Management projektu Fakulta sportovních studií MU Brno 2013 doc. Ing. Petr Pirožek,Ph.D. Ekonomicko-správní fakulta MU Brno Lipova 41a 602 00 Brno Email: pirozek@econ.muni.cz Literatura * Základní literatura: nDolanský, V.- Měkota, V.-Němec, V.: Projektový management, Grada, Praha 1996, ISBN 80 –7169-287-5. nNěmec, V.: Projektový management, Grada, Praha 2002, ISBN 80-247-0392-0. * Doplňková literatura: nMajtan, M.: Projektový manažment, nové trendy v manažmente, Vydavatelstvo Ekonom, Bratislava 2002, ISBN 80-225-1553-1 nSborník konference PRONT 2000 „Project management“, EVIDA Plzeň, Typos – Digital Print, s.r.o. Plzeň 2001, ISBN 80-7082-648-7. MANAGEMENT PROJEKTU Teoretická část Projektový management Širší význam obsahující management projektu, organizování a koordinaci projektu Projektový management je způsob koordinace lidských zdrojů pro dosažení předem určených cílů v daném rozsahu, nákladech, ČASE, kvalitě a spokojenosti účastníků projektu. Projektový management •Jsem přesvědčen, že tento národ si může stanovit za cíl vyslat člověka na povrch Měsíce a dopravit jej bezpečně zpět na Zemi dříve, než uplyne toto desetiletí," •řekl ve slavném projevu v květnu 1961 tehdejší prezident John Fitzgerald Kennedy. * Zdroj: www. ihned. cz z 29.9.2008 - NASA urazila padesát let na nekonečné cestě výzkumu vesmíru MANAGEMENT PROJEKTU Teoretická část •Projekty se označují a realizují ve formě různých úloh, které lze charakterizovat následujícími znaky: 1.Úloha, kterou řeším je poměrně složitá, nová a dynamická 2.V podmínkách podniku se jedná o úlohu významnou, řešící jedinečné situační podmínky 3.Řešení úlohy je definováno předem vymezenými podmínkami – zdroji, časovými nároky a náklady 4.Úloha vyžaduje zapojení rozličných odborných útvarů a specializací MANAGEMENT PROJEKTU Teoretická část • •Projektový management musí zabezpečit hladký průběh a realizaci definovaného záměru, který bude odpovídat daným cílům a s ním spojených nároků. • •Projektový management musí zajistit provedení úloh se zárukou splnění, musí počítat se všemi důsledky, které ze zadaných cílů vyplývají. MANAGEMENT PROJEKTU Teoretická část •Schéma projektového managementu z pohledu nároků náklady kvalita termíny Ideál. stav MANAGEMENT PROJEKTU Teoretická část •PROJEKT •je něco, co má začátek a konec • •jasně stanovenými konkretními cíli •definovanou strategií vedoucí k dosažení stanovených cílů •stanovenými termíny zahajení a ukončení •omezenými zdroji a náklady •specifikací přínosů jeho realizace • MANAGEMENT PROJEKTU Teoretická část • •Projekt je charakterizován •jedinečností •systémovostí •zdroji •nejistotou •rizikem • MANAGEMENT PROJEKTU Teoretická část 1.Projekt je snaha o dosažení změny vedoucí k vytvoření produktu nebo k vyvinutí a zavedení určité technologie 2.Projekt je unikátním a jedinečným souborem činností, které se odlišují od činnosti rutinních nejen obsahem, ale i cílovým zaměřením 3.Projekt vzhledem ke své jedinečnosti a neopakovatelnosti v sobě zahrnuje značné neurčitosti a rizika. 4.Projekt má dočasný charakter 5.Projekt je pracovní proces směřující k dosažení stanovených cílů 6.Projekt je úsilím, ve kterém jsou lidské, materiální a finanční zdroje vymezeny do vzájemné provázanosti tak, aby bylo dosaženo cílového stavu. Členění projektů Teoretická část •KOMPLEXNÍ nunikátní, jedinečný, dlouhodobý projekt se speciální organizační strukturou a vysokými náklady •SPECIÁLNÍ nstřednědobý projekt s nižším rozsahem činností s dočasným přiřazením pracovníků, kteří mají přiřazeny odpovídající zdroje a náklady •JEDNODUCHÝ nmalý projekt krátkodobý s jednoduchým cílem a vykonávaný jednou osobou s přiřazenou činností Kriteria členění projektů Teoretická část •Vybraná kriteria pro hodnocení projektů: •1. Organizační forma •2. Zaměření projektu – řízení/řešení •3. Fázování v projektu – úlohy, úkony, problémy •4. Manažér projektu – nároky •5. Management projektu – plánování a kontrola, kompetence •6. Náročnost projektu z pohledu výsledků Cíle projektu Teoretická část •Prvořadým úkolem projektového manažera je definovat cílový stav a dezintegrovat ho na dílčí cíle. Formulace projektových cílů a strategií směřujících k jejich dosažení by měla respektovat tyto zásady: •Formulace cílů musí být jednoznačná, aby bylo možné kontrolovat průběh jejich plnění a vyhodnotit míru dosažení. •Nedá se určit optimální varianta řešení, pokud není jasně definovaný cíl. •Je třeba vždy zvažovat reálnost cílů. •Hlavní cíl projektu je třeba vyjádřit soustavou dílčích cílů (strom cílů). •Při formulaci cílů je třeba brát v úvahu pozitivní i negativní důsledky. MANAGEMENT PROJEKTU Teoretická část •SMART technika: •S – Specific = konkrétní •M – Measurable = měřitelné •A – Assignable = přidělitelné (delegování) •R – Realistic = dosažitelné •T – Time-bound = časově ohraničené MANAGEMENT PROJEKTU praktická část •Strukturovaná dekompozice projektu •Logické rozvržení projektových činností, které budou naplňovat cíle projektu • •Lze uskutečnit pomocí rozhodovacího algoritmu a přiblíží problematiku projektovému týmu- •Co se bude řešit, jak se to bude řešit, nároky, požadavky, očekávané mezivýstupy, časová náročnost, rizika omezující projekt, • „harmonie“ projektového týmu MANAGEMENT PROJEKTU praktická část •Příklad: • Příklad rozhodovacího algoritmu KONEC Otevření Spinning centra Zjištění zájmu Je dostatečný zájem? Zajištění financí Zajištění prostor Zajištění kvalifik. pracovních sil Propagace Otevření Spinning centra NE ANO Druhy a formy projektového managementu, projektový cyklus a úvod do vybraných nástrojů projektového managementu Druhy projektů Teoretická část •Další možné členění projektů: •Z pohledu základních rozlišovacích znaků projektových úloh jako je složitost, novost, variabilita a strukturalizace můžeme rozdělit projekty na: • 1.INOVAČNÍ 2. 2.RUTINNÍ Druhy projektů Teoretická část •INOVAČNÍ PROJEKT •Se vyznačuje mimořádně složitým novýma málo strukturovaným zadáním, které se v průběhu projektu dost často mění. •Pro tyto typy projektů je potřebné vytvořit projektové jednotky se značnou autonomií v rozhodování a realizaci. Projektový tým se doporučuje složit heterogenně z důvodu značné variability řešení a zajištění tvůrčího přístupu. Druhy projektů Teoretická část •RUTINNÍ PROJEKTY •Se vyznačují jejich zadáním a rámcovými podmínkami, které jsou málo složité a variabilní z pohledu dosahovaných řešení a vysokou mírou strukturovanosti. •Opírají se o jasně strukturované data, z minulosti dosažených výsledků z podobných projektů, které lze velmi dobře modelovat včetně případných řešení. •Nevyžadují vysokou odbornost projektového týmu, jedná se o projekty pro „nováčky“. Druhy projektů Teoretická část DRUH PROJEKTU RUTINNÍ PROJEKTY INOVAČNÍ PROJEKTY TECHNIKA Uplatnění strukturovaných metod – CPM, PERT Uplatnění kreativních metod postupného vývoje – koncepce verzí a konfiguračního řadění ORGANIZACE Sdružování podobných projektů, standardizace komunikace a postupů Specifická org. forma, heterogenní týmy, rozsáhlý prostor pro rozhodování PRACOVNÍCI Motivace, integrální projektová kultura zaměřená na výkonnost Kreativita podporována projektovou kulturou, přizpůsobení se vyšší autonomii Formy projektového managementu Teoretická část •Faktory ovlivňující úspěšnou realizaci projektu: 1.Koncept (přípravná fáze projektování) 2.Závažnost záměru (rizika a dopady projektu) 3.Metodický systém (plánování, realizace a kontrola projektu) 4.Správné myšlení projektové skupiny 5.Vedoucí projektu 6.Tvořivé pracovní klima 7. Projektový cyklus Teoretická část •Je proces, který po krocích identifikuje, rozvíjí a implementuje projektové cíle. •Tím projekt dostává nové myšlenky, informace a zkušenosti vedoucí k dalším projektům nebo zlepšení již existujících projektů. Projektový cyklus Teoretická část •Výsledné schéma projektového cyklu: • • IDENTIFIKACE PŘÍPRAVA IMPLEMENTACE ODHAD HODNOCENÍ FINANCOVÁNÍ Nový projekt Projektový cyklus Teoretická část •ŽIVOTNÍ CYKLUS PROJEKTU •Projekty obsahují jedinečné činnosti s určitou mírou rizika. •Subjekty, které vykonávají činnosti, dekomponují projekt jako celek na menší, zvládnutelné části – FÁZE. •FÁZE umožňují v případě zvýšené nejistoty a z toho vyplývajících rizik projekt zastavit. Projektový cyklus Teoretická část •FÁZE PROJEKTU •Je časový úsek projektu, který je věcně oddělený od ostatních částí. •Fáze mají vytyčené časové hranice a obsahují shodné aktivity a určité výsledky, výkony v podobě dílčích cílů. •Fáze projektu ulehčují kontrolování dílčích výsledků projektu a korigování dalšího postupu. Projektový cyklus Teoretická část •MILNÍKY •Jsou události, které definují fázový přechod, rozhodnutí o postoupení do další fáze, opakování poslední fáze, ukončení projektu. •Mají výhodu pro uživatele projektu, který ověřuje dílčí výsledky a tím aktivně vstupuje do realizace projektu. •Interní milníky slouží pro potřeby poskytovatele projektu ke kontrole řešení projektu z hlediska času, zdrojů, reportingu a naplňování projektu. Projektový cyklus Teoretická část •Životní cyklus projektu Začátek čas ukončení Náklady, lidé INICIACE MEZIFÁZE PŘEDÁNÍ Úvod do vybraných nástrojů projektového managementu •Úvodní etapa projektu je nejdůležitější fáze projektu. •Pokud se udělá špatně, projekt jistě neuspěje. •Úvodní etapa projektu obsahuje: •stanovení cílů, •určení rozsahu, •stanovení strategie •rozpis prací projektu Úvod do vybraných nástrojů projektového managementu •Dekompozice činností •Výsledkem dekompozice projektových činností je seznam všech aktivit, které v projektů vystupují. •Ty je nutno vhodně označit a logicky uspořádat. Po identifikaci vztahů mezi jednotlivými činnostmi stanovujeme jejich pracnost a dobu trvání při naplňování projektu. •To lze nejlépe vyjádřit formou definiční tabulky projektových činností. Úvod do vybraných nástrojů projektového managementu •Příklad dekompozice: •Úkol vyslat člověka na Měsíc, který postavil prezident J. F. Kennedy před americký národ ve svém historickém projevu v květnu 1961. •Bylo zapotřebí: •zjistit vlastnosti měsíčního povrchu – například, zda je dostatečně pevný, aby unesl přistávající kosmickou loď •pořídit jeho detailní snímky, aby mohli plánovači vybrat vhodná místa k přistání •zjistit co nejpřesnější parametry měsíčního gravitačního pole, aby mohli vypočítat správné oběžné dráhy i trajektorie sestupu na měsíční povrch •Atd. Úvod do vybraných nástrojů projektového managementu •Definiční tabulka: • • Označení činnosti Popis činnosti Předchozí činnost Následující činnost Doba trvání A Zdrojové krytí projektu Představení projektu Vytvoření týmu projektu 1 den Úvod do vybraných nástrojů projektového managementu •Mezi základní techniky pro zpracování časových plánů implementace projektů jsou považovány techniky síťových grafů. •Metody síťových grafů umožňují efektivní a jednoduché provázání navzájem se ovlivňujících veličin. •Kvalifikovaně sestaveny síťový graf umožňuje postihnout časové dimenze prováděných činností z hlediska jejich vzájemné souvislosti, identifikuje časové nároky na čerpání zdrojů projektu a vytváří plán realizace projektu. Úvod do vybraných nástrojů projektového managementu •Síťový graf logického sledu činností •Jedná se o nejjednodušší síťový graf, znázorňující jednotlivé činnosti projektu (úkoly či v detailnějším provedení úkony) a jejich logickou návaznost. •Cílem logického sledu činností je rozvést cíl projektu do logického toku či posloupnosti, které jsou definovány dekompozicí činností projektu Úvod do vybraných nástrojů projektového managementu •Logický tok představuje v jakém pořadí budou činnosti (úkoly) realizovány a jaké jsou jejich zpětné vazby. •Pro identifikaci vzájemných vazeb činností projektu a modelování logického toku je nutno určit, které činnosti (úkoly) daným činnostem předcházejí, které po daných činnostech následují, a které lze provádět paralelně. Úvod do vybraných nástrojů projektového managementu •Obecný graf logického sledu činností lze znázornit následovně: • • • • • • • • • • •Kde:A,B představuje činnosti (úkony) •Číslice charakterizují dobu trvání v předem vymezené časové jednotce. A1 / 2 C3/4 B1/10 . A2 / 5 B2 /2 C2/8 D3 / 1 Úvod do vybraných nástrojů projektového managementu METODY A TECHNIKY PROJEKTOVÉHO MANAGEMENTU Tvoří jádro projektového managementu. Rutinní projekty s malým stupněm nejistoty lze používat metody (CPM, PERT atd.) pro plánování projektů velmi podrobně. Inovační projekty vzhledem k velké složitosti lze používat velmi omezeně – kvalitativní a deterministické metody. Úvod do vybraných nástrojů projektového managementu •METODY POUŽÍVANÉ V PROJEKTOVÉM MANAGEMENTU: •Síťová analýza •Logický rámec činností •Vybrané stochastické metody • Úvod do vybraných nástrojů projektového managementu •Síťová analýza •Základem metod síťové analýzy je grafické znázornění pomocí síťového diagramu. •Síťovým diagramem rozumíme konečný , souvislý , orientovaný, acyklický a ohodnocený graf zpravidla s jediným začátečním a jediným koncovým uzlem. Úvod do vybraných nástrojů projektového managementu •Vlastní algoritmus CPM je založen na výpočtu dle následujících fází: I.Nejdříve možný začátek provádění činností ti0 je roven MAXIMU z nejdříve možných konců činností, které do uzlu vstupují (provedením směrem vpřed) II.Nejpozději přípustný konec provádění činností ti1 je roven MINIMU z nejpozději přípustných začátků činností, které z uzlu vystupují (provedením směrem vzad) III.Výpočet celkových časových rezerv je rozdílem nejpozději přípustného konce, nejdříve možného začátku a doby trvání činnosti tj1 - ti0 - DT Úvod do vybraných nástrojů projektového managementu Rectangle: Click to edit Master text styles Second level Third level Fourth level Fifth level •Schéma uzlu při výpočtu metodou CPM: • •i • •ti0 ti1 • Úvod do vybraných nástrojů projektového managementu •Následné určení kritické cesty je určeno činnostmi s minimální hodnotou celkové časové rezervy. Tam kde je časová rezerva nulová se nachází kritická cesta. •Každý síťový graf má nejméně jednu kritickou cestu – doba realizace projektu, rizika atd. •Fiktivní činnost zprostředkovává návaznosti mezi reálnými činnostmi, které nelze zabezpečit jiným způsobem. Tím nemohou mít vliv na dobu nebo náklady realizace projektu a doba trvání je vždy nulová. MANAGEMENT PROJEKTU praktický příklad MANAGEMENT PROJEKTU praktický příklad • MANAGEMENT PROJEKTU praktický příklad MANAGEMENT PROJEKTU praktický příklad • Úvod do vybraných nástrojů projektového managementu •Síťová analýza přináší svůj efekt v době, kdy se zkracuje délka kritické cesty. To lze dosáhnout následujícími prostředky: •Změnou logiky vazeb •Přesunem vnitřních zdrojů •Nasazením dodatečných zdrojů •Pro případ větších a komplexních projektů je možné vypracovat dílčí projekty s vlastními síťovými grafy a samostatnou koordinací. Celkové vedení projektu a kontrola prací je poté zajištěna souhrnným síťovým grafem. •Výsledkem síťové analýzy je zpracovaný časový implementační plán s dopady na rozhodování o postupu realizace. Úvod do vybraných nástrojů projektového managementu •GANTTŮV DIAGRAM •Je grafická forma vyjádření seznamu termínů při zohlednění délky průběžného času projektu. •Z Ganttového diagramu je zřejmý termínový stav a trvání kroků. Jednotlivé kroky se zobrazují jako časově proporcionální rámce, které jsou spojené ve formě sítě s přesně vyznačenými důležitými uzly. Úvod do vybraných nástrojů projektového managementu •METODA LOGICKÉHO RÁMCE •(logFRAME) •Metoda přehledně mapující záměry a očekávání a uvádí je do souvislosti s konkrétními výstupy a činnostmi při realizaci projektu. •Logický rámec je komunikační nástroj představující určitou kulturu řízení. Úvod do vybraných nástrojů projektového managementu • LogFrame Ukazatele Ověření Rizika Vzdálenější cíl Bezprostřední cíl Výstupy Vstupy Úvod do vybraných nástrojů projektového managementu • •Časový plán projektu musí jednoznačně obsahovat i časový plán milníků: •Nároky •Srozumitelný pro každý zúčastněný subjekt •Definovat postupné kroky pro dosažení stanoveného cíle •Kvantitativně a kvalitativně kontrolovatelný •Zaměřený na nevyhnutelné rozhodnutí •Zachovat logiku postupů prací •Dostatečně přehledný a stručný • • • •PLÁNOVÁNÍ NÁKLADŮ MANAGEMENT PROJEKTU Teoretická část •Plánování nákladů •Co nejpřesnější stanovení výše nákladů, které bude nutné vynaložit na realizaci projektu při zohlednění všech vlivů •Plánování nákladů se skládá z následujících procesů: •Plánování zdrojů (lidé, materiál, vybavení) •Ocenění nákladů – vývoj nákladů ze zdrojů potřebných na dokončení plánovaných aktivit •Rozpočtové náklady – přidělení celkových oceněných nákladů k jednotlivým pracím •Kontrola nákladů – kontrolují se změny podle plánovaného rozpočtu • MANAGEMENT PROJEKTU Teoretická část •Plánování projektových nákladů se doporučuje realizovat dvěmi etapami: •Plánování celkových nákladů na projekt v této etapě se rozhoduje, která varianta projektu se bude realizovat •Plánování nákladů na realizaci jednotlivých projektových činností je pracnější etapa a používají se zde matematické výpočty, kalkulace a kvalifikované odhady MANAGEMENT PROJEKTU teoretická část •Charakter, složitost a jedinečnost jednotlivých projektů neumožňuje vypracovat univerzální postup na jednoznačné stanovení nákladů. Projekty se liší zadavatelem a prostředím, ve kterém jsou realizované. •V přípravné fázi projektu – málo informací. •Rozložením na jednotlivé podprojekty či cíle se schopnost klíčování nákladů zvyšuje. •Výsledkem podrobného plánovacího procesu je rozpočet nákladů, který je pevnou součástí časových plánů. MANAGEMENT PROJEKTU teoretická část •Při stanovení projektových nákladů je nutno co nejpřesněji stanovit výši nákladů vynaložených na realizaci projektových prací. •K tomu se využívá rozpočtů s vymezením nákladů projektu k jednotlivým činnostem a jejich ocenění. •Rozpočet je chronologický rozpis získaných zdrojů projektu a čerpání nákladů na základě projektové dokumentace. MANAGEMENT PROJEKTU teoretická část •Rozpočet projektu lze vymezit prostřednictvím tabulky a čerpání znázornit graficky: • MANAGEMENT PROJEKTU teoretická část •Grafy čerpání umožňují managementu projektu monitorovat čerpání nákladů projektu ve vztahu k plánu (projektové dokumentaci). •V praxi lze použít dva druhy grafů týkající se čerpání nákladů – kumulativní a taxativní. •Kumulativní graf znázorňuje čerpání celkových nákladů projektu vůči zdrojům projektu (kumulace nákladů v čase). •Taxativní graf čerpání nákladů vymezuje strukturu – skupinovou či na základě jednotlivých činností, celkových nákladů projektu (taxa či specifická část projektových nákladů). MANAGEMENT PROJEKTU teoretická část MANAGEMENT PROJEKTU teoretická část Organizování v projektovém managementu MANAGEMENT PROJEKTU Teoretická část ORGANIZACE PROJEKTU „Organizování, koordinování a realizace projektů má charakter cíleného a vědomého ovlivňování projektových procesů“. MANAGEMENT PROJEKTU Teoretická část •Organizace projektu •Org. složka projektového managementu musí zabezpečit : •Vytváření vhodného organizačního prostředí •Racionální delegování kompetencí na jednotlivé pozice org. struktury •Respektování okolí, ve kterém se org. struktura nachází •Rozvíjení org. struktury •Vytváření vhodného klima pro projektové pracovníky MANAGEMENT PROJEKTU Teoretická část •Dekompozice org. struktury projektu •Org. strukturu systému projektu tvoří prvky, které jsou nositeli jeho činnosti. •Jedním ze základních rysů projektové org. struktury je způsob přiřazování kompetencí. •Přitom je třeba respektovat tyto principy: •Princip jednoznačného přiřazení •Princip delegování podle očekávaných výsledků •Princip vyváženosti kompetencí •Princip úrovně rozhodování MANAGEMENT PROJEKTU Teoretická část •Tvorba org. struktury projektu •Probíhá ve dvou fázích: 1.Fáze definiční – kde jsou definovány prvky, vztahy mezi prvky a vztahy k jednotlivým činnostem (kdo se bude na realizaci podílet) 2.Fáze popisná a přiřazovací kde je definován popis jednotlivých vztahů a přiřazení vztahů prvkům org. struktury MANAGEMENT PROJEKTU Teoretická část •Projektová hierarchie •Projektová hierarchie vytváří základní organizační předpoklad k dosažení projektových cílů. •Zároveň určuje vzájemné vztahy nadřízenosti a podřízenosti subjektů, podílejících se na projektových pracích. MANAGEMENT PROJEKTU Teoretická část •Projektová hierarchie rozlišuje v rámci organizace projektu pozice: •dozor projektu, •expertní tým, •manažér projektu, •vedoucí projektové skupiny, •projektový tým, •případně v dlouhodobě realizovaném projektu kmenový projektový tým. MANAGEMENT PROJEKTU Teoretická část •Schéma projektové hierarchie: • ZADAVATEL • • • • DOZOR PROJEKTU EXPERTNÍ TÝM • • • MANAŽÉR PROJEKTU • • • VEDOUCÍ PROJEKTOVÉ SKUPINY • • • PROJEKTOVÝ TÝM MANAGEMENT PROJEKTU Teoretická část •VZTAHY a)Primární •Schvalovací kompetence ohledně projektu •Řídící kompetence na úrovni realizace projektu •Věcná přímá kompetence vykonávání obsahu činnosti MANAGEMENT PROJEKTU Teoretická část •VZTAHY •b) Sekundární •Spolurozhodovací pravomoc •Věcná spoluřešitelská odpovědnost •Věcná nepřímá odpovědnost •c) Komunikační vztahy •Konzultační vztah- názory •Informační vztah – povinnost informovat MANAGEMENT PROJEKTU teoretická část •Modely organizačních struktur projektového managementu • •Specifičnost org. struktury projektového managementu vyplývá z interdisciplinární povahy a časové ohraničenosti projektů. •Nelze kopírovat modely org. struktur projektového managementu z jednoho prostředí do druhého. •Při volbě modelu org. struktury projektového managementu musí být brány v úvahu přednosti a nedostatky projektu. MANAGEMENT PROJEKTU teoretická část •Konkrétní modely organizačních struktur projektového managementu •Útvarový projektový management •Maticový projektový management •Čistý projektový management •Síťový projektový management MANAGEMENT PROJEKTU teoretická část •Útvarový projektový management •Nevytváří požadavky na změny ve stávající org. struktuře. •Je realizován prostřednictvím pracovních porad, pracovníci setrvávají na svých stálých , liniových pozicích, mají vysokou míru autonomie a jsou řízeni prostřednictvím liniových manažerů. •Zavádí se pro zavedení projektového managementu do podniku a pro malé projekty MANAGEMENT PROJEKTU teoretická část •Model útvarového projektového managementu je možné modifikovat na: 1.Útvarový projektový management v jednotlivých odděleních, kde je vyčleněna osoba zodpovědná za realizaci projektu. Řízení a koordinace projektu je zabezpečena liniovými manažery 2.Útvarový projektový management se štábním koordinátorem (zmocněnec), který má na starosti řízení a koordinaci realizovaných projektů. Nemá právo přikazovat, ale pouze jen metodicky vést a informovat vedoucí odborných útvarů. Tento submodel je vhodný v období zavádění projektového managementu. MANAGEMENT PROJEKTU teoretická část •Schéma: Management organizace Štábní útvary Střední Management A Střední Management B OÚ A1 OÚ A2 OÚ A3 OÚ A3 OÚ B1 OÚ B2 OÚ B3 OÚ B4 Dílčí projektové vztahy MANAGEMENT PROJEKTU teoretická část •Maticový projektový management •Model maticové org. Struktury vzniká vložením projektové doplňkové struktury do stávající funkční liniově – štábní struktury. •Vloženou projektovou strukturu tvoří manažeři projektů a členové projektových týmů, kteří odpovídají za řízení jednotlivých projektů. •Maticový projektový management rozděluje oprávnění vydávat příkazy a provádět rozhodnutí mezi liniové a projektové manažery. MANAGEMENT PROJEKTU teoretická část •Maticový projektový management •Jeho využívání je vhodné v případech, kdy probíhá v organizaci několik projektů současně a kdy se jedná o středně velké projekty vyžadující společné disponibilní lidské zdroje. •Maticový projektový management klade vysoké nároky na komunikační a koordinační schopnosti projektových i liniových manažerů. MANAGEMENT PROJEKTU teoretická část •Maticový projektový management •Výhody: •Občasné využívání vysoce kvalifikovaných specialistů •Využívání speciálních nástrojů a zařízení •Průběžná konfrontace projektových cílů s celkovými cíli organizace •Lepší využití disponibilních zdrojů •Pocit uznání v rovině odbornosti a osobního přínosu MANAGEMENT PROJEKTU teoretická část •Nevýhody •Zatížení členů projektového týmu •Náročné vymezení kompetencí •Vícenásobná nadřízenost •Obtížné rozhodování •Časová náročnost při řešení konflikt. situací MANAGEMENT PROJEKTU teoretická část •Schéma: • Management organizace Štábní útvary Střední Management A Střední Management B PM A PM B PM C PM Maticové vztahy MANAGEMENT PROJEKTU teoretická část •Čistý projektový management •Využívá org. strukturu vytvořenou výhradně pro projektové účely. •V rámci této org. struktury jsou jednotliví členové projektových týmů po celou dobu trvání projektu zcela uvolněni ze svého stálého pracovního zařazení •Modely: •Čistý projektový management ve stávající organizaci •Čistý projektový management na zelené louce MANAGEMENT PROJEKTU teoretická část •Schéma: • Projektový management organizace Management projektu A Management projektu B Projektové útvary Projektové útvary MANAGEMENT PROJEKTU teoretická část •Síťový projektový management •Je charakteristický pro dynamickou org. strukturu. Využívá a dává do souvislosti výhody modelů maticové a čisté projektové org. struktury •Je vytvářen vztahy mezi jednotlivými realizovanými projekty a kmenovou organizací, která je tvořena vrcholovým vedením organizace a odbornými odděleními. •Je velmi flexibilní, umožňuje řešit složité úkoly v požadovaném čase, kvalitě a minimalizaci nákladů. MANAGEMENT PROJEKTU teoretická část •Schéma: • Síťový PM PM A PM B PM C MANAGEMENT PROJEKTU teoretická část •Matice zodpovědností •Popisuje vztahy mezi jednotlivými úkoly řešenými v rámci projektu, členy projektového týmu a externími subjekty projektu. •Matice zodpovědnosti dává do souvislosti definiční tabulku činností projektu se vztahy jednotlivých pracovníků daného projektu. •Předností matice zodpovědností je vymezení jasné představy o úkolu a podílu na projektu pro každého člena projektového týmu a umožnění kontroly nad přidělenými činnostmi. MANAGEMENT PROJEKTU teoretická část •Výsledkem je tedy vzájemný vztah konkrétní osoby projektového týmu ke konkrétní činnosti projektu a vymezení schvalovací (S), řídící (Ř) kompetence nebo věcně přímé či nepřímé odpovědnosti (VP, VN). •Schéma matice zodpovědností: • MANAGEMENT PROJEKTU praktická část •Př. • MANAGEMENT PROJEKTU teoretická část • •REALIZACE A KONTROLA •projektů • • MANAGEMENT PROJEKTU Teoretická část REALIZACE A KONTROLA PROJEKTOVÝCH PRACÍ Řídící a kontrolní procesy integrují projektové činnosti a jejich zdrojové nároky na podmínky získání zdrojů. Východiskem na řízení realizace projektových prací jsou plány, někdy označované jako implementační plány. Systém řízení realizace projektů obsahuje: MANAGEMENT PROJEKTU Teoretická část 1.Systém kontroly průběhu realizace projektu spočívající v kontrole plnění termínů, využívání zdrojů, čerpání nákladů, a kvality uskutečnění projektových činností. •Kontrolní systém řízení realizace projektu umožňuje identifikovat a odstranit disproporce mezi skutečným a plánovaným průběhem realizace projektu a dosažení stanovených projektových cílů. MANAGEMENT PROJEKTU Teoretická část •2. Informační systém zabezpečuje identifikaci, sběr, analýzu a vyhodnocení informací o průběhu implementace projektu. • •Získané informace využívají projektoví manažeři při rozhodování a řízení průběhu realizace projektu MANAGEMENT PROJEKTU Teoretická část •3. Systém koordinace – zabezpečuje soulad plánovaného a skutečného průběhu realizace projektu. • •Základní úlohu zde sehrávají projektoví manažeři. MANAGEMENT PROJEKTU Teoretická část •4. Rozhodovací systém – klade důraz na volbu nejefektivnější varianty realizace projektových činností na základě disponibilních informací a kriterií na jejich posuzování. • •5. Motivační systém zahrnující utváření motivačního prostředí a respektování společné vize všech subjektů, které se zúčastňují realizace projektu •6. Administrativně – technický systém je důležitá podpůrná složka řízení realizace projektu obsahující výkaznictví, dokumentační práce, software podporu a administrativní činnosti MANAGEMENT PROJEKTU Teoretická část •Nejdůležitějším systémem pro řízení realizace projektových činností je informační systém. •K nejčastějším příčinám ovlivňující průběh realizace projektu a jeho řízení patří: •Neúplné zadání projektu •Změny zadání projektu během jeho realizace •Nepřesně určené požadavky na zdroje •Špatně odhadnuté projektové náklady •Nedostatečně provedená dekompozice projektu •Nedostatečná kvalifikace řídících a výkonných pracovníků participujících v projektu MANAGEMENT PROJEKTU teoretická část •Významným prostředkem na získávání a odevzdávání informací jsou pracovní porady •Na pracovních poradách se má uskutečňovat: •Kontrola postupu prací a specifikace důsledků neočekávaných změn •Diskuse o alternativních možnostech realizace projektových činností •Zabezpečení potřebných informací pro členy projektového týmu •Koordinace projektových potřeb se všemi zúčastněnými stranami •Kontrola a minimalizace projektových nákladů •Dodržování kvality •Řešení konfliktních situací MANAGEMENT PROJEKTU teoretická část •KONTROLNÍ FÁZE V PROJEKTOVÉM MANAGEMENTU •Kontrolní procesy umožňují průběžně zjišťovat zda bude projekt dokončen včas, v požadované kvalitě a v rámci daného rozpočtu při využití disponibilních zdrojů. •Kontrola času, kvality, nákladů a zdrojů tvoří složky projektové kontroly. MANAGEMENT PROJEKTU teoretická část •Základní kroky v průběhu kontrolního procesu jsou: •Určení oblasti kontroly •Stanovení norem (standardů) •Měření výkonu •Porovnání výkonu s normami •Návrhy případných nápravných opatření MANAGEMENT PROJEKTU teoretická část •Složky projektové kontroly • Kontrola plnění termínů Kontrola využití zdrojů a čerpání nákladů Kontrola kvality MANAGEMENT PROJEKTU teoretická část •Základní kontrolní postup STANDARD cíl, plán nebo charakteristika, která se má kontrolovat SENZOR měření skutečného výkonu KOMPARÁTOR porovnání skutečného výkonu AKTIVIZÁTOR korekční opatření Žádné opatření MANAGEMENT PROJEKTU teoretická část •Měření skutečného výkonu •Formálně zahrnuje zprávy, brífingy, účast na prohlídce, korespondenci, auditorské zprávy • •Neformálně se jedná o rozhovory, pozorování. • •Korekční opatření může mít různou podobu replánování, reprogramování, realokaci zdrojů nebo změnu ve směrování projektu. • MANAGEMENT PROJEKTU teoretická část •MONITORING •Se rozumí udržení směřování a systematická kontrola všech projektových aktivit. To umožňuje při hodnocení odzkoušet, odhadnout, resp. ocenit jak se vyvíjejí projektové záležitosti. •Monitoring by měl poskytnout adresně každému řídícímu stupni informace o vývoji projektu a stavu rozpisu prací. •Každý řídící stupeň by měl dostat informace, které potřebuje na rozhodování o projektu. •Navíc , monitoring by měl být konzistentní s logikou plánovacího, organizačního, řídícího a motivačního systému projektu. MANAGEMENT PROJEKTU teoretická část •Způsob získávání údajů na monitorování a hodnocení 1.Množství početností jednoduchý počítač výskytu událostí 2.Hrubé čísla vyjádření dat, hodin, fyzikálního množství použitých zdrojů a specifikace 3.Subjektivní číselné hodnocení odhady kvality, které uskutečňují kvalifikovaní jednotlivci nebo skupiny 4.Indikátory nepřímé opatření pro měření výkonu 5.Verbální opatření kvalita vztahu k zákazníkovi či morálka členů skupiny. MANAGEMENT PROJEKTU teoretická část •Požadavky na systém kontroly 1.Měl by být pružný 2.Neměl by být nákladný 3.Měl by přinášet užitek 4.Pohotově fungující 5.Senzory a monitory musí být dostatečně přesné a spolehlivé 6.Fungování by mělo být jednoduché 7.Systém by měl být lehce udržovatelný 8.Systém by se měl dat dále rozšiřovat a upravovat