Z
práce HENDL J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1997
Kritéria pro hodnocení kvantitativních a kvalitativních výzkumných prací
Zpracováno podle WWW dokumentu:
DUCHARME, M.K., LICKLIDER B.L., MATTHES, W.A., VANNATTA, R.A.:
Conceptual and analysis criteria: A process for identifying quality educational research
(http://www.iptv.org/FINELINK/publications/coutline.html)
Hodnocení kvantitativní studie - kriteriální otázky
I. Úvod do problému
1. Je problém jasně určen a lze ho zkoumat?
- Jsou jasně určeny důvody pro řešení problému?
- Byly uvedeny všechny informace související s problémem a podporující potřebu studie?
Poznámka: Jde o informace jako historie a současný význam problému.
2. Byl proveden důkladný přehled literatury, který umožní vybrat odpovídající procedury a provést diskusi?
- Jsou citované citace relevantní pro daný problém, jsou aktuální?
- Jsou hlavní prameny primárního charakteru?
- Jsou porovnány výsledky citovaných prací?
- Má přehled vztah k problému?
3. Jsou uvedeny hypotézy/výzkumné otázky jasně a explicitně?
- uvádí každá hypotéza nebo otázka do vztahu vztah nebo rozdíl dvou proměnných?
- Jsou proměnné jasně definovány
- Jsou uvedeny logické, dokumentované a nestranné důvody pro každou hypotézu nebo vědeckou otázku?
II. Výzkumné procedury
1. Je proveden výběr reprezentativní identifikovatelné nebo lokální populace?
- jsou popsány charakteristiky výběru a populace?
Poznámka: je nutné uvést demografické charakteristiky jako pohlaví, věk, atd.?
- Nezpůsobila výběrová procedura systematickou chybu?
Poznámka: Náhodně provedené výběry jsou obvykle reprezentativní. Používání dobrovolníků často nepředstavuje náhodný výběr.
- Byly účastníci pokusu nebo šetření seznámeni se svými právy?
- Udal se přesný počet jedinců, kteří se zúčastnili nebo odmítli se zúčastnit šetření?
- Je výběr dostatečně rozsáhlý?
Poznámka: Čím větší je výběr tím je více reprezentativní celé populace. Doporučují se tyto počty. Pro deskriptivní studii 10% celé populace, pro korelační studii 30 subjektů, pro příčinně-komparativní 30 subjektů v jedné skupině a pro experimentální studii 15 jedinců ve skupině. Obecně platí: Počet výsledků závisí na velikosti hledané diference, rozptýlenosti výsledků, hodnověrnosti s jakou chceme provést závěry, na počtu proměnných, počtu skupin i použité statistické proceduře.
2. Jsou výběrové procedury a zdroje vhodné, validní a spolehlivé?
- Jsou popsány měřící procedury a zdroje?
- Je udán důvod pro přijetí procedury?
- Přezkoušely se měřící procedury pomocí pilotní studie?
- Jsou dohodnuty míry validity a spolehlivosti?
Poznámka: Validita je stupněm, jak měří daný test sledovanou veličinu. Spolehlivost je míra udávající, jak souhlasí opakované provedení testu.
3. Jsou navržený plán výzkumu a všechny procedury vhodné a opakovatelné?
- Je výzkumný plán vhodný pro zkoumání dané hypotézy?
- Jsou procedury dostatečně popsány, aby je mohl zopakovat jiný výzkumník?
- Eliminuje výzkumný plán všechny rušivé proměnné?
Poznámka: Rušivá proměnná je taková, která zkresluje vztah mezi sledovanými veličinami.
III. Diskuse
1. Jsou výsledky vhodné a jasné?
- Jsou použité statistické techniky vhodné pro danou hypotézu a výzkumný plán?
- Prezentovaly se výsledky korektně a jasně v textu, tabulkách a grafech?
- Uvedly se hladiny významnosti a stupně volnosti?
- Jsou prodiskutovány všechny uvedené tabulky a grafy?
- Testovaly se všechny hypotézy?
2. Podporují výsledky analýzy dat závěry studie?
- Byly jednotlivé hypotézy na základě výsledků potvrzeny nebo vyvráceny?
- Jsou závěry podloženy výsledky?
- Diskutují se výsledky vzhledem k ostatním studiím a teoriím?
- Diskutují se možná omezení provedené studie?
3. Uvedla se doporučení pro budoucí akce?
- Diskutovaly se možné implikace pro praxi?
- Diskutovala se doporučení pro budoucí výzkum?
- Vyhnul se autor přehánění významnosti výsledků, které jsou sice statisticky významné ale prakticky nevýznamné?
IV. Kritéria pro specifické techniky
1. Dotazníkové šetření
- Byly popsány pilotážní procedury?
- Je návod k dotazníku jasný a konzistentní?
- Využívá se vhodný formát?
- Mají otázky vztah k cílům studie?
- Jsou otázky metodologicky správně formulovány?
2. Korelační studie
- Jsou uvedeny důvody pro každou sledovanou proměnnou?
- Diskutuje autor výsledky a závěry v pojmech závislosti a ne v pojmech příčinnosti?
- U predikčních studií: je kriteriální veličina dobře definována? Byla predikční rovnice validována na nezávislé výběrové skupině?
3. Příčinně-komparativní studie
Poznámka: Tento typ studie je podobný korelační studii, ale jeho cílem je zjištění a ověření příčinných závislostí.
- Definovaly se jasně charakteristiky, které jsou závislé a nezávislé?
- Určily se důležité rušivé a externální veličiny? Jsou zohledněny v plánu výzkumu?
- Diskutují se příčinné vztahy s odpovídající opatrností?
- Diskutují se také alternativní hypotézy?
4. Experimentální studie
- Jsou uvedeny definice skupin?
- Vybraly se prvky skupin náhodně?
- Identifikovaly se možné rušivé proměnné?
- Provedla se kontrola, zda jsou skupiny podobné vzhledem k rozložení rušivých proměnných?
- Zkoumá se reaktivní efekt v jednotlivých skupinách?
5. Quasi-experimentální studie
Poznámka: Studie podobná experimentální, ale prvky nejsou náhodně zařazeny do skupin a k ovlivňujícím proměnným?
- Jsou skupiny porovnány, aby se zaručilo, že jsou podobné?
- Uvažují se rušivé proměnné?
- Jsou diskutovány příčinné vztahy s patřičnou opatrností?
Hodnocení kvalitativní studie - kriteriální otázky
I. Úvod do problému
1. Je problém jasně určen a lze ho zkoumat?
- Jsou jasně určeny důvody pro řešení problému?
- Byly uvedeny všechny informace související s problémem a podporující potřebu studie?
2. Byl proveden důkladný přehled literatury, který umožní vybrat odpovídající procedury a provést diskusi?
- Jsou citované citace relevantní pro daný problém, jsou aktuální?
- Jsou hlavní prameny primárního charakteru?
- Jsou výsledky uvedených studiích srovnány a kontrastovány nebo jde pouze o prostý výčet výsledků?
- Uvádí přehled literatury uvedené výsledky do vztahu k problému?
3. Je výzkumný problém jasně určen?
- Je definice problému nebo otázky dána do určitého kontextu?
- Je výzkumný problém dostatečně otevřený, aby vedl k exploraci tématu spíše než k testování hypotéz?
II. Výzkumné procedury
1. Vedou výběrové procedury k identifikaci participantů a zdrojů důležitých pro problém?
- Jsou popsány charakteristiky participantů a místa výzkumu?
- Použil se zaměřený a nenáhodný výběr?
2. Jsou techniky pro sběr dat a zdroje dat oprávněné a důvěryhodné?
- Použilo se několik technik pro sběr dat?
- Popsala se každá technika, zdroje dat a prostředky?
- Provedlo se zdůvodnění technik, zdrojů dat a prostředků?
- Provedlo se pilotní přezkoušení všech technik?
- Popisují se techniky pro zajištění kontroly kvality studie?
- Popsaly se dostatečně techniky analýzy?
3. Jsou výzkumný plán a procedury vhodné pro zkoumání výzkumné otázky?
- Popsala se všechna
rozhodnutí týkající se výzkumného plánu a zhodnotila se jejich
oprávněnost?
III. Diskuse
1. Jsou výsledky náležité a jasné?
- Provedl se bohatý popis pozorování a odpovědí?
- Zdůvodňují získaná data prezentovaná témata, zobecnění a tvrzení?
2. Podporují výsledky analýzy dat závěry studie?
- Použilo se několik zdrojů evidence použité pro podporu závěrů?
- Uvedla se rozumná vysvětlení uvedených nálezů?
- Jsou závěry podporovány výsledky?
- Provedla se diskuse o souhlasu či nesouhlasu výsledků s dřívějšími studiemi?
- Diskutovala se omezení studie?
3. Uvedla se doporučení pro další výzkum?
- Diskutovaly se důsledky pro praxi?
- Vyhnul se autor přehnaným zobecněním, která by šla za rámec studie?
IV. Kritéria pro specifické techniky
1. Případová studie
- Uvedly se důvody pro výběr případu?
- Vyplývají použité zdroje dat logicky a přirozeně z případu?
- Zvolily se vhodné strategie pro získání mnohonásobné perspektivy (triangulace)?
2. Interview
- Provedlo se pilotní přezkoušení techniky? Popsaly se výsledky pilotního přezkoušení?
- Diskutují se kvalifikace a školení výzkumníků?
- Vyhýbají se tazatelé sugestivním otázkám?
- Popisuje se způsob nahrávání rozhovoru?
- Diskutuje se metoda analýzy dat?
3. Pozorování
- Popisuje se chování, které se mělo pozorovat?
- Pozorovaly se všechny akce a chování v místě studie?
- Pozorovalo se dostatečnou dobu?
- Diskutují se kvalifikace a školení výzkumníků?
- Popisuje se způsob zápisu a uchování dat?
Hodnocení etnografické studie - základní požadavky
Zpracováno podle:
Muecke, M.A.: On the evaluation of ethnographies
In: Crititical issues in qualitative research methods
eds. Morse J.M., Sage 1994
1. Etnografie demystifikuje zkoumané lidi tím, že jejich chování dělá srozumitelné čtenáři. Etnografie:
- Demystifikuje a vysvětluje, neomezuje se na popis.
- Interpretuje sociální podskupinu pro členy zahrnující sociální skupiny nebo jiné sociální skupiny.
- Zvyšuje porozumění humanity všech lidí.
2. Popisovaní lidé obecně musí uznat, že provedený popis je relevantní.
3. Konceptuální orientace etnografa je explicitně vyložena a koherentně spojena se studií a s daty.
4. Je explicitně zhodnocen vliv vztahu mezi etnografem a zkoumanou skupinou.
- Chrání se anonymita členů skupiny.
- Čtenáři musí být jasné použité informační zdroje, aby mohl posoudit jejich vhodnost a šíři.
- Transkripce shromážděných dat musí být provedena pečlivě, aby se zachovaly všechny jejich významy.
5. Hloubka studie se dosahuje hustým popisem (thick description), který označuje analytické zkoumání, srovnávání a kontrastování různých perspektiv (emic, etic) a zdrojů informací. Testují se v ní vazby a inference, aby se vytvořila koherentní interpretace pro porozumění rozdílností.
- Informace se získaly průběžným participantním pozorováním.
- Informace se získaly z různých zdrojů.
- Informace se shromažďovaly kumulativně a cyklicky, každý cyklus zahrnoval komparativní analýzu ostatních informací, která vede k reformulacím otázek a hypotéz.
6. Etnografické vyprávění musí připustit omezenost rétorických možností jak autora tak informantů a konvenční formy etnografické zprávy.
Tyto požadavky se týkají standardní dlouhodobé etnografické práce. Autorka zavádí pojem fokusované etnografie, jejíž zaměření je omezené na menší skupinu, určitý problém (fenomén) a nepředpokládá delší pobyt v terénu. Proto se zmírňuje striktnost kritérií 4c a 5a,b,c. Přitom je nutné zodpovědět otázky:
1. Neohrožuje předvýběr problému nebo fenoménu induktivní podstatu etnografické práce? Lze problém dostatečně kontextualizovat?
2. Neohrožuje krátký pobyt spolupráci mezi informanty a výzkumníky?
3. Jak krátké trvání studie ovlivňuje analýzu dat a interpretaci?
4. Prokazuje etnograf dostatečný stupeň proniknutí do prostředí a participaci, aby mohl vypracovat hustý popis?