METODOLOGIE I - METODOLOGIE KVANTITATIVNÍHO VÝZKUMU vyučující doc. RNDr. Jiří Zháněl, Dr. Metodologie I Doc. RNDr. Jiří Zháněl, Dr. • Absolvent Přírodovědecké fakulty UP v Olomouci, obor M-TV • Laboratoř vrcholového sportu UP OL • Výuka a výzkum v předmětech Antropomotorika, Metodologie a statistika, Diagnostika • Předseda česko-slovenské sekce Antropomotoriků Doc. RNDr. Jiří Zháněl, Dr. Metodologie I 1993 a 1997 studium a výzkum na Technische Universität München, Fakultät für Sportwissenschaften Doc. RNDr. Jiří Zháněl, Dr. Metodologie I Aktivity v oblasti závodního sportu • 1988-1992 člen realizačního týmu reprezentačního družstva lyžařů skokanů ČSSR. • Od 1998 člen, od roku 2002 předseda Metodické komise ČTS. Garant školení trenérů 1. a 2. třídy. VÝUKOVÝ PROGRAM Metodologie I 1. OBECNÁ STRUKTURA VĚDECKÉ PRÁCE (části, charakteristika, obsah teoretické, empiricko-teoretické a empirické práce, struktura výzkumného projektu) 2. KVANTITATIVNÍ VÝZKUM (zaměření, charakteristika, metody, výsledky) 3. VARIANTY (METODY) VÝZKUMU (typy výzkumu) VÝUKOVÝ PROGRAM Metodologie I 4. VÝZKUMNÝ PROBLÉM, VÝZKUMNÁ OTÁZKA, CÍL VÝZKUMU (definice základních pojmů, identifikace problému a jeho zdůvodnění, formulace a problémy formulace, druhy výzkumného problému) 5. HYPOTÉZY (typy, formulace, chyby při formulování, ověřování (testování) hypotéz VÝUKOVÝ PROGRAM Metodologie I 6. VÝZKUMNÉ METODY (výzkumná metodologie, zkoumaná populace nebo výběr, měřící procedury, pilotní studie, sběr dat) 7. ANALÝZA DAT Teorie měření, měřící stupnice (škály), operacionalizace, metodologické problémy měření 8. PREZENTACE PROJEKTU Jednotliví doktorandi prezentují vlastní projekty v PowerPointu. Diskuze k projektům. DOPORUČENÁ LITERATURA Metodologie I Blahuš, P. (1988). K metodologii použití statistických metod v psychologii. Praha: Academia. Blahuš, P. (1996). K systémovému pojetí statistických metod v metodologii empirického výzkumu chování. Praha: Karolinum. Bortz, J. (2005). Statistik für Human – und Sozialwissenschaftler. Berlin: Springer Verlag. Bös, K. (Hrsg.). (2001). Handbuch Motorische Tests. Göttingen: Hogrefe. Čelikovský, S., Blahuš, P., Bunc, V., & Walter, J. (1990). Analýza, teorie a matematické modely pohybových schopností. Praha: Univerzita Karlova. DOPORUČENÁ LITERATURA Metodologie I Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál. Haag, H. (2010). Research methodology for sport and exercise science: a comprehensive introduction for study and research. Berlin: Logos. Haag, H., Strauß, B. & Heinze, S. (1989). Theorie – und Themenfelder der Sportwissenschaf. Orientierunghilfe zur Konzipierung sportwissenschaftlicher Untersuchungen. Schorndorf: Hofmann Verlag. Hendl, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál. DOPORUČENÁ LITERATURA Metodologie I Hendl, J. & Blahuš, P. (2012). Metodologie výzkumné práce. Jak na to? Retrieved 19. 9. 2012 from the World Wide Web: http://www.ftvs.cuni.cz/hendl/metodologie/inde x1.htm Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing. Kerlinger, F. N. (1972). Základy výzkumu chování. Praha: Academia. Rockmann, U. & Bömermann, H. (2006). Grundlagen der sportwissenschaftlichen Forschungsmethoden und Statistik. Schorndorf: Hofmann Verlag. DOPORUČENÁ LITERATURA Metodologie I Roth, E. (1995). Sozialwissenschaftliche Methoden. München: R. Oldenbourg Verlag. Steyer, R. & Eid, M. (2001). Messen und Testen. Berlin: Springer Verlag. Strauß, B., Haag, H. & Kolb, H. (1999). Datenanalyse in der Sportwissenschaft. Hermeneutische und statistische Verfahren. Schorndorf: Hofmann Verlag. Strauß, B. & Haag, H. (1994). Forschngsmethoden - Untersuchungspläne- Techniken der Datenerhebung in der Sportwissenschaft. Forschungsmethodologische Grundlagen. Schorndorf: Hofmann Verlag. Organizace výuky Metodologie I Čtvrtek: 4 x blok po 3 vyučovacích hodinách 8 kreditů, zkouška Požadavky: Vypracování výzkumného projektu v souladu s přednášenou problematikou, prezentace a obhajoba. Video ze sportu (tenis, hokej, lyže) Metodologie I Výzkumný problém: co nás z výzkumného hlediska zajímá? Výzkumná otázka: které motorické schopnosti jsou důležitými předpoklady pro prezentované sporty? ZÁKLADNÍ POJMY Metodologie I VĚDA SPORTOVNÍ VĚDY Kinantropologie Kineziologie Sportwissenschaft VĚDA Metodologie I Antika (8. – 6. století př.n.l., Řecko, Řím: Demokrit, Aristoteles, Platon) Encyklopedie Diderot (1999, 249): Věda, soustavná, kritická a metodická snaha o pravdivé a obecné poznání v určité vymezené oblasti skutečnosti. VĚDA Metodologie I Věda je ucelený systém informací získaný vědeckou metodou. Věda nabízí návody ke zkoumání (metodu) a vysvětlení shromážděných informací (vědeckou teorii). (Ferjenčík, 2000). Věda je ucelený systém informací získaný vědeckou metodou. Věda nabízí návody ke zkoumání (metodu) a vysvětlení shromážděných informací (vědeckou teorii). (Ferjenčík, 2000). VĚDA Metodologie I Základním cílem vědy je teorie, tedy snaha najít obecná vysvětlení přirozených jevů. Teorie je soubor vzájemně souvisejících konstruktů (pojmů), definic a výroků, který představuje systematický pohled na jevy tím, že specifikuje vztahy mezi proměnnými, s cílem vysvětlit a předpovědět jevy (Kerlinger, 1972). VĚDA Metodologie I Teorie je tedy (1)soubor výroků obsahující definované a vzájemně souvisící konstrukty, (2) teorie vytyčuje vzájemné vztahy mezi konstrukty, (3) teorie vysvětluje jevy, tedy jak jsou proměnné spjaty (Kerlinger, 1972). VĚDA Metodologie I Dosažení základního cíle vědy (tedy teorie) se uskutečňuje prostřednictvím vědeckého výzkumu. Vědecký výzkum je systematické, kontrolované, empirické a kritické zkoumání hypotetických výroků o předpokládaných vztazích mezi přirozenými jevy (Kerlinger, 1972, 27). SPORTOVNÍ VĚDY (vědy o sportu): Metodologie I Kinantropologie (CZ) Sportwissenschaft (DE) Sport Science, Kineziologie (USA, UK) versus Matematika, Fyzika. Kinantropologie Metodologie I Předmětem kinantropologie je lidská záměrná pohybová činnost, její struktura a funkce, a její vztah k rozvoji člověka jako bio-psycho-sociálního individua (Blahuš, 1993). Kinantropologie Metodologie I Kinantropologie je věda, která se zaměřuje na intencionální pohybové aktivity člověka, studuje jejich teoretické a aplikované aspekty v širokém kontextu (Hendl & Blahuš, 2012). Kinantropologie Metodologie I Výzkum v kinantropologii se zaměřuje zejména na pohybové činnosti z oblasti tělesných cvičení, rekreační a školní tělesné výchovy, tanečního pohybu, sportovních činností včetně sportu handicapovaných, rehabilitačních technik, různých forem pohybové rekreace, hraničně i z oblasti ergonomie a pracovních i dalších účelových sfér pohybových činností (Blahuš, 1993). Kineziologie Metodologie I Kineziologie (věda o pohybu, také Sport Science) je vědní disciplína, kde předmětem pozornosti jsou pohyb nebo tělesná aktivita, zahrnuje cvičení pro zlepšení zdraví a zdatnosti, učení se pohybovým dovednostem, vykonávání pohybových aktivit v běžném životě, v práci, sportu, tanci a při hře u obecné populace, nebo její speciálních podskupin tedy např. děti, senioři, sportovci (Hendl & Blahuš, 2012). Sportwissenschaft Metodologie I Sportwissenschaft (sportovní věda) je interdisciplinární věda, jejímž předmětem jsou problémy forem projevů v oblasti sportu a pohybu. STRUKTURA VĚDECKÉ PRÁCE Metodologie I „Struktura vědecké práce“ Google= 512 000 odkazů!!! Hendl, J. & Blahuš, P. (2012). Metodologie výzkumné práce. Jak na to? Retrieved 19. 9. 2012 from the World Wide Web: http://www.ftvs.cuni.cz/hendl/metodologi e/index1.htm STRUKTURA VÝZKUMNÉHO PROJEKTU Metodologie I 1. Úvod 2. Přehled literatury 2.1. Historický přehled 2.2. Teoretická a výzkumná literatura specifická pro M/D téma 2.3. Výzkum v příbuzných oblastech relevantních pro M/D téma 2.4. Kritika validity dostupné teorie a výzkumných prací 2.5. Souhrn toho, co je známé a neznámé v souvislosti s M/D tématem 2.6. Příspěvek této studie pro vědu STRUKTURA VÝZKUMNÉHO PROJEKTU Metodologie I 3. Problém 3.1. Zdůvodnění, význam a potřeba studie 3.2 Teoretický rámec navrhované studie 3.3. Formulace problému 3.4. Výzkumné otázky, teorie, hypotézy nebo prvky problému,které se budou zkoumat 3.5. Omezení a vymezení studie 3.6. Definice pojmů 3.7. Souhrn STRUKTURA VÝZKUMNÉHO PROJEKTU Metodologie I 4. Výzkumné metody 4.1. Výzkumná metodologie 4.2. Zkoumaná populace nebo výběr 4.3. Měřící procedury 4.4. Pilotní studie 4.5. Sběr dat 4.6. Analýza dat 4.7 Řešení ¨zvláštních situací 4.8. Specifické procedury 4.9. Souhrn STRUKTURA VÝZKUMNÉHO PROJEKTU Metodologie I 5. Výsledky 5.1. Plán výzkumu (komentář realizace) 5.2. Popis dat (data, tabulky, grafy, popisné statistické charakteristiky) 5.3. Evidence pro podporu nebo zamítnutí hypotéz nebo výzkumných otázek 5.4. Neočekávané výsledky 5.5. Souhrn toho co se nalezlo STRUKTURA VÝZKUMNÉHO PROJEKTU Metodologie I 6. Diskuse, důsledky a doporučení 6.1 Diskuse 6.1.1. Závěry vyplývající z výsledků 6.1.2. Alternativní vysvětlení výsledků 6.1.3. Vztah výsledků a závěrů k dosavadním poznatkům a vědecké literatuře 6.1.4. Síla, slabosti a omezení studie STRUKTURA VÝZKUMNÉHO PROJEKTU Metodologie I 6.2. Důsledky 6.2.1. Důsledky pro praxi nebo rozhodování 6.2.2. Důsledky pro vědecké porozumění v oblasti 6.2.3. Důsledky pro vytváření teorie 6.2.4. Důsledky pro další výzkum STRUKTURA VÝZKUMNÉHO PROJEKTU Metodologie I 6.3. Doporučení 6.3.1. Doporučení pro další výzkum nebo změnu metodologie výzkumu 6.3.2. Doporučení pro změny vědeckých konceptů, nebo praxe 6.3.3. Doporučení pro změnu nebo modifikace dosavadních teoretických konstruktů 6.3.4 Doporučení, která se týkají změny organizace, procedur, praktik, chování 6.4 Souhrn Úkol na příště: projekt Metodologie I 1. Formulovat vlastní výzkumný problém 2. Formulovat výzkumnou otázku 3. Výzkumné metody (výzkumná metodologie, zkoumaná populace nebo výběr, měřící procedury)