Mgr. Michal Vičar ¡Zrání (biologický vývoj) versus učení ¡Nature vs. Nurture ¡ Empirismus Interakcionismus Nativismus tradice učení J. Locka Behaviorismus a neobehaviorismus - růstové teorie (Arnold Gesell) - psychoanalýza systémový přístup, cirkulární kauzalita, konstruktivismus J.B.Watson, B.F. Skinner A. Bandura A. Adler S. Freud Ainsworth Erikson …. L.S. Vygotskij, A.R. Lurija J. Piaget Kohlberg Zároveň můžeme říci, že se jedná o tři paradigmata Empirismus (exogenní paradigma): zúročeno úsilí dvou angličanů J. Locka a D. Huma (17. A 18. Stol.), kteří vytrvale odmítali Descartesovi poznámky o vrozených instinktech Poznání pochází z vnějšího světa. Vývoj je výsledkem specifických vnějších faktorů působících na jedince Nativismus, hereditarismus (endogenní paradigma): Předchůdcem endogenního paradigmatu je tzv. racionalismus představovaný v 17. Stl. René Descartesem. Vývoj je výsledkem výlučně vniřtních vlivů Vývojové milníky a etapy jsou predeterminovány a každý stupeň je zároveň kritický obdobím pro další vývoj. Pořadí sekvencí je odolné vůči vlivům prostředí a je tedy relativně tálé (Freud, Erikson) Patří sem i Wilsonova kontroverzní teorie (evoluční teorie, sociobiologie, ale samozřejmě se zaměřuje více na fylogenezi než ontogenezi) V rámci této skupiny můžeme rozlišit teorie: Racionální - růstové teorie (Gesell) Instinktivistické – psychoanalýza Interakcionismus (syntetické, konstruktivismus): Vliv Immanuela Kanta (18.stol.), snaha o komplexní pohled. Př. Vodík a kyslík jsou bezbarvé plyny bez chuti a vůně. Pokud jsou tyto prvky slučovány za určitých podmínek (teplo a tlak) vznikne nová molekula – voda. Voda je kapalina. Jak je možné, že kapalina vznikla z látek, které jsou plyny. Který z nich se na vzniku podílel víc? Odpověď – jde o syntézu, nová kvalita vznikla z určitých substancí atomů, poze za určitých podmínek. Konstruktivismus je ekvivalentem syntézy. Podobně jako v chemii, nové charakteristiky vznikají, když lidé interagují s okolním prostředím. Piaget, Kohlberg velmi „čistí“ představitelé: vývoj je přirozeným důsledkem řešení problémů C:\WINDOWS\Profiles\Marek\Application Data\Microsoft\Media Catalog\Skinner.jpg ¡operantní podmiňování, pozitivní posilování, negativní posilování, tresty ¡S-R model ¡Učení a zkušenosti plynoucí z něj jsou zdroje vývojových změn ¡A. Bandura – sociální učení ¡ C:\WINDOWS\Profiles\Marek\Application Data\Microsoft\Media Catalog\Freud 2.jpg ¡Psychická energie, libido, pud ¡Id, Ego, Superego ¡Pojem nevědomí ¡Psychosociální konflikt ¡Důraz na aktivitu člověka, vrozené dispozice k osobnostnímu růstu, teorie odmítají být redukcionistické ¡Vývoj jako sebeutváření, člověk si sám stanoví své cíle (v dětství krátkodobé a provizorní, s věkem stále konkrétnější) ¡Frankl, Adler, Maslow, Ch. Buhlerová, C.R. Rogers ¡ ¡ ¡Pearls ¡Prožívání, přítomnost