Pravidla hry zvané kvalitativní výzkum Roman Švaříček Ústav pedagogických věd FF MU Brno svaricek@phil.muni.cz Základní příručky  HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. 408 s.  SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Ikar, 2005. 330 s.  PATTON, Michael Quinn. Qualitative Research and Evaluation Methods. London: SAGE, 2002. 650 s.  CRESWELL, John W. Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. Thousand Oaks: Sage, 1998. 404 s.  STRAUSS, Anselm, CORBINOVÁ, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert, 1999.  ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Pravidla hry. Praha: Portál, 2007. 384 s. 1. Kvalitativní přístup a jeho teoretická a metodologická východiska 2. Kritéria kvality kvalitativního výzkumu 3. Proces kvalitativního výzkumu a jeho plánování 4. Designy kvalitativního výzkumu 5. Metody sběru dat Zúčastněné pozorování Hloubkový rozhovor Ohniskové skupiny a skupinový rozhovor Pořizování videozáznamu jako metoda sběru dat Triangulace 6. Analýza kvalitativních dat 7. Psaní napříč kvalitativním výzkumem I. část: Jak provádět kvalitativní výzkum 1. Klára Šeďová, Jiří Zounek: ICT a moc před tabulí 2. Martin Sedláček: Škola a její ředitel 3. Ondrej Kaščák: Přechodové rituály v mateřské škole 4. Roman Švaříček: Zkoumání konstrukce identity učitele II. část: Příklady provedených kvalitativních výzkumů Definice kvalitativního přístupu  Definice podle použité metody sběru dat Dotazník x Rozhovor  Definice podle metody usuzování Dedukce x Indukce  Definice podle typů dat Numerické x Nenumerické  Definice podle způsobu analýzy dat Statistika x Sémantické vztahy Definice kvalitativního přístupu  Kvalitativní přístup je proces zkoumání jevů a problémů v autentickém prostředí s cílem získat komplexní obraz těchto jevů založený na hlubokých datech a specifickém vztahu mezi badatelem a účastníkem výzkumu.  Záměrem výzkumníka provádějícího kvalitativní výzkum je za pomocí celé řady postupů a metod rozkrýt a reprezentovat to, jak lidé chápou, prožívají a vytvářejí sociální realitu. Další specifika kvalitativního přístupu  Hodnotová neutralita  Zkoumaní jedinci jsou naivními vědci  Emic a Etic perspektiva  Respondent nebo účastník?  Jazyk a význam Jak si vybrat Vybíráme design výzkumu:  Kvalita?  Kvantita?  Napřed metodu? Nebo respondenty? VŽDY: Výzkumný problém a otázka Co dokáže kvantitativní výzkum?  Před empirickým výzkumem je nezbytné znát proměnné a postup interpretace dat  Podstatou je výběr jasně definovaných proměnných, sledování jejich rozložení v populaci a měření vztahů mezi nimi  Výstupem výzkumu je ověření určité hypotézy Co dokáže kvalitativní výzkum?  Do široka rozprostřený sběr dat bez toho, že by na počátku byly stanoveny základní proměnné  Do hloubky a kontextuálně zakotveně prozkoumat určitý široce definovaný jev a přinést o něm maximální množství informací Kdy je vhodný kvalitativní výzkum?  Získání nových poznatků  Vnímání jevů aktéry situace  Poznání reálného stavu  Zkoumání obtížně přístupné populace Kvantitativním výzkumem nelze vlastně zjistit nic více než to, co jsme „kvalitativně“ předem věděli, ale o čem jsme pouze nevěděli, jak je „to“ v populaci rozloženo, distribuováno. (Blau) Definice kvalitativního přístupu  Logika a cíl  Kontakt s respondenty  Metody sběru dat  Analýza dat Co dokáže kvalitativní výzkum? „A jeden hokejista mi říkal, že si špatně zavázal brusli a pak na to celý zápas myslel. A jeden tým basketbalistek má malýho plyšáka a toho před zápasem musí všichni políbit. A to dělají, i když je někdo z nich nemocnej.“ Kvalitativní výzkum není žurnalistika „Študenti zaujali rolu študenta s pozitívnymi pocitmi 15-krát, negatívnymi 4-krát, rolu učiteľa zaujali s pozitívnymi pocitmi 41-krát, s negatívnymi 8-krát...“ (s. 69) „Skupina študentov s učiteľstvom ako primárnou voľbou priradila svojim výrokom pozitívny postoj mierou 32 bodov a negatívny mierou 2 body. Ani v jednom prípade nezaujali neutrálny postoj“ (s. 65)“ „Zakončenia v inventári nedokončených viet v skupine so sekundárnou - náhradnou voľbou sa častejšie vyznačujú..., vyskytuje sa v nich viac vyjadrení o rodičoch,... celkový počet negatívnych pocitov pri výpovediach je nižší u študentov...“ (s. 77) Kvantifikace dat  Kolik mám mít respondentů?  Stačí mi jeden?  Teoretická nasycenost Počet zkoumaných jedinců Vysokoškolský učitel Karel: „Aha... No, předpokládám, jak jste říkal, že vás to asi baví co studujete. Nebo ne?“ Student Jirka: „No určitě, baví mě to.“ Karel: „A co Vás vlastně baví na tom co studujete?“ Jirka: „No... já nevim, je to takové... no... já nejsem moc na ty technické předměty... tohleto je prostě takové... nevim... sedí mi to k sobě, nějak, tohleto... prostě... nevim... baví mě být s dětmi a tak... vždycky když mám někde příležitost někde být na nějakém kurzu nebo tak, tak vždycky du... tak, baví mě to… Jaký navážete vztah s respondenty, taková budete mít data Výzkumník: „Pane řediteli, zajímalo by mě, jak učitele Honzu vnímají žáci?“ Ředitel ZŠ: „Jako fundovanou autoritu, především. To znamená, po odborné stránce. Jako rovného rozhodčího a jako člověka, který jim dá pro budoucí kompetence učební, jednoho, který jim v tomhletom může přinést nejvíc. To je asi dominanta. Když pominu takové ty osobnostní věci, které provází každého z nás, temperament, komunikace, tak to je věc, o které by se dalo také mluvit, protože on má velmi kultivované vyjadřování, to souvisí s oborem. I jiní češtináři, známe i jiné. V tomhle on ten obor uchopil i tak, že jeho obor, který on učí a přednáší, je s ním natolik ztotožněn, že je jeho propagátorem. Nikdy jsem ho neslyšel mluvit slangem, nikdy jsem ho neslyšel mluvit nějakými výrazovými prostředky, které jsou poplatné něčemu. Jeho styl i písemného projevu je osobitý a kultivovaný…“ Jaký navážete vztah s respondenty, taková budete mít data (2) Výzkumník: „Jak by měla vypadat spolupráce muzea a školy?“ Pracovnice muzea: „...spolupráce s návštěvníky... to znamená včetně škol... patří k tomu nejdůležitějšímu... vždyť muzea přece shromažďují věci pro lidi! A podle toho by měly priority vypadat! Tím samozřejmě nechci říct, že by ty další zmíněné činnosti byly méně důležité... jenom by prostě práce s návštěvníky měla být víc doceněna a na takové pozici priorit vedení muzea, jaká jí náleží.“ Jaký navážete vztah s respondenty, taková budete mít data (3)  Jádro výzkumného projektu  Zužují zkoumaný problém  Navigují jako maják Definujte si výzkumné otázky Specifické principy  jsou dostatečně široké  spíše než s proměnnými pracují s obecnějšími koncepty  neptají se na četnost jevů ani na sílu vztahů mezi proměnnými  detailně zkoumají povahu určitých jevů a to nejčastěji z perspektivy aktérů Definujte si výzkumné otázky VO: Umí čeští učitelé vyučovat tvořivě? VO: Jak je přijetí na VŠ ovlivněno typem střední školy uchazeče? VO: Jak se angažují rodiče z domácího vzdělávání? Chyby při definování výzkumných otázek T: A cítila jsi, že má vyloženě jiný přístup k těm dětem než ty? Učitelka Aneta: Mně se moc na tom jeho přístupu... teď to nekritizuju. Jsou dva různý přístupy a záleží na člověku. On je přesně takový ten autoritářskej typ, který přijde do tý třídy, zařve a tam musí být ticho a hotovo. Já to spíš s těma děckama řeším… -jiný rozhovorT: A kolikrát ti přišel do hodiny? U: No, … (pomlka)… když na to teď vzpomínám, tak vlastně u mě ani jednou nebyl… A já jsem u něj taky nikdy nebyla… Nevěřte všemu Rozhodli se, že Igor, pokud by měl na střední odborné škole potíže, může kdykoliv přestoupit. Argumentují tím, že je jednodušší přestoupit ze střední odborné školy na učiliště než naopak. Celou situaci komentují: „U Kačky (Igorova sestra) jsme si řekli, dobře, když se dostane na gympl, pude na gympl, a pak jsou zase dvě možnosti, buďto jí to půjde a nebo jí to nepůjde a přestoupí zase na jinou školu. A z toho gymplu na tu odbornou školu se dostane dřív než z té odborné školy na ten gympl. Takže jsme si říkali, že u Igora by to byla taky celkem dobrá taktika. Zkusit štěstí. Takže jsme si říkali, že třeba v druháku může přestoupit na to jednoduší z našeho pohledu“. Obavy rodičů dále pramení z pocitu, že by synovi již nebyli schopni dále pomáhat v přípravě do školy, protože středoškolské látce již nebudou rozumět. Nečtěte povrchně „Žáci mají učitele dějepisu rády, protože je na ně hodný“ „Učitelé na této škole mají mezi sebou přátelské vztahy a ve škole panuje klima podpory a důvěry“ Redukujte data Daniela Sršníková: Vnímání hodnocení písemného projevu studenty, 2007  Předpoklad: je hodnocení formativní?  VO: Jak studenti gymnázií vnímají hodnocení písemného projevu?  První výsledek: studenti se tím nezabývají!  Co s tím? Nebojte se změny (1)  Pokusíme se to změnit (akční výzkum)  Interiorizace cíle u studentů  Snaha zlepšit se  VZ: akční výzkum Nebojte se změny (2)  Neviditelní žáci v VII. B Při pozorování třídy VII. B se ukázalo, že někteří žáci nejsou v hodinách vyvoláváni, nehlásí se, jsou velmi potichu, nijak na sebe učitele neupozorňují, nebaví se se spolužáky a neúčastní se diskusí a soutěží. Zpočátku výzkumného pozorování jsem si myslel, že se v daném předmětu nehlásí a výuky se neúčastní ti žáci, kteří nemají předmět rádi nebo nemají v oblibě vyučujícího, jenž daný předmět vyučuje. Mějte oči otevřené „Jakou já mám představu o tvořivosti? No podívejte se, v áčku [třída bez specializace] mi třeba úkol, který jim zadám udělají tak dva lidi, zatímco v béčku [VII. B] to udělají všichni. Nejvíc je to podle mě na inteligenci těch dětí.“ „Žáci si vedou něco jako čtenářský deník, já nechci, aby mi tam psali obsahy knížek, ale aby mi tam vyjádřili svoje osobní pocity, svoje názory. Klidně mi mohou napsat, že tu knížku v půlce odložili, proto a proto. A třeba Petr i Klára, oba jsou hrozně chytří, hlásí se, jsem s nimi spokojená, ale nejsou schopni se mi v těch popisech otevřít, být tvořiví.“ Zkoumejte použití slov (1) „…když se na ten výukový plán dívám zpětně, a na to všechno, co na té fakultě je, to nemohla prostě ani nikdy poskytnout. Největší mezery na fakultě v oblasti školství spatřuju v těch věcech, které by se mohly napravit hned. A to je zejména práce s dětma s výukovýma poruchama učení. Protože myslet si, že jsou jenom na základní škole, to je samozřejmě utopie. Ale není to pravda, jsou na středních školách, jsou na vysokých školách. To, že je někdo dyslektik, tak to neznamená, že z něho nemůže být doktor, a to jsme za celý studium neslyšeli.“ (učitel ZŠ, II. stupeň, 11 let praxe) Interpretujte v kontextu