MASARYKOVA UNIVERZITA Fakulta sportovních studií Teorie a didaktika úpolů ve školní tělesné výchově Metodika nácviku úderů Seminární práce Vypracoval: Petr Dohnal UČO: 380897 Obor: UTV-KT Metodika nácviku úderů v boxu, kickboxu a muay thai Na prvním stupni základní školy se žáci učí následným úpolovým aktivitám: - základní způsoby navazování kontaktu, přetahy, přetlaky, průpravná cvičení pro pádovou techniku, skupinové hry 1. Průpravné úpoly Honička - kdy honící předává babu pouze dolní končetinou ostatním a to v rozsahu od pasu dolů - tato hra rozvíjí dynamickou rovnováhu a cit pro ovládání dolní končetiny - před použitím této hry je vhodné zahřát a rozhýbat dolní končetiny - 5 min Navázání kontaktu ve dvojicích - vzájemné předávání dotyků otevřenou dlaní v bojovém střehu. Dotyk může být předán na rameno nebo na trup partnera. Před dotykem se může bránit úhybem nebo srážením. Kdo dostane zásah, provádí klik (dřep, angličák) - Hra rozvíjí reakční rychlost - Je nutné stanovit bezpečnou zónu pro provedení cviků, hrozí srážka či zakopnutí - Po 1 minutě je vhodné obměnit dvojice - Při lichém počtu lze vytvořit jednu trojici Špičkový tanec ve dvojicích - kdy oba dají ruce za záda a pouze špičkou chodidla se snaží o vzájemný kontakt s nohou partnera a zároveň se vyhnout útoku druhého - Hra rozvíjí reakční rychlost - Nutno zdůraznit, že dotyk je prováděn pouze špičkou nohy - Obměňování dvojic po 1 minutě - Lichý počet- jedna trojice Přetah za paži a nohu - kdy dvojice čelem k sobě se chytí za pravé zápěstí a přednoží pravou, levou rukou chytí přednoženou nohu partnera. Tahem za paži a nohu za současného poskakování na stojné noze se snaží cvičenci přetáhnout druhého o daný úsek - hra rozvíjí dynamickou rovnováhu - po 1 minutě nutno vystřídat druhou nohu a paži Lokomotiva - Dvojice naproti sobě, jeden chytne druhého oběma rukama za předloktí a simuluje pažemi krouživý pohyb kol lokomotivy (jednu přitáhne, druhou natáhne), po stanoveném čase se vymění - Cvičení připraví paže na trénink, dochází k rozvoji i silových schopností - Po 30 s se práce ve dvojici vymění Souboj trakařů - Dvojice, jeden ve vzporu ležmo, druhý mu drží nohy. Všichni proti všem se trakaři snaží donutit (tahem a tlakem) ostatní trakaře ke změně polohy (dotek hrudníku země). Bojují jen cvičenci v poloze vzporu ležmo!!! Vítězí poslední trakař. V druhém kole si cvičenci role vymění. - Cvičení, které zlepšuje silové schopnosti dolních končetin a středu těla - Nutno hrát na žíněnkách, upozornit špatné prohnutí zad - Hraje se až do vítězné dvojice Souboj krabů - Výchozí poloha vzpor ležmo vzadu (krab), všichni proti všem se snaží tahem a tlakem donutit ostatní kraby změnit polohu (dotknout se hýžděmi země). Poslední v pozici kraba vyhrává. - Cvičení zlepšuje kondiční schopnosti - Zdůraznit že se žáci vzájemně nekopou - Hraje se až do vítězného kraba Páka v lehu na břiše - Cvičenci leží proti sobě na břiše, opřou se o lokty. Levé předloktí položí kolmo na směr lehu, pravé zvednou a uchopí se navzájem za palcové valy. Tlakem se snaží položit předloktí partnera na podložku. - Cvičení pomáhá rozvíjet sílu horních končetin - Dvakrát pravá, dvakrát levá, poté dvojice obměníme Přetlak pažemi v lehu - Dvojice, leh pokrčmo souhlasným bokem k sobě, vnitřní ruka předpažit, cvičenci se dotýkají dlaněmi. Na povel se cvičenci snaží připažit. - Dvakrát pravá, dvakrát levá, poté obměna dvojic Přetlak v lehu - Leh pokrčmo souhlasným bokem k sobě, přednožit vnitřní, cvičenci se dotýkají lýtkovými svaly (pozor na tlak paty na lýtko!). Na povel se cvičenci snaží přinožit. - Dvakrát pravá, dvakrát levá, poté obměna dvojic Na druhém stupni základní školy se žáci učí následným úpolovým aktivitám: - technika základních postojů a způsoby narušení stability soupeře, základní pádová dovednost, techniky zvedání, nošení a spouštění živého břemene, etika čestného sportovního boje, bolestivá a zranitelná místa lidského těla, základní, zjednodušená pravidla úpolových sportů prostřednictvím zápasu s využitím technik úpolových sportů 1. Průpravné úpoly Zrcadlo - jeden z dvojice se pohybuje v boxerském střehu všemi směry, druhý čelem k němu se snaží o kopírování jeho pohybů - po 1 min se vymění - lze vytvořit i trojice, kdy dva žáci kopírují Úpolové kliky ve dvojicích - Dvojice ve vzporu ležmo čelem k sobě. Jeden ze cvičenců je opřený o ramena druhého. Střídavě vykonávají opakovaně klik - Počet kliků je závislý na fyzické zdatnosti žáků Odhazování tenisového míčku - Žák odhazuje míček proti zdi, provedení odhodu je typické pro direkt, snaha o zapojení kyčlí, trupu a ramene - Průpravné cvičení používáme až po absolvování tréninkové jednotky s nácvikem direkt - Stejně využíváme i na způsob zvedáku, háku - 45 sek direkt pravá, 45 sek direkt levá (hák, zvedák) Chytání míčku - Žák drží míček v předpažené ruce, pouští a současně se jej snaží zachytit druhou rukou - Cvičení rozvíjí rychlost přímých úderů - 1,5 min Dribling s míčkem - Každý žák ve svém bojovém střehu dribluje s tenisovým míčkem a zároveň se snaží vypíchnout míček ostatním, na povel vystřídáme driblující paži - Rozvíjí orientaci v prostoru a pohyb v bojovém střehu - 2 min Vyhození míčku a údery - Žák vyhodí míček nad sebe a musí provést stanovený počet úderu a míček chytit - Rozvíjí rychlost úderů a reakční rychlost - Začínáme na jednom úderu, postupně můžeme přidávat počet - Provádíme 2 min Stínový box s míčkem pod bradou - Žák stínuje naproti zrcadlu, míček svírá mezi bradou a krkem, zkouší si různé útočné kombinace - Cvičení pomáhá naučit správnou pozici brady – přitisknutá k hrudníku - 2 min 2. Nácvik techniky úderů bez partnera - vycházíme z toho, že cvičenci ovládají již základní střeh a pohyb v něm Direkt (přímí úder) - direkt učíme nejdříve z čelního postavení, stoj rozkročný (na šířku ramen), lehce na špičky - dvojitý kryt, kdy paže jsou před tělem, ohnuté v loktech a pěsti před obličejem - sevřenou pěst pravé ruky nejkratší cestou vytlačíme před sebe, levá ruka zůstává na místě a kryje hlavu - pohyb paže zpět před obličej je proveden opět nejkratší cestou po přímce, druhou (levá) rukou přecházíme současně do úderu - jakmile cvičenci pochopí a naučí se přímí údery, je zapotřebí zapojit dolní končetiny, kyčle a trup - v čelním postavení, provádí cvičenec přímí úder, kdy zapojí do úderu i vytočení na špičce, vytočení v kyčli a úder provádí celým trupem – tím zvýší jeho rozsah a sílu úderu - jakmile zvládá cvičenec správné provedení čelních úderů se zapojením trupu, můžeme přejít k nácviku do bojového střehu - bojový střeh, nácvik přímých úderů se součastný zapojením trupu a kyčlí - pro zlepšení rovnováhy a jistoty v konečné fázi úderu lze použít cvičení, kdy - cvičenec provede přímí úder a zůstává v jeho pozici (s nataženou rukou) a já zatlačím dlaní proti jeho pěsti. Pokud cvičenec provedl správně úder a zapojil tam i rameno, trup, kyčle a vytočení špičky, neměl by ho náš tlak nějak rozhodit - čas nácviku provádíme vzhledem k časovým možnostem hodiny, k pokročilosti žáků, k cíli hodiny Hák (boční úder) - Nácvik začínáme opět z čelního postavení - Předpažit skrčmo, tak aby klouby pěstí zaklesnuli do sebe v úrovni obličeje, lokty ve stejné výšce jako pěsti (z paží vytvoříte jakoby jeden celek) - Začínáme rotovat celým trupem střídavě vpravo a vlevo, od špiček, přes kyčel, trup, ramena a paže – pohyb už umíme z nácviku přímého úderu, jen hlava se nehýbe a pohled směřuje neustále před sebe - Pokud cvičenci ovládají tento nácvik, můžeme přejít do samostatného úderu z boku, který má stejný provedení a pohyb jak v předešlém nácviku spojených pěstí, akorát teď bude jedna paže zase před obličejem (chránit) a druhá bude provádět úder - Z čelního postavení budeme provádět nácviky v bojovém střehu - čas nácviku provádíme vzhledem k časovým možnostem hodiny, k pokročilosti žáků, k cíli hodiny Zvedák (úder ze spodu) - Čelní postavení, dvojitý kryt, první impuls vychází z ramene, paže směřuje zespoda vpřed, loket směřuje nahoru, druhá ruka kryje bradu, po dokončení se vrací ruka zpět - Nácvik v bojovém střehu - čas nácviku provádíme vzhledem k časovým možnostem hodiny, k pokročilosti žáků, k cíli hodiny Na střední škole se žáci učí následným úpolovým aktivitám: - zásady tvorby cvičení základních úpolů, pádová technika ve ztížených podmínkách, metodicko-organizační činnosti, využití úpolových cvičení v jiných sportovních činnostech (zejména u děvčat i použití úpolových prvků v aerobních formách gymnastiky), využití úpolů v rekreačně-pohybových aktivitách (např. dobrodružných hrách), základní techniky úpolových sportů vzhledem k jejich aplikaci v sebeobraně, základní principy sebeobrany, její legálnost a morální odpovědnost za své konání 1. Průpravné úpoly Stínový box ve dvojicích - Žáci musí však zvládat pohyb v bojovém střehu a úderovou techniku - Ve dvojici naproti sobě v dostatečné vzdálenosti od sebe boxují cvičenci, zkouší si správné provedení úderů, reagují na vzájemně na svůj pohyb, nesmí dojít ke kontaktu - 2 min, pozor na bezpečnou vzdálenost - Pokud žák nevychází do dvojice, stínuje samostatně Točení - vzpažit, pohled na palec, žák se točí kolem své osy, na znamení se zastaví a stínuje - 15 s točí a na povel boxují 15 sek - Cvičení zlepšuje koordinační schopnosti a připravuje žáky na možné otřesy a ztrátu orientace při sparingu 2. Nácvik úderové techniky s partnerem (vše záleží na přístupné výbavě, zda mají žáci rukavice, chrániče, lapy, pytle) – při lichém počtu žáků, jeden vždy pracuje na aparátech či stínuje Domluvený boj – nácvik úderové techniky s partnerem, je domluveno místo i způsobem útoků, provedení obrany a počet úderů - 2 min Řízený boj – výcviková forma ve dvojicích, ve které jsou určený pouze funkce – obránce – útočník. Způsob a směr útoku a způsob obrany jsou libovolné - 2 min Lehký sparing - je procvičovací forma cvičení ve dvojicích. Úlohy zde již nejsou rozděleny na útočník – obránce, a oba boxeři smí použít libovolných technik, samozřejmě v souladu s pravidly. Boj by měl být veden lehce, soupeři si zkouší akce, které potřebují zdokonalit. Nechávají si vzájemně akce dokončit apod. - 2 min