METODOLOGIE A STATISTIKA II np2019+nk2019 1. Vyučující doc. RNDr. Jiří Zháněl, Dr. garant předmětu Doc. RNDr. Jiří Zháněl, Dr. • Absolvent Přírodovědecké fakulty UP v Olomouci, obor M-TV • UP OL „Laboratoř vrcholového sportu“ • FTK UP Olomouc • Výuka a výzkum v předmětech Antropomotorika, Diagnostika, Metodologie a statistika, • Do 2016 předseda česko-slovenské sekce Antropomotoriky, místopředseda ČKS Doc. RNDr. Jiří Zháněl, Dr. V letech 1993 a 1997 studium a výzkum na Technische Universität München, Fakultät für Sportwissenschaften Prof. Dr. K.-H. Leist Prof. Dr. J. Loibl Doc. RNDr. Jiří Zháněl, Dr. Aktivity v oblasti závodního sportu • 1988-1992 člen realizačního týmu reprezentačního družstva lyžařů skokanů ČSSR • Od 1998 člen, od roku 2002 předseda Metodické komise ČTS. Garant školení tenisových trenérů 1. a 2. třídy. • Člen VMS Českého olympijského výboru VÝUKOVÝ PROGRAM I. METODOLOGIE 1 ÚVOD DO METODOLOGIE VĚDY 2 KVANTITATIVNÍ VÝZKUM 2.1 Varianty (typy, metody) výzkumu 2.2 Výzkumný problém, cíl výzkumu, výzkumná otázka, hypotézy 2.3. Metodika (výzkumný soubor atd.) 2.4 Analýza dat (deskriptivní a analytická statistika) 3 KVALITATIVNÍ VÝZKUM 3.1 Základní charakteristiky návrhu plán kvalitativního výzkumu. 3.2 Projekt kvalitativní studie 3.3 Obecná struktura projektu kvalitativního výzkumu VÝUKOVÝ PROGRAM II. STATISTIKA 1. DESKRIPTIVNÍ STATISTIKA 4.1 Statistické třídění dat, zpracování a grafické znázornění 4.2 Míry polohy 4.3 Míry variability 4.4 Standardní skóre 4.5 Míry závislosti VÝUKOVÝ PROGRAM DOPORUČENÁ LITERATURA Blahuš, P. (1988). K metodologii použití statistických metod v psychologii. Praha: Academia. Blahuš, P. (1996). K systémovému pojetí statistických metod v metodologii empirického výzkumu chování. Praha: Karolinum. Bortz, J. (2005). Statistik für Human – und Sozialwissenschaftler. Berlin: Springer Verlag. DOPORUČENÁ LITERATURA Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál. Haag, H. (2010). Research methodology for sport and exercise science: a comprehensive introduction for study and research. Berlin: Logos. Hendl, J. (2012). Přehled statistických metod zpracování dat. Analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál. Hendl a kol. (2014). Statistika v aplikacích. Praha: Portál. DOPORUČENÁ LITERATURA Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing. Kerlinger, F. N. (1972). Základy výzkumu chování. Praha: Academia. Rockmann, U. & Bömermann, H. (2006). Grundlagen der sportwissenschaftlichen Forschungsmethoden und Statistik. Schorndorf: Hofmann Verlag. Zháněl, J., Hellebrandt, V., & Sebera, M. (2014). Dříve „Metodologie výzkumné práce“ Brno: MU, FSpS. Nyní „Metodologie kvantitativního výzkumu“ Nyní „Metodologie kvantitativního výzkumu“ http://www.fsps.muni.cz/impact/portal/ jméno: visitor heslo: p1l0t Zháněl, J., Hellebrandt, V., & Sebera, M. (2014). „Metodologie výzkumné práce“ . Brno: MU, FSpS. Zháněl, J. (2017). Přednášky předmětu np+np2019. https://is.muni.cz/ Hendl. J., Blahuš, P. (2016). Metodologie výzkumné práce. Retrieved from http://web.ftvs.cuni.cz/hendl/metodologie/ Citování a bibliografické citace podle ISO 690 (2016). http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/prif/ps 11/metodika/web/ebook_citace_2011.html# iso_690.zasady_tvorby https://inet.muni.cz/app/index.jsp?id=dok um.enormy Hendl. J., Blahuš, P. (2016). Metodologie výzkumné práce. Retrieved from http://web.ftvs.cuni.cz/hendl/metodologie/ Citování a bibliografické citace podle ISO 690 (2016). Retrieved from http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/prif/ps 11/metodika/web/ebook_citace_2011.html# iso_690.zasady_tvorby Video ze sportu (hokej, tenis, lyže) Výzkumný problém Co nás z výzkumného hlediska zajímá? Např. Význam motorických schopností (pro) Výzkumná otázka Co chceme zjistit? Např. Jaká je úroveň silových a rychlostních schopností tenistů U14?MaS II_1 ZÁKLADNÍ POJMY VĚDA – VĚDY O SPORTU (SPORTOVNÍ VĚDY) KINANTROPOLOGIE–KINEZIOLOGIE– SPORT SCIENCE-SPORTWISSENSCHAFT MaS II_1 SPORTOVNÍ VĚDY (vědy o sportu) Kinantropologie (CZ), Sportwissenschaft, Bewegungswissenschaft (DE) Sport Science, Kineziologie (USA, UK) versus Matematika resp. Fyzika (Pythagorova věta, 6.s.př.n.l., Archimédův zákon, 1.s.př.n.l.) „Motorická schopnost může být obecně vymezena jako soubor předpokladů (úspěšné) pohybové činnosti, jako souhrn či komplex vnitřních integrovaných předpokladů organismu“ (Měkota & Blahuš, 1983) „Motorické schopnosti jsou komplexní individuální předpoklady pohybového výkonu člověka, které jsou primárně determinovány fyziologickými a neurofyziologickými systémy a znaky tělesné stavby“ (Carl, 1992). Pythagorova věta (6. stol. př.n.l.) Obsah čtverce nad přeponou pravoúhlého trojúhelníka je roven součtu obsahů čtverců nad jeho odvěsnami (c2 = a2 + b2) VĚDA (obecné pojetí) V 8.–6. století př.n.l., Řecko, Řím: Demokrit, Aristoteles, Platon) Věda je soustavná, kritická a metodická snaha o pravdivé a obecné poznání v určité vymezené oblasti skutečnosti (Encyklopedie Diderot, 1999, 249). Věda = ucelený systém informací získaný nějakou vědeckou metodou (př. kondice). VĚDECKÝ VÝZKUM <=> VĚDECKÁ PRÁCE Věda jako poznání přírody: historie vědy spojena s náboženstvím a astronomií. Historie vědy spojena se jmény (př.n.l.): Thales Milétský (6.) Pythagoras (6.), Aristoteles (4.), Archimedes (3.) (Encyclopaedia Britannica). VĚDECKÝ VÝZKUM <=> VĚDECKÁ PRÁCE Vědecký výzkum … zkoumání … výroků o … vztazích mezi … jevy (Kerlinger, 1972). Moderní věda: Koperník (1543.). O obězích nebeských těles. Tycho de Brahe, Newton, Einstein. VĚDA Vědní disciplíny (A až Z, Wikipedie) Adiktologie – nauka o závislostech. Adultopsychologie – psychologie dospělých. …... Kinantropologie = multidisciplinární věda o pohybu člověka. ….. Zoopsychologie – věda o chování a psychice zvířat. Zymologie – chemický obor zkoumající kvašení. Cílem vědy je vytvoření teorie, tj. najít obecně platná vysvětlení přirozených jevů. Teorie? Teorie relativity (fyzika, Einstein). Teorie chaosu (matematika, fyzika, Poincaré) Evoluční teorie (biologie, Darwin) Teorie her (matematika, Neumann, Morgenstern) Teorie struktury motorických schopností. Motorické schopnostiMotorické schopnosti Kondiční Silové Vytrvalostní  Reakční  Rytmická  Rovnováhová  Prostorová-orientační  Kinestetická-diferenciační Koordinační Flexibilita Rychlostní Obrázek 1. Obecné schéma motorických schopností (Měkota & Blahuš, 1983, 100; upraveno) Teorie struktury motorických schopností VĚDA Dosažení základního cíle vědy, tedy vytvoření teorie, se uskutečňuje prostřednictvím vědeckého výzkumu. Vědecký výzkum = systematické, kontrolované, empirické a kritické zkoumání hypotetických výroků o předpokládaných vztazích mezi přirozenými jevy (Kerlinger, 1972, 27). Př. Sport (síla x hmotnost). KINANTROPOLOGIE Vědecký výzkum v kinantropologii: (1) pohybové činnosti z oblasti tělesných cvičení, rekreační a školní tělesné výchovy, tanečního pohybu, (2) sportovních činností včetně sportu handicapovaných, rehabilitačních technik, různých forem pohybové rekreace, hraničně i z oblasti ergonomie a pracovních i dalších účelových sfér pohybových činností (Blahuš, 1993). Vědecká práce se opírá o výsledky vědeckého výzkumu. Typy vědeckých prací: bakalářská, diplomová, dizertační práce, monografie, vědecké publikace, atd. Účel vědecké práce prokázat schopnost řešit samostatně odborný (BP) nebo vědecký problém (MP). STRUKTURA VĚDECKÉ PRÁCE Pojem: struktura vědecké práce Google (2.3.2017) = 439 000 odkazů (CZ) Hendl. J., Blahuš, P. (2016). Metodologie výzkumné práce. Retrieved from http://web.ftvs.cuni.cz/hendl/metodologie/ STRUKTURA VĚDECKÉ PRÁCE MaS II_1 VĚDECKÁ PRÁCE - OBECNÁ STRUKTURA 1. Úvod 2. Syntéza poznatků (přehled lit.). (Výzkumný problém) 3. Cíle výzkumu, výzkumná otázka, hypotézy 4. Metodika Výzkumný soubor, výzkumné metody, design. 5. Výsledky 6. Diskuse, důsledky a doporučení 7. Závěry Referenční seznam (ISO 690 resp. APA) ÚKOL NA PŘÍŠTĚ Promyslet vlastní návrh projektu Formulovat: 1. Vlastní výzkumný problém (sport, …) 2. Formulovat výzkumnou otázku/-y 3. Promyslet výzkumné metody (design výzkumu, výzkumný soubor tzn. populace/výběr, měřící procedury) STRUKTURA VĚDECKÉ PRÁCE (PROCES) VÝZKUMNÝ PROCES FÁZE VÝZKUMNÉHO PROCESU 1. Formulace výzkumného problému a výzkumné otázky 2. Plánování výzkumu 3. Provedení výzkumu 4. Vyhodnocení výzkumu 5. Zveřejnění výsledků výzkumu (Rockmann & Bömermann, 2006) VĚDECKÁ PRÁCE - OBECNÁ STRUKTURA 1. Úvod 2. Syntéza poznatků (přehled lit.). (Výzkumný problém) 3. Cíle výzkumu, výzkumná otázka, hypotézy 4. Metodika Výzkumný soubor, výzkumné metody, design. 5. Výsledky 6. Diskuse, důsledky a doporučení 7. Závěry Referenční seznam (ISO 690 resp. APA) Jak je dobrý projekt, tak je kvalitní i závěrečná práce (Punch, 2008). PROJEKT ZÁVĚREČNÉ PRÁCE Zásady dobrého projektu:  je přímočarý, říká, co chcete dělat a proč to chcete dělat,  je napsán jasně a bez zbytečného popisu vedlejších fakt,  je jasně organizován (Robson, 1993). Návrh projektu má obsahovat tři základní prvky: 1. určení výzkumného problému a cíle výzkumu, 2. kritický přehled literatury (výsledků a metodologických postupů), 3. předpokládanou metodologii s ohledem na paradigma vědní disciplíny (FY x KIN) PROJEKT ZÁVĚREČNÉ PRÁCE PARADIGMA  znamená zásadní pojetí určité vědní disciplíny, které je považováno za vzorové,  je v souladu s názory většiny vědců a výzkumníků v určité historické etapě,  vymezuje, co má být zkoumáno, jakými přístupy a metodami, podle jakých pravidel a konvencí (např. teorie MSch.). Motorické schopnostiMotorické schopnosti Kondiční Silové Vytrvalostní  Reakční  Rytmická  Rovnováhová  Prostorová-orientační  Kinestetická-diferenciační Koordinační Flexibilita Rychlostní Obrázek 1. Obecné schéma motorických schopností (Měkota & Blahuš, 1983, 100; upraveno) TEORIE MOTORICKÝCH SCHOPNOSTÍ VĚDECKÝ VÝZKUM KVANTITATIVNÍ – KVALITATIVNÍ - SMÍŠENÝ Vědecký výzkum používá univerzální teoretické metody: analýza, syntéza, indukce, dedukce, analogie, porovnávání, specifikace, modelování, generalizace, abstrakce (viz Ochrana, 2009, Zháněl et al., 2014). STATICKÉ ZNAKY Vyjádření hodnot statistických znaků (proměnných) slovy nebo čísly. Klasifikace: 1. Slovní proměnné = alfabetické (kategoriální) se nazývají kvalitativní znaky. 2. Číselné proměnné = numerické se nazývají kvantitativními znaky. STATICKÝ ZNAK je společná vlastnost jednotek statistického souboru Statistické znaky vyjadřují vlastnosti statistických jednotek. 1. KVALITATIVNÍ (vyjádřeny slovně) Např. plavec či neplavec, zdravý či nemocný, barva očí: zelené, modré, hnědé, herní kategorie: žáci mladší, starší, junioři.  alternativní (binární): nabývá-li znak pouze dvou variant (muž-žena)  množné: nabývá-li znak více než dvou variant (držitel zlaté, stříbrné či bronzové medaile). 1. KVALITATIVNÍ ZNAKY 2. KVANTITATIVNÍ (vyjádřeny číselně, např. věk 37 let, tělesná výška 183 cm, hmotnost, čas, …) 2. KVANTITATIVNÍ ZNAKY  spojité neboli kontinuální (nabývají libovolných reálných číselných hodnot např. výsledek v běhu na 100 m, ve skoku vysokém, atd.), 2. KVANTITATIVNÍ ZNAKY  nespojité neboli diskrétní (nabývají pouze některých číselných hodnot, nejčastěji z oboru celých nezáporných čísel. např. počet úspěšných hodů na koš, leh-sedy, …). Kvantitativní výzkum se opírá o dedukci: Teorie – formulace hypotéz – pozorování – testování hypotéz – interpretace a zevšeobecnění. Předpokládá se projekt výzkumu. Vychází z teorie (např. intersexuální rozdíly v úrovni MSch u chlapců a dívek v průběhu ontogeneze). KVANTITATIVNÍ VÝZKUM KVANTITATIVNÍ VÝZKUM Hlavní typy kvantitativního výzkumu: a. Popisný (deskriptivní) b. Příčinně komparativní c. Korelační d. Experimentální e. Retrospektivní Kvalitativní výzkum se opírá o indukci: Pozorování – zjišťování pravidelnosti – závěry – teorie. Cíl – popis významu získaných informací. Jedná se většinou o nenumerické výzkumy a jejich interpretaci. Např. case study (případová studie). Studium jednoho případu – tedy jedné situace, jednoho člověka, jednoho problému. KVALITATIVNÍ VÝZKUM KVALITATIVNÍ VÝZKUM Hlavní typy kvalitativního výzkumu: a. Případové studie (case study) b. Analýza dokumentů c. Zúčastněné pozorování d. Terénní výzkum e. Rozhovor (strukturovaný, nes., polos.) SMÍŠENÝ VÝZKUM Smíšený výzkum vychází z propojení přístupu kvantitativního a kvalitativního. Používá vědeckou metodu deduktivní i induktivní. Je zaměřen na více perspektiv, zkoumá chování ve více kontextech. Výzkumná zpráva eklektická, pragmatická. Zháněl, J., Hellebrandt, V., & Sebera, M. (2014). Metodologie výzkumné práce. FSpS. K nastudování: KVALITATIVNÍ VÝZKUM Charakteristiky kvantitativního výzkumu Charakteristiky kvalitativního výzkumu Rozdíly mezi kvantitativním a kvalitativním typem výzkumu Komparace předností a nevýhod kvantitativního výzkumu Komparace předností a nevýhod kvalitativního výzkumu Struktura vědecké práce (výzkumný proces) VĚDECKÁ PRÁCE - OBECNÁ STRUKTURA 1. Úvod 2. Syntéza poznatků (přehled lit.). (Výzkumný problém) 3. Cíle výzkumu, výzkumná otázka, hypotézy 4. Metodika Výzkumný soubor, výzkumné metody, design. 5. Výsledky 6. Diskuse, důsledky a doporučení 7. Závěry Referenční seznam (ISO 690 resp. APA) „Název práce má sdělit co nejvíce informací co nejmenším počtem slov“ (Punch, 2008). Má být stručný, přesný a výstižný, má obsahovat hlavní pojmy charakterizující práci a postup řešení (možno i podtitul), má obsahovat funkční vztahy, indikující nezávislé a závislé proměnné, informuje o výzkumném problému a cílech. NÁZEV PRÁCE NÁZEV PRÁCE – KOMENTÁŘ Obecné názvy-vztahy-výzkumný problém:  Postoje (koho?) k TV a sportu (?) a jejich souvislost se známkou z TV.  Biopotraviny ve výživě člověka. (kdo? vztah?)  Adaptační kurz pohledem studentů (jakých?)  Pohybová aktivita u onkologických onemocnění. (kdo? vztah?) (100 projektů ZP/rok) Abstrakt (angl. abstract) – stručný výtah vědeckého článku, vědecké práce, referátu atd. slouží pro rychlou orientaci v dané práci. Rozsah 50 – 500 slov (optimum 300 – 400) Obvyklá struktura abstraktu: 1. Úvod do problematiky (Introduction) 2. Výzkumné metody (Methods) 3. Výsledky (Results) 4. Závěry (Conclusion) ABSTRAKT Příklady struktury vědeckých článků Journal of Sports Science and Medicine (IF 1,0) Journal of Sports Sciences (IF 2,1) Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports (IF 3,2) European Journal of Sport Science (IF 1,2) Abstract Abstract Abstract Abstract Keywords Keywords Key words Keywords Introduction Introduction Introduction (volně včetně hypotéz) Introduction Methods (podrobně) Methods (podrobně) Methods (včetně Data collection, Data analysis) Materials and Methods (včetně Data collection, Data analysis) Results Results Results Results Discussion Discussion Discussion Discussion Conclusion Conclusion Perspectives Conclusion References References References References Abstrakt – př. RAE (Relativ Age Effect) Úvod do problematiky (Introduction) Problematika RAE (vliv relativního věku) se v sportovních vědách objevuje od osmdesátých let minulého století. Teorie RAE vychází z předpokladu, že sportovci narození na začátku kalendářního roku jsou hlavně v žákovském a juniorském věku úspěšnější oproti sportovcům narozeným koncem roku. Tato skutečnost je prokázaná výzkumy hlavně v hokeji, fotbale, tenise ale i v jiných sportech. Abstrakt - příklad RAE Výzkumné metody (Methods) Předložený příspěvek se zabývá ověřením RAE v juniorském tenisu. Cílem výzkumu bylo zjistit rozložení četností narození souboru tenistů v jednotlivých měsících, čtvrtrocích a půlrocích v období let 2007-2011 a ověřit významnost rozdílů. Výzkum byl realizován u tenistů ve veku 13–14 let (n=239), účastníků World Junior Tennis Finals (WJTF). Abstrakt - příklad RAE Výsledky (Results) Testování hypotézy o významnosti rozdílů v rozložení četností mezi jednotlivými čtvrtroky (Q1–Q4) prokázalo statisticky významné rozdíly mezi Q1 a Q3, Q1 a Q4, Q2 a Q3 a Q2 a Q4. Statisticky významný rozdíl byl zjištěn rovněž v rozložení četností mezi prvním a druhým půlrokem. Abstrakt - příklad RAE Závěry (Conclusion) Na základě výsledků realizovaného výzkumu u souboru juniorských tenistů lze považovat vliv relativního věku (RAE) za významný. Z uvedených závěrů vyplývá pro sportovní praxi nutnost reflektovat vliv RAE, neboť zejména v juniorském věku může ovlivňovat sportovní výkonnost. Klíčová slova (CZ, ENG) Obvykle 3-5 slov, které vyjadřují obsah práce. Slova nemají být shodná s názvem práce. Název práce: Komparace pravděpodobnostního a fuzzy přístupu k hodnocení úrovně výkonnostních předpokladů v tenisu. (Kinesiologia Slovenica, 21/1, 26-36). Klíčová slova: diagnostika, fuzzy teorie, teorie pravděpodobnosti, testová baterie, tenis Komentář … Schéma logického myšlenkového postupu vědecké práce VÝZKUMNÝ ZÁMĚR VÝZKUMNÝ PROBLÉM CÍL VÝZKUMU VÝZKUMNÁ OTÁZKA (HYPOTÉZA) VÝZKUMNÝ ZÁMĚR => VÝZKUMNÝ PROBLÉM Zdroje výzkumných záměrů (námětů) - podněty z praxe (video – tenis 1960 - 2014?) - individuální zkušenost (sportovec, trenér) - odborné publikace (knihy a časopisy) - krásná literatura (náměty, inspirace) - publicistika (články, komentáře) - osobní rozhovory (experti, trenéři, sportovci) - výsledky předchozích výzkumů - teorie (výzkumný problém je odvozován ze souhrnu tvrzení této teorie např. teorie MSch). VÝZKUMNÝ ZÁMĚR => VÝZKUMNÝ PROBLÉM Výzkumný záměr (námět) = nápad, nejasná situace, pochybnost, nesnáz, vlastní zkušenost. Postup – orientovat v řešené problematice, – vyhledat odbornou literaturu, – prostudovat výsledky obdobných výzkumů, – vést diskuse s odborníky, se znalci prostředí a problematiky zkoumané oblasti. VĚDECKÁ PRÁCE - OBECNÁ STRUKTURA 1. Úvod 2. Syntéza poznatků (přehled lit.). (Výzkumný problém) 3. Cíle výzkumu, výzkumná otázka, hypotézy 4. Metodika Výzkumný soubor, výzkumné metody, design. 5. Výsledky 6. Diskuse, důsledky a doporučení 7. Závěry Referenční seznam (ISO 690 resp. APA) ÚVOD Objasňuje zvolené téma a stručně je zasazuje do souvislostí. Odpovídá na otázku, proč bylo toto téma zvoleno, zdůvodňuje motivaci. Může být sloučen s přehledem literatury (syntézou poznatků), zejména v článcích. SYNTÉZA POZNATKŮ „Nic jsem nenašel, nikdo se tím nezabýval“ 1. Identifikace klíčových slov 2. Vyhledání literatury z různých zdrojů (knihovna, katalogy, databáze, internet, …) 3. Kritické posouzení a výběr relev. literatury 4. Organizace nalezených dokumentů 5. Sestavení přehledu, hodnocení a shrnutí SYNTÉZA POZNATKŮ – VÝSLEDEK ZPŘESNĚNÍ VÝZKUMNÉHO ZÁMĚRU A FORMULACE VÝZKUMNÉHO PROBLÉMU. „Výzkumný problém je tázací věta nebo výrok, který se ptá, jaký vztah existuje mezi dvěma nebo více proměnnými„. (Kerlinger 1972, 32). CÍL VÝZKUM Cíl výzkumu formuluje explicitní (jasný) záměr, jak shromáždit data tak, aby bylo možno zodpovědět výzkumný problém. Obvykle formulujeme více resp. dílčí cíle. Příklady formulace cíle výzkumu: Cílem výzkumu je … 1. zjištění výkonnostní úrovně souboru tenistů 13-14 let (např. žebříčkové pořadí, testy, …), 2. zjištění vlivu data narození (RAE, Q1 – Q4), 3. zjištění vztahu RAE a výkonnostní úrovně. Cíle výzkumu (k VO intersex. rozdíly) 1. Pomocí statistické analýzy výzkumných dat zjistit úroveň maximální síly tenistů a tenistek a porovnat je s publikovanými údaji. (Deskripce) 2. Zjistit intersexuální rozdíly mezi souborem tenistů a tenistek stejného věku. (Diference) 3. Posoudit významnost vztahu mezi silou a základními antropometrickými znaky. (Závislost) VÝZKUMNÝ PROBLÉM => VÝZKUMNÁ OTÁZKA VÝZKUMNÉ OTÁZKY  Otázky, na které výzkumník hledá odpovědi.  Obvykle více výzkumných otázek.  Otázky se týkají určitých vlastností nebo charakteristik jedinců nebo nějakých objektů. VÝZKUMNÉ OTÁZKY Příklady Existuje vztah mezi …? Má datum narození (RAE) vliv na …? Jaký je vztah mezi …? Jaký je nejlepší postup k ...? Co se stane, když ...? Příklad Výzkumný problém: tělesná výška x sportovní výkon (basketbal, volejbal, tenis, gymnastika, …) Výzkumná otázka: Ovlivňuje tělesná výška výkonnost v tenisu? MUŽI ATP Murray (No. 1) 191 cm Djokovic (No. 2) 188 cm Wawrinka (No. 3) 183 cm Raonic (No. 4) 196 cm Isner (No. 22) 208 cm, Ferrer (No. 32) 175 cm ŽENY WTA Williams S. (No. 1) 175 cm Kerber (No. 2) 173 cm Plíšková (No. 3) 186 cm Halep (No. 2) 168 cm, Suárez N. (No. 24) 162 cm TENIS? Diference 33 resp. 24 cm VÝZKUMNÉ OTÁZKY VP = intersexuální rozdíly H x D tenis => VO 1. Jaká je úroveň síly a základních antropometrických znaků tenistů a tenistek ve věku 11-12 let? 2. Existují významné intersexuální rozdíly v úrovni síly a základních antropometrických znaků? 3. Lze prokázat významnou závislost mezi úrovní síly a základních antropometrických znaků? HYPOTÉZY Hypotéza (H) = důležitý nástroj vědeckého výzkumu. Hypotéza (H) je alternativou výzkumné otázky (VO), je-li formulována VO, není nutné (ale možné) formulovat H. Domníváme-li se, že existuje nějaký předpokládaný vztah, který má být ověřen (verifikován), je hypotéza nejlepší způsob. Hypotézy na základě pilotního výzkumu. Hypotéza (na rozdíl od domněnky) musí být podložena řadou faktů vytyčujícími zaměření výzkumu. Vzniká, když hledáme nutné souvislosti mezi fakty. Hypotéza formuluje předpoklad vztahu mezi výzkumnými proměnnými, který se výzkumem zamítá nebo jej nelze zamítnout. V nejobecnějším pojetí je hypotéza chápána jako „podmíněný výrok o vztahu mezi dvěma nebo více proměnnými“ (Kerlinger, 1972). HYPOTÉZY Hypotézy by měly:  být jasně, pregnantně a dobře formulované,  používat jednoduchý sloh jazyka,  vyhovovat tzv. kritériím dobrých hypotéz. Kritéria dobrých hypotéz: 1. hypotézy jsou to výroky o vztazích mezi proměnnými, 2. hypotézy obsahují jasné implikace (např. jestliže nebude pršet, pak nezmokneme) pro ověřování vytčených vztahů. Druhy hypotéz (Röthig, 1992): 1. pracovní - jsou relativně všeobecně tvořeny, jsou subjektivními domněnkami o problému, 2. výzkumné - jsou zpřesněné výpovědi k předmětu výzkumu odvozené z existujícího skutečného materiálu, 3. statistické - jsou výpovědi sestavené s pomocí statistických modelů o formě a parametrech rozdělení četností. HYPOTÉZY Druhy hypotéz (Rockmann & Bömermann, 2006) Hypotézy rozdílové (HR) Ověřujeme významnost rozdílů (např. intersexuálních) Hypotézy vztahové (HV) Ověřujeme významnost závislosti (např. mezi hmotností a maximální silou HK u tenistů) Hypotézy změnové (HZ) Ověřujeme významnost změn v čase (např. vliv intervence na změnu výkonu ve skoku dalekém) Příklady hypotéz (1) Tréninkové metody A a B vedou k rozdílným výsledkům ve skoku vysokém (HR). (2) Existuje vztah mezi výkonem v Jump and Reach testu a výkonností ve skoku na lyžích (HV). (3) Realizací osmitýdenní intervence (3 x 2h týdně posilování DK) dojde ke zlepšení úrovně explozivní síly DK volejbalistů HZ). Formulace: nulová (H0) resp. alternativní H1, HA Příklad 1 H01: intersexuální rozdíly somatických a motorických předpokladů mezi tenisty a tenistkami ve věkové kategorii 10 -12 let jsou nevýznamné. Soubor/SC H Tenisté Tenistky Cohen´s d, hodnocení efektu M SD M SD Výška (cm) 155,10 7,62 154,60 6,94 0,07 (žádný) Hmotnost (kg) 43,50 6,68 43,49 7,17 0,00 (žádný) MS (kp) 25,14 4,60 23,08 4,61 0,45 (malý) RS 0,58 0,09 0,53 0,09 0,56 (střední) Formulace: nulová (H0) resp. alternativní H1, HA Příklad 2 HA1: intersexuální rozdíly somatických a motorických předpokladů mezi tenisty a tenistkami ve věkové kategorii 13 -14 let jsou významné. Category M (male) SD M (female) SD Cohen´s d Height (cm) 169.79 9.27 164.93 5.80 0.63 (med) Weight (kg) 57.05 9.26 53.57 6.31 0.44 (small) MHSL (kp) 34.64 7.53 29.09 3.84 0.94 (large) RHSL 0.61 0.10 0.55 0.06 0.73 (med) VÝZKUMNÉ METODY Výzkumná metodologie V této části identifikujeme použité výzkumné metody (varianty, typy výzkumu): metodologická studie, případová studie, komparace, korelačně-prediktivní studie, experiment, evaluace, vývojové studie, analýza trendů, dotazování na postoje, stav (status), explorace, historická studie, modelování, návrh a demonstrace, meta-analýza, review a syntéza, teoretické studie, analytická práce, kvalitativní studie, kvasiexperiment, a další. Výzkumné metody v empirickém výzkumu Dle Hendla a Blahuše (2012) se používají k získání dat nejčastěji tyto výzkumné metody: 1. testy (motorické testy a testové baterie), 2. biomedicínská a fyzikální měření, 3. dotazník a rozhovor, 4. ohnisková skupina, 5. pozorování, 6. sběr sekundárních dat. VÝZKUMNÉ METODY VE SPORTU (Rockmann & Bömermann, 2006) dotazník a interview, pozorování (vizuální, z videozáznamu atd.), motorické testy a testové baterie, psychologické metody, lékařské metody (fyziologické, biochemické, atd.), funkčně-anatomické metody, biomechanické metody (kinematické, dynamografické, EMG). Výzkumné (diagnostické, kontrolní) metody Diagnostické metody různých vědních oborů (Schnabel et al. 1994, 58) TYPY VÝZKUMU (nejčastější v kinantropologii) 1 DOTAZNÍK  Metoda sběru dat, vyplňuje zkoumaná osoba.  Slouží k získávání informací o myšlení, zkušenostech, pocitech, postojích, názorech a znalostech, hodnotách a intencích.  Otázky se mohou týkat dotazované osoby nebo externích objektů.  Dotazníky obvykle obsahují otázky a tvrzení označované jako položky.  Otázky se mohou týkat minulosti, přítomnosti a budoucnosti. STANDARDIZOVANÝ x NEST. 2 ROZHOVOR (INTERVIEW)  Metoda sběru dat, ve které tazatel (výzkumník nebo pověřená osoba) klade otázky informantovi (účastníku výzkumu).  Tazatel shromažďuje data od informanta, který data poskytuje.  Rozhovory mohou probíhat tváří v tvář, pomocí telefonu nebo interaktivně po internetu.  Síla rozhovoru spočívá v tom, že výzkumník může klást dodatečné otázky, aby si upřesnil získané informace. 3 TESTOVÁNÍ (testy a testové baterie)  Používají se pro zachycení postojů, osobnostních rysů, schopností a dovedností.  Nejobvyklejším typem testu je standardizovaný test, který je vyvinut pomocí psychometrických zásad.  Kvalita a vhodnost takového testu je popsána informacemi o jeho validitě, reliabilitě, objektivitě a skupinovými normami.  Problematika teorie měření a testování. 4 BIOMEDICÍNSKÁ A FYZIKÁLNÍ MĚŘENÍ Měření se týkají biomedicínských vlastností sledovaného jedince. K měření se obvykle používají speciální technická zařízení a vybavení. Je obvykle nutné speciální zaškolení pro provedení měření a interpretaci výsledků. Tato měření mají obvykle výhodu, že jsou relativně objektivní. 5 POZOROVÁNÍ V určitých situacích si všímáme vzorců chování jedinců za účelem získání informací o nějakém fenoménu. Rozlišujeme laboratorní pozorování (odehrává se v umělém prostředí laboratoře) a naturalistické pozorování (provádí se v reálné situaci). Dále rozlišujeme kvantitativní a kvalitativní pozorování. Může mít mnoho podob (trenér, s pomocí dokumentace, videa, počítače). 6 SBĚR SEKUNDÁRNÍCH DAT Výzkum může být založený na zpracování primárních dat (pozorování, testování, měření), nebo sekundárních dat, nebo na jejich kombinaci. Sekundární data: osobní dokumenty (zápisníky, deníky, rodinné fotografie), úřední dokumenty (výroční zprávy, zápisy ze schůzí, vyhlášky), archivované údaje (záznamy nebo množiny záznamů), výstupy masových médií (noviny, časopisy, televizní záznamy) a virtuální data (internetové stránky, internetová pošta). A PŘÍŠTĚ? ZKOUMANÁ POPULACE A/NEBO VÝBĚR KVANTITATIVNÍ VÝZKUM Práce na výzkumném úkolu (výzkumný cyklus) ZKOUMANÁ POPULACE NEBO VÝBĚR? VÝZKUMNÉ METODY (METODIKA) ZÁKLADNÍ resp. VÝBĚROVÝ SOUBOR ZÁKLADNÍ SOUBOR (generální soubor, Grundgesamtkeit, Population) = soubor všech jedinců, u/na kterých bychom teoreticky měli šetření provádět. Jedinci s požadovanou vlastností. Obvykle nelze, nemožné, časově a ekonomicky náročné. Např. studenti TV, nositelé Nobelovy ceny. VÝBĚROVÝ SOUBOR (náhodný výběr, vzorek, Stichprobe, sample) = náhodná podmnožina prvků základního souboru, která jej reprezentuje. Z výsledků zkoumání VS činíme závěry platné pro základní soubor. Nejedná-li se o náhodný výběr, nelze závěry zobecňovat, platné jen pro zkoumaný soubor. VÝBĚROVÝ SOUBOR Může jít o osoby, ale také o objekty (školy, třídy, v meta-analýze jde o provedené studie). Zdůvodňujeme výběr z populace nebo subpopulace a vhodný počet jedinců. Popisujeme způsob, jak získáme přístup k podmnožině populace. Výběrový soubor získáváme tzv. náhodným výběrem, kdy každý prvek základního souboru má stejnou možnost být vybrán. O vybrání/nevybrání rozhoduje náhoda. Metody náhodného výběru I. Losování losování statistických jednotek s jejich vracením do osudí (u malých souborů), losování statistických jednotek bez vracení do osudí (u velkých souborů), II. tabulka náhodných čísel, nebo generátor náhodných čísel (počítačový program generující náhodná čísla). Postup pomocí tabulky náhodných čísel 1. V tabulce zvolíme libovolné číslo, od něj čteme uvedená čísla s potřebným počtem míst (např. N=540 => trojmístná čísla) 2. Do výběru zahrnujeme ty jednotky základního souboru, jejichž přiřazená čísla jsou ta, která čteme v tabulce. 3. Čísla vyšší než rozsah základního souboru vynecháme. 4. Pokračujeme tak dlouho, než dosáhneme požadovaného rozsahu výběrového souboru. Př. ze základního souboru N=540 máme vybrat n=12 N=540 n=12 III. Skupinový výběr … užívá se, je-li základní soubor uspořádán do skupin (třídy ve škole), z nichž vybíráme – nutný je dostatečný počet skupin. IV. Stratifikovaný výběr … vychází z rozdělení základního souboru na skupiny („stráty“) z nichž se pak dělá náhodný výběr. Např.„vysokoškoláci“ (studující techniky, univerzity, uměleckých vysokých škol, atd.). V. Záměrný výběr O zařazení do výběrového souboru nerozhoduje náhoda, vybíráme sami jedince, které považujeme za typické (subjektivní výběr) podle určitého kritéria. Příklady: IQ přes 130b, tenisté ATP 100, hráči fotbalového oddílu U14, atd. IQ? Další podrobnosti např. Chrástka, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Inteligenční kvocient (IQ) = index inteligence, který má normální rozložení s průměrem 100 b a s=15 b. VÝZKUMNÉ METODY (METODIKA) další kroky při řešení výzkumného problému Měřící procedury (výzkumné metody) Popis měřících a jiných procedur (např. testování, plantografie, bioimpedance, atd.) pro získávání dat. Uvedení údajů o validitě, reliabilitě a objektivitě s ohledem na typ výzkumu. VÝZKUMNÉ METODY (METODIKA) Pilotní studie (doporučuje se) Pokud je provedena, pak se v této části popisují zkušenosti získané z pilotní studie. Pilotní studie může vést k modifikaci celého plánu výzkumu popř. ke změně či úpravě výzkumných metod. VÝZKUMNÉ METODY (METODIKA) Sběr dat Popis způsobu získávání dat pro konkrétní soubor a typ výzkumu (např. test, rozhovor, atd.). Časový harmonogram. Analýza dat Popis statistických nebo jiných procedur pro analýzu dat. Popis konkrétních statistických metod a měřících stupnic. PŘÍŠTĚ: ZÁKLADY STATISTIKY Deskriptivní (popisná) a analytická (srovnávací) statistika