Propagace a média (nk2285) Michal Jilka Struktura seminářů Datum Téma 3.3. Představení a seznámení s obsahem předmětu Specifika sportovního marketingu, marketingová komunikace a komunikační mix Corporate Identity 17.3. Mediální plánování a public relations Digitální marketing ve sportovním prostředí 21.4. PRE proces 17.3.2017 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) Značka vs. brand •ZNAČKA = jméno, symbol, barva, design a jejich kombinace pro takovou identifikaci výrobků nebo služeb, která je bude odlišovat od zboží a služeb konkurentů. • •BRAND = nese v sobě schopnost odlišit „své“ výrobky od ostatních. Je s výrobkem/službou pevně spjatý, je jedinečný, zapamatovatelný a srozumitelný. Zákazníci jsou za „logo“ ochotni více zaplatit. 17.3.2017 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) 17.3.2017 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) Banner 1 Juventus Logo 1 banner 2 17.3.2017 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) 17.3.2017 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) banner 3 banner 4 banner 5 banner 8 Public relations 17.3.2017 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) Public relations - definice •„Jako PR označujeme ty formy komunikace managementu, které organizaci pomáhají přizpůsobit se jejímu okolí, měnit je nebo udržet, a to se zřetelem k dosažení cílů organizace“ (Svoboda, 2009). • •„PR je činnost vytvoření a udržení dobrého jména organizace s různými zástupci veřejnosti (zákazníky, zaměstnanci, investory, dodavateli, atd.) a to obvykle pomocí propagace a další neplacených forem komunikace. PR může zahrnovat také činnosti spojené s uměním, charitativními akcemi, vzděláním, sportovními událostmi apod.“ (Business Dictionary, 2015). 17.3.2017 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) Public relations •Interní komunikace •Zaměstnanci •Externí komunikace •Novináři a média •Investoři •Zákazníci •Účastníci konkrétní akce •Lobbing •Sponzoring •Pořádání akcí •Krizová komunikace 17.3.2017 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) Cíle public relations (Svoboda, 2009) •Strategické (dlouhodobější záměry) •upevnění loajality zákazníků vůči organizaci, •zlepšení spolupráce s úředníky, zastupiteli města apod., •zlepšení image organizace v oblasti sponzoringu, lobbingu aj., •dosažení zlepšení kvality produkce organizace. • •Taktické (krátkodobější povaha) •zvýšení počtu návštěvnosti webových stránek, •větší informovanost účastníků akce, •informace o změnách kontaktních údajů, •zdůraznění blížící se události apod. 17.3.2017 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) Public relations ve sportovním prostředí •Týmy •Florbal Mladá Boleslav •HC Oceláři Třinec http://bit.ly/2mPT5fH • • • • • •Sportovci •Lukáš Krpálek https://www.instagram.com/lukaskrpalek/ •Eugenie Bouchard http://bit.ly/2mutYMw a http://bit.ly/2mKAoIt 17.3.2017 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) • • • •Ligy a organizace • • • • • •Sportovní obchody, brandy – Nike, Adidas, Under Armour, … • 17.3.2017 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) Tisková zpráva (press-servis.ecn.cz, 2007) •Písemné sdělení obsahující novou informaci, kterou rozesíláme médiím •Měla by obsahovat alespoň jednu novou zprávu •Musí být vydána tehdy, kdy ji posíláme • •Druhy: •Zpráva o události •Zpráva, jejímž obsahem je reakce na událost •Zpráva o zveřejnění materiálu • 17.3.2017 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) Tisková zpráva (press-servis.ecn.cz, 2007) •Co musí tisková zpráva obsahovat: •Hlavička – název organizace, logo, kontakt, banner •„Tisková zpráva“ •Titulek – krátký, výstižný, poutavý – musí zaujmout •Domicil – uvedení data a místa vydání na začátku prvního odstavce •Text zprávy •5 W (What, Who, When, Where, Why) •Délka – optimálně jednu A4 textu •Závěr – doplňující informace, kontaktní osoba a informace 17.3.2017 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) Mediální plánování 17.3.2017 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) •Plánování konkrétních reklamních kampaní •Nutná přesná strategie •Čas •Obsah •Umístění •Komunikační kanál •Rozpočet •Výstupem je mediaplán 17.3.2017 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) Tabulka bez názvu - Tabulky Google - Google Chrome Digitální marketing ve sportovním prostředí 17.3.2017 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) Digitální marketing (Frey, 2011; (Pelsmacker, Geuens & Van den Bergh, 2003) •Nejmodernější a neustále se rozvíjející nástroj komunikačního mixu • •Jednoduché dosažení komunikačních cílů: •Ovlivňuje přístup a povědomí o značce •Poskytuje obsah a detailní informace •Stimuluje odpověď – př. kliknutí na informaci, nalezení kontaktů •Usnadňuje transakce •Získává a udržuje zákazník 17.3.2017 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) Nástroje digitálního marketingu •Webové stránky •Elektronická pošta (e-mail) •Sociální sítě – specifický obsah (videa, fotky, výzvy, soutěže, motivace) •Facebook •Twitter •Instagram •YouTube aj. •Mobilní komunikace •Mobilní aplikace •Virtuální realita 17.3.2017 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) Webové stránky •Implicitní obsah (to co není na první pohled vidět) •Zdroj návštěvy webu •Doménové jméno •Klíčová slova •Title, description, tagy, metatagy atd. •Explicitní obsah (na první pohled vnímatelné) •Psaní textů (A – attention, I – interest, D – desire, A - action) •Design – vizuální podoba i zpracování •Audiovizuální obsah • •Pravidlo 3 kliknutí 17.3.2017 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) Sportovci na Facebooku •Petr Čech 5,2 mil. 2 % českých fanoušků •Jaromír Jágr 739 tis. 85 % českých fanoušků •Petra Kvitová 661 tis. 27 % českých fanoušků • • •Cristiano Ronaldo 120 mil. •Lionel Messi 88 mil. •Neymar 59 mil. • •http://fanpagelist.com/category/athletes/ 17.3.2017 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) Případová studie: Hummel Open Game – webové stránky •Doména: •www.opengame.cz •hummel16.opengame.cz, hummel15.opengame.cz, hummel14.opengame.cz, hummel13.opengame.cz, hummel12.opengame.cz, hummel11.opengame.cz, hummel10.opengame.cz a hummel09.opengame.cz. • •Title: Hummel Open Game •Description: Florbalový turnaj v Brně • • 17.3.2017 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) Případová studie: Hummel Open Game – webové stránky •Klíčová slova (KW) – Floorbal, florbal, letní turnaj, opengame, hummel opengame, brno (od r. 2013 neměněná) •Placené formy reklamy (PPC a SEM) nebyly využívané •Přístupy na web přes vyhledávače: • 17.3.2017 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) Výřez obrazovky •Neresponzivní design – aplikace •Největší nápor webu během turnaje – počet příspěvků 4 – 6 denně •Příspěvky převážně v češtině, v angličtině jen podstatné informace •Hlavní nadpisy H1 a H2 nekorespondovaly s klíčovými slovy •Obsah: •Zprávy z turnaje •Fotogalerie •Textové přenosy • 17.3.2017 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) Případová studie: Hummel Open Game – webové stránky •Propojený grafický vizuál a všechny prvky s webem •2 700 fanoušků (k 27. 4. 2016) •Výrazná popularita obrazového materiálu – lepší sdílení •Příspěvky v českém i anglickém jazyce s propojením na web 17.3.2017 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) Případová studie: Hummel Open Game – Facebook Výřez obrazovky Výřez obrazovky Případová studie: Hummel Open Game – cíle v rámci digitálního marketingu •Zvýšení návštěvnosti webových stránek z vyhledávačů •Kvalitnější textové přenosy (z dotazníku) •Zpřehlednění fotogalerie (z dotazníku) • •Zvýšení popularity facebookové stránky na min 3 000 bez využití placené reklamy •Využívat především obrazový materiál k publikování • • 17.3.2017 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) Případová studie: Hummel Open Game – výsledky Výřez obrazovky 17.3.2017 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) Výřez obrazovky •Změna KW na webu •Aplikace KW do nadpisů a textu •Zavedení responzivního designu •Vyšší rozlišení fotek a jejich třídění • •Soutěž na Facebooku •Mediaplán příspěvků •Důraz i na anglické příspěvky •Propojení s Instagramem a YouTube To je pro dnešek vše 17.3.2017 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285)