PEDAGOGIKA HRY * Vyučující • Mgr. Lenka Přikrylová • Katedra pedagogiky sportu • tel. č. 549494657 • Email : prikrylova@fsps.muni.cz • * Konání seminářů • 1x za 14 dní ( vždy lichý nebo sudý týden ) • Pondělí 15.00-16.30 hod. (učebna č.225) • • Požadavky k zápočtu: * aktivní účast na seminářích * * prezentace na zadané téma z oblasti pedagogiky hry * * vytvoření zásobníku her Cíle předmětu PEDAGOGIKA HRY: nschopnost interpretace fenoménu hry a jeho souvislosti s vývojem dítěte či dospívajícího n ndokázat připravit a používat hru jako diagnostický, relaxační a zároveň edukační prostředek n nnavrhnout a připravit vhodné hry pro osobnostní rozvoj dítěte v praxi Náplň seminářů: 1.Teoretická část ( prezentace na zadané téma ) 2. 2. Praktická část ( hry zaměřené na určené téma ) TÉMATA PREZENTACÍ : 1.- pedagogika hry– vymezení pojmů n - nejčastější autoři, kteří se zabývají tématem „hry..“ - dělení her n - aktivizační metody ve výuce (učení hrou) 2.- úloha hry ve vývoji jedince, n - teambuilding, n - zážitková pedagogika n - neklid a agresivita u dětí, 3.- psychomotorické hry, n - hračka jako prostředek osobnostního rozvoje, n - pohybové hry jako zábavný prostředek rozvoje dovedností, n - fyziologický účinek pohybových her u šk.mládeže TÉMATA HER: 1.- iniciativní hry, seznamovací n - aktivizační a edukativní hry n n2. - hry zaměřené na rozvoj spolupráce n - skupinové hry n - hry pro zvládání agresivity a neklidu n n 3.- hry zaměřené na rozvoj emocí a komunikace n - hry pro posílení psychické odolnosti n - didaktické hry n LITERATURA: lSkupinové hry pro život 1 :zařazení do skupiny, kontakt, smyslové vnímání, přátelství, sebevědomí : pro děti od 6 do 12 let. Edited by Klaus W. Vopel, Translated by Dana Lisá - Alena Veselá. Vyd. 1. Praha : Portál, 2007. 138 s. ISBN 978-80-7367-286. info lPortmann, Rosemarie. Hry pro posílení psychické odolnosti. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. 103 s. ISBN 80-7178-331-5. info lAdamírová, Jiřina. Hravá a zábavná výchova pohybem : základy psychomotoriky. 2. vyd. Praha : Česká asociace Sport pro všechny, 2000. 68 s. : fo. info lŠimanovský, Zdeněk. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002. 175 s. ISBN 80-7178-689-6. info lHermochová, Soňa - Neuman, Jan. Hry do kapsy : sociálně psychologické, motorické a kreativní hry. IV. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003. 1 sv. (nes. ISBN 80-7178-818-. info lSigmund, Erik. Pohybová aktivita dětí a jejich integrace prostřednictvím 60 pohybových her. 1. vyd. Olomouc : Hanex, 2007. 109 s., [2. ISBN 978-80-85783-74. info Obsah hry: ØNázev : Pavučina (měl by být rozhodně zajímavý a přitažlivý) Ø ØČas na hru : 15 – 20 minut ØCíl : seznámení, zlepšení komunikace, spolupráce ØPomůcky : klubko příze ØProstředí : místnost ( hřiště ) ØPočet hráčů : 4 -15 (neomezen, sudý počet) ØPopis : ………………………………… ØReflexe hry : chybí někomu pavučina? Ø (vyhodnocení) jak se teď cítíš ? ØZdroj : (Vopel,K. SKUPINOVÉ HRY PRO ŽIVOT, 2007) OBSAH SEMINÁŘE Č.1 : Ø Øpedagogika hry– vymezení pojmů Ønejčastější autoři, kteří se zabývají tématem „hry Ødělení her Øaktivizační metody ve výuce (učení hrou) Ø Øseznamovací hry- příklady j0438411 PĚTILÍSTEK Ø1.řádek – téma (podstatné jméno) HRA Ø2.řádek-popis tématu ( 2 nejdůležitější vlastnosti) Ø -používají se k popisu přídavná jména Ø3.řádek – uvádí se děj ( 3 slovesa ) Ø4.řádek – uveďte čtyřslovný výraz (různé slovní druhy) Ø5.řádek – uveďte podstatu tématu 1 slovem (podstatné jméno) Ø Ø PEDAGOGIKA HRY ØPedagogika ØSlovo pedagogika pochází z antického Řecka. Zde byl slovem paidagógos (řecky: paidós: dítě, ágein: vést, doprovázet) označován otrok, který pečoval a doprovázel syna (dívky nebyly veřejně vzdělávány) svého pána na cvičení a do školy. Ø Ø Podle dochovaných řeckých a římských spisů, se v antické latině slovo paedagogus, již objevuje ve významu učitele a vychovatele. Ø PEDAGOGIKA Øje společenská věda, která zkoumá podstatu, strukturu a zákonitosti výchovy a vzdělávání jako záměrné, cílevědomé a soustavné činnosti formující osobnost člověka v nejrůznějších sférách života společnosti. ØVýchova je záměrné působení na osobnost jedince s cílem dosáhnout změn v různých složkách jeho osobnosti, pojem má eticko-normativní nádech, mluví se o výchově mravní, vlastenecké, estetické, citové, výchově k rodičovství a manželství, apod. Ø Vzdělávání je proces záměrného a organizovaného osvojování poznatků, dovedností, postojů aj., realizovaný prostřednictvím edukačního procesu. Výsledek tohoto procesu by mohl být označen výrazem "naučenost". Ø HRA Øhra je pro nás aktivita, prožitek, zábava, učení, volnost, radostná záležitost……….., Øvývojová psychologie považuje hru za hlavní hnací sílu hledání sebe sama v raném dětství a při pozdější socializaci člověka, zvláště při seznamování. Člověk začíná poznávat, prozkoumávat a reflektovat svět nejprve v dětské hře, Øje nenahraditelným edukačním prostředkem, Øhra je hrou, pokud v ní převažují kreativní prvky, tedy rozvíjení zúčastněných osobností a jejich společenských vztahů. Ø Starověcí filozofové zabývající se hrou : Ø Platón (427-347 př.n.l.) - řecký filosof, Ø (založil athénskou Akademii, jež pak byla vzorem evropským univerzitám a vědeckým institucím, téměř celé jeho dílo jsou dialogy jeho učitele Sókrata, převzal od Sokrata metodu učení v rozhovorech ) Ø 180px-Plato_Silanio_Louvre_Ma3654 Plötinos (205-270 př.n.l.)- Øřecký filosof Ø Ø( založil v Římě filosofickou školu , snažil se uspořádat platónovu filosofii do ucelené soustavy, přičemž se mu ve skutečnosti podařilo vytvořit originální filosofický systém ) Ø Ø 180px-Plotinus_LXXIIIIv Aristoteles (384-322 př.n.l.) Øbyl filosof vrcholného období řecké filosofie, nejvýznamnější žák Platonův a vychovatel Alexandra Makedonského. Jeho rozsáhlé encyklopedické dílo položilo základy mnoha věd, studoval a pak i vyučoval v Platónově Akadémii v Athénách. Ø Ø Založil také vlastní filosofickou školu zvanou peripatetická škola (od slovesa peripatein (procházet se), neboť Aristotelés se prý se svými žáky při výuce procházel). Ø ØBěhem 13 let, které strávil v Athénách, vznikla většina jeho spisů. V jednom ze svých spisů vyjádřil myšlenku,“ že tělesná cvičení by měla ve výchově předcházet intelektový rozvoj“. aristoteles Novověcí autoři, kteří odhalili význam hry : ØJean Jacques Rousseau (své názory na výchovu vyjádřil v polorománu Emil aneb o výchově) , Ø Jan Ámos Komenský-zakladatel moderní pedagogiky, (Škola hrou -propagoval zde princip, že učení by mělo být založeno na hře , Velká didaktika-jedná se o spis o vyučovacích metodách) , Ø Johann Heinrich Pestalozzi (kniha Jak Gertruda učí své děti -zřetel kladl na základní vzdělávání dětí, které by mělo započít již před začátkem školní docházky v samotné rodině) , Ø Johann Friedrich Fröbel- zaměřoval se na předškolní výchovu (v roce 1840 otevřel komplex zařízení, kde byly herny pro děti a ústav pro vzdělávání opatrovnic,je také tvůrcem didaktických her a souboru pohybových her s hudebním doprovodem ). Nizozemský historik Johan Huizing ve svém stěžejním díle Homo ludens hru definuje takto (1938): ØHra je svobodné jednání či zaměstnání, které v rámci určitého jasně vymezeného času a prostoru, které se koná podle svobodně přijatých, ale přitom bezpodmínečně závazných pravidel, má svůj cíl samo v sobě a nese sebou pocit napětí a radosti a zároveň vědomí odlišnosti od všedního života. j0438552 Vymezení pojmu hra v 7 aspesktech podle Johana Huizinga : ØHra je svobodná – nikdo nemůže účastníka nutit, aby si hrál. ØHra je vystoupením z „obyčejného“ nebo „vlastního“ života do dočasné sféry aktivity, která je mimo proces uspokojování nezbytných potřeb jedince. ØHra má prostorovou i časovou složitost. Hra začne a v určitém okamžiku skončí. Odehraje se. ØLze ji opakovat (jedna z nejpodstatnějších vlastností hry). ØHra vytváří řád, hra je řád a vnáší do zmateného světa určitou dokonalost. ØHra spojuje a rozlučuje. ØHra obsahuje prvek napětí (časté je střídání uvolnění a napětí). Ø Ø * Ø Ø ØHOLANDSKÝ FILOZOF J. HUIZINGA (1872-1945), říká: „Hra je dobrovolná činnost, která je vykonávána uvnitř pevně stanovených časových a prostorových hranic, podle dobrovolně přijatých, ale bezpodmínečně závazných pravidel, která má svůj cíl v sobě samé a je provázena pocitem napětí a radosti a vědomím „jiného bytí“ než je „všední život“. ØPODLE MAŇÁKA, (2003): „Hra je jedna ze základních forem činností, pro niž je charakteristické , že je svobodně volená aktivita, která nesplňuje žádný zvláštní účel“. Hodnota hry spočívá především v tom, že přináší dítěti citové uspokojení ze hry, hra má hodnotu sama o sobě. Dítě si neumí hrát jinak než zcela zaujatě a naplno. ØPODLE V. MIŠURCOVÉ (2001) se hrou rozvíjejí všechny stránky lidské osobnosti (tělesná, duševní i duchovní). Hra je tedy významným pedagogickým prostředkem a funguje i jako socializační prostředek. Pomáhá dítěti začlenit se do společnosti, prostřednictvím hry dítě přijímá určité role, které v běžném životě plní dospělí, rozvíjí sociální vztahy a učí dítě žít s druhými lidmi. Ø HRA Øje výchovný prostředek, který hrál významnou roli během celého historického vývoje pedagogického myšlení( avšak co autor, to jiná definice ) Øje zdrojem zábavy i poučení Øje prostředkem osvojování sociálních rolí (prostřednictvím simulačních her si mohou vyzkoušet role, do kterých se v pozdějším věku účastníci dostanou) Øje prostředek prožívání (v rámci hry řadu činností účastník prožívá „přímo“ a nezprostředkovaně) Øje smysluplnou činností( v předškolním období bývá hra jedinou činností, která je nezbytná pro harmonický rozvoj osobnosti) Øsimuluje různé situace ( simulace je vytvoření určitého modulu, který ve hře prezentuje reálnou skutečnost)-SIMULAČNÍ HRY Øje prostředek k poznání a sebepoznání ( v průběhu hry sledujeme hráče jak mezi sebou komunikují, spolupracují- hra má diagnostický význam pro pedagoga, dítěti otevírá prostor pro sebepoznání) Øje morální výzvou ( dítě se učí osvojovat si pravidla, jež mohou být užitečná i pro praktický život ) DEFINICE HRY (na základě předchozích poznatků): ØHra je časově ohraničená svobodná činnost skupiny nebo jednotlivce, která vychází ze zájmu subjektu a její smysl je obsažen v činnosti samé a je tedy prostředkem získávání různých potřeb nebo naplňování různých cílů. ØHráči obvykle hra přináší uspokojení potřeby, zábavu, poučení, prožitek apod. ØJe ideálním prostředkem pro rozvoj tvořivosti a dalších vlastností osobnosti (mravní,společenské, výkonové) CÍL HRY: ( jaký dopad a vliv má hra na člověka) Ømusí být jasně a přesně definovatelný Ømusí být dosažitelný a uskutečnitelný Ømusí být pochopitelný pro všechny Øměl by maximální měrou vést a přispívat k růstu a rozvoji osobnosti jedince ( rozvoj psychické odolnosti, spolupráce, tvořivosti, komunikace, …..) Úkol na seminář č. 2 ( 7. a 14.3. 2011 ) ØPříprava prezentace na zadané téma Ø (Dělení a význam her, Ø nejčastější autoři a jejich díla, kteří se zabývají tématem „hry..“- vybraní studenti ) ØPříprava a následné vedení her Ø (poznávací a edukativní hry - vybraní studenti) j0439524 ØNázev : PAVUČINA ØČas na hru : 15 – 20 minut ØCíl : seznámení, zlepšení komunikace, spolupráce ØPomůcky : klubko příze ØProstředí : místnost ( hřiště ) ØPočet hráčů : 4 a více ØPopis : Účastníci si stoupnou do kruhu. Za 1 minutu si každý promyslí, co by o sobě chtěl říct ostatním. Následně jeden z účastníků začíná hru (buď učitel sám nebo dá do ruky jednomu z účastníků klubko příze a ten začne) tím, že se představí a řekne krátce něco o sobě. Potom předá klubko někomu dalšímu (nejlépe hodí na protější stranu).Po krátké diskusi se pavučina zase rozplete : Dítě, které drží klubko, ho odkutálí(hodí) tomu, kdo mu ho poslal, a opakuje přitom jeho jméno a i to, co o sobě dotyčný řekl. ØReflexe hry : chybí někomu pavučina? Ø (vyhodnocení) jak se teď cítíš ? bylo těžké zapamatovat si jména? Ø které vyprávění tě zvlášť zajímalo? ØZdroj : SKUPINOVÉ HRY PRO ŽIVOT, Klaus W. Vopel, 2007 ØNázev : SEZNAMOVÁNÍ ØČas na hru : 15 – 20 minut ØCíl : seznámení, zlepšení komunikace (hrát v počátcích fungování skupiny) ØPomůcky : tužka, papír ØProstředí : místnost ( hřiště ) ØPočet hráčů :6 a více (nejlépe sudý počet) ØPopis : Je to partnerská hra, při které každý člen skupiny představuje někoho jiného. Účastníky hry rozdělíme do dvojic (buď je rozdělí učitel nebo to udělají žáci sami). Jeden z dvojice se ptá toho druhého (asi 5 minut) na důležité informace, aby z nich mohl sestavit krátkou zprávu. Následně se vymění. Po 10 minutách si sedneme všichni do kruhu a každý představí partnera, se kterým vedl rozhovor. Postaví se za něj a všem řekne, co si o něm zapamatoval ( na konci představování se zeptejte, zda byla informace správná, nebo jestli představovaný nechce něco dodat). ØReflexe hry : Tato hra zdůrazňuje individualitu hráčů. Nikdo nezůstane stranou a každý má příjemný pocit, že ho představuje někdo jiný. Ø Jak se ti líbily otázky partnera? Ø Co pro tebe bylo příjemnější- ptát se, nebo odpovídat? Ø Co ses dozvěděl zajímavého o jiných kamarádech? ØZdroj : SKUPINOVÉ HRY PRO ŽIVOT, Klaus W. Vopel, 2007 ØNázev : STATISTIKA I. ØČas na hru : 15 minut ØCíl : seznámení se, zběhlost v komunikaci, soudržnost (hrát v počátcích fungování skupiny) ØPomůcky : ------- ØProstředí : místnost ( hřiště ) ØPočet hráčů : 6 a více ØPopis : Podle počtu zúčastněných se všichni postaví buď do 1 řady nebo 2 řad vedle sebe (mohou soupeřit o to, která řada bude dříve seřazena). Učitel stanoví kritéria, podle kterých se účastníci seřadí. Mohou se seřadit sestupně nebo vzestupně např. : 1.podle abecedy (křestní jména) 2.podle počtu písmen v křestním jméně (příjmení) 3.podle velikosti 4.podle délky vlasů 5.podle měsíců nebo dní, kdy se narodili 6.podle počtu sourozenců 7.podle barvy oblečení (od nejsvětlejšího po nejtmavší) Ø Na závěr každého seřazení je nutná kontrola (hodnocení správnosti)- každý se představí….. Ø ØReflexe hry : Usnadňuje zapamatování si jmen. Nutí hráče, aby se rychle dohadovali a dohodli. ØZdroj : HRY NA SEMINÁŘE A WORKSHOPY, Susanne Beermann, Monika Schubach, 2009 ØNázev : ČILÁ STATISTIKA ØČas na hru : 10 minut ØCíl : uvolnění, vzájemné poznání, pohotová reakce ØPomůcky : ------- ØProstředí : místnost ( hřiště ) ØPočet hráčů : 6 a více ØPopis : Vedoucí hry si připraví otázky směřující k tomu, co by se hráči mohli zajímavého o sobě dozvědět. Hráči pak podle ohlášeného klíče vždy přeběhnou a vytvoří dva zástupy, jeden napravo a druhý nalevo.Tedy: Ø Napravo jde nalevo jde Ø kdo rád zpívá kdo nerad zpívá Ø kdo na něco hraje kdo na nic nehraje Ø kdo umí plavat kdo neumí plavat Ø kdo byl v zahraničí na studijním pobytu kdo nebyl v zahraničí na s. pobytu Ø kdo se rád učí kdo se nerad učí ØReflexe hry : Hra musí mít spád, aby nebyl čas na řeči. V debatě po hře si povídáme o tom, co kdo zjistil nového, co koho překvapilo nebo zaujalo na někom jiném. ØZdroj : HRY NA PRO ZVLÁDÁNÍ AGRESIVITY A NEKLIDU, Zdeněk Šimanovský, 2002 ØNázev : KROKY VPŘED ØČas na hru : 10-20 minut ØCíl : seznámení, (hrát v počátcích fungování skupiny) ØPomůcky : seznam otázek ØProstředí : místnost ( hřiště ) ØPočet hráčů : 5 a více ØPopis : Hráči stojí v půlkruhu a na otázky vedoucího vždy vystoupí ti, jichž se otázka týká. Zůstane zde stát, dokud vedoucí nedá pokyn k návratu. Než se hráči vrátí na svá místa, může vedoucí komentovat například počet hráčů, kteří vystoupili, může požádat o bližší konkretizaci některého z hráčů. ØSOUBOR OTÁZEK : Ø Kdo rád sportuje? (Jaký sport provozujete?) Ø Kdo má doma psa? (Jaká je to rasa?) Ø Kdo hraje na nějaký hudební nástroj? (Na jaký? Máte i nějaká veřejná vystoupení?) Ø Kdo dobře hovoří nějakou cizí řečí? ( Kde jste se ji naučil(a)?) Ø Kdo byl někdy v Americe? (Kde a na jak dlouho?Jací jsou tam lidé?) Ø Kdo rád tančí? (Jak často se vám to podaří?) Ø Kdo už někdy učil nebo trénoval děti nebo mládež? (S jakou skupinou dětí jste pracoval(a)?) Ø Kdo má rád moderní umění?(Který směr vás oslovil,který umělec? Ø Kdo se raději napije vína než piva? (U koho je to naopak?) Ø Kdo nikdy nebyl členem politické strany? (Litujete?) Ø Kdo vystoupil z řady nejčastěji? (Kdo nevystoupil vůbec?) Ø Komu hra KROKY VPŘED pomohla poznat ostatní? (Kdo ji někdy taky zkusí jako vedoucí, další krok vpřed.) ØReflexe hry : Hráči vidí, kdo má jaké zájmy, zkušenosti apod. ØZdroj : PŘEDPOSLEDNÍ PSYCHOHRY, Eduard Bakalář, 2000