Měření účinnosti public relations Propagace a média (np2285) Michal Jilka Struktura seminářů Michal Jilka - Propagace a média (np2285) Datum Téma 23.2. Představení a seznámení s obsahem předmětu 2.3. Specifika sportovního marketingu, marketingová komunikace a komunikační mix 9.3. Corporate Identity 16.3. Mediální plánování a Public relations 23.3. Digitální marketing ve sportovním prostředí 30.3. PRE proces – audit, cíle, strategie a plány 6.4. Příprava projektů 13.4. Příprava projektů 20.4. Prezentace projektů (nejpozdější odevzdání 16.4.) 27.4. Prezentace projektů (nejpozdější odevzdání 23.4.) 30.3.2017 „Pokud nejste schopni měřit své výsledky, nemůžete ani nic zlepšovat.“ Barry Leggether Asociace pro měření a evaluaci komunikace Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 30.3.2017 Měření PR (PRAM Consulting, 2008) •Hlavní kritéria v minulosti •množství výstupů a pokrytí v tištěných médiích •typ a tón zmínky (pozitivní X neutrální X negativní) •důvěryhodnost a popularita zdroje •srovnání s konkurencí •Nejčastější metrika AVE (Advertising Value Equivalency) •Přepočet redakčního prostoru na inzertní hodnotu •PR je ekvivalentem reklamy X nesrovnatelnost účinku PR a reklamy • 30.3.2017 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) Východiska pro měření PR •Barcelonské principy (2010) 1.Stanovení cílů měření 2.Vhodnější je měřit spíše výsledky, než výstupy 3.Vliv na obchodní výsledky by měl být měřen, kdykoli je to možné 4.Měření médií musí být kvalitativní i kvantitativní 5.AVE nevyjadřuje hodnotu PR 6.Sociální média lze měřit a měla by se měřit 7.Pro seriózní měření je nutná transparentnost a opakovatelnost 30.3.2017 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) Východiska pro měření PR •Lisabonská konference (2011) •Měření PR aktivit pomocí návratnosti investic (ROI) •Vytvořit a osvojit si standardy pro měření sociálních sítí •Měření a vyhodnocování je nedílná součást PR 30.3.2017 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) Některé metriky •PR zmínky •Počítání publikací •Posouzení kvality •Virální dopad – přes do online prostředí • •Metriky pro sociální sítě •Engagement vs. pokrytí – kvalita vs. kvantita •Rozvoj komunity • •Výsledky PR •Vliv na chování u zákazníků – koupě, doporučení, reakce, návštěvnost… •Růst – prodeje, služeb, návštěvnosti, odběratelů… 30.3.2017 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) PII model (Cutlip, Center & Boom, 1993) 30.3.2017 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) Výřez obrazovky Pyramidový model (Macnamara, 2002) 30.3.2017 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) Výřez obrazovky Inputs – strategické a materiální komponenty komunikačních programů + volba komunikačních programů, obsahu, formátu… Outputs – fyzické materiály a produkční aktivity (publicita, události, publikace, intranety) a s tím spojené procesy (psaní, design …) Outcomes – vliv a efekt komunikace – chování i postojů PRE proces (Macnamara, 2011) Výřez obrazovky 30.3.2017 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) •Audit – aktuální situace – analýza existujících dat, aktuálních komunikačních kanálů a procesů či postoje veřejnosti •Stanovení cílů – propojení se strategickými cíly organizace •Strategie a plán – stanovení konkrétní strategie, taktiky, způsobu měření výstupů, vlivu na veřejnost a celkových výsledků •Průběžné měření – kontrola celkového průběhu za pomocí analýz mediálního obsahu, anket, průzkumů, interview atd. •Výsledky a hodnocení – hodnocení celkových výsledků, získané zkušenosti a poznatky, zhodnocení strategie a feedback na průběhu procesu Rekapitulace – co mají obsahovat projekty (detailně v předchozích prezentacích) •Analýza současného stavu organizace •Corporate identity •Marketingový mix •Prvky reklamy •Prvky komunikačního mixu •Grafické vyjadřování klubu/organizace •Analýza konkurence a postoje veřejnosti (hodnota značky z pohledu zákazníka) •Stanovení strategických cílů a stanovení cílů pro komunikaci a public relations •Vymyslet novou formu propagace •Dle vámi zvolených komunikačních kanálů •Digitální marketing – klíčová slova do vyhledávání, články na web, sociální sítě •Příloha 1: tisková zpráva •Příloha 2: mediaplán 30.3.2017 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) Pro dnešek vše J 30.3.2017 Michal Jilka - Propagace a média (np2285)