pruh_TITL text N:\work\projekty\šablony\sablony\logoC.wmf 1 Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe Mgr. Bc. David Póč Katedra veřejné ekonomie Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 2 Veřejný projekt nRealizace projektů – možnost vyšší efektivity při vynakládání veřejných prostředků? nVeřejný projekt nOchrana (1999) – projekty jsou považovány za systémový návrh na alokaci veřejných zdrojů (především investiční akce) nMožnost rozšíření pojetí – i na neinvestiční aktivity nŠiroké pojetí - veřejné projekty lze chápat jako jakékoli aktivity plněné v rámci veřejného sektoru při kterých dochází k alokaci veřejných prostředků (problematika specificky vázaných n„Výhody“ využití projektového přístupu nMožnost jasně vázat předpokládané finální „efekty“ k nákladům nUplatnění možnosti posuzovat jednotlivé varianty řešení – tj. hodnocení veřejných projektů!!! nMonitoring postupu a možnosti uplatnění široké spektra kontrolních nástrojů n n n Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 3 Veřejný projekt (2) nZnaky veřejného projektu (splnění alespoň jedné podmínky): nVýznamná část zdrojů pro realizaci pochází z přímého či nepřímého veřejného financování (např. daňové úlevy) nRealizace je založena na dalších nástrojích hospodářské politiky (např. různé nařízené regulace) nJsou s ním spojeny významné externality (např. dopady na trh v důsledku realizace projektu) nProblémy – vymezení užitků a jejich porovnání (např. nehmotné), možnosti porovnání projektů (např. různé dotační tituly s odlišnými pravidly), nutnost co nejpřesnějšího stanovení cílů projektu nStanovení cílů – při stanovení cílů je nutné zodpovědět velké množství otázek (komu projekt slouží?, lze je identifikovat?, proč je nutné projekt řešit?, jaký stav napravujeme/vylepšujeme?...) a následně kontrolovat plnění cílů (nebyly podceněny zdroje?, neobjevují se nové skutečnosti ovlivňující realizaci – dosažení cílů?...) n n n Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Projektový cyklus nV případě, že dojde k rozhodnutí o řešení určitého problému formou projektu, tak se dnes často uplatňuje fenomén tzv. projektového cyklu – definování jednotlivých částí projektu nPříkladem – Dočkal, 2007 definuje 8 etap: n1. Existence problému – stanovení řešení (cílů) ve vazbě na možnosti n2. Identifikace zdrojů/dotačních podmínek při konsenzu tzv. stakeholders - možné získání účelových prostředků n3. Vyhledání dotačního titulu/zdroje a zajištění přijatelnosti projektu – shoda cílů s účelově vázanými prostředky n4. Zpracování žádosti – administrativní a další procesy n5. Předrealizační příprava – doložení dalších dokumentů/podkladů, vypořádání připomínek/změn n6. Realizace projektu – dodržení podmínek, sledování cílů n7. Ukončení projektu a udržitelnost – využití výsledků n8. Identifikace potencionálních nových problémů/rizik – změna situace a nutnost reakce 4 Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz nDo jakého detailu popsat projektový záměr ? Projektový záměr – první krok na cestě k získání dotace Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe 5 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Příklady postupu při sestavování v programech věnovaných lidským zdrojům Rozvoj vzdělávací nabídky dalšího profesního vzdělávání Počet inovovaných vzdělávacích programů Rozvoj distančních forem dalšího profesního vzdělávání Vzdělávací a poradenské instituce Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe 6 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Nápad je hotov a co dále? Připravený projekt Žádost Části projektu Přílohy Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe 7 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Veřejné projekty v ČR a jejich zdroje nV posledních 15 letech došlo v ČR k výraznému nárůstu „účelově“ vázaných veřejných prostředků přímo alokovaných pomocí veřejných prostředků nVytvoření nových pravidel (legislativní změny, otázka přenosu kompetencí ad.) n„Fenomén EU“ – relativně nová oblast, alokace z centrálního rozpočtu EU – především tzv. regionální a kohezní politiky, relativně vysoké „objemy“ dotačních prostředků nOtázka efektivity využití finančních prostředků v členských zemích nProblematika strategického vládnutí, resp. strategického řízení jednotlivých úrovní/oblastí veřejného sektoru spojená s využitím finančních prostředků nRole strukturálních fondů v ČR n n n 8 Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Programové cíle pro 2007 – 2013 v České republice – evropské fondy nGlobální cíl: „Přeměna socioekonomického prostředí ČR v souladu s principy udržitelného rozvoje tak, aby ČR byla přitažlivým místem pro realizaci investic, práci a život obyvatel. Prostřednictvím trvalého posilování konkurenceschopnosti bude dosaženo udržitelného růstu, jehož tempo bude vyšší než průměrný růst EU 25. ČR bude usilovat o růst zaměstnanosti a o vyvážený a harmonický rozvoj regionů, který povede ke zvyšování úrovně kvality života obyvatelstva.“ nZákladní dokumenty: nNárodní rozvojový plán (NRP) nNárodní program reforem, tzv. Národní Lisabonský program (NPR) nNárodní strategický referenční rámec (NSRR) n Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe 9 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Operační programy v letech 2007 – 2013 (1) nV období 2007-2013 je v České republice využíváno 26 operačních programů, které jsou rozděleny mezi tři cíle politiky hospodářské a sociální soudržnosti: n n1. Cíl Konvergence – Podpora hospodářského a sociálního rozvoje méně vyspělých regionů a členských států. V České republice pod něj spadají všechny regiony soudržnosti s výjimkou Hl. m. Prahy a je realizovaný prostřednictvím osmi tematických operačních programů a sedmi regionálních operačních programů. Na cíl Konvergence připadá v České republice 25,89 mld. € (cca 730,00 mld. Kč). nOsm tematických operačních programů n (21,23 mld. €, cca 598,62 mld. Kč): nOP Doprava nOP Životní prostředí nOP Podnikání a inovace nOP Výzkum a vývoj pro inovace nOP Lidské zdroje a zaměstnanost nOP Vzdělávání pro konkurenceschopnost nIntegrovaný operační program nOP Technická pomoc n Sedm regionálních operačních programů (ROP) na úrovni regionů soudržnosti NUTS II (4,66 mld. €, cca 131,38 mld. Kč •ROP NUTS II Severozápad •ROP NUTS II Moravskoslezsko •ROP NUTS II Jihovýchod •ROP NUTS II Severovýchod •ROP NUTS II Střední Morava •ROP NUTS II Jihozápad •ROP NUTS II Střední Čechy Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe 10 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Operační programy v letech 2007 – 2013 (2) n2. Cíl Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost – Podpora regionů, které nespadají pod cíl Konvergence. V České republice pod něj spadá Hlavní město Praha se dvěma operačními programy. Na cíl Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost připadá v České republice 0,42 mld. Euro (cca 11,73 mld. Kč). nOP Praha Konkurenceschopnost nOP Praha Adaptabilita n n3. Cíl Evropská územní spolupráce – Podpora přeshraniční, meziregionální a nadnárodní spolupráce regionů. V České republice pod něj spadají všechny regiony a podporu lze čerpat z devíti operačních programů. Na cíl Evropská územní spolupráce připadá v České republice 0,39 mld. Euro. nOP Přeshraniční spolupráce ČR - Bavorsko nOP Přeshraniční spolupráce ČR - Polsko nOP Přeshraniční spolupráce ČR - Rakousko nOP Přeshraniční spolupráce ČR - Sasko nOP Přeshraniční spolupráce ČR - Slovensko nOP Meziregionální spolupráce (všechny státy EU, Norsko a Švýcarsko) nOP Nadnárodní spolupráce (ČR, Rakousko, Polsko, část Německa, Maďarsko, Slovinsko, Slovensko, část Itálie a z nečlenských zemí část Ukrajiny) nSíťový operační program ESPON 2013 (všechny členské státy, Norsko, Švýcarsko, Lichtenštejnsko, Island, kandidátské státy EU) nSíťový operační program INTERACT II (všechny členské státy) Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe 11 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Příklady projektů řešených VŠ nVýznamná alokace v rámci strukturálních fondů je pro příjemce z řad vysokých škol nProjekty jsou plánovány hlavně na rozvojové aktivity spojené s pedagogickou a vědecko-výzkumnou činností nHlavními zdroji jsou zde OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost a OP Výzkum a vývoj pro inovace (řídím orgánem je MŠMT ČR) nV rámci projektování jsou kladeny specifické požadavky na potencionální žadatele/příjemce (administrativní, odborné ad.) nProvázání projektových záměrů na strategické plány VŠ nMasarykova univerzita v pozici příjemce finanční podpory a řešené projekty nEkonomicko-správní fakulta MU v pozici příjemce finanční podpory n 12 Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Příklady projektů řešených VŠ (2) nProjekty na Ekonomicko-správní fakultě MU – otázka cílů a jejich vykazování nRealizace investiční vers. neinvestiční projekty nVícezdrojové financování a jeho využití nKontrolní mechanismy nAdministrativní procesy a jejich efektivita nProjekty: inovace všech stupňů studia, rozšíření technického vybavení, zaměření na systematizaci dílčích aktivit (např. otázka praxí a stáží), podpora VaV aktivit, rekonstrukce knihovny nDlouhodobá udržitelnost a její naplnění nAbsorpční kapacita nMožnost využití finanční podpory v novém programovém období 2014 – 2020 n n n 13 Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz n n n n n Děkuji za pozornost! n n n n n n n nPoužité zdroje: nDočkal, V: Strukturální fondy EU – projektový cyklus a projektové řízení. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4390-9 nMateriály Národního vzdělávacího fondu ČR nÚdaje z www.struktralni-fondy.cz n n n n 14 Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe