Význam teambuildingu Kdy jej uskutečnit Závazek Teambuilding 1 Teambuilding workshop lJe užitečný pro odborníky, kteří hledají nové strategie, techniky a prostředky teambuildingu lUmožňuje řídícím manažerům, aby ve své roli vedoucího týmu s jistotou vedli lekce teambuildingu lNaučí manažery jak při teambuildingu asistovat Možnosti týmu lNapětí se dá krájet – mnoho úkolů, krátký čas, nespolupráce dalších organizací (kompetitivní požadavky, rozhodující úlohy, změny v obchodních podmínkách) lTýmová práce se stává obchodní strategií lTeambuilding je hlavní způsob, kterým organizace podporují týmovou práci. Výkonné organizace jsou vždy složeny z výkonných týmů lTýmy hrají v soutěživém prostředí klíčovou roli lK efektivitě organizace přispívá především potřeba silného týmového výkonu (boj o zákazníka) lSofistikovaná technologie (rozšíření informací, informačních technologií) požaduje po každém jednotlivci široké pracovní nasazení, které je lépe zvládnutelné jednotlivcem, multifunkční týmy jsou však zdaleka rychlejší a výkonnější lV soutěživém prostředí probíhá jednodušší a rychlejší zvládání úkolů lPro většinu organizací se stal tržištěm celý svět Význam teambuildingu 1.Aby byl přínosný nemusí zabrat spoustu času (každý tým potřebuje jasně znát smysl svého poslání a společný cíl). 2.Teambuilding by se měl zaměřit na posílení týmového výkonu spíše než na propagaci týmového prostředí 3.Obvykle bývá efektivnější, pokud je veden expertem (ne vedoucím pracovníkem) 4.Musí existovat závazek k teambuldingu (jedná se o sled řady dějů a událostí) Šest kroků v procesu teambuildingu 1.Určení potřeby 2.Získání závazku 3.Posouzení potřeb a získání zpětné vazby 4.Vedení kurzu teambuildingu 5.Realizace výsledků 6.Zhodnocení vlivu 7. 7. Kdy teambuilding uskutečnit lZačíná uvědoměním si jeho potřeby (rozhodnutím) lIndikátorem je jakýkoliv druh selhání v týmové práci (špatné provádění úkolu nebo mezilidské vztahy) lZnaky krize – různorodé dysfunkční chování l(Test hodnocení zjišťování problému, Payne, 2007) l l l Krize týmu lPodrážděnost, která odvrací pozornost od práce lSnížená komunikace lSnížená důvěra lSnížená přímost a otevřenost lDefenzivní chování lSvalování viny na ostatní lPřijímání malého rizika lŠpatné rozhodování lVysoká absence lApatie a nedostatek zájmu lPodkopávání snahy ostatních lStížnosti na nedostatek zplnomocnění lČastější konflikty lStížnosti na ostatní členy v týmu lVyhýbání se interakci v týmu (mítinkům) Připravenost na teambuilding lSnaha řešit problémy (načasování) lHodnota změny současného stavu je větší než cena času, energie a zdrojů do teambuildingu vložených lPřipravenost manažera na teambuilding l (Hodnocení připravenosti manažera na teambuilding, Payne 2007) l Kdy teambuilding neprovádět lČlenové týmu nemají schopnosti požadované pro jejich práci lTým nemá prostředky, které potřebuje lTýmová práce není oceňována nebo se neodráží v systému řízení výkonu lProblémy výkonu jednotlivce ovlivňují výkonnost týmu lTým má problémy nalákat a udržet si členy lČlenové týmu cítí, že uvízli na mrtvém bodě a pociťují nedostatek příležitostí pro kariérní růst a vývoj lVám, coby vedoucímu týmu chybí odborná nebo praktická kvalifikace nebo požadované schopnosti lPanuje zmatek ohledně pravomoci v týmu lNení možné, aby se teambuildingu zúčastnili všichni členové v týmu lTým už měl s teambuildingem špatnou zkušenost Získejte závazek lZákladem pro řízení kurzu je proces, strategie a techniky teambuildingu včetně rozhodnutí, kdo jej povede: -Účast vedoucího týmu (musí být angažován) -Otevřenost a objektivita (manažerovi firmy neřeknu pravdu, obávám se důsledku) -Konflikt rolí (vidím jej pořád jako „šéfa“) -Sdílení vedení (každý v týmu je zodpovědný za výsledek) -Schopnost podpory (mám zkušenosti s prací v týmu a vím jak řešit problémy) Vyjasnění rolí: lAdvokát – určuje, které problémy jsou nejdůležitější lOdborník – jsou – li zapotřebí specifické zkušenosti, pozvu jej lŘešitel problému – tradiční konzultační role (psycholog, supervizor) lSběrač dat a informací – poskytuje cenná data (nezávislá) lPomocník – předkládá vedoucímu potřebné údaje lUčitel – školitel instruuje manažera, jak vést teambuilding lTrenér – podporuje tým a vede tým Smlouva se školitelem lPorozumění pohledu manažera lRozsah školitelovy práce lRole, kterou školitel bude hrát lManažerova očekávání od teambuildingu lProces hodnocení a sběru dat lVýstup teambuildingu lManažerova podpora a role lVyjasnění časového rozvrhu lDůvěrnost lNávaznost Vzorové smluvní otázky: 1.Proč si myslíte, že váš tým potřebuje teambuilding ? 2.Jakou chcete, aby hrál roli ? 3.Co od teambuildingu očekáváte ? 4.Jakou chcete hrát roli vy ? 5.Jaké výstupy očekáváte na konci teambuildingu ? Realizovat teambuilding ? lProč lZákladní pravidla lPomoc týmu lŘešení problému lIndividuální konzultace lCíle teambuildingu Zvládnutí odporu lProdiskutujte cíle teambuildingu lNaznačte, jakých výsledků pomocí teambuildingu dosáhly jiné týmy lVysvětlete týmu šestikrokový proces lŘešení otázek je na úrovni více týmů lŠkolitelé musí mít jasně definované cíle lVždy začínáme od jednoduchých otázek (snáze řešitelných) lZačněte teambuilding na odpoledním mítinku dříve než vyjedete na dvoudenní kurz l Získání podpory osob mimo tým lŘídící manažer chce tým zapojit do strategických činností (závazek na vyšší pozici) lTeambuilding se může zabývat otázkami, které mají širší souvislosti lNěkdy je zapotřebí v rámci teambuildingu sdílet citlivé informace (knowledge management) l Identifikujte otázky, které by mohly ohrozit úspěch lVedoucí může být pod tlakem lOrganizační změny lEfektivnost všech činností závisí na pevném závazku Literatura: lPayne, V. (2007). Teambuilding worskshop. Brno: Computer Press. 339 s. l