Veřejné zakázky aneb o čem je nový zákon č. 137/2006 Mgr. Bc. David Póč Katedra veřejné ekonomie David.Poc@econ.muni.cz Nový zákon č. 137/2006 Sb. nNahrazení zákona č. 40/ 2004 Sb. nNabytí účinnosti – 1. července 2006 nZavádí do českého právního systému zcela nové prvky – kvalifikace dodavatelů, specifikace zadavatelů ad. nCo zákon upravuje? nZnačně rozšiřuje stávající úpravu především v oblasti zadávání veřejné zakázky – problematika dodavatelů nPoslední komplexní novela z roku z 2009 (dílčí novely z roku 2010 – 179/2010 Sb.) nProvedení tzv. velké novely 55/2012 Sb. n n Návaznost na legislativu EU nNový zákon plně reflektuje aktuální legislativní vývoj na úrovni EU v oblasti veřejných zakázek: •Směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2004/18/ES, o koordinaci postupů při zadávání veřejných zakázek na stavební práce, dodávky a služby, ve znění pozdějších předpisů •Směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2004/17/ES, o koordinaci postupů při zadávání zakázek subjekty působícími v odvětví vodního hospodářství, energetiky, dopravy a poštovních služeb, ve znění pozdějších předpisů •Směrnice Komise 2005/51/ES ze dne 7. září 2005, kterou se mění příloha XX směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/17/ES a příloha VIII směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/18/ES o veřejných zakázkách •Směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2005/75/ES, kterou se opravuje směrnice 2004/18/ES o koordinaci postupů při zadávání veřejných zakázek na stavební práce, dodávky a služby •Nařízení Komise (ES) č. 2083/2005 ze dne 19. prosince 2005, kterým se mění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/17/ES a 2004/18/ES ohledně prahových hodnot používaných při postupech zadávání veřejných zakázek •Nařízení Komise (ES) č. 1564/2005 ze dne 7. září 2005, kterým se stanoví standardní formuláře pro zveřejňování oznámení v rámci postupů zadávání veřejných zakázek podle směrnic Evropského parlamentu a Rady 2004/17/ES a 2004/18/ES Veřejná zakázka jako pojem nPojem veřejná zakázka je přesně vymezen v §7 Zákona, jak bylo uvedeno výše, jako „…zakázka realizovaná vždy na základě písemné smlouvy s jedním nebo více dodavateli, jejímž předmětem je úplatné poskytnutí dodávek, služeb nebo provedení stavebních prací“. Samotný pojem „zakázka“ ovšem není přímo zákonem definován, většina autorů dovozuj, že za zakázku považuje určité plnění poskytnuté jedním subjektem jinému subjektu16. nAby se jednalo o VZ, musí být současně splněny následující tři podmínky: nzakázka musí být zadávána osobou, která je zadavatelem veřejných zakázek, nzakázka musí zahrnovat i třeba jen potenciální prvek úplaty na straně zadavatele,a to třeba i nepeněžité, nmusí se jednat o zakázku na dodávky, služby nebo stavební práce. nVe 40/2004 Sb. byl definičním znakem i kupříkladu finanční limit (2 mil. Kč) Základní zásady VZ nZásada transparentnosti - všechny procesy musí jít v průběhu i zpětně možné zkontrolovat; nutnost stanovit jak zákon a případné další prováděcí předpisy budou provádět jednotlivé úkony v rámci realizace veřejné zakázky nZásada rovného zacházení - před řízením a v průběhu výběrového řízení se musí postupovat tak, aby nebyl upřednostňován žádný uchazeč; neměly by zde existovat rozdíly v přístupu k informacím, k různým lhůtám plnění nZásada zákazu diskriminace - postavena především na nutnosti nastavit jednotlivé části výběrových řízení takovým způsobem, aby nemohly být považovány za diskriminační z hlediska potencionálních dodavatelů; stanovení kvalifikačních předpokladů a specifikace předmětu plnění VZ Druhy zadávacího řízení notevřené řízení nužší řízení njednací řízení s uveřejněním njednací řízení bez uveřejnění nsoutěžní dialog nzjednodušené podlimitní řízení •Zadavatelé by měli přednostně využívat otevřené řízení nebo užší řízení •Každé druh zadávacího řízení má přesně stanovené parametry – např. lhůty pro podání nabídek, lhůty pro podávání dotazů dodavateli n Zadavatelé nVeřejný zadavatel: •Česká republika, •státní příspěvková organizace, •územní samosprávný celek, •příspěvková organizace, u níž funkci zřizovatele vykonává územní samosprávný celek, •jiná právnická osoba, pokud byla založena či zřízena za účelem uspokojování potřeb veřejného zájmu, které nemají průmyslovou nebo obchodní povahu a je financována převážně státem či jiným veřejným zadavatelem nebo je státem či jiným veřejným zadavatelem ovládána nebo stát či jiný veřejný zadavatel jmenuje či volí více než polovinu členů v jejím statutárním, správním, dozorčím či kontrolním orgánu. · Zadavatelé (2) nDotovaný zadavatel: •Dotovaným zadavatelem je právnická nebo fyzická osoba, která zadává veřejnou zakázku hrazenou z více než 50 % z peněžních prostředků poskytnutých veřejným zadavatelem, a to i prostřednictvím jiné osoby (především případy, kdy na nějakou činnost obdržela dotaci): nna stavební práce, kde je stanovena prováděcími předpisy EU základní výše nnebo veřejnou zakázku na služby související s veřejnou zakázkou na stavební práce a jejich předpokládaná hodnota je opět stanovena ve vazbě na prováděcí předpisy EU • Zadavatelé (3) nSektorový zadavatel: •Sektorový zadavatel je osoba, která vykonává některou z relevantních činností uvedenou v § 4 Zákona, pokud tuto relevantní činnost vykonává na základě zvláštního či výhradního práva nebo nad touto osobou může veřejný zadavatel přímo nebo nepřímo uplatňovat dominantní vliv. Uplatňování dominantního vlivu je v zákoně přímo definováno. •Mezi tyto přesně vymezené činnosti v § 4 Zákona patří např. teplárenství, energetika • nProblematika tzv. centrálního zadavatele Veřejná zakázka nDefinována v § 8 - 10 + 13 Zákona nDělení: •Dodávky •Veřejné zakázky na služby •Veřejné zakázky na •stavební práce • • • nDalší členění: •Nadlimitní •Podlimitní •Veřejné zakázky malého rozsahu n Zadávací dokumentace nPovinnost zadavatele zpracovat zadávací dokumentaci nV § 44 odst. 3 a 4 Zákona je stanoveno, co musí zadávací dokumentace obsahovat minimálně (dále pak 45 + 46) nZákon také definuje co termíny poskytnutí dokumentace a další náležitosti Kvalifikace nJiž dříve Zákon předepisoval nutnost splnění kvalifikačních předpokladů ze strany dodavatele nNová úprava kvalifikačních kritérií v zákoně č. 137/2006 Sb. nKvalifikační kritéria •základní kvalifikační předpoklady •profesní kvalifikační předpoklady •ekonomické a finanční kvalifikační předpoklady •technické kvalifikační předpoklady • •Podmínky stanovení kvalifikací ze strany zadavatele • • Kvalifikační kritéria (2) nPrvek plnění kvalifikačních kritérií skrze subdodavatele nMožnost splnění všech druhů kritérií s výjimkou základních kvalifikačních kritérií nZávazek dodavatelů vůči veřejnému zadavateli i vůči třetím osobám nOtázka zahraničních dodavatelů nNutnost prokázat kvalifikační předpoklady ve lhůtě konkrétně určené Kvalifikační kritéria (3) nZákladní kvalifikační kritéria nOtázka bezúhonnosti nNově zákon stanovuje jako základní kvalifikační kritérium neexistenci daňových nedoplatků, nedoplatků na pojistném a na penále na sociální zabezpečení – nutnost prokázat potvrzením příslušných orgánů nVýjimkou je potvrzení o platbě spotřební daně nPovinnost informovat zadavatele o jakékoli změně v kvalifikaci dodavatele/ subdodavatelů Podání nabídky nNové ustanovení Zákona – dodavatel může podat pouze jednu nabídku nOmezení na participaci ve stejném zadávacím řízení jako subdodavatel nStanovení podmínek podání nabídky nHodnotící kritéria •Ekonomická výhodnost nabídky •Nejnižší nabídková cena nZákladní kritérium v soutěžním dialogu – vždy ekonomická výhodnost nStanovení dílčích hodnotících kritérií (technická úroveň, servis atd.) • n Ukončení zadávacího řízení nPovinnost zadavatele uzavřít s vítězným návrhem smlouvu na plnění veřejné zakázky nZákladní lhůty pro uzavření této smlouvy •Tuto smlouvu nesmí zadavatel uzavřít před uplynutím lhůty pro podání námitek proti rozhodnutí o výběru nejvýhodnější nabídky podle § 110 odst. 4. •Pokud nebyly ve stanovené lhůtě podány námitky, uzavře zadavatel smlouvu s vybraným uchazečem do 15-ti dnů po uplynutí lhůty pro podání námitky nPovinnost zadavatele informovat o výsledcích zadávacího řízení nMožnost zrušit zadávací řízení • Problematika oznámení + specifické případy VZ nProblematika předběžného oznámení (§86-88) nVyužití dynamického nákupního systému •Nutnost oznámení v otevřeném zadávacím řízení •Dynamický nákupní systém lze zavést pro účely uzavírání rámcových smluv a nesmí trvat déle než 4 roky •Zadavatel i dodavatel jsou povinni používat v dynamickém nákupním systému a při jeho zavádění výlučně elektronické prostředky podle § 140 Zákona nProblematika nízké nabídkové ceny Elektronická aukce nVyužití elektronické aukce (§96 -97) nPřed vlastním zahájením elektronické aukce je zadavatel povinen provést posouzení a hodnocení nabídek a pořídit zprávu o posouzení a hodnocení nabídek podle § 80 Zákona nMožnost více aukčních kol nPovinnost zveřejňovat stav o poradí či nejlepších aukčních hodnotách Opční právo a jiné formy zvýhodnění dodavatelů nMožnost vyhrazení opčního práva v zadávacích podmínkách nZa jakých podmínek nelze využít opčního práva: „…pokud cena, kterou by byl povinen uhradit za plnění předmětu veřejné zakázky na základě opce, je ve zjevném nepoměru k části předpokládané hodnoty plnění odpovídající opci, která byla stanovena před zahájením původního zadávacího řízení“ nZvýhodnění pro dodavatele zaměstnávající osoby se zdravotním postižením n Námitky nMožnost podat námitku ze strany kteréhokoli dodavatele nNutnost dodržení 15ti denní lhůty od získání relevantních informací dodavatelem, nejpozději do doby uzavření smlouvy nPísemné podaní námitky s náležitostmi uvedenými v § 110 odst. 6 Zákona nZákoná lhůta na reakce ze strany zadavatele je v případě námitky 10 dnů, je upravena i dle druhu řízení Role ÚOHS nDohled nad dodržováním Zákona nV pravomoci ÚOHS je: •předběžná opatření (zakázat uzavřít smlouvu v zadávacím řízení, pozastavit zadávací řízení), •rozhodovat o tom, zda zadavatel při zadávání veřejné zakázky postupoval v souladu se zákonem, •ukládat nápravná opatření a sankce (zrušení zadání veřejné zakázky a zrušení jednotlivého úkonu zadavatele), •projednávat správní delikty, •kontrolovat úkony zadavatele. nZákon předepisuje nutnost složení kauce ze strany navrhovatele nSprávní delikty zadavatele nPodmínka zachování mlčenlivosti a ochrana obchodního tajemství • Konkrétní případy řešené ÚOHS nV roce 2011 řešil ÚOHS celkem 530 řízení, a vydal 710 rozhodnutí (včetně předběžných opatření) nV roce 2011 počet uložených pokut 89 s částkou více než 28 mil. Kč nPřípad České pošty, s.p. nNejvyšší pokuty v roce 2006: •VZP – projekt internetových knížek (600 tis. Kč) •Dopravní společnost Zlín – Otrokovice – nákup trolejbusů (500 tis. Kč) •MPSV ČR – komunikační systém (500 tis. Kč) •Město Prostějov – výstavba aquaparku (500 tis. Kč) n Seznam kvalifikovaných dodavatelů nNovinky oproti Zákonu č. 40/2004 Sb. – např. doklad o členství v profesní samosprávné komoře nMožnost prokázat splnění kvalifikačních předpokladů – stáří výpisu maximálně 3 měsíce nHlavní inovací je tvrdý postih za neoznámení skutečností vedoucích ke změně kvalifikačních údajů zapsaných v seznamu – lhůta 15 dní nKaždý rok do 31. března předkládá dodavatel zapsaný v seznamu doklady o svých kvalifikačních předpokladech – nedoplatky na pojistném atd. nPři nedodržení stanoveného postupu se jedná o správní delikt a ÚOHS může uložit dodavateli pokutu ve výši až 10 mil. Kč n Systém certifikovaných dodavatelů nNová možnost certifikace – Certifikovaný dodavatel nMožnost dosažení certifikace při prokázání splnění základních kvalifikačních předpokladů v plném rozsahu a prokázání splnění profesních kvalifikačních předpokladů ekonomických, finančních a technických kvalifikačních předpokladů v rozsahu stanoveném v pravidlech systému certifikovaných dodavatelů nDoklady nesmí být starší než 90 dnů nPlatnost certifikátu – 1 rok ode dne vydání nSprávce systému – pověřená právnická osoba s příslušnou licencí– obdoba vydávání certifikátů ISO 9001 nDalší podmínky obdobné jako u seznamu kvalifikovaných dodavatelů – oznámení o změně, výše správní pokuty atd. Děkuji za pozornost! Mgr. Bc. David Póč Katedra veřejné ekonomie David.Poc@econ.muni.cz