Marketing sportu (bk2447) Michal Jilka Požadavky na splnění předmětu •Účast na seminářích – 1 možná absence •Seminární práce - SWOT analýza vybraného fotbalového klubu z JMK •Zpracování ve dvojicích •Libovolná úroveň (4. třída – 1. liga) •Rozbor marketingového mixu 7P daného klubu •SWOT analýza a vypracování strategie • •Zkouška 23.2.2018 Michal Jilka - Marketing sportu (bk2447) 2 Požadavky na seminární práci •Výběr fotbalového klubu - http://bit.ly/2EXbf6E •Vypracování marketingového mixu 7P •Produkt, Cena, Propagace, Místo, Lidé, Materiálové prostředí, Procesy •Na základě rozboru marketingového mixu zpracování SWOT analýzy, jejímž výsledkem bude do •oručení jednotlivých marketingových strategií •Odevzdání kvalitativního výzkumu (rozhovoru) a seminární práce do odevzdávárny •Identifikace bariér bránící zapojení dětí do fotbalu •Prezentace na semináři 23.2.2018 Michal Jilka - Marketing sportu (bk2447) 3 Náplň seminářů Datum Náplň 23.2. Úvod do předmětu, sdělení požadavků ke splnění předmětu, Marketingový mix 27.4. Marketingový mix, SWOT analýza, kvalitativní výzkum 4.5. Příprava seminárních prací 11.5. Prezentace seminárních prací 23.2.2018 Michal Jilka - Marketing sportu (bk2447) 4 Teď něco o vás… :-) Michal Jilka - Marketing sportu (bp2447) 26.2.2018 Kar (2010) 6 Soubor nástrojů, které organizaci umožňují upravit nabídku podle přání zákazníků na cílovém trhu.“ (Kotler & Armstrong, 2006) Sportovní produkt (Čáslavová, 2009) 26.2.2018 Michal Jilka - Marketing sportu (bp2447) •Sportovní hra •Přitažlivost sportovních hvězd •Výbava a výstroj, merchandising •Novinky a nápady •Místo •Personál a proces •Vstupenky a tiskové materiály •Elektronické produkty •Organizace http://www.francetvsport.fr/sites/default/files/styles/header_image_style/public/images/photos/2015 /11/15/308365/fed-cup-2015-republique-tcheque-tennis-fed-cup_952ed8cdc7868609e3a67eed84a957de.jpg?i tok=ewaPl_Wy http://fanshop.fczbrno.cz/foto/male/na.19.jpg http://img6.hyperinzerce.cz/x-cz/inz/12079/12079406-prodam-dve-pekne-3-denni-permanentky-na-davis-c up-1.jpg BiathlonNMNM.cz - Google Chrome 7 Corporate identity (Vysekalová & Mikeš, 2009) 9.3.2017 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) Corporate design (Black, 1994; Clow & Baack, 2008; Svoboda, 2009; Voráček, 2012; Vysekalová & Mikeš, 2009) •Název organizace •Logo a jeho zkratka (písmo + typografie) •Emblém nebo symbol •Uniformy a oblečení •Firemní produkty a jejich grafika •Interiér, označení budov, fanshopů •Tiskoviny •Fotografie, videa •Webové stránky, online prezentace 9.3.2017 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) Corporate communications (Vysekalová & Mikeš, 2009) •Všechny komunikační prostředky jakožto komplex chování, kterými firma o sobě něco sděluje – komunikace s vnitřním i vnějším prostředím •Hlavním cílem je budování pozitivních dlouhodobých postojů k organizaci 9.3.2017 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) Corporate culture (Vysekalová & Mikeš, 2009) •Vyjadřuje charakter organizace, celkovou atmosféru, chování pracovníků, vzorce chování, myšlení, sdílené hodnoty atd. Značka vs. brand •ZNAČKA = jméno, symbol, barva, design a jejich kombinace pro takovou identifikaci výrobků nebo služeb, která je bude odlišovat od zboží a služeb konkurentů. • •BRAND = nese v sobě schopnost odlišit „své“ výrobky od ostatních. Je s výrobkem/službou pevně spjatý, je jedinečný, zapamatovatelný a srozumitelný. Zákazníci jsou za „logo“ ochotni více zaplatit. 9.3.2017 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 9.3.2017 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) Banner 1 Juventus Logo 1 banner 2 9.3.2017 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 9.3.2017 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) banner 3 banner 4 banner 5 banner 8 https://www.thesun.co.uk/wp-content/uploads/2017/06/nintchdbpict000329735038.jpg?strip=all&w=960 Cena (Čáslavová, 2009) •Může výrazně ovlivnit chování zákazníka •Cena sportovních služeb i výrobků •Cena za transfery hráčů •Startovné, členské příspěvky, vstupy na utkání, náklady na dopravu, náklady na sportovní vybavení… •Cenotvorba za pomoci marketingových nástrojů – balení, značka, distribuce, propagace… •Role sponzoringu • • 26.2.2018 Michal Jilka - Marketing sportu (bp2447) 15 Umístění/Distribuce (Čáslavová, 2009) •Aneb jak dostat produkt/službu ke klientovi/zákazníkovi •Výběr vhodného distribučního kanálu vč. nákladů na to spojených •Hmotný produkt vs. Nehmotný produkt (služba) •Sportovní konkurence v daném městě nebo v oblasti •Tradice konkrétních sportů v daném místě •Úzká návaznost na marketingovou komunikaci 26.2.2018 Michal Jilka - Marketing sportu (bp2447) 16 Propagace /marketingová komunikace/ (Přikrylová & Jahodová, 2010) •Poskytnout informaci •Vytvořit a stimulovat poptávku •Odlišit produkt •Zdůraznit užitek a hodnotu produktu •Stabilizovat obrat •Vybudovat a pěstovat značku •Posílit firemní image • •http://bit.ly/2oherCU 2.3.2017 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) Biathlon NMNM - Google Chrome Komunikační mix (Vaštíková, 2008) •Reklama (dresy, oděvy, start. čísla, mantinely, nářadí, náčiní, tabule, panely) •Podpora prodeje (snížení cen, programy pro věrné zákazníky, kupóny) •Osobní prodej •Direct marketing (e-mailing, telemarketing, SMS marketing, katalogy) •Event marketing (program pro zákazníky – sport, umění, gastro, dětské) •Guerilla marketing (netradiční využívání mark. prostředků, maximální efekt za minimum nákladů) •Virální marketing (sociální sítě, pošta, mobilní telefon) •Product placement •Public relations •Internetová komunikace 2.3.2017 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) Lidé •Všechny úrovně – předseda, místopředseda, pokladník, správce… •HR a recruitment •Firemní kultura, hodnoty, postoje, názory •Dobrovolníci – v malých klubech často funkcionáři i trenéři 26.2.2018 Michal Jilka - Marketing sportu (bp2447) 19 Procesy •Nastavení komunikace uvnitř klubu napříč managementem •Nastavení komunikace vůči partnerům a sponzorům (https://www.facebook.com/goal/videos/10156254671098598/) •Nastavení externí komunikace k fanouškům •CRM procesy (customer relationship management) – aktivní tvorba udržování dlouhodobě významných vztahů se zákazníky 26.2.2018 Michal Jilka - Marketing sportu (bp2447) 20 23.2.2018 Michal Jilka - Marketing sportu (bk2447) 21 Fotka uživatele SportBiz. Materiálové prostředí •Veškeré vybavení klubu pro sportovní účely •Vybavení klubu, které využívá zákazník/fanoušek •Pohodlí •Bezpečnost na stadionu •Umístění výtahů •WC •Výběr občerstvení 26.2.2018 Michal Jilka - Marketing sportu (bp2447) 22 23.2.2018 Michal Jilka - Marketing sportu (bk2447) 23 Fotka uživatele SportBiz.