Michal Vičar ¡Konvergentní x divergentní myšlení ¡ ¡Jako přizpůsobení se okolí, adaptace. ¡Jako schopnost abstraktně myslet ¡Jako vhled a pochopení ¡Jako schopnost učení se. ¡Schopnost učení se z nově vzniklých situací ¡Jako schopnost vyrovnávat se s životními úkoly ¡Inteligence je věc, která se uplatňuje pouze v testech inteligence ¡Obecná inteligence- tzv. G faktor (Spearman) § §Není zárukou úspešnosti, ale předpokladem pro ní ¡Speciální dovednosti §Spíše predikují úspěšnost ¡ ¡Rozvoj - řeč, kritické období vývoje, vlčí děti ¡ ¡Howard Gardner - model mnohočetné inteligence § § § ¡1.Jazyková inteligence ¡2.Matematicko-logická inteligence ¡3.Vizuálně-prostorová inteligence ¡4.Tělesně-pohybová inteligence ¡5.Hudební inteligence ¡6.Interpersonální inteligence ¡7.Intrapersonální inteligence ¡8.Přírodopisná inteligence ¡Psychická činnost, v níže se vyskytuje netradiční přístup k předmětu, originalita, vynalézavost, iniciativa ¡zvláštní soubor schopností, které umožňují uměleckou, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost, popřípadě řešení problémů ¡Tvořivost je generování nových, neobvyklých, ale přijatelných, užitečných myšlenek, řešení, nápadů ¡ ¡Divergentní myšlení (x konvergentnímu myšlení) ▪Fluence (plynulost) – plynulost toku nápadů -Vyjmenujte za jednu minutu co nejvíc povolání, která začínají na K. -Flexibilita (pružnost) – pružnost myšlení -Vymyslete co nejvíc nápadů využití kladiva (hodnotí se odlišná řešení úlohy) ▪Originalita (původnost) ▪Co by se stalo, kdyby lidé mohli létat. ▪Redefinování (nová interpretace) - změna významu či reorganizace informací, použití starých poznatků novým způsobem ▪Jak by se dala využít krabička od čaje ▪Elaborace (propracování) - schopnost najít, doplnit, vypracovat funkční detaily při řešení problému, jejichž spojením se vytvoří kompletní řešení ▪Vyzdobení hrnečku co nejzajímavějšími motivy ¡Intuitivnost (x racionalita) ¡Platí pro tvůrčí činnost ve vědě, technice i umění ¡Logický úsek §Problém (vymezení problému, definování) §Preparace (shromažďování informací, znalostí) ¡Intuitivní úsek §Inkubace („čekání“ na řešení) §Iluminace („Aha prožitek,) ¡Kritický úsek §Verifikace (ověřování řešení ¡Krátkodobá, dlouhodobá, střednědobá ¡Učení ¡Křivka učení, Ebbinghaus ¡Většina lidí si pamatuje: 10 % z toho, co čtou, 20 % z toho, co slyší, 30 % z toho, co vidí, 50 % z toho, co slyší a vidí, 70 % z toho, co řeknou, a 90 % z toho, co dělaj ¡Amnézie – porucha paměti ¡Mechanická x logická ¡ ¡