesné výchově 3. Metodický výstup na zadané téma: studenti vypracují písemnou přípravu vyučovací jednotky pro školní TV nebo volnočasový kurz se zaměřením na sebeobranu dětí a mládeže (výstup se prakticky nepředvádí). Příprava obsahuje jednu stranu A4 s rozborem problematiky, jednu stranu A4 s přípravu na 45 minutovou lekci. Témata metodických výstupů: 1. Prevence, rizikové jednání v sebeobraně dětí a mládeže (strategie a taktika) 2. Verbální a neverbální komunikace v sebeobraně dětí a mládeže (držení těla, mimika, gesta …) 3. Taktika komunikace v sebeobraně dětí a mládeže (zjišťovací otázky, výmluvy, lži, léčky …) 4. Volání o pomoc, příprava a hledání únikové cesty, útěkové drily v sebeobraně dětí a mládeže 5. Průpravné úpoly (přetahy, přetlaky, odpory) v sebeobraně dětí a mládeže 6. Metodika nácviku pádové techniky v sebeobraně dětí a mládeže 7. Metodika nácviku postojů a střehů v sebeobraně dětí a mládeže 8. Metodika nácviku přemístění v sebeobraně dětí a mládeže 9. Metodika nácviku úchopů a držení v sebeobraně dětí a mládeže 10. Metodika nácviku úderové techniky v sebeobraně dětí a mládeže 11. Metodika nácviku krytů a úhybů v sebeobraně dětí a mládeže 12. Metodika nácviku hodů v sebeobraně dětí a mládeže 13. Metodika nácviku pák v sebeobraně dětí a mládeže 14. Obrana proti úchopům v sebeobraně dětí a mládeže 15. Obrana proti objetí v sebeobraně dětí a mládeže 16. Obrana proti škrcení v sebeobraně dětí a mládeže 17. Obrana proti úderům v sebeobraně dětí a mládeže 18. Obrana proti kopům v sebeobraně dětí a mládeže 19. Obrana ve znevýhodněné pozici v sebeobraně dětí a mládeže 20. Zásady obrany proti stejně vyspělému útočníkovi (věk, výška, hmotnost) v sebeobraně dětí a mládeže 21. Zásady obrany proti vyspělejšímu útočníkovi (věk, výška, hmotnost) v sebeobraně dětí a mládeže 22. Zásady obrany proti více útočníkům (věk, výška, hmotnost) 23. Zásady obrany proti šikaně a obtěžování ze strany vrstevníků v sebeobraně dětí a mládeže 24. Zásady obrany proti obtěžování (fyzické, psychické, stalking) cizími lidmi v sebeobraně dětí a mládeže 25. Modelové situace v sebeobraně dětí a mládeže