DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ DIDAKTICKÉ ZÁSADY  zásada uvědomělosti a aktivity (pochopení smyslu a podstaty prováděné činnosti)  zásada názornosti (žáci si vytvářejí představy na základě bezprostředního vnímání předmětů a jevů objektivní skutečnosti nebo jejich zobrazení)  zásada soustavnosti (osvojené vědomosti a dovednosti žáka tvoří ucelený systém)  zásada přiměřenosti (obsah, rozsah a obtížnost učiva odpovídá tělesnému a psychickému rozvoji žáka, jeho věku a individuálním zvláštnostem)  zásada trvalosti (žáci si vědomosti a dovednosti zapamatují tak, že si je dokáží kdykoliv vybavit a prakticky použít). SPECIFICKÉ DIDAKTICKÉ ZÁSADY  od jednoduchého ke složitému  od známého k neznámému  od příčiny k účinku  od pohybového vnímání k pohybovému vědomí  od pochopení pohybu k jeho realizaci  od pohybového prožitku k pohybovému projevu POSTUPNÉ ZTĚŽOVÁNÍ PODMÍNEK  mírný svah  strmý svah  jednotlivý oblouk  navazované oblouky  smýkání  řezání  jízda bez holí  jízda s holemi  pomalá jízda  rychlá jízda  dlouhý oblouk  krátký oblouk  upravený svah  volný terén PODMÍNKY PŘI VÝUCE LYŽOVÁNÍ Vnější  materiální (výzbroj, výstroj, didaktické pomůcky)  sociální (velikost družstva, vztahy v družstvu)  sněhové (kvalita sněhu)  meteorologické (vliv počasí na výuku) Vnitřní  fyzický a psychický stav žáka ORGANIZACE VÝUKY  stanoviště učitele  volba místa  terén  sněhové a povětrnostní podmínky FORMY VÝUKY  frontální – všichni cvičí současně stejné cvičení  skupinová - paralelní – stejné úkoly, různá obtížnost - střídavá – různá cvičení pro různé skupiny  individuální - na stanovištích - manéž FORMY VÝUKY PŘI SJÍŽDĚNÍ  učitel sjede jako první, žáci ho jeden po druhém následují + demonstrace, okamžitá oprava žáka, žáci se učí z chyb ostatních - dlouhé prostoje  žáci sjedou stanovený úsek, každý předá předcházejícímu učitelův komentář + samostatná volba stopy, v případě pádu je učitel rychle u žáka - dlouhé prostoje FORMY VÝUKY PŘI SJÍŽDĚNÍ  jízda v hadu za učitelem + dobrá kontrola družstva (je nutné určit posledního), vhodné při horší viditelnosti - učitel nemůže opravovat chyby, žák imituje chyby jezdce před sebou  jízda v hadu za žákem, učitel jede poslední + učitel má přehled o celé skupině - učitel nemůže ovlivnit rychlost a stopu jízdy FORMY VÝUKY PŘI SJÍŽDĚNÍ  sjíždění v malých skupinkách + lepší pracovní podmínky - nelze ovlivnit rychlost a stopu jízdy  učitel sjíždí s malou skupinkou, ostatní žáci sjíždí individuálně + individuální učení, vysoká intenzita a efektivita výuky - žádná kontrola nad samostatně sjíždějícími žáky LYŽOVÁNÍ DĚTÍ  „výuku“ můžeme zahájit mezi 2. – 3. rokem – pouze seznamování s novým prostředím  o výuce hovoříme mezi 3. – 5. rokem  fyzické, psychické a mentální zvláštnosti => výuka má specifický charakter, není možné ji provádět jako obměnu výuky dospělých VÝCVIKOVÝ PROSTOR  lyžařská hřiště (dětské školky) – velmi mírný sklon, dojezd do roviny nebo protisvahu  vybavení: dětský vlek, umělé terénní tvary (příčné a podélné nerovnosti, tobogany), slalomové tyče, terče s obrázky, kužely, lana VĚKOVÉ ČLENĚNÍ 3 – 5 let (seznámení a navykání)  hlavním cílem je získání pocitů (lyží a skluzu)  výcvik probíhá formou hry  děti neopravujeme ve smyslu „dobře – špatně„  učitel je převážně v roli pečovatele a ošetřovatele 6 – 10 let  klíčové období pro rozvoj motoriky  děti mají velkou schopnost napodobování => usnadnění nácviku nových pohybových dovedností  bezchybná ukázka !!!  soutěže, hry 11 – 15 let  pestrá výuka  soutěže, hry