Téma: ¢Co vás dnes motivovalo k účasti na přednášce? ¢Co vás motivuje k práci? ¢Co vás motivuje věnovat se sportu? ¢“They know enough who know how to ¢learn.” (Ti co vědí, jak se učit, toho vědí dost) ¢Henry Adams ¢ ¢Motivace je jedním ze základních předpokladů v procesu učení MOTIVACE JE… ØKomplex psychických sil ØFyziologická, psychologická ØJedinečná pro každého člověka ØSituačně podmíněná VLASTNOSTI MOTIVACE ¢ ØEnergetizuje chování ØŘídí chování ØUmožňuje vytrvalost v dosahování cílů Ø Má různou intenzitu Øcíl = něco získat (approach) x něčemu se vyhnout (avoidance) Ø MOTIVACE A MOTIVY Ømotivace – hledání „příčin“ chování ¢ Ømotivy (jednotlivé dynamické síly) se v reálné situaci skládají Ø výsledné chování vedeno nejnaléhavějšími motivy Ø ØMOTIV vnitřní mentální pohnutka, potřeba Ø ¢ vnější – pobídka (incentiva) Ø Ømotivačně-emocionální systém Øanticipované emoce jako bezprostřední motivátory 270cs_8 někdy se pouštíme do chování, které bude emočně neutrální nebo dokonce nepříjemné, ale má přinést později emoční satisfakci – např. vyhnutí se trestu, výčitkám svědomí atd.) MOTIVACE A MOTIVY ¢Druhy lidských motivů Øsebezáchovné a stimulační (vycházejí z biologických potřeb) Øpsychosociální Øsociální (vycházejí se sociální povahy lidské existence – potřeba vztahů a sociálního začlenění) Øindividuální psychické motivy (sebepojetí, sebeurčenost, smysluplnost bytí) ØPrimární x sekundární ØÚspěch x neúspěch ØVědomá x nevědomá CoupleLaughing_tcm34-1803 opice22 TEORIE MOTIVACE Teorie redukce pudu – C. Hull TEORIE MOTIVACE ¢Maslowova hierarchie potřeb Øinterakce biologických, psychologických a sociálních potřeb ¢ Øpotřeby nedostatkové Øpotřeby růstové Ø HIERARCHIE POTŘEB - ABRAHAM MASLOW (1970) Fyziologické potřeby: hlad, žízeň ap. Potřeby bezpečí Potřeby sounáležitosti a lásky Potřeby uznání, kompetence Kognitivní potřeby Estetické potřeby Sebe realizace Dlouhodobá nebo aktuální frustrace potřeby způsobuje fixaci, blokuje uspokojení vyšších potřeb TEORIE VÝKONOVÉ MOTIVACE Øškolní, pracovní, sportovní oblast ØSložky potřeby dosáhnout výkonu: Ø dominantní potřeba dosáhnout úspěchu Ø dominantní potřeba vyhnout se neúspěchu Ø ¢ Tito jedinci ( sportovci studenti, pracovníci) typičtí: Øsoutěživostí Øchápou život jako výzvu, příležitost Ørealismem Øsoutěží sami se sebou i s ostatními Øvolí si přiměřené soupeře či úkoly Ønetrpí úzkostí ze selhání Øúspěchy připisují svým schopnostem, neúspěchy náhodě nebo nedostatečné přípravě Ø ¢ Převažující potřeba úspěchu ¢Tito jedinci ( sportovci studenti, pracovníci) typičtí: Øorientace na rodinu, přátele Ømají rádi volný čas Øjsou úzkostní ve zkouškových situacích Øvolí buď extrémně snadné nebo extrémně obtížné soupeře či úkoly Øúspěchy připisují náhodě, neúspěchy svým nízkým schopnostem Øbyli za neúspěchy v dětství trestáni Potřeba vyhnout se neúspěchu VNITŘNÍ A VNĚJŠÍ MOTIVACE ØVNITŘNÍ MOTIVACE má zdroje v základních lidských potřebách a zvnitřněných hodnotách —Podmínky: Øsmysluplnost Øspolupráce Øsvobodná volba Øzpětná vazba ØVNĚJŠÍ MOTIVACE – děláme něco pro odměnu, pochvalu ØZ „musíš“ se „chci“ nestává ØVytváří návyk čekat na signál, pokyn od druhých lidí ØVzniká závislost na vnější motivaci MOTIVY VNITŘNÍ pudy, instinkty, potřeby zájmy vlohy, schopnosti emoce seberegulační vlastnosti (svědomí, vůle, morálka...) zvyky, návyky postoje, hodnoty, pocit povinnosti (tzv. morální motivace) cíle, plány, ideály aktuální psychický stav MOTIVY VNĚJŠÍ odměny (emocionální, materiální) tresty (emocionální, materiální, fyzické, formální) příkazy (výzvy, rozkazy) prosby (přání, očekávání druhých) nabídky (reklama) vzory fyzikální podmínky vnějšího prostředí (hluk, vzduch, světlo) 2571 VNITŘNÍ MOTIVACE Øradost a uspokojení z vykonávání aktivity Ø Øcharakteristická pro vrcholové výkony Ø Øspojována s: Ømenším subjektivně vnímaným tlakem Øzábavou Øidentifikací s rolí např. sportovce Øsníženou pravděpodobností ukončení činnosti, kariéry Ø -Pokud sportovec dělá aktivitu „pro ni samotnou a pro radost a uspokojení z jejího vykonávání.“ -…lidé milují běh, protože jim dává pocit radosti a svobody, zlepšuje jejich subjektivní pocit kvality života -…vždy závodím sám se sebou, chci zlepšit vlastní výkon, baví mě překonávat své osobní rekordy, sport jsem milovala už jako dítě a miluji ho stále… VNĚJŠÍ MOTIVACE Ødělám to kvůli vnějším podnětům… Ø Øspojována se: Øzvýšenou úzkostí Øzvýšenou pravděpodobností ukončení ¢činnosti ¢Př. léčba anti-aging-hubnuti -odměny, ceny, pochvala MOTIVACE K UČENÍ žVnitřní žpoznávací potřeba žpotřeba činnosti žpotřeba kompetence žpotřeba sociální interakce žVnější žodměna žpochvala žprestiž žtrest ž ž