18-ŠVP-Tělesná výchova-1,2,3,4 | strana 1 (celkem 6) Předmět: TĚ LE SN Á VÝ CH OV A Charakteristika předmětu: Předmět Tělesná výchova si klade za cíl vybudovat v žácích pocit zodpovědnosti za své zdraví. Tím, že jsou žáci seznámeni se základy všech běžných sportovních odvětví a vedeni k aktivnímu pohybu, mohou během období studia najít sportovní činnost, která jim bude blízká a v budoucnu jim umožní věnovat se aktivnímu pohybu. Teoretické poznatky z oblasti tréninku, relaxace a účinků fyzické zátěže na organizmus žákům umožní i v budoucnu plánovat svou fyzickou aktivitu přiměřeně svým možnostem. Časové a organizační vymezení předmětu: Tělesná výchova se vyučuje ve čtyřech ročnících (kvinta, sexta, septima, oktáva, 1.A, 2.A, 3.A, 4.A) s hodinovou dotací 2 hodiny týdně. Žáci se dělí do skupin. Pro utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáka učitel: • Učitel klade důraz na individuální přístup k žákům a tím rozvíjí jejich osobní schopnosti a posouvá jejich limity – kompetence komunikativní, kompetence sociální a personální. • Učitel organizuje ve výuce kolektivní hry a soutěže, tím rozvíjí zodpovědnost jednotlivce za výsledek práce kolektivu – kompetence komunikativní, kompetence sociální a personální, kompetence občanské • Učitel organizuje ve výuce soutěže jednotlivců, tím rozvíjí morálně volní vlastnosti žáků a učí snášet neúspěchy – kompetence sociální a personální, kompetence občanské • Učitel klade důraz na hodnocení individuálního zlepšení výkonů každého žáka a tím jej motivuje k práci na vlastním zdokonalení – kompetence sociální a personální, kompetence občanské • Učitel striktním požadavkem na dodržování sjednaných pravidel rozvíjí morálně volní vlastnosti žáků a respekt před danými pravidly a předpisy kompetence komunikativní, kompetence sociální a personální, kompetence občanské. 18-ŠVP-Tělesná výchova-1,2,3,4 | strana 2 (celkem 6) 1. – 4. čtyřletého a 5. – 8. osmiletého studia Hodinová dotace: 2 hodiny týdně v každém ročníku Výuka probíhá odděleně pro chlapce a dívky. Žáci 3. ročníku absolvují sportovní kurz zaměřený na letní sporty nebo různé formy turistiky. V každém školním roce je pořádán výběrový lyžařský kurz, který navazuje na dovednosti základního LVK a rozšiřuje lyžařské a snowboardové dovednosti žáků. Pro 4. ročník žáci volí zaměření hodin Tv podle nabídnutých sportovních odvětví. Výuka probíhá v tělocvičnách vybavených běžným sportovním nářadím a náčiním a ve venkovních sportovních areálech určených zejména pro hry, případně v pronajatých specializovaných prostorách. Podle počtu chlapců a dívek v daném školním roce jsou vytvářeny skupiny z různých ročníků. Učivo je proto stanoveno bez rozdělení do jednotlivých ročníků. učivo výstupy průřezová témata, mezipředmětové vztahy, projekty VÝZNAM POHYBU PRO ZDRAVÍ • tělesná výchova a sport dívek a chlapců, věkové kategorie • rekreační a výkonnostní sport Zdravotně orientovaná zdatnost, její složky, kondiční programy • význam kondičního cvičení • zdravotní význam správného držení těla, testy Individuální pohybový režim • motivační cvičení • relaxační cvičení • posilovací cvičení • cviky vhodné a nevhodné k rozcvičení • únava, zátěž, regenerace, dechová cvičení Rozcvičení – základní typy Organismus a pohybová zátěž Organizace a bezpečnost Způsoby kontroly účinnosti sport. zatížení Závažná poranění a život ohrožující stavy, improvizovaná I. pomoc v podmínkách sport. činností • 1. 2. Péče o vlastní osobu ČINNOSTI OVLIVŇUJÍCÍ ZDRAVÍ • usiluje o optimální rozvoj pohybových schopností • 1. usiluje o pozitivní změny ve svém životě související • s vlastním zdravím a zdravím druhých • ověří jednoduchými testy úroveň zdravotně orientované zdatnosti a svalové nerovnováhy • použije vyrovnávací cvičení zaměřené na kompenzaci jednostranného zatížení, na prevenci a korekci svalové nerovnováhy • upraví pro vlastní potřebu a vhodně použije konkrétní kondiční programy • využívá vhodné soubory cvičení pro tělesnou a duševní • relaxaci, v zátěžových situacích uplatňuje osvojené způsoby regenerace • připraví organismus na pohybovou činnost s ohledem na následné převažující pohybové zatížení • organizuje svůj pohybový režim a využívá v souladu Učivo prolíná všemi ročníky Učivo je zařazováno průběžně a s přiměřenou gradací v návaznosti na zařazované pohybové aktivity a ostatní učivo OSV – poznávání a rozvoj vlastní osobnosti - seberegulace, organizační dovednosti a efektivní řešení problémů - spolupráce a soutěže 1. Výchova ke zdraví okruh Zdravý způsob života a péče o zdraví 2. Výchova ke zdraví okruh Rizika ohrožující zdraví 18-ŠVP-Tělesná výchova-1,2,3,4 | strana 3 (celkem 6) • předcházení zátěžovým situacím, stresům • zvládání zátěžových situací • relaxace • celková péče o zdraví Drobné pohybové hry • přípravná, kondiční, koordinační, tvořivá a estetická cvičení • pohybové dovednosti a pohybový výkon • pořadová cvičení, nástupové tvary • pohybové aktivity zaměřené na rozvoj rychlostních, silových, vytrvalostních a pohybových schopností • metody prověření úspěšnosti pohybových cvičení Pohybové odlišnosti a handicapy • věkové, pohlavní, výkonnostní Kondiční a estetické formy cvičení s hudbou • základní taneční kroky (valčík, polka) • aerobik (dance, step, bodystyling) • tvorba sestav, složitější krokové vazby s pohybem rukou • cvičení se švihadlem GYMNASTIKA • organizace a bezpečnost • metodika nácviku prvků • základy bezpečné záchrany dopomoci • základní názvosloví • kultivace pohybu Akrobacie • kotouly, modifikace, vazby • stoje, obraty, skoky • různé formy přemetu stranou • rovnovážné polohy a postoje Hrazda • přechody z vyšších poloh do nižších • přechody z nižších poloh do vyšších • přešvihy • toče • podmet • s pohybovými předpoklady, zájmy a zdravotními potřebami vhodné a dostupné pohybové aktivity • uplatňuje účelné a bezpečné chování i v neznámém prostředí • 1. poskytne první pomoc při sportovních či jiných úrazech i v nestandardních podmínkách • 2. projevuje odolnost vůči výzvám k sebepoškozujícímu chování a rizikovému životnímu stylu Pozn. LVK - volitelně Žák si volí výuku snowboardingu nebo sjezdového lyžování, případně kombinaci obou disciplín. Pokud je dostatečný počet zájemců může žák zvolit běžecký výcvik jako samostatný blok nebo v kombinaci s ostatními disciplínami. Pozn. Letní sportovní kurz Praktická část – volitelně Zaměření a obsah je stanoven po dohodě vyučujících a žáků. Teoretická část - volitelně Žák, který se nezúčastní praktické části sportovního kurzu vypracuje seminární práci na související téma zvolené z nabídky kabinetu Tv. Účast na jedné formě kurzu je podmínkou klasifikace z Tv. Činnosti podporující pohybové učení Učivo prolíná všemi ročníky Učivo je zařazováno průběžně a v návaznosti na zařazované pohybové aktivity a ostatní učivo. • užívá s porozuměním názvosloví, gesta, signály, značky na úrovni cvičence vedoucího pohybových činností a organizátora soutěží • volí a používá pro osvojené pohybové činnosti 18-ŠVP-Tělesná výchova-1,2,3,4 | strana 4 (celkem 6) Přeskoky • roznožka, skrčka Kruhy dosažné, doskočné • svis stojmo, vznesmo, vzadu a zpět • svis střemhlav • silové prvky-vzpor, vzepření tahem, toč vpřed, toč vzad, přednos • v hupu › obraty, seskok při záhupu Śplh na laně a na tyči  ATLETIKA • technika a metodika nácviku • organizace a bezpečnost při nácviku • rychlostní a vytrvalostní běh • nízký start • štafetový běh • vrh koulí • hod granátem • skok daleký • skok vysoký ÚPOLY • přiměřenost sebeobrany • základy pádové techniky • přetahy, přetlaky, úchopy, • základy sebeobrany • právní aspekt SPORTOVNÍ HRY • basketbal, florbal, fotbal, volejbal, baseball, oftball • herní činnosti jednotlivce • herní kombinace-základy • průpravné hry • hra se zjednodušenými pravidly • hry bez zjednodušených pravidel • kondiční trénink • pravidla OSTATNÍ • badminton, stolní tenis, základy lezeckých dovedností vhodnou výstroj a výzbroj, správně ji ošetřuje • připraví třídní nebo školní turnaj, soutěž, podílí se na realizaci • respektuje pravidla osvojovaných sportů, rozhoduje, spolurozhoduje utkání soutěže • respektuje práva a povinnosti vyplývající z různých sportovních rolí, jedná na úrovni dané role, spolupracuje ve prospěch družstva • sleduje podle pokynů pohybové výchovy sportovní výsledky, činnosti související s pohybem a zdravím, zpracuje naměřená data, vyhodnotí je a výsledky různou formou prezentuje • aktivně naplňuje olympijské myšlenky jako projev obecné kulturnosti 18-ŠVP-Tělesná výchova-1,2,3,4 | strana 5 (celkem 6) LYŽOVÁNÍ(průběžně všechny ročníky) • zásady chování na sjezdovkách a vlecích • bezpečnost pohybu v zimním horském prostředí • zásady první pomoci při závažných a život ohrožujících poraněních s důrazem na zimní sporty • sjezdové • carvingový oblouk • jízda v neupraveném terénu • slalom • snowboarding • carvingový oblouk • jízda v neupraveném terénu • běžecké • turistika na běžkách • základy bruslení • slalom TURISTIKA A POBYT V PŘÍRODĚ • cykloturistika • vodní turistika • lanové aktivity, plavání • zásady první pomoci při závažných a život ohrožujících poraněních s důrazem na letní sporty a pobyt v přírodě. • herní kurz zaměřený na míčové hry • zaměřeno na jednu hru • zaměřeno na více míčových her KOMUNIKACE V TV • názvosloví, grafická značení • gesta, signály a vzájemná komunikace, nástupové tvary SPORTOVNÍ VÝZBROJ A VÝTROJ • účelnost, funkčnost • bezpečnostní prvky • finanční dostupnost a kvalita • příprava a úklid nářadí, základní údržba cvičiště • organizace sportovních akcí a pohybových činností 18-ŠVP-Tělesná výchova-1,2,3,4 | strana 6 (celkem 6) PRAVIDLA OSVOJOVANÝCH DOVEDNOSTÍ • základní pravidla her, soutěží a závodů • fair play jednání • základy měření a evidence, zpracování dat • měření výkonů a pohybových dovedností • vyhodnocení výsledků FAIR PLAY A SPOLUPRÁCE VE SPORTU • pomoc soupeři a handicapovaným • odmítání podpůrných látek • ochrana přírody OLYMPISMUS • historie a současnost • úspěchy našeho sportu • významní sportovci a soutěže