Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby Lekce teambuildingu Realizace výsledků Posouzení potřeby lV tomto kroku je důležité určit přesný původ problémů a otázek, které by se měly na lekci teambuildingu řešit: lDefinování cíle lVýběr metody pro sběr a vyhodnocení dat lSběr dat lAnalýza informací lIdentifikace témat a otázek, které působí problémy l Definování cílů lUrčení cílů hodnocení(relevantní informace) lPomoc při plnění strategických cílů lPříprava týmu na změnu lPodle cíle se zaměřuje sběr dat (např. strategické informace) lNevyjasnění rolí na počátku práce lPorozumění požadavkům investorů l Techniky pro hodnocení a sběr dat lRozhovory (face to face) lRozhovory v malých skupinkách (focus group) lDotazníky lPísemná hodnocení lOhniskový rozhovor lJiné zdroje informací Vytvoření diagnostického vztahu lÚspěch hodnocení vyjadřuje vždycky vztah mezi hodnotitelem a mezi členy týmu lDůvěra lEfektivita lStanovení cílů a požadavků na hodnocení lVyvolání hodnotící diskuze Základní pravidla – rozhovor, focus group lVždy mluví jen jeden lMluvte za sebe, používejte já lRespektujte rozdílné úhly pohledu na věc a různé názory lZajistěte, aby se diskuze zúčastnili všichni lVyjádřete své názory otevřeně a upřímně lZachovejte důvěrnost názorů vyjádřených na této schůzce lZaměřte se na otázky, které by měly vyřešit, ne na jednotlivce lMluvte k věci a vyhněte se dlouhým příběhům lPočkejte, dokud druhý nedomluví a nepřerušujte ostatní Dotazník rozvoje týmu lDimenze výkonnosti týmu lSpolečný smysluplný záměr lSpecifické cíle lJasné role lSpolečný a spolupracující přístup lVzájemná zodpovědnost lVztahy s jinými skupinami lZaujetí lZnalosti a učenlivost Podávání zpětné vazby 1.Jaké jsou hlavní problémy, které by se měly řešit při teambuildingu ? 2.Jaká je pravá příčina těchto problémů ? lAnalýza rozhovorů -Trsy odpovědí (kvalitativní studie) lAnalýza dotazníků -Koncepční rámec posouzení (je snazší) lKategorizace dat, přesnost Zpětná vazba 1.Základní demografické údaje (počet respondentů, věk, pohlaví – reprezentativnost souboru 2.Školitel nesmí v rámci interpretace sdělovat svoje dojmy (anonymita získaných údajů – citlivé) 3.Pamatujte na to, jak bude manažer využívat zpětnou vazbu (např. aby si nebral věci příliš osobně) 4.Školitel je od toho, aby vedoucímu pomohl s řešením problému (např. budování důvěry) 5.Školitel může na základě získaných informací pomáhat vedoucímu (vždy začíná těmi nejakutnějšími) Schůzka se zpětnou vazbou lDohodnutí se na silných a slabých stránkách týmu lUrčení hlavních problémů, které by se měly řešit lNaplánování dalších kroků lDiskuze Navržení a vedení lekce teambuildingu lVždy respektujeme cíle, kterých bychom měli dosáhnout SMART lS – Specifické lM – Měřitelné lA - Attainable (Dosažitelné) lR – Results-oriented (Zaměřené na výsledek) lT – Time- based (Založené na reálně dostupném čase) l Příklad: lProblém: zvládání konfliktů a neshod lDohoda: členové týmu budou spolupracovat na řešení konfliktů a neshod lUpřesnění:- ještě než zapojíte vedoucího týmu, promluvte si přímo s osobou, s níž máte neshodu nebo konflikt -vyjádřete svůj názor na problém a poslechněte si názor druhého -buďte ochotni uzavřít kompromis a pracovat na řešení přijatelném pro obě strany -Nezapojujte do diskuze další členy týmu, kteří se konfliktu nebo neshody nezúčastní Realizace výsledků lÚspěšný teambuilding přináší dohody, rozhodnutí a další působení lShrnutí vedením lFeedback týmu lMise, role a dohody lAkční plány Zpráva o teambuildingu 1.Shrnutí vedením 2.Feedback týmu (silné a slabé stránky) 3.Mise a funkční role 4.Dohody a odpovědnosti 5.Akční plány a další kroky 6.Zhodnocení teambildingu Literatura: lPayne, V. (2007). Teambuilding worskshop. Brno: Computer Press. 339 s.