SEMINÁŘ č.3 ØPREZENTACE NA ZADANÉ TÉMA : Ø ( neklid a agresivita u dětí- Doležal, Jalová,Valenta Ø psychomotorické hry – Sýkorová, Kesslerová, Kejzlar Ø hračka jako prostředek osobnostního rozvoje – Smrčková, Zelenková Ø pohybové hry jako zábavný prostředek rozvoje dovedností – Jančíková, Šmarda Ø fyziologický účinek pohybové hry – Šimoníček, Matějka, Kolečkář ) ØVEDENÍ HER : Ø ( hry na rozvoj emocí a komunikace – Kubala, Smrčková,Valenta Ø hry pro posílení psychické odolnosti- Kolečkář, Chvátal, Doležal Ø skupinové hry – Jalová. Kesslerová, Sýkorová Ø hry pro rozvoj zdravé osobnosti - Matějka, Šebesta Ø a didaktické hry – Fučíková,Kejzlar, Zelenková) Ø 1. PSYCHOMOTORIKA Øje propracovaná vědní disciplína, spadající pod vědní obor kinantropologie. Øpojem vyjadřuje úzkou spojitost a vzájemný vliv psychiky a motoriky člověka ( jedná se o pohybovou aktivitu, která je zaměřena na prožitek z pohybu a která vede k poznávání vlastního těla, okolního světa i prožitku z pohybových aktivit). Øvyužívá pohybu jako výchovného prostředku, ke svému působení využívá jednoduché herní činnosti, činnosti s nářadím a náčiním, kontaktní prvky, prvky muzikoterapie i relaxační techniky ( nesoustřeďuje se jen na rozvoj pohybových schopností nebo tělesnou zdatnost, ale i na psychickou stránku osobnosti). Øpředevším v dětském věku rozvoj motoriky ovlivňuje rozvoj vnímání, představ, myšlení, poznání, tedy kognitivní oblasti. „Cílem psychomotoriky „ Øje prožívání radosti z pohybu, ze hry a z tělesných cvičení a vytvoření tzv. bio – psycho – socio – spirituální pohody člověka, Øje získat co nejvíce zkušeností vnímání a pohybu ze tří oblastí: 1.oblasti vlastního těla – poznat své tělo, vytvořit si mapu těla, poznat funkci jeho celku i jednotlivých částí, chápat nejen pohybové schopnosti, ale i prožívat různé pocity a city a vyjadřovat je pohybem. Naučit se přijímat tělo takové, jaké je. 2.oblasti materiální – seznámit se s prostředím, s předměty, s jejich vlastnostmi, možnostmi a jejich využitím. 3.oblasti společenské – poznat společenské prostředí, poznávat druhé, jejich city, pocity a přání (nejdříve navazovat kontakty, komunikovat, spolupracovat,v závěru pomáhat druhým i za cenu potlačení sebe sama). Psychomotorika jako výchova pohybem spolupracuje s : Øpedagogikou, Øpsychologií (kladně ovlivňuje emocionální stránku osobnosti), Øsociologií (zasahuje do interakce jedince s kolektivem, vede ke spolupráci, komunikaci, kontaktu), Øfyziologií (posiluje fyzickou zdatnosti), Øetikou (učí odpovědnosti za druhého, poctivosti při hře a pomoci), Øestetikou (napomáhá k vnímání krásy pohybu) . Ø Psychomotorická cvičení Øvyužívají se ve všech věkových kategoriích od předškolního věku až po osoby starší, Ømají velké uplatnění u cvičenců zdravých i u jedinců zdravotně oslabených a méně pohybově nadaných, Ønejčastěji používanou technikou psychomotoriky je hra (napomáhá k rozvoji dětské osobnosti přirozeně, nenásilně, podněcuje k seberealizaci, má silný emotivní účinek). Běžně využívané pomůcky při psychomotorických hrách: Øvozíky, Øšátky, švihadla, Øtyče, kelímky, Ømíče, nafukovací balónky, Øšlapadla, chůdy, Øvelká plachta a padák ØPET vršky, štěrchadla, Økoberečky, deky, noviny, Øcyber válec - novinkou mezi psychomotorickými pomůckami . Didaktické zásady psychomotoriky: Øvlastní začátek hodiny probíhá v kroužku kolem učitele, v sedu na lavičkách nebo na zemi. Øučitel nepřikazuje - stojí stranou nebo pomáhá a radí tam, kde je třeba (tento postup vyžaduje dobrou přípravu učitele). Ønepospíchá se - spěch nedovoluje prožitek a narušuje pohodu. Øhravost, zábavnost a pestrost charakterizují celý výchovný proces. Øprvní pomůcky by měly být dynamické a nenáročné na ovládání. Øučitel obměňuje co nejvíce situace se stále stejnou pomůckou a nabízí nové varianty. Øneúspěchy při zacházení s určitým náčiním jsou cenné - právě při pohybu s ním se po prvním negativním výsledku cvičenec naučí, že musí některé své pohyby usměrnit. Øposuzování pohybových pokroků by se mělo odehrávat jen na úrovni každého cvičence, ne v porovnání s ostatními. Øzávěr hodiny se opět odehrává ve společném seskupení – vzájemné povídání o prožitých aktivitách Skladba cvičební jednotky: Øpřivítání v kruhu kolem učitele Ørušná, zahřívací část (honičky aj.) Øprůpravná část – cvičení s náčiním nebo nářadím, první pomůcky by měly být nenáročné na ovládání, postupně náročnost zvyšujeme Ørelaxace – jednotlivci nebo ve dvojicích, za doprovodu slova učitele, hudby, bez pomůcek nebo s pomůckami Ørozhovor o prožitcích v kruhu kolem učitele Ø„Psychomotorické hry se od běžných her odlišují zejména použitím netradičních pomůcek, ale i tím, že zde není vítězů ani poražených. Vítězové jsou všichni, kteří se těchto her zúčastňují“. Ø„Je vhodné kombinovat psychomotorické činnosti tak, aby některé obsahovaly nácvik s novým nářadím nebo náčiním, jiné kruhový provoz nebo překážkové dráhy, a vše aby prolínaly soutěže a hry.“ ØPsychomotorických her lze s úspěchem využívat v kterékoli části hodiny TV ( tedy v rušné, průpravné i závěrečné části hodiny). 2. Hra a hračka jako prostředek osobnostního rozvoje Øhra je význačným rysem dětského duševního života, při ní se vytváří a projevuje osobnost dítěte, Øútlé dětství je věkem hry v pravém slova smyslu (hra malých dětí rozvíjí poznání zevního světa, vztahy k věcem a lidem a později tvůrčí fantazii), ve školním věku žije dítě střídavě v oblasti práce a hry (větší dítě se ve hře učí vyvíjet fyzické a duševní úsilí a ukázňuje se přijímáním pravidel dětského kolektivu, v němž má možnost rozvíjet svou iniciativu, odpovědnost a organizační schopnosti), a v dospělosti je hra zatlačena do pozadí prací, Dětská hra má několik vývojových období ØV prvních dvou letech si dítě hraje samo (pozorování, manipulace s hračkami) a nevšímá si okolí. ØV třetím roce si již hraje raději mezi ostatními dětmi, je jejich činností stimulováno, i když si hraje i nadále samo. ØVe čtvrtém roce silně vzrůstá zájem o ostatní děti. Dítě napodobuje ve hře jiné děti a účastní se společně s nimi určité činnosti, aniž dochází ke skutečné spolupráci. ØOd pátého roku nastává období skupinových her, kde mladší děti mívají ve hře zatím stejné úkoly, u starších se však již objevuje dělba úloh a úkolů. ØOd desátého roku nabývá hra mnohem přísnějších kolektivních forem a postupně se stává hrou sportovní, tj. spojuje se s určitými tělovýchovnými cíli, pravidly. Dělení her ØI. Hry individuální: Øhry manipulační (kostky, kbelíček), Øhry destruktivní (rozebírání věcí), Øhry konstruktivní (vystřihování, modelování), Øhry úlohové (na maminku, na doktory). ØII. Hry skupinové: Øbez skutečné spolupráce (na honěnou), Øse stejnými úlohami (na schovávanou), Øs různými úlohami (na vojáky). Hlavní zásady her : Øsprávná organizace hry (někteří rodiče chybují tím, že se o hru svých dětí vůbec nestarají-jestliže si děti hrají, jak chtějí a kdy chtějí, trpí jejich hra jednotvárností nebo končí na překážkách, které děti nemohou samy odstranit, jiní rodiče naopak věnují hře nadměrnou pozornost- ustavičně se dětem do hry vměšují a nakonec je odsuzují do role pasivních diváků, skutečně hrát si může s dítětem zase jen dítě, třetí druh rodičů zahrnuje děti množstvím hraček- děti přebíhají bez zájmu od jedné hračky k druhé, u žádné nevydrží a nakonec se nudí nebo své hračky kazí a rozbíjejí ), Ømusíme dbát na to, aby dítě nepřebíhalo od jedné činnosti k druhé, ale aby se dovedlo s jednou hračkou zaměstnávat stále déle a déle. Ønejcennější jsou hry tvořivé, které mají s prací společné to, že mají určitý cíl a vedou k trvalému výsledku činnosti (kreslení, modelování). Definice hračky ØPředmět ke hře dětí i dospělých Ø ØSlouží k: lUpoutání pozornosti lZabavení lRozvíjení motorických schopností lRozvíjení psychických schopností Ø Obrázek1 Typy hraček ØOsvojení sociálních návyků lPlyšové hračky lPanenky lDomácí mazlíčci ØVzdělávací hračky lStavebnice z písmen lObrázkové knížky lLeporelo Ø ØHračky rozvíjející pohybové schopnosti lŠvihadlo lRůzné typy míčů lŽonglovací pomůcky Ø ØHračky na rozvoj myšlení lHlavolamy lStolní hry – šachy, dáma l ØHračky na rozvoj fantazie a kreativity lStavebnice lPastelky + papír Ø ØHračky pro rozvoj trpělivosti lPuzzle lHudební nástroj Obrázek4 Obrázek5 Hračka Øod druhého měsíce věšíme nad postýlku různé barevné a lesklé předměty, Øod čtvrtého měsíce je snižujeme tak, aby je dítě mohlo uchopit- a brzy mu je pak vkládáme do rukou, Øjakmile se dítě dovede převrátit na bok, klademe hračky před ně a vedle něho- tím stimulujeme rozvoj jeho pohyblivosti, Økolem šestého měsíce dovede dítě uchopit prsty malé předměty (kostka, kulička)- musíme děti stále hlídat, aby si je nestrkalo do úst, Ø až do devátého měsíce se dítě dovede zaměstnávat v téže době jen jednou hračkou a teprve v posledním čtvrtletí si dovede hrát s dvěma, později i s více hračkami současně (klepe jedním předmětem o druhý, staví dvě kostky na sebe, vkládá kuličku do misky). Hračky po 1.roce života (období hraček ) Ønejvhodnější hračkou druhého roku jsou kostky- na nich dítě cvičí pohyby rukou a prstů, používá jich ke konstruktivním hrám (věž, most, vláček), a skládá je podle předlohy, Ønejcennější hračkou je hmota (plastelina, písek, papír), Øna druhém místě jsou hračky polohotové (stavebnice, omalovánky, vystřihovánky) , Øa na posledním místě teprve hračky hotové (panenky, vozíčky, autíčka, knížky s obrázky (leporela), cenné pro rozvíjení řeči a poznávání zevního světa atd.) , Ødůležité je, aby si s hračkami dítě skutečně hrálo- aby vymýšlelo, stavělo, kombinovalo a nepřebíhalo od hračky k hračce, od jednoho nedokončeného úkolu k druhému. Ø 3.Pohybové hry jako zábavný prostředek rozvoje schopností a dovedností nPo nástupu do první třídy dochází k výraznému snížení pohyb. aktivity nNeuspokojení pohybové potřeby vede k nekázni dětí v hodinách nDůležité je efektivně naplňovat potřebu pohybu v hodinách Tv, o přestávkách nPohybové hry by měly být základním vyučovacím prostředkem v Tv, ve vyšších ročnících by měly sloužit jako průprava ke sportovním hrám n Pohybové hry nJsou záměrné a uvědoměle organizované pohybové aktivity 2 a více lidí, v prostoru a čase, s předem dohodnutými pravidly nHry jsou charakterizovány napětím, radostí a uplatněním známých dovedností nHry jsou provázeny tvořivou činností nHlavním cílem pohybových her je socializace dítěte nJsou zdrojem emocí a citů ( prožitek a radost z pohybu děti zpětně motivuje k zopakování činnosti) nJsou doporučovány pro přitažlivý obsah, zaměřený na zdokonalování schopností, získání a rozvoj pohybových dovedností ROZVOJ POHYBOVÝCH SCHOPNOSTÍ nPohybové schopnosti se vymezují jako souhrn dispozic jedince, potřebných ke splnění pohybového úkolu nSoustavný rozvoj pohyb. schopností dětí zvyšuje jejich tělesnou zdatnost, odolnost i výkonnost nEfektivní provedení libovolné pohyb. činnosti je obvykle zajištěno více než 1 pohyb. schopností n ( např. skok vysoký – vyžaduje zapojení rychlosti, výbušné síly končetin, projevy obratnosti) Obecné principy rozvoje pohyb. schopností : n Základem v rozvoji poh. schopností je tělesné zatěžování (objem , intenzita, frekvence) v kombinaci s odpočinkem (délka, charakter), aplikace zatížení se mění v závislosti na věku, pohlaví i aktuálním rozvoji dětí n nRozvíjet všechny základní poh. schopnosti (rychlost, síla, vytrvalost,obratnost) nTělesné zatížení zvyšovat postupně (dávkovat přiměřeně dle předpokladů dítěte) nRozvíjet poh. schopnosti plánovitě a pravidelně (při plném zdraví) nKoncentrovat rozvoj poh.schopností do určitých cyklů a pravidelně výsledky kontrolovat n Pohybová aktivita dětí (zásady pohybových her) nROVNOST- účastník hry by si měl zažít každou roli ve hře nÚČAST- každý by měl být aktivní nÚSPĚCH- měl by zažít úspěch(stačí i zlepšení) nDŮVĚRA- hra nesmí být zákeřná nPŘIMĚŘENOST- obsah hry musí odpovídat úrovni dovedností dětí a věku nNÁVAZNOST- respektovat fyziologické zákonitosti organismu nJEDNODUCHOST- „od nejjednoduššího ke složitějšímu“ nRYCHLOST- názornost a rychlost uvedení hry nOBMĚNITELNOST- hry střídat n n DOBRÁ HRA PROBUDÍ U DĚTÍ ZÁJEM, ZVYŠUJE JEJICH CHUŤ DO CVIČENÍ. 4. Fyziologický účinek pohyb. hry ØZ fyziolog. hlediska je pohybová hra cvičení s přestávkami vynucenými vlastní pohybovou činností střední a submaximální intenzity ØJiž je překonaný názor nevhodnosti vysoce intenzivní pohyb. aktivity pro děti nebo doporučení provádět jen dlouhodobou (víc než 30 min) a nepřetržitou aktivitu střední intenzity. ØPro děti je mnohem lepší intenzivnější, ale přerušovaná aktivita(děti se rychleji unaví ale také rychleji regenerují). ØCílem by měla být kumulace kratších (10 -15 min) a intenzivnějších pohybových aktivit během celého dne. Min by mělo dítě denně strávit pohyb. aktivitou přibližně 60 min. ØPohyb. hry by měly být pestré a všestranně rozvíjející, neboť mezník pro osvojení širokých pohyb. dovedností je nástup puberty. Fyziologie tělesné zátěže ØPředškolní věk (do 6 let) ØNejdříve ukončuje růst a vývoj mozek. ØNa konci předškolního věku ovládá dítě základní pohybové činnosti Øtypu lezení, běh, skok, hod. Ø ØMladší školní věk (6 – 11 let) ØPlynulý růstu všech orgánů, lavinovitě přibývá nových vědomostí, Ørozvíjí se paměť a představivost. Děti charakterizuje impulsivnost, Øslabě je vyvinuta vůle, schopnost dlouhodobě se soustředit a nadměrná Øpohyb.aktivita s množstvím zbytečných pohybů = pohybový luxus Ø(dítě chvíli neposedí). ØZ hlediska tréninku to představuje plodné období pro rozvoj Økoordinačních schopností, dobré jsou předpoklady pro pohyblivost a Ørychlostní schopnosti. Nejsou vhodné podmínky pro soustředěnější Øvytrvalostní a silový vývoj. Děti jsou snadno ovladatelné, čehož lze Øvyužít k osvojování norem chování ve sportu. Ø ØStarší školní věk (11 – 16 let) ØIntenzivní rozvoj, tělesné dospívání probíhá u děvčat zhruba do 17 Ølet, u chlapců do 18 let. Pro sport je významné, že vzestup pohlavních Øhormonů zřetelně zvyšuje svalovou sílu. ØCelkově se puberta projevuje sníženými koordinačními schopnostmi. ØS přibývajícím věkem se zvyšují rozdíly mezi chlapci a děvčaty. Proces Øpohybového učení probíhá v této době nejrychleji a nejefektivněji. ØDochází ke komplexnímu rozvoji rychlostních schopností. Období od Ø10 – 13 let je považováno za optimální pro získání „rychlostního Øzákladu“. Anaerobní cvičení delšího trvání a s velkou zátěží při silovém Øtréninku mohou vést k extrémnímu vyčerpání, a nejsou tedy vhodná. Ø ØDorostový věk (15 – 18 let) ØPlný tělesný rozvoj předznamenává počátek let dosud nejvyšší Øpohybové výkonnosti. Od 16 let je možné výrazněji zvyšovat Øtréninkové nároky, koncem dorostového věku přichází doba Ømaximální trénovatelnosti. Nic nebrání rozvíjení všech pohybových Øschopností. Ø Pohybové schopnosti v TJ ØRYCHLOST ( 6 - 11 let ) ØOBRATNOST ( 9 - 12 let ) ØVYTRVALOST ( po 8 roce života) ØSÍLA ( po 15 roku života) Ø Ø