Metody sběru dat Jakou si vybereme metodu?  Koho budeme zkoumat?  Čí pohled budeme zkoumat?  Jak to provedeme?  Dovolí nám to? Zkoumaný vzorek  Nehledáme reprezentativní populaci  Záměrný výběr  S ohledem na náš problém  Graduální konstrukce vzorku  Teoretická nasycenost  Sněhová koule  Kompletní sběr Vzorek  Extrémní případ  Typický případ  Maximální variace  Vhodný případ Zajištění vstupu do terénu  Role experta  Role laika  Role špióna  Role přítele Designy kvalitativního výzkumu Design kvalitativního výzkumu  Design výzkumu znamená rámcové uspořádání nebo plán výzkumu  Design určuje základní podmínky, za kterých se bude výzkum realizovat  Design tedy není totožný ani s metodami sběru dat ani s analýzou dat Design kvalitativního výzkumu  Etnografie  Zakotvená teorie  Případová studie  Biografický design  Akční výzkum Etnografie  Cílem je hustý popis jevu/ů  Terénní výzkum, terénní deník  Důraz na pozorování, sledování, prozkoumávání  Výzkum ve vězení, ve škole, v klubu, v restauraci, podrobně popsat, co se tam děje  Terén je střežen vrátnými (gatekeepers)  Pochopení slov, jazyka Etnografie  Roy: Banana Time (1959)  Výzkum skrytého kurikula školy  McLaren: škola reprodukuje nerovnosti (1983)  Kaščák: Rituály mateřské školy „Děti, kdo má dlouhé rukávy, ten si je vyhrne, kdo potřebuje jít na záchod a umyjeme si ruce.“ GT: principy  Základním cílem výzkumu není popsat singulární jevy, ale generovat novou teorii (co se vynoří)  Má ambici směřovat k vyšším rovinám abstrakce  Studujeme sociální procesy formující lidskou interakci  Odpoutání se od teorie  Sada systematických procedur, jež jsou používány jako nástroj k analytické práci s daty  Princip konstantní komparace: datové úryvky jsou porovnávány mezi sebou, dále jsou porovnávány s koncepty, jež jsou jim nadřazeny, a rovněž tyto nadřazené koncepty jsou neustále porovnávány jeden s druhým GT: ICT a moc ve škole požadavky na kompetence surfaři ambivalentní obranáři zpochybnění expertní moci zapojení ICT do výuky zpochybnění výkonné moci strategie práce s mocí rozhodnutí používat ICT Případová studie  detailní popis jednoho nebo několika případů  objekt výzkumu, případ, by měl být analyzován ve své komplexnosti  přirozené prostředí  získání velkého množství údajů z řady rozmanitých zdrojů, mnoho metod, mnoho úhlů pohledu  výběr případu není nikdy náhodný, je záměrný  zachycují unikátní vlastnosti určitého jevu  výsledky jsou obtížně zobecnitelné  analýza může použít interpretační postupy GT Případová studie Sedláček Řízení a vedení školy  předpokládat běžné a pro školy charakteristické situace a problémy týkající se řízení  typický případ  zdroje: ČŠI, image školy, rozhovory s ředitelem učiteli, žáky, školníkem, dotazníky učitelům, pozorování hodin, porad, jednání na radnici, stínování ředitele, rozhovory s učiteli mimo pracovní dobu a prostor Strategie ředitele  bezproblémový chod školy  omezování rizik: zákaz školních výletů Biografický design  zachycení vývoje určitého jevu z pohledu aktéra  hledání životního příběhu určitých jedinců  rekonstrukce určitých událostí  vzpomínky, příběhy, historie  soupeření dvou vypravěčů  kritické incidenty, období Biografický design  opakovaný sběr dat – bílá místa  velmi důvěrný vztah životní historie učitelek v důchodu  autobiografických záznamů učitelů  předčasný odchod studentů ze vzdělávání  profesní kariéra učitele  životní příběh učitelů s lesbickou orientací  životní historii nemají jenom učitelé a žáci, ale také školy Akční výzkum Akční výzkum je sebe-reflexivní, sebekritické a kritické zkoumání vedené profesionály ke zlepšení logiky určitého jednání, pochopení tohoto jednání a širšího kontextu. Akční výzkum  Výzkumník je plnou součástí zkoumaného jevu  Perspektiva více lidí  Analýza jevu  Zaměřené na změnu jevu  Hodnocení efektivity změny  Spojení praxe a teorie – zlepšení obou Analýza dat Části analýzy dat Sběr dat Zobraze ní dat Nákresy Závěry Redukce dat Miles, Huberman, 1994 Paradigmatický model Karla zvažuje kromě svých zájmů též náplň povolání, úspěšnost absolventů gymnázia, ale především náročnost přijímacích zkoušek a pravděpodobnost přijetí na školu. Po dnech otevřených dveří Karla zvažuje další fakt, kterým je subjektivní dojem ze školy: „Křenová je hezčí, modernější, ale zároveň působí chladně. Na Elgartce jsem se cítila líp. (…) Důležitější je pro mě spíš škola útulná. Budu tam chodit čtyři roky, tak bych tam měla chodit rána, ne?“. Příliš mnoho faktorů Kultura, nebo systém vzdělávání? Je zřejmé, že do hry vstupují dvě hlavní charakteristiky podniku – organizační kultura a klima a systém podnikového vzdělávání. Poměrně jasně se také rozdělil jejich vliv na informální učení a neformální vzdělávání, přestože některé vlivy působí na obě formy učení, př. změny v podniku. Organizační kultura a klima, jak je uvedeno výše, se odráží především v informálním učení. Naopak neformální vzdělávání je silně ovlivňováno vzdělávacím systémem podniku. Dále se zaměřím na analýzu a interpretaci následujících témat, která se ukázala jako stěžejní: sdílení zkušeností, organizace práce, neformální vztahy, být odborník spadající pod organizační kulturu a klima a povinná školení, financování vzdělávání, úroveň kurzů a lektorů a podpora od zaměstnavatele patřící pod systém vzdělávání. Pozor na brzké teorie Co se týče informálního učení, pozitivně působí neformální vztahy, kdy nadřízený může bez obav ze ztráty autority požádat svého podřízeného o radu či pomoc. Sám Luděk přiznává, že jsou pro něj dobré vztahy na pracovišti velmi důležité a také se svými kolegy má vztah spíše kolegiální: „jinak já jakoby kolegů nebo podřízenejch, i když podřízení… tady na to moc nehráme, mám vlastně šest […] Já bych nemohl dělat někde, kde… nebo takhle, pro mě je důležitější být v dobrým kolektivu, než abych měl víc peněz nebo lepší prácu […] to ostatní nevím, jak se cítí, ale já se cítím dobře.“ Hluboká data Hlavní výzkumná otázka: Jaké důvody vedou studenty k tomu, že nastupují na určitý typ VŠ? Analytický příběh: Při rozhodování o studiu na vysoké škole a výběru konkrétního oboru hraje roli několik podstatných faktorů. Jedná se v prvé řadě o budoucí uplatnění a získané informace o studiu. Nelze však opominout i jiné rozmanité okolnosti a důvody ovlivňující výběr vysoké školy a oboru (dojezdnost, zájem atd.). Často se na školu přichází s určitými představami a očekáváními, které pak bývají konfrontovány s realitou. Přinášíme informace? Analýza dat systematické nenumerické organizování dat s cílem odhalit témata, pravidelnosti, kvality a vztahy. Termín nenumerický se zde vztahuje jednak na data, jednak na práci s nimi (Hendl, 2005) Realistický přístup Narativní přístup Rozbít a slepit Organizace dat Systematické uspořádání Dvě techniky - redukce datového korpusu - rozkrytí významů Cirkularita výzkumu Otevřené kódování Otevřené kódování je technika, která byla vyvinuta v rámci analytického aparátu zakotvené teorie, avšak díky své jednoduchosti a zároveň účinnosti je používaná a použitelná ve velmi široké škále kvalitativních projektů. Kódování obecně představuje operace, pomocí nichž jsou údaje rozebrány, konceptualizovány a složeny novým způsobem. Při otevřeném kódování je text jako sekvence rozbit na jednotky, těmto jednotkám jsou přidělena jména a s takto nově pojmenovanými (označenými) fragmenty textu potom výzkumník dále pracuje. Návodné otázky pro kódování podle Flicka (2006) Co? Co je tématem promluvy? O jakém fenoménu se vypovídá? Kdo? O koho jde? V jakých rolích vystupují? Jak? Které vlastnosti jevu jsou zmiňované nebo naopak zamlčované? Kdy? Jak dlouho? Jaký je čas a trvání? Kde? V jakém prostoru je dění lokalizováno? Jak moc? Jak silně? Jaká je intenzita jevů? Proč? Jaké jsou příčiny? Kvůli čemu? S jakým záměrem aktéři jednají? Pomocí čeho? Jaké jsou strategie k dosažení cíle? In vivo kódy „Máme napsanej nějakej ŠVP. My ho jedeme v prvních, šestejch třídách, ostatní jakoby dobíhají. Ale když začínám chemii v osmičce, tak ignoruji současný osnovy a myslím, že bych si to před inspekcí obhájil, a už jedu podle toho, co máme napsaný, a narážím na to, když jsem to psal, tak člověk byl v nějakým rozpoložení, nějak jsme to tvořili s partou lidí dohromady, mysleli jsme si, že to bude fungovat. V praxi se zjišťuje, že je to ze 30%-40% špatně, je to třeba předělat, přepracovávat. Takže souběžně s tím měním ty kritéria, je s tím hrozně moc práce. Je to takovej pokus omyl.“ (učitel Petr) Kód Pokus, omyl Chyby při kódování 1 T: Co si myslíte obecně o vzájemné spolupráci muzeí se školami? Je potřebná a v jaké podobě? Na jakém místě pomyslného žebříčku (z hlediska důležitosti) jednotlivých muzejních činností ji vidíte Vy? J. A. Komenský názornost vnímavost žák R: Už Komenský věděl, že názornými ukázkami je podporována vnímavost žáků i zpestření škola stereotyp hodnocení muzea studentů. Každé zpestření školního stereotypu je tedy skutečně žádoucí. muzeum prostředky muzea Domnívám se, že muzea…a nejen ty…jsou velice vhodnými prostředky pro lepší názornost zájem žák názornost a dozajista mohou zvýšit i zájem žáků, studentů, o danou problematiku Chyby při kódování 2 T: Tak začněme první otázkou... Odpovídejte prosím podle toho co Vás napadne, nejsou v tom žádné chytáky ani nezkoumám vaše vědomosti (úsměv)... Proč jste si vybral tento obor, toto studium? R: Taková těžká otázka pro mě... Protože já jsem chtěl původně po maturitě dělat programátora, takže jsem vyrazil na Vyšší odbornou školu do Jihlavy, počítačové systémy, ale tam jsem měl docela hodně problémy s elektrotechnikou, protože tam byli hodně kluci ze středních škol, kde měli elektrotechniku, takže já jsem tam šel kvůli programování, ale díky tý elektrotechnice, která mě vůbec nebavil a matika, ja jsem na to... nevěděl jsem proč tam studovat, tak jsem se na to vykašlal po dvou letech a že to doženu praxí, protože chci pracovat v Evropský unii nebo na pár let a vydělat si jenom peníze... Jenomže práci jsem nesehnal... A moje máma učí na druhým stupni, takže mi nadhodila, jestli bych třeba nechtěl dělat učitele na prvním stupni, protože mám tak nějak kladný vztah k dětem... VÝBĚR OBORU STUDIA Chyby při kódování 3 T: To už jsi předtím věděl, že to bude nějakým způsobem tak náročný, že se budeš muset nějak překonávat? Informace o kurzu R: Ano, ano ... poslal mě tam můj skautský vedoucí. Chyby při kódování 4 kvalifikovanost učitelů R: No, co se týče specifik, tak asi to, že učitelé………. Nikdo z učitelů angličtiny nemá aprobaci nebo i fakt, že většině z nich je věk učitelů věk učitelů profesní činnosti učitelů profesní činnosti učitelů přes čtyřicet a neumí pracovat s počítačovou technikou, ani zapnout počítač. Co dál? Myslím, že vnímání kultury školy jestliže mluvíme o vyučování angličtiny, tak to je velmi tradiční vnímaný profesní přínos klinické praxe škola, takže je tu velmi těžké přiučit se něco nového, což se ovšem týká vyučování angličtiny a ne dalších technik nebo kázně a jak tu tady řeší nebo nějakých jiných věcí