Děkujeme Vám za stažení materiálů z www.dtest.cz. Rádi bychom Vám nabídli předplatné našeho časopisu a přístupů do předplatitelské části našeho webu. Díky němu budete mít přístup ke všem informacím, které publikujeme. Peníze, jež zaplatíte za předplatné, využijeme k financování náročných testů a dalších aktivit chránících spotřebitele. Předplatné rJTestu můžete objednat zde. Výrobci nemají žádnou možnost ovlivnit testování. Komerční subjekty nemají možnost ovlivnit obsah časopisu prostřednictvím inzerce. © dTest, o.p.s., Černomořská 419/10, Praha 10-Vršovice. Přetisk zakázán. Export z www.dtest.cz pro j.novak@skaut.cz Test Vzor časopisu dTest Podnět České obchodní inspekci pro porušování zákona o ochraně spotřebitele Zpracováno: Duben 2016 Vzor lze využít pro široký okruh problémů, kdy dochází k porušování zákona o ochraně spotřebitele (poctivost prodeje, klamavé či agresivní obchodní praktiky, diskriminace, nevyřízené reklamace atd.). Kdy je tento vzor vhodný? Vzor lze využít v případech, kdy dochází k porušování zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, v platném znění. Příslušným dozorovým orgánem je ve většině případů Česká obchodní inspekce. Jak tento vzor využít? Zákon o ochraně spotřebitele upravuje řadu aspektů týkajících se prodeje a poskytování služeb. Za nejdůležitější lze považovat tato ustanovení zákona: § 3 - poctivost prodeje výrobků a poskytování služeb (prodej výrobků ve správné hmotnosti, míře nebo množství, v předepsané nebo schválené jakosti a za ceny sjednané v souladu s cenovými předpisy, zejména zákonem č. 526/1990 Sb., o cenách, v platném znění); § 4 - zákaz užívání nekalých obchodních praktik; § 5 - zákaz užívání klamavých obchodních praktik (příklady jednotlivých klamavých praktik lze nalézt v příloze č. 1 zákona o ochraně spotřebitele); § 5a - zákaz užívání agresivních obchodních praktik (příklady jednotlivých agresivních praktik lze nalézt v příloze č. 2 zákona o ochraně spotřebitele); § 6 - zákaz diskriminace spotřebitele; § 9 - povinnost informovat spotřebitele o vlastnostech a charakteru poskytovaných služeb; § 10 - pravidla pro označování výrobků; § 11 - povinnost prodejce poskytnout informace spotřebiteli písemně a v českém jazyce; § 12 - povinnost informovat o ceně; § 13 - povinnost poučit o podmínkách reklamace; www.dtest.cz Export z www.dtest.cz pro j.novak@skaut.cz § 16 - povinnost prodejce na žádost spotřebitele vydat doklad o zakoupení výrobku; § 19 - povinnosti při uplatňování a vyřizování reklamací (vystavení reklamačního protokolu, lhůty pro vyřízení reklamace). Spotřebitel, který je přesvědčen, že došlo k porušení ustanovení zákona o ochraně spotřebitele, se může obrátit na regionální či ústřední inspektorát České obchodní inspekce. Adresy jednotlivých inspektorátů lze najít nawww.coi.cz. Podnět lze podat i elektronicky přes elektronickou podatelnu ČOI na adrese www.coi.cz. Pozor! Do působnosti České obchodní inspekce nespadají záležitosti týkající se potravinářských, zemědělských a tabákových výrobků. Zároveň není oprávněna řešit spotřebitelské problémy týkající se telekomunikací, poštovních služeb a dodávek energií. V těchto případech jsou k řešení příslušné jiné úřady státní správy. Upozornění Při podávání podnětu je nutné si uvědomit, že ČOI bude řešit porušení zákona o ochraně spotřebitele z pohledu veřejnoprávního, nikoli soukromoprávního. Výsledkem tak může být uložení pokuty danému podnikateli, nikoli rozhodnutí v konkrétní věci ve prospěch spotřebitele. Důležité zákony a dokumenty ■ Zákon o ochraně spotřebitele, č. 634/1992 Sb. ■ Zákon o České obchodní inspekci, č. 64/1986 Sb. Související vzory ■ Podnět Státní veterinární správě ■ Podnět Státní zemědělské a potravinářské inspekci Obecná doporučení Před využitím tohoto vzoru je nutné si ověřit zejména podle výše uvedených podmínek, zda je vzor vhodný pro konkrétní situaci. Text vzoru je potřeba upravit podle skutečného případu. Výsledný text je nutné vždy vlastnoručně podepsat. Doporučujeme ho vytisknout ve dvou kopiích - jednu pro adresáta a druhou pro spotřebitele k uložení do složky sporu. Dopis je žádoucí zasílat doporučene, nejlépe s dodejkou. V případě osobního předání stačí nechat podepsat převzetí na kopii. V případě přikládání různých dokladů k dopisu je doporučujeme zasílat v kopii (v případě nutnosti ověřené) a originál si ponechat. Názvy příloh, včetně jejich dat (jsou-li datované), doporučujeme v dopisu uvést. Tento vzor nemůže nahradit odbornou právní konzultaci. Není-li si spotřebitel jist ohledně svých práv a rizik při jejich prosazování, doporučujeme, aby oslovil advokáta. Spotřebitelům znalým svých práv a podmínek jejich uplatňování však může napomoci k jejich účinnému prosazení. www.dtest.cz Export z www.dtest.cz pro j.novak@skaut.cz Test vzor: Moje jméno a příjmení Datum mého narození Moje adresa Můj telefon a e-mail Česká obchodní inspekce Inspektorát pro................. Adresa inspektorátu Praha, 1. dubna 2016 Podnět ve věci porušení zákona o ochraně spotřebitele Vážení, dne.....jsem v provozovně v.....společnosti.....uplatnil reklamaci výrobku.....Tato reklamace nebyla do dnešního dne vyřízena, čímž prodávající nedodržel zákonnou lhůtu 30 kalendářních dnů pro vyřízení reklamace, která vyplývá z § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, v platném znění. Tímto žádám o prošetření celé věci. Zároveň žádám, abych byl informován o výsledcích zjištěných na základě mnou podaného podnětu. S pozdravem (vlastnoruční podpis) Přílohy: Kopie protokolu o přijaté reklamaci, Kopie prodejního dokladu www.dtest.cz Export z www.dtest.cz pro j.novak@skaut.cz Vaše poznámky Všechny vzory jsou v elektronické podobě na www.dtest.cz. Test Vzor z edice vzorů časopisu dTest pro řešení spotřebitelských problémů Veškeré vzory, které pro vás dTest připravil, reflektují právní stav v čase zpracování a mohou být považovány pouze za informativní a doporučující návody k řešení typických problémů. Vzory nemohou nahradit odbornou pomoc advokáta a nemohou být bez dalších odborných úprav a konzultací s profesionály používány pro veškeré specifické případy v praxi. Možnost tiskové či jiné chyby vyhrazena. dTest nenese žádnou odpovědnost za případnou škodu způsobenou nevhodným užitím vzorů, jakožto i za jejich samotný nepřesný obsah. Vydavatel: dTest, o.p.s., Černomořská 419/10, 101 00 Praha 10, IČ: 45770760, telefon: 241404922, e-mail: dtest@dtest.cz, www.dtest.cz. © dTest, o.p.s., Praha. Přetisk bez písemného souhlasu zakázán. www.dtest.cz předplatné časopisu dTest 5 důvodů, proč si ho pořídit 1. Peníze vložené do předplatného se vám mohou vrátit už během jediného nákupu. Naše nezávislé testy ukazují, že dražší výrobky nemusí být lepší než levnější konkurence. S dTestem efektivně nakoupíte a ušetříte. d Test ItJSl A , o.„,.„. In Y rkibiýcli jafcc II II Sbaleno na túru Předplatné dTestu objednávejte na www.dtest.cz/predplatne nebo telefonicky na čísle 241404922. 2. Jako předplatitelé získáváte zdarma přístup do unikátní databáze tisíců testů na www.dtest.cz. www.dtest.cz 3. S předplatným dTestu se stanete součástí velké rodiny spotřebitelů, kterou jen tak někdo neoklame. Informujeme o nástrahách trhu a bojujeme za spotřebitelská práva. 4. Praktické dárky, které dostávají naši předplatitelé, potěší a usnadní život. Test gothajských salámů více 7^ tJÍjj Online nákup použitého zboží více Odevzdání bytu pronajímateli více 5. Pro zachování skutečné nezávislosti nezveřejňujeme žádnou reklamu. Příjmy z předplatného jsou hlavním zdrojem financování našich testů i ostatních aktivit. I Telefonická poradna více předplatné dTestu objednávejte zde 6519