SEMINÁŘ č.3 ØPREZENTACE NA ZADANÉ TÉMA : Ø teambuilding – Jan Šubrt, Milan Jandek Ø úloha hry ve vývoji jedince –Ondřej Šimko, Jaroslava Cacková ØVEDENÍ HER : Ø hry zaměřené na rozvoj spolupráce – Tereza Slaníková, Ondřej Šimko Ø a skupinové hry – Martina Lerchová, Martin Polách Ø TEAMBUILDING Ø je výraz pocházející z anglických slov „team“ = tým a „building“ = budování. Ø Ø Dohromady tedy něco jako tvorba či rozvoj týmu, stmelování týmu nebo budování týmové spolupráce apod. j0439522 TEAMBUILDING Øje formou zážitkového vzdělávání, tedy učení z důsledků vlastního jednání, hledání netradičních řešení a společné překonávání úkolů a výzev. Ø Øje ideální nástroj k zlepšení vztahů na pracovišti, uvědomění si rolí v týmu a zefektivnění komunikace a celého pracovního procesu. Ø Øaktivity jsou koncipovány tak, aby zlepšily týmový výkon a spolupráci mezi zaměstnanci firmy. Typy teambuildingových akcí ØFun/Event - je program založený na zprostředkování nevšedního zážitku, který účastníkům přináší odreagování a zábavu a pomáhá k navození vztahů a pocitu sounáležitosti se skupinou, podporuje plynulou, efektivní komunikaci a loajalitu účastníků. Cílem je zážitek, individuální či týmový. ØTeamspirit - tzv. zábava s přidanou hodnotou. Obvykle se jedná o atraktivní, nevšední a dynamické programy, např. nejrůznější sportovní a adrenalinové aktivity, avšak s jejich rozvojovým potenciálem organizátoři hlouběji nepracují. Ø Cílem teamspiritového programu je motivace, zábava a příjemný a zajímavý společný zážitek (nejrůznější sportovní a adrenalinové aktivity ). Ø ØTeambuilding- pracuje se skupinovou dynamikou, emocemi a učením se vlastním prožitkem. Rozvoje dosahuje pomocí přesně sestaveného programu, který účastníky vystavuje novým situacím, na které musí reagovat pomocí spolupráce s ostatními. Tyto zážitky jsou následně reflektovány ve společné diskusi, která umožňuje transfer zážitků do zkušeností přenositelných do pracovního prostředí (outdoor aktivity, které využívají specifické přírodní podmínky k efektivnímu rozvoji týmů). Ø Cílem teambuildingu je systematické budování a rozvoj týmu usilující o zlepšení jeho výkonu. Ø Průběh teambuildingového programu ØInstrukce - tato část teambuildingu zahrnuje představení programu účastníkům a předání instrukcí pro jednotlivé aktivity. ØAktivity- jednotlivé aktivity jsou hlavní náplní teambuildingového programu. Jedná se o nejrůznější interaktivní metody, jako je hraní her, řešení modelových situací, úloh apod. ØDebriefing - neboli zpětná vazba je nejdůležitější částí teambuildingu. Lektor pomůže účastníkům zanalyzovat právě získané zkušenosti a převést je do pracovního prostředí . Aktivity ØIcebreakers (úvodní aktivity zaměřené na uvolnění a vzájemné sblížení účastníků). ØDynamics (aktivity, které následují po úvodním naladění. Trénink pokračuje krátkými problémovými úlohami, přičemž po každé úloze následuje stručné shrnutí, zpětná vazba). ØRelaxace a zábava (večerní relaxační a zábavné programy slouží na odreagování po náročném dni, pro fyzický i psychický relax). ØTvořivé projekty (součástí manažerských dovedností je i rozvoj tvořivosti, projektového plánování a prezentačních schopností). Aktivity ØKomplexní aktivity - případové studie (vícehodinové až celodenní úlohy, které kopírují reálné situace). ØStrategické hry (hry simulující reálné pracovní a životní situace. Připravují na možnou roli, modely chování, pochopení firemních hodnot). ØVýzvové aktivity (osobní výzva a zároveň aktivity, kde je nezbytná vzájemná spolupráce, důvěra a spolehnutí se na toho druhého). ØExpedice (vícedenní program pro pokročilé týmy s putováním po horách, kempováním, překonáváním přírodních překážek). Ø Co teambuilding přináší: Øintenzivní učení z prožitků namísto pouhého shromažďování informací Ørozpoznání silných a slabých stránek jednotlivců i týmu Øzjištění vlastní pozice v týmu a případných možností, jak ji zlepšit Øzačlenění samotářských spolupracovníků do kolektivu Øvytvoření týmové atmosféry ve firmě Øsjednocení vnímání firmy a její strategie Øzlepšení komunikace a vzájemných vztahů Ømotivace zaměstnanců a zlepšení pracovního prostředí Øzvýšení produktivity týmu a efektivní spolupráce Ørozvíjení tvůrčích postupů Øaktivní jednání Ølepší vytváření neformálních vztahů Ø Úloha hry ve vývoji jedince •1. Novorozenecké období (do 28. dne po narození ) • * schopnost učit se; vstupovat do sociální interakce ( pohled z očí do očí - při plné bdělosti ) * přizpůsobování se vnějšímu prostředí • (dominují nepodmíněné reflexy) * důležitá je synchronie pozornosti a emocionality mezi matkou a dítětem * soc. hříčky s celou rodinou * největší pocit bezpečí zajišťuje chvíle při kojení • 2. Kojenecké období (do 12. měsíců života ) * etapa velmi rychlého psychomotorického vývoje (do 12. měsíců stojí, chodí, rozumí, trochu mluví ) * rozvíjí se sociální vztahy * projevy první samostatnosti ( jí samo rohlík, pije z hrníčku, sahá po věcech ) * v prvních dvou letech si dítě hraje samo (pozorování, manipulační hry s hračkami) a nevšímá si okolí. * Hra má IMITAČNÍ CHARAKTER- napodobuje své blízké (PACI,PACI,PACIČKY…) • 3. Batolecí období (od 1 do 3. roku života) * období osamostatňování * bez problému chodí a běhá * velmi rychlý rozvoj řeči * symbolické myšlení * hrubá motorika (chození po schodech), první malůvky (mazanice - tvary); jemnější motorika (listování knihou, lžička, zapínání knoflíků); * období prvního vzdoru • •Batole si hraje rádo samo a samostatně ( tím rozvíjí svou představivost, tvůrčí návyky) a ke konci tohoto období se již rozvíjí tzv. PARALELNÍ HRA ( více dětí společně hrají stejnou hru, ale nezávisle na sobě ). • •Ve velké oblibě jsou hry s vodou a pískem (tvárnost, poddajnost, stejnorodost). •Batole miluje smyslové zábavy (kreslení, modelování). • Z pohybových her - chůze po kládě, pozpátku, kutálení míče, válení sudů. •Symbolická hra - batole se stává princeznou, drakem, koněm, .. • 4. Předškolní věk ( od 3 do 6 let) * typický věk hry - osvojování sociálních rolí (hra na někoho, na něco), tvořivost, iniciativnost, * rozvoj řeči se pomalu dokončuje, * dítě je v tomto období velmi hravé, pohyblivé a má silnou potřebu pohybu a sklon k napodobování dospělých * učení nových věcí; období otázek Proč? • Tříleté dítě: Čtyřleté dítě: •- když jde do schodů střídá nohy - jde po nízké kladině •- kresba kruhu podle předlohy - kresba křížku a postavy = •- asociativní, úkolová, sociální hra HLAVONOŽEC •- hraje si raději mezi ostatními dětmi - silně vzrůstá zájem o ostatní děti •Pětileté dítě: •- z kostek staví bránu, puzzle, čtverec podle předlohy •- jezdí na kole, trojkolce •- nastává období skupinových her Hry v předškolním věku * již se objevují náznaky KOOPERATIVNÍ HRY (děti se sdružují do skupinek a hrají si společně) * námětové, úkolové hry napodobující činnosti a role dospělých (dítě se napodobením učí řeči, mimice, gestikulaci, zdrženlivému či živelnému projevu citu, přijímá sympatie nebo antipatie, přijímá i způsob chování k ostatním lidem ) , * později skupinové hry s pravidly (na honěnou, na schovávanou - kontakt s vrstevníky), * konstrukčně - manipulační hry (se stavebnicí), * kreslení je hrou a zároveň nejpřirozenějším vyjadřovacím prostředkem - kresbou poví více, než by dovedlo říci slovy . * • Hlavní náplní hry jsou zpevňující činnosti, kdy jsme si vědomi, že si dítě v tomto věku hraje velmi rádo, dlouho a často. 5. Mladší školní věk (od 6 let do 11-12 let) * hlavní motiv – škola (skončila doba her a začíná doba učení a povinností), * škola učí děti myslet (jednoduchá logika), zlepšuje se paměť (mechanická i logická). * dítě někdy neumí zvládat problémy => vznikají neurotické poruchy (psychostenie – příčinou je většinou LMD, poruchy učení -dyslexie, dyskalkulie, dysgrafie) * rozvíjí se soutěživost, spolupráce Hry v mladším školním věku (přestává být hlavní činností dítěte a od základu se proměňuje- dítě si hraje s tím a na to, co má smysl). * U chlapců převládají pohybové hry s prvky dobrodružnosti a bojovnosti, technické stavebnice * Dívky mají v oblibě pohybové hry, ruční práce a hry s prvky pečovatelskými (hry na rodinu, lékaře apod.- je to věrné napodobení skutečnosti ). * Velmi oblíbené jsou hry dramatické (děti představují osoby svého okolí, literární postavy, mění kostýmy a převleky, dramatizují pohádky a příběhy, zpívají a tančí). * Tvořivé hry (modelování, šití, vyšívání, lepení, materiály pro práci s kovem, se dřevem a stavebnice konstrukčního typu -např. Merkur, Lego apod.). * Kolem 10 roku života hra nabývá mnohem přísnějších kolektivních forem a postupně se stává hrou sportovní (rádi soutěží), tj. spojuje se s určitými tělovýchovnými cíli, pravidly a hlavně s pojmy kolektivního zájmu a kolektivní kázně. 6. Dospívání a) pubescence (11 - 15 let) * biologicky význačné období - pohlavní zrání * rozvoj formálně abstraktního myšlení , * začleňování do společnosti, * kritičnost k autoritám- vzdor (vrstevnické skupiny mají větší vliv než rodina a škola ), * emoční nevyváženost, labilita, * pro pubescenta je velmi důležitá skupina vrstevníků, která poskytuje oporu jeho ještě nehotové identitě - přebírá tzv. skupinovou identitu, * rychlý růst, prodlužování končetin => ztráta koordinace pohybů, zvýšená unavitelnost, snížení tělesné výkonnosti, * 6. Dospívání b) adolescence (16-20 let) * přechod od dětství do dospělosti, osamostatnění, nejkritičtější a nejtěžší období * časté pocity nejistoty, strachu a úzkosti, obavy z budoucnosti * zhoršená pozornost a pracovní schopnost, zhoršené sebeovládání, prudké i přecitlivělé způsoby reagování * zařazení do nových kolektivů, větší nároky na vztahy (hloubku), sociální vztahy hlubšího typu (společné cíle, atp.) Hry v období dospívání * hra ve skupině a v partě (potřeba někam patřit)- dívky a chlapci zvlášť (již si nehrají samy), soutěžení a soupeření s ostatními je důležitou pobídkou * * převládají sportovní a organizované hry MCj04398430000[1] Cíle skupinových her ØRozvinout pocit sounáležitosti ve skupině (aby děti pociťovaly, že někam patří) ØZdůraznit respekt a zároveň podporu (snažíme se děti dobře poznat a porozumět jejich chování) ØPodpořit odpovědnost dětí za vlastní chování ØRozvíjet klíčové kompetence (řešení problémů, komunikace atd.) a osobnostní rozvoj ØPomáhat rozvíjet kladné stránky povahy Ø Úkol na seminář č. 4 ( 4.4. a 11.4. 2011 ) * Příprava prezentace na zadané téma • ( zážitková pedagogika –Jiří Střípek, Dagmar Zacharová • neklid a agresivita – Hana Tylová, Veronika Haluzová ) * * Příprava a následné vedení her • (hry zaměřené na rozvoj emocí a komunikace – Jana Švecová, Hana Tylová • a hry pro zvládání agresivity a neklidu – Vít Koplík, Veronika Čuňočková) *