ŠKOLSKÁ LEGISLATIVA Ø Ø ØPŘEDNÁŠKA Č.4 ØMgr. Lenka Přikrylová j0439524 Témata přednášky 1.Školský management 2.Základní právní dokumenty ČR 3.Reforma školství (strategie a plánování ve školství) 4.Řízení školy 5.Vzdělávání školských pracovníků+kariérní růst 6.Výběr ředitele školy-konkursní řízení 1.ŠKOLSKÝ MANAGEMENT ØJde o disciplínu, která se zabývá problémy školství obecně (teorií řízení školství) Ø ØŠkolský management má tři subsystémy: lmakrořízení (zkoumá řízení ze strany státní školské správy, strategické otázky ve školství apod.), lmikrořízení (otázky vnitřního řízení školy, resp. školského zařízení, tj. v našem pojetí jde o školní management), lřízení pedagogického procesu (zkoumá řízení hlavního procesu ve škole – výuky, ze strany všech školních protagonistů, tj. jde o tzv. pedagogický management). ŠKOLNÍ MANAGEMENT Øspeciální disciplína školní management se zabývá školou a její organizací, která má svá specifika, řízení procesů ve škole (teorií řízení školy, resp. školského zařízení) . Ø ØVe školním (i školském) managementu je pak detailní pozornost věnována několika základním oblastem: Øpedagogickému řízení škol, Øekonomickému řízení škol, Øpersonálnímu řízení škol, Øprávnímu řízení škol. 2. ZÁKLADNÍ PRÁVNÍ DOKUMENTY ČR 1.Ústava České republiky z 16. prosince 1992 (ústava se o školství a vzdělávání přímo nezmiňuje, ale obsahuje odkaz na další „součást ústavního pořádku, kterou je: 2.Listina základních práv a svobod z téhož data Ø (v listině základních práv a svobod je o školství zmínka – Hospodářská, sociální a kulturní práva – v článku 33, v něm je uvedeno, že: Økaždý má právo na vzdělání; školní docházka je povinná po dobu, kterou stanoví zákon; Øobčané mají právo na bezplatné vzdělání v základních a středních školách, podle schopností občana a možností společnosti též na vysokých školách; Øzřizovat jiné školy než státní a vyučovat na nich lze jen za podmínek stanovených zákonem; na takových školách se může vzdělání poskytovat za úplatu; Øzákon stanoví, za jakých podmínek mají občané při studiu právo na pomoc státu. Ø3. Sbírka zákonů České republiky (zde jsou uveřejňovány zákony a zákonná opatření, které schvaluje Parlament České republiky) Ø ØNa základě požadavků definovaných v Bílé knize byly vytvořeny tyto dokumenty: Ø Nový školský zákon, jehož plný název je „Zákon ze dne 24. září 2004 o předškolním, školním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání - 561/2004 (zákon upravuje všechny typy vzdělávání s výjimkou vysokoškolského) ØZákon o vysokých školách, plným názvem „Zákon ze dne 22. dubna 1998 o vysokých školách a o doplnění dalších zákonů“- 111/1998 , Ø zákon o pedagogických pracovnících, plným názvem „Zákon o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů“, 563/2004. Ø4. Vyhlášky a nařízení, směrnice a příkazy ministra školství Ø (jsou to předpisy s nižší právní sílou než zákony, které smí být vydávány jen na základě výslovného „zmocnění“ zákonem, a nesmí obsahovat nic, co by bylo v rozporu se zákonem, doplňují výroky obsažené v zákonech , jsou pro školy rovněž závazné) - povinností každé školy je sledovat aktuální legislativní úpravy a jednat podle nich. Ø5. Právní výklady Ø Ø Vybrané vyhlášky a nařízení nVýše platu zaměstnance ve školství je v současnosti (od 1. ledna 2007) určována Nařízením vlády o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě č. 564/2006 Sb. s účinností od 1. ledna 2007 n (toto nařízení obsahuje klíč k určení, do jaké platové třídy a jakého platového stupně bude zaměstnanec zařazen,rovněž určuje základní výši platu, který dostane pracovník ve školství). nHygienické požadavky na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých popisuje Vyhláška č. 410/2005 Sb. ze dne 4.10. 2005, vydaná Ministerstvem zdravotnictví ( mimo jiné se věnuje prostorovým podmínkám, ubytování, vybavení nábytkem a rozsazení žáků, osvětlení, mikroklimatickým podmínkám) n n Obsahuje 3 přílohy s přesnými parametry jednotlivých požadavků – 1.požadavky na hygienické zařízení a šatny, velikosti typů nábytku a ergonomické zásady práce žáků v sedě, 2.intenzita větrání čerstvým vzduchem 3.parametry mikroklimatických podmínek. nDalší vzdělávání pracovníků řeší Vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, která nabývá účinnosti dnem 1. září 2005 a Vyhláška č. 412/2006 Sb., kterou se mění vyhláška č. 317/2005 Sb. n n (tato vyhláška definuje požadavky na kvalifikační vzdělávání, na prohlubování odborné kvalifikace, dále se zabývá složením akreditační komise, její činností a v přílohách obsahuje definice kariérních stupňů pedagogických pracovníků). nVyhláška č. 64/2005 Sb. o evidenci úrazů dětí, žáků a studentů definuje pravidla vedení knihy úrazů, záznamů o úrazech, hlášení úrazu a zasílání záznamu o úrazech zřizovateli, pojišťovně a příslušnému inspektorátu České školní inspekce. n nObsah a forma platných tiskopisů vysvědčení, výučních listů a diplomů o absolutoriu, obsah a forma výpisů z vysvědčení, opis a stejnopis vysvědčení, výučního listu a diplomu o absolutoriu jsou obsahem Vyhlášky č. 223/2005 Sb., o některých dokladech o vzdělání a vyhlášky č. 224/2005 Sb., kterou se zrušují některé vyhlášky v působnosti MŠMT n nhttp://is.muni.cz/do/rect/el/estud/fsps/js11/urazy/web/zakony.html Informace o legislativních úpravách ØSbírka zákonů, Ø Ø i ve Věstníku MŠMT (rovněž přístupný v elektronické podobě na stránkách MŠMT) Ø Øna internetu na webových stránkách Ministerstva školství, mládeže tělovýchovy pod odkazem Dokumenty, Øna portálech zabývajících se školstvím, např. edu.cz nebo uiv.cz, které zájemce přesměrují na webové stránky MŠMT a nebo na Sbírku zákonů. 3.ŠKOLSKÁ REFORMA na začátku 21.století nŠkolský zákon (zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání) a jeho další prováděcí vyhlášky přinesly do českého školství 21. století řadu změn n nMezi nejvýznamnější z nich patří kurikulární reforma, která školám a učitelům poskytuje větší prostor pro samostatnou práci tím, že jim umožňuje vytvořit Školní vzdělávací program, který vychází z tzv. Rámcového vzdělávacího programu ŠKOLSKÝ ZÁKON zákon č. 561/2004 Sb. ntento zákon upravuje předškolní, základní, střední, vyšší odborné a některé jiné vzdělávání ve školách a školských zařízeních, nstanovuje podmínky, za nichž se vzdělávání a výchova uskutečňuje, nvymezuje práva a povinnosti fyzických a právnických osob při vzdělávání, nstanovuje působnost orgánů vykonávajících státní správu a samosprávu ve školství. n nÚplné znění SZ z roku 2008 Strategie a plánování ve školství nDlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky 2007 n nNárodní program rozvoje vzdělávání v ČR (koncepční dokument české vzdělávací politiky- tzv. Bílá kniha)- obsahuje záměry rozvoje vzdělávání žáků od 3 do 19 let n nRámcové vzdělávací programy n (kurikulární dokumenty státní úrovně, které normativně stanovují obecný rámec pro jednotlivé etapy vzdělávání a jsou závazné pro tvorbu ŠVP) n nŠkolní vzdělávací programy n (kurikulární dokumenty školní úrovně, tvoří konkrétní podobu RVP) 1. Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky 2007 nDZ stanovuje následujících šest strategických směrů: n 1.Rovnost příležitostí ke vzdělávání 2.Kurikulární reforma – nástroj k modernizaci vzdělávání s důrazem na rozvoj klíčových kompetencí 3.Podpora cizích jazyků, informačních a komunikačních technologií 4.Tvorba a zavádění systémů kvality, metod hodnocení a vlastního hodnocení škol a školských zařízení 5.Zvyšování profesionality a zlepšování pracovních podmínek pedagogických pracovníků 6.Podpora dalšího vzdělávání. 7. n*http://www.msmt.cz/ministerstvo/dlouhodoby-zamer-vzdelavani-a-rozvoje-vzdelavaci-soustavy-cr 2.Národní program rozvoje vzdělávání v ČR (Bílá kniha) nbyl schválen 7. února 2001 nje to závazný dokument, z něhož vychází konkrétní realizační plány pro vzdělávací politiku nje zde zpracována nová koncepce vzdělávání a rozvoje v ČR, která s sebou přináší řadu změn (v oblasti cílů, obsahu vzdělávání- zavedení systému více úrovní vzdělávacích programů) n n http://aplikace.msmt.cz/pdf/bilakniha.pdf 3. Rámcový vzdělávací program nZačal se uplatňovat od 1.9.2007 (v 1.a 6.ročníku ZŠ), ZUŠ od 2012, Gymnázia od 2009, ostatní SŠ – 4 etapy od 2009 do 2012 nKomplexně vymezuje koncepci, cíle, obsah a jiné složky vzdělávání v určitém stupni a druhu škol nJe schvalován a zaváděn ministerstvem školství nJe závazný pro fungování příslušné úrovně vzdělávacího systému (stanovuje „co je v základním vzdělávání podstatné a co mají školy při tvorbě ŠVP respektovat) nPodle něj školy vytvářejí své vlastní ŠVP (specifikuje závazné požadavky a formuluje pravidla pro tvorbu ŠVP, vymezuje rámec pro návrh učebních plánů) nDeterminuje tvorbu dalších kurikulárních dokumentů (učebnice) 4. ŘÍZENÍ ŠKOLY n Zřizovatelem škol a školských zařízení mohou být: nobce (obvyklé například u základních škol), nkraje (příklad středních škol) ncírkve či jiné soukromé subjekty n n Státní správa škol a jiných školských zařízení je skrze zmíněné zřizovatele zajišťována podle zákona č. 2 České národní rady /1969 Sb.- § 7, odst.1 o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy AUTONOMIE ŠKOL nPo politických změnách v roce 1989 byly v České republice pravomoci přímé správy škol postupně předány do rukou zmíněných zřizovatelů a značná část autonomie a odpovědnosti za řízení a rozvoj škol přešla také do rukou ředitelů škol nŠkoly mají právní subjektivitu, tj. ředitelé mají značné pravomoci v ekonomické oblasti a rozhodují o přijímání a výstupu pracovníků (hovoří o poměrně široké autonomii škol, která klade na jejich ředitele zvýšené nároky) 5. Vymezení pravomoci a působnosti ředitele školy Ø(podle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)) Ø Ø(1) Ředitel školy a školského zařízení: Ørozhoduje ve všech záležitostech týkajících se poskytování vzdělávání, pokud zákon nestanoví jinak, Øodpovídá za to, že škola poskytuje vzdělávání a školské služby v souladu s tímto zákonem a vzdělávacími programy uvedenými v § 3, Øodpovídá za odbornou a pedagogickou úroveň vzdělávání, Øvytváří podmínky pro výkon inspekční činnosti České školní inspekce a přijímá následná opatření, Øvytváří podmínky pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a pro práci školské rady, Øzajišťuje, aby osoby uvedené v § 21 zákona byly včas informovány o průběhu a výsledcích vzdělávání žáka, Øzajišťuje spolupráci při uskutečňování programů zjišťování výsledků vzdělávání vyhlášených ministerstvem, Øodpovídá za zajištění dohledu nad žáky ve škole, Øzřizuje pedagogickou radu jako svůj poradní orgán, projednává s ním všechny zásadní pedagogické dokumenty a opatření týkající se vzdělávací činnosti školy. Při svém rozhodování ředitel školy k názorům pedagogické rady přihlédne. Pedagogickou radu tvoří všichni pedagogičtí pracovníci školy, Øvytváří výroční zprávu školy, výsledky kontrol a další dokumenty povinné dokumentace podle § 28 školského zákona 6. Konkursní řízení- výběr ředitele školy n nSložení konkursní komise n nNáležitosti vyhlášení konkursu n n n n n Vyhláška č. 54/2005 Sb., o náležitostech konkursního řízení a konkursních komisích 7. Vzdělávání školských pracovníků n nStudium pro ředitele škol a školských zařízení n 100 hodinová dotace- nabízí účastníkům „znalosti a dovednosti v oblasti řízení škol a školských zařízení“ n nStudium pro vedoucí pedagogické pracovníky (rozsah minimálně 350 hodin, uskutečňuje se na vysoké škole,účastník získává „znalosti a dovednosti v oblasti řízení právnické osoby vykonávající činnost školy nebo školského zařízení, zejména znalosti teorie a praxe školského managementu, práva, ekonomiky, pedagogiky a psychologie, bezpečnosti a ochrany zdraví, komunikace a informačních technologií“) n nVyhláška 317/2005-o dalším vzdělávání ped. pracovníků nVyhláška č. 412/2006 Sb.- Profesionální rozvoj učitelů nUčitelé mají povinnost rozvíjet své profesionální kompetence a inovovat svou praxi-další vzdělávání učitelů (DVPP) by mělo být přínosem pro učitele,žáky i školu nŠkoly v České republice sestavují plány dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP), resp. krátkodobé či dlouhodobé plány činnosti a profesionálního rozvoje, jejichž plnění bývá předmětem kontrol České školní inspekce n n n ZÁKON č. 563/2004 Sb.ze dne 24. září 2004 n o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů