SPORTOVNÍ MARKETING VE SVĚTĚA V ČR 1. ÚVOD Sportovci nejsou jedinými soutěžícími ve světě sportu • příjmy za televizní práva a prodej vstupenek v roce 2013 = 90 mld. USD • přednost mají GLOBÁLNÍ SPORTY Počet zemí ve federacích 1. VOLEJBAL 219 2. ST. TENIS 215 3. BASKETBAL 203 4. ATLETIKA 208 5. FOTBAL 208 6. TENIS 203 Proti tomu sporty velice populární v ČR 1. HOKEJ 51 2. FLORBAL 52 3. RYCHLOBRUSLENÍ 16 Podle organizovaných hráčů 1. FOTBAL 2. KRIKET 3. POZEMNÍ HOKEJ 4. TENIS 5. VOLEJBAL 2. KLÍČOVÉ ZDROJE PŘÍJMU VE SPORTOVNÍM BYZNYSU Existují 3 hlavní kategorie ve sportu 1. VYSÍLACÍ PRÁVA 2. SPONZORSTVÍ VČ. PRODEJE LICENCÍ A MERCHANDISING 3. PRODEJ VSTUPENEK A HOSPITALIT 3. VÝZVY, SE KTERÝMI SE MUSÍ VYROVNAT SVĚTOVÝ SPORT Je identifikováno 7 výzev jak sportu pomoci 1. ZMĚNIT SPORT 2. PROMYŠLENÝ KALENDÁŘ 3. VYTVÁŘENÍ KULTU HVĚZD • nejlépe jde v globálních sportech s velkou TV sledovaností (fotbal, basketbal, tenis, golf, box) • výjimkou jsou NFL a baseball („americké“ sporty s územní reklamou) 3. VÝZVY, SE KTERÝMI SE MUSÍ VYROVNAT SVĚTOVÝ SPORT NEJLÉPE PLACENÍ SPORTOVCI 1. TIGER WOODS (golf) 78 mil. USD = 13/65 reklama 2. ROGER FEDERER (tenis) 71 mil. USD = 6/65 reklama 3. LEBRON JAMES (NBA) 59 mil. USD = 17/42 reklama 4. KOBE BRYANT (NBA) 57 mil. USD = 27/30 reklama 5. DREW BREES (NFL) 51 mil. USD = 40/11 reklama Zajímavé a někdy pikantní postřehy jsou mezi platy/výhrami a reklamou. Fotbal • nejlepší (8. na světě) - David Beckham 47 mil. USD = 5/42 • pak (9. na světě) - Cristiano Ronaldo 44 mil. USD = 23/21 • pak - Lionel Messi 41 mil. USD = 20/21 3. VÝZVY, SE KTERÝMI SE MUSÍ VYROVNAT SVĚTOVÝ SPORT ZASTOUPENÍ SPORTŮ V 1. STOVCE 1. BASEBALL 28 2. BASKETBAL 20 3. FOTBAL 14 4. AMERICKÝ FOTBAL 13 5. TENIS 6 6. GOLF 5 7. AUTOZÁVODY 4 8. F1 3 9. BOX 3 10. KRIKET 2 11. ATLETIKA 1 12. MOTOCYKL 1 Zajímavost: HOKEJ -0 !!! 3. VÝZVY, SE KTERÝMI SE MUSÍ VYROVNAT SVĚTOVÝ SPORT V první stovce jsou pouze 3 ženy 1. MARIA SHARAPOVA 22. místo 2. SERENA WILLIAMS 68. místo 3. LI NA 85. místo 10 nejcennějších sportovních týmů světa 1. REAL MADRID 3,30 mld. USD 2. MANCHESTER UTD 3,17 mld. USD 3. BARCELONA 2,6 mld. USD 4. NY YANKEES 2,3 mld. USD 5. DALLAS COWBOYS 2,1 mld. USD 6. NEW ENGLAND PATRIOTS 1,64 mld. USD 7. LOS ANGELES DODGERS 1,62 mld. USD 8. WASHINGTON REDSKINS 1,6 mld. USD 9. NEW YORK GIANTS 1,47 mld. USD 10. ARSENAL 1,33 mld. USD 3. VÝZVY, SE KTERÝMI SE MUSÍ VYROVNAT SVĚTOVÝ SPORT 10 NEJCENNĚJŠÍCH SPORTOVNÍCH ZNAČEK 1. NIKE 15,9 mld. USD 2. ESPN 11,5 mld. USD 3. ADIDAS 6,5 mld. USD 4. SKY SPORT 4 mld. USD 5. UNDER ARMOUR 3,5 mld. USD 6. REEBOK 1,2 mld. USD 7. YES 600 mil. USD 8. IMG 520 mil. USD 9. NESN 500 mil. USD 10. MLBAM 420 mil. USD 3. VÝZVY, SE KTERÝMI SE MUSÍ VYROVNAT SVĚTOVÝ SPORT 3 nejcennější projekty světa 1. SUPER BOWL - hodnota 500 mil. USD 2. LETNÍ OLYMPIJSKÉ HRY - hodnota 400 mil. USD 3. MS FOTBAL Pořadí klubů podle platů hráčů 1. MAN. CITY 2. NY YANKEES 3. LA DODGERS 4. REAL MADRID 5. BARCELONA 6. BROOK. NETS 7. BAYERN 8. MAN. UNITED 9. CHICAGO BULLS 10. CHELSEA 3. VÝZVY, SE KTERÝMI SE MUSÍ VYROVNAT SVĚTOVÝ SPORT Další výzvy • PLATY HRÁČŮ • INTERNACIONALIZACE • EFEKTIVNÍ ROZVOJ ZNAČKY • PROFESIONALITA ORGANIZACE 3. VÝZVY, SE KTERÝMI SE MUSÍ VYROVNAT SVĚTOVÝ SPORT SPECIFIKA ČESKA 1. KLASICKÝ MODEL VE SVĚTĚ SPORTU • 30% příjmů z vysílacích práv • 30% prodej vstupenek • 30% sponzoři = reklamní partneři • 10% merchandising a prodej hospitality (hotely u hřišť a arén) 2. ČESKO • 90% příjmy z reklam a od sponzorů • 10% vše ostatní (TV, vstupné, merchandising) 3. VÝZVY, SE KTERÝMI SE MUSÍ VYROVNAT SVĚTOVÝ SPORT ČÍM JE LIMITOVANÁ HODNOTAČESKÝCH SPORTOVCŮ 1. Velikostí státu a jeho ekonomickým potenciálem • ČR malé a slabší ekonomicky – ztotožnění s klubem SLABÉ !!! • televizní kanály limitované počtem obyvatel i sportovních kanálů • koupěschopnost merchandisingu (dresy, kopačky, rakety) • kupují se „fejky“ • ztotožnění se s hvězdou (NHL, NBA, NFL) 2. Silou reklamy a mezinárodních korporací 3. Jazyková bariéra – síla angl., špan., port. a čínského trhu! (Li Na) 4. Počet významných sportovních událostí a akcí (v tenise GRAND SLAM) Praha x Vídeň x Paříž x Londýn vč. materiálních podmínek haly! DĚKUJIZA POZORNOST