Marketing sportu (bk2447) Michal Jilka Náplň seminářů 27.4.2018 Michal Jilka - Marketing sportu (bk2447) 2 Datum Náplň 23.2. Úvod do předmětu, sdělení požadavků ke splnění předmětu, Marketingový mix 27.4. Marketingový mix, SWOT analýza, kvalitativní výzkum 4.5. Příprava seminárních prací 11.5. Prezentace seminárních prací Prostředí managementu (Pošvář, Erbes, 2002) •Prostředí managementu je prostor, ve kterém manažeři vykonávají manažerské funkce a plní své manažerské role •Jde o souhrn všech vlivů, které manažery při výkonu jejich činnosti obklopují, působí na ně a vytvářejí podmínky, aby mohli splnit plánované úkoly a celkově cíle organizace. •Dělení prostředí: •Vnější •Vnitřní 27.4.2018 Michal Jilka - Marketing sportu (bk2447) 3 Vnější prostředí •Externí faktory – vznikají v makroprostředí a v oborovém prostředí •Makroprostředí – PESTLE •Politické •Ekonomické •Sociální •Technologické, technické •Legislativní •Ekologické •Oborové prostředí - Porterův model konkurenčních sil • • 27.4.2018 Michal Jilka - Marketing sportu (bk2447) 4 Porterův model konkurenčních sil 27.4.2018 Michal Jilka - Marketing sportu (bk2447) 5 Porterův model pěti sil Stakeholders •Skupiny subjektů, kterých se činnost společnosti nějakým způsobem dotýká nebo je ovlivňuje (Bělohlávek, 2006) •Jakákoliv skupina či jedinec, který může ovlivnit a současně je ovlivněn realizací cílů organizace •investoři, věřitelé, místní komunity, dodavatelé, média, vláda, diváci, zákazníci, společenské a politické skupiny, konkurenti, obchodní a průmyslové svazy… 27.4.2018 Michal Jilka - Marketing sportu (bk2447) 6 Cíle situační analýzy vnějšího prostředí •Identifikace příležitostí, jichž může sportovní organizace využít • •Identifikace hrozeb, jimž musí čelit (v nejbližších třech letech ovlivní vývoj sportovní organizace) • 27.4.2018 Michal Jilka - Marketing sportu (bk2447) 7 Vnitřní prostředí (7P) •Funkce a činnosti sportovní organizace – pro sportovce, trenéry… •Personální zabezpečení sportovní organizace – kvalita práce, schopnost práce v týmu, dobrovolníci…. •Členská základna, rozdělení – počet členů, věková struktura, předpoklady rozvoje… •Oddíly (odbory) – počet, činnost, úroveň jejich činnosti •Sportovní zařízení – počet, kvalita •Cena – ceny produktů, výše příspěvků…. •Propagace – známost organizace •Komunikace – způsoby komunikace se členy…. •Finanční situace 27.4.2018 Michal Jilka - Marketing sportu (bk2447) 8 Cíle analýzy vnitřního prostředí •Identifikace silných stránek – co dělá organizace lépe něž ostatní • •Identifikace slabých stránek – to, co organizaci chybí nebo to, co při porovnání s konkurencí nedělá dobře • •Definovat klíčové faktory (faktory úspěchu) a kritické faktory • • 27.4.2018 Michal Jilka - Marketing sportu (bk2447) 9 27.4.2018 Michal Jilka - Marketing sportu (bk2447) 10 Výřez obrazovky SWOT analýza •Nástroj k získání rychlého přehledu o strategické situaci firmy. •Princip harmonie mezi vnitřními schopnostmi organizace a vnější situací na trhu. •Nejdůležitější fází strategického plánu rozvoje neziskové organizace (Rektořík, 2001) • 27.4.2018 Michal Jilka - Marketing sportu (bk2447) 11 SWOT analýza 27.4.2018 Michal Jilka - Marketing sportu (bk2447) 12 Interní Externí Silné stránky (Strenghts) Slabé stránky (Weaknesses) Příležitosti (Opportunities) SO – Maxi Maxi WO – Mini Maxi Hrozby (Threats) ST – Maxi Mini WT – Mini Mini Úkol na teď •Z přiloženého dokumentu + nově dostupných informací identifikovat silné a slabé stránky, a příležitosti a hrozby •Zaměření nejenom na marketing •http://bit.ly/2tAx6i5 27.4.2018 Michal Jilka - Marketing sportu (bk2447) 13 Marketingový výzkum •Marketingový průzkum je systematické shromažďování a vyhodnocování informací, které vedou k pochopení požadavků trhu (Matula, 2016). •Získávání informací o konkurenci, tržních příležitostech, rizicích, cílové skupině atd. •Na základě výzkumu tvorba strategií (marketingových i napříč organizací) • 27.4.2018 Michal Jilka - Marketing sportu (bk2447) 14 Postup marketingového výzkumu 1.Definice problému – co chci získat, kdo bude informace získávat a od koho, jaké využijeme metody, výše nákladů… 2.Plán výzkumu – metodika, vzorek, příprava podkladů pro výzkum 3.Sběr informací – realizace výzkumu 4.Zpracování, analýza a vyhodnocení 5.Závěry, doporučení, přijetí marketingových opatření – komplexní zhodnocení výzkumu a následná tvorba jednotlivých strategií 27.4.2018 Michal Jilka - Marketing sportu (bk2447) 15 Typy výzkumů •Kvalitativní •Zjišťuje důvody a příčiny chování lidí •Důraz na podrobné zkoumání názorů představitelů cílové skupiny na zkoumaný problém •Nejčastější metody: hloubkový rozhovor, skupinový rozhovor •Kvantitativní •Zkoumá přístup, postoje, názory ke konkrétním výrobkům/službám •Prováděn na větším počtu respondentů •Často zaměřen na označení odpovědí či škálování •Nejčastější metody: dotazník (písemný, elektronický), pozorování 27.4.2018 Michal Jilka - Marketing sportu (bk2447) 16 Úkol do projektů •Cíl marketingového výzkumu: Identifikujte bariéry, které brání zapojení dětí do fotbalu a na základě výzkumu vytvořte vhodné strategie a aktivity • •Rozhovor s členem vybraného fotbalového klubu •Přepis rozhovoru a odevzdání v příloze •Vyhodnocení rozhovoru a návrh vhodných marketingových strategií 27.4.2018 Michal Jilka - Marketing sportu (bk2447) 17 Úkol na teď •Příprava rozhovoru • •Strukturovaný vs. Polostrukturovaný • •Představení dotyčné osoby, jeho funkce a úkoly v rámci klubu • •Cokoliv ze 7P a cokoliv vám pomůže vytvořit vhodné strategie na dané zadání • •Nenavádět k odpovědím, nechat rozpovídat zkoumanou osobu 27.4.2018 Michal Jilka - Marketing sportu (bk2447) 18