pruh_TITL text N:\work\projekty\šablony\sablony\logoC.wmf 1 Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe Mgr. Bc. David Póč Katedra veřejné ekonomie Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 2 Veřejný projekt nRealizace projektů – možnost vyšší efektivity při vynakládání veřejných prostředků? nVeřejný projekt nOchrana (1999) – projekty jsou považovány za systémový návrh na alokaci veřejných zdrojů (především investiční akce) nMožnost rozšíření pojetí – i na neinvestiční aktivity nŠiroké pojetí - veřejné projekty lze chápat jako jakékoli aktivity plněné v rámci veřejného sektoru při kterých dochází k alokaci veřejných prostředků (problematika specificky vázaných n„Výhody“ využití projektového přístupu nMožnost jasně vázat předpokládané finální „efekty“ k nákladům nUplatnění možnosti posuzovat jednotlivé varianty řešení – tj. hodnocení veřejných projektů!!! nMonitoring postupu a možnosti uplatnění široké spektra kontrolních nástrojů n n n Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 3 Veřejný projekt (2) nZnaky veřejného projektu (splnění alespoň jedné podmínky): nVýznamná část zdrojů pro realizaci pochází z přímého či nepřímého veřejného financování (např. daňové úlevy) nRealizace je založena na dalších nástrojích hospodářské politiky (např. různé nařízené regulace) nJsou s ním spojeny významné externality (např. dopady na trh v důsledku realizace projektu) nProblémy – vymezení užitků a jejich porovnání (např. nehmotné), možnosti porovnání projektů (např. různé dotační tituly s odlišnými pravidly), nutnost co nejpřesnějšího stanovení cílů projektu nStanovení cílů – při stanovení cílů je nutné zodpovědět velké množství otázek (komu projekt slouží?, lze je identifikovat?, proč je nutné projekt řešit?, jaký stav napravujeme/vylepšujeme?...) a následně kontrolovat plnění cílů (nebyly podceněny zdroje?, neobjevují se nové skutečnosti ovlivňující realizaci – dosažení cílů?...) n n n Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Projektový cyklus nV případě, že dojde k rozhodnutí o řešení určitého problému formou projektu, tak se dnes často uplatňuje fenomén tzv. projektového cyklu – definování jednotlivých částí projektu nPříkladem – Dočkal, 2007 definuje 8 etap: n1. Existence problému – stanovení řešení (cílů) ve vazbě na možnosti n2. Identifikace zdrojů/dotačních podmínek při konsenzu tzv. stakeholders - možné získání účelových prostředků n3. Vyhledání dotačního titulu/zdroje a zajištění přijatelnosti projektu – shoda cílů s účelově vázanými prostředky n4. Zpracování žádosti – administrativní a další procesy n5. Předrealizační příprava – doložení dalších dokumentů/podkladů, vypořádání připomínek/změn n6. Realizace projektu – dodržení podmínek, sledování cílů n7. Ukončení projektu a udržitelnost – využití výsledků n8. Identifikace potencionálních nových problémů/rizik – změna situace a nutnost reakce 4 Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz nDo jakého detailu popsat projektový záměr ? Projektový záměr – první krok na cestě k získání dotace Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe 5 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Příklady postupu při sestavování v programech věnovaných lidským zdrojům Rozvoj vzdělávací nabídky dalšího profesního vzdělávání Počet inovovaných vzdělávacích programů Rozvoj distančních forem dalšího profesního vzdělávání Vzdělávací a poradenské instituce Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe 6 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Nápad je hotov a co dále? Připravený projekt Žádost Části projektu Přílohy Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe 7 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Veřejné projekty v ČR a jejich zdroje nV posledních 15 letech došlo v ČR k výraznému nárůstu „účelově“ vázaných veřejných prostředků přímo alokovaných pomocí veřejných prostředků nVytvoření nových pravidel (legislativní změny, otázka přenosu kompetencí ad.) n„Fenomén EU“ – relativně nová oblast, alokace z centrálního rozpočtu EU – především tzv. regionální a kohezní politiky, relativně vysoké „objemy“ dotačních prostředků nOtázka efektivity využití finančních prostředků v členských zemích nProblematika strategického vládnutí, resp. strategického řízení jednotlivých úrovní/oblastí veřejného sektoru spojená s využitím finančních prostředků nRole strukturálních fondů v ČR n n n 8 Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Programové cíle pro 2007 – 2013 v České republice – evropské fondy nGlobální cíl: „Přeměna socioekonomického prostředí ČR v souladu s principy udržitelného rozvoje tak, aby ČR byla přitažlivým místem pro realizaci investic, práci a život obyvatel. Prostřednictvím trvalého posilování konkurenceschopnosti bude dosaženo udržitelného růstu, jehož tempo bude vyšší než průměrný růst EU 25. ČR bude usilovat o růst zaměstnanosti a o vyvážený a harmonický rozvoj regionů, který povede ke zvyšování úrovně kvality života obyvatelstva.“ nZákladní dokumenty: nNárodní rozvojový plán (NRP) nNárodní program reforem, tzv. Národní Lisabonský program (NPR) nNárodní strategický referenční rámec (NSRR) n Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe 9 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Příklady projektů řešených VŠ nVýznamná alokace v rámci strukturálních fondů je pro příjemce z řad vysokých škol nProjekty jsou plánovány hlavně na rozvojové aktivity spojené s pedagogickou a vědecko-výzkumnou činností nHlavními zdroji jsou zde OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost a OP Výzkum a vývoj pro inovace (řídím orgánem je MŠMT ČR) nV rámci projektování jsou kladeny specifické požadavky na potencionální žadatele/příjemce (administrativní, odborné ad.) nProvázání projektových záměrů na strategické plány VŠ nMasarykova univerzita v pozici příjemce finanční podpory a řešené projekty nEkonomicko-správní fakulta MU v pozici příjemce finanční podpory n 10 Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Příklady projektů řešených VŠ (2) nProjekty na Ekonomicko-správní fakultě MU – otázka cílů a jejich vykazování nRealizace investiční vers. neinvestiční projekty nVícezdrojové financování a jeho využití nKontrolní mechanismy nAdministrativní procesy a jejich efektivita nProjekty: inovace všech stupňů studia, rozšíření technického vybavení, zaměření na systematizaci dílčích aktivit (např. otázka praxí a stáží), podpora VaV aktivit, rekonstrukce knihovny nDlouhodobá udržitelnost a její naplnění nAbsorpční kapacita nMožnost využití finanční podpory v novém programovém období 2014 – 2020 n n n 11 Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Programovací období 2014 -2020 (1) nEvropské strukturální a investiční fondy 2014 – 2020 vč. alokace pro ČR nEvropský fond pro regionální rozvoj EFRR 11,94 mld. € nEvropský sociální fond ESF 3,44 mld. € nFond soudržnosti FS 6,25 mld. € nEvropský zemědělský fond pro rozvoj venkova EZFRV 2,28 mld. € nEvropský námořní a rybářský fond ENRF 0,03 mld. € n Celkem pro ČR 23,94 mld. €, tj. 666 mld. Kč (kurz 27,8 CZK/EUR) n 12 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Programovací období 2014 -2020 (2) nTematické cíle (1) nTC1 – Posilování výzkumu, technického rozvoje a inovací nTC2 – Zlepšení přístupu k IKT, využití kvality IKT nTC3 – Zvyšování konkurenceschopnosti malých a středních podniků nTC4 – Podpora posunu směrem k nízkouhlíkovému hospodářství ve všech odvětvích nTC5 – Podpora přizpůsobení se změněn klimatu, předcházení rizikům a jejich řízení nTC6 – Zachování ochrany životního prostředí a podpora účinného využívání zdrojů n 13 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Programovací období 2014 -2020 (3) nTematické cíle (2) nTC7 – Podpora udržitelnosti a odstraňování překážek v klíčových síťových infrastrukturách nTC8 – Podpora udržitelné a kvalitní zaměstnanosti a podpora mobility pracovních sil nTC9 – Podpora sociálního začleňování a boj proti chudobě a diskriminaci nTC10 – Investice do vzdělávání, odborného vzdělávání, odborné přípravy pro získání dovedností a celoživotního učení nTC11 – Zvyšování institucionální kapacity veřejných orgánů a zlepšování účinnosti veřejné správy n---- Technická pomoc n 14 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Programovací období 2014 -2020 (4) nDohoda o partnerství – operační programy (alokace orientačně) –(1) nOP Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost n Řídící orgán MPO, Alokace 4,3 mld. Kč, Financováno: EFRR nOP Výzkum, vývoj, vzdělávání n ŘO MŠMT 2,8 mld. Kč Financováno z EFRR/ESF nOP Životní prostředí n ŘO MŽP 2,6 mld. Kč Financováno z FS/EFRR nOP Doprava n ŘO MD 4,7 mld. Kč Financováno z FS/EFRR n 15 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Programovací období 2014 -2020 (5) nDohoda o partnerství – operační programy (alokace orientačně) –(2) nOP Integrovaný regionální OP n ŘO MMR 4,6 mld. Kč Financováno z EFRR nOP Technická pomoc n ŘO MMR 223,7 mld. Kč Financováno z FS nOP Zaměstnanost n ŘO MPSV 2,1 mld. Kč Financováno z ESF/YEI iniciativa na podporu zaměstnanosti mládeže nOP Praha – pól růstu n ŘO MHMP 201,6 mld. Kč Financováno z EFRR/ESF nProgram rozvoje venkovan ŘO Mze 2,3 mld. Kč Financováno z EZRV nOP Rybářství ŘO Mze 31,3 mld. Kč Financováno z ENRF n 16 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz n n n n n Děkuji za pozornost! n n n n n n n nPoužité zdroje: nDočkal, V: Strukturální fondy EU – projektový cyklus a projektové řízení. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4390-9 nMateriály Národního vzdělávacího fondu ČR nÚdaje z www.struktralni-fondy.cz n n n n 17 Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe