Základy psychologie a sociologie sociologická část 3 Kultura, masovost, komercionalizace Společnost a kultura •Široké definiční spektrum pojmu kultura: •způsob myšlení, forma vývoje společnosti, myšlenková aktivita, esence národa, normy a hodnoty určit společnosti, všechny prostředky komunikace, civilizační poselství, způsob života, totalita naučeného chování apod. • •Materiální kultura – uspokojení materiálních potřeb. •Duchovní kultura (ideje, zvyky, obyčeje, symboly). •Kulturní dědictví - část kultury předávána dalším pokolením. •Civilizace - kulturní dědictví projevující se společenským pokrokem. •Kulturní element - základní charakteristický prvek kultury. • Slouží pouze pro interní potřeby předmětu. Hlavní zdroj: http://www.fsps.muni.cz/impact/zaklady-sociologie Společnost a kultura •Subkultura – odlišná součást dominantní kultury. •Kontrakultura - subkultura programově odmítající hodnoty dominantní kultury. • •Kulturní relativismus - vidění světa pouze zúženým pohledem vlastní kultury. •Multikulturalismus - důraz na rozvoj kulturní odlišnosti. • •Xenocentrismus - nekritický obdiv k „cizímu“. •Xenofobie – nepřiměřený strach a nedůvěra či odpor k cizímu a neznámému. Slouží pouze pro interní potřeby předmětu. Hlavní zdroj: http://www.fsps.muni.cz/impact/zaklady-sociologie Společnost a kultura • •Životní způsob - relativně stabilní způsob forem lidského života. • •Životní styl – specifický typ chování jedince či skupiny s trvalým a odlišitelným jednáním,způsoby, zvyky a sklony. • • • Příroda versus kultura Slouží pouze pro interní potřeby předmětu. Hlavní zdroj: http://www.fsps.muni.cz/impact/zaklady-sociologie Výchova, vzdělání, socializace •Výchova – záměrný proces akceptování společensky přijímaných norem a hodnot na cestě osvojování si společenských rolí. •Vzdělávání – proces vštěpování znalostí a dovedností nezbytných pro hraní profesních, rodinných a občanských rolí. •Socializace – celoživotní proces osvojování si hodnot, postojů a jednání dané kultury. Proces standardizace hodnotové orientace. •Resocializace – zbavování se původních a přejímání nových hodnot a způsobů chování v rámci zásadního životního přechodu. •Zpětná socializace – ti, kteří socializují druhé, jsou jimi zpětně hodnotově a názorově výrazně ovlivňováni. •Sociální role – způsob chování, který se od jedince v určité situaci očekává. Slouží pouze pro interní potřeby předmětu. Hlavní zdroj: http://www.fsps.muni.cz/impact/zaklady-sociologie Masová kultura •Masa – soubor lidí postrádající pozitivní jednotící vazby; seskupení, v němž se ztrácí osobnost. •Dav – přechodně zájmově polarizované shromáždění negující osobitost. •Veřejnost – příslušníci určitého organizačního či územního útvaru. •Masová společnost – manipulovatelná masa podléhající propagandě, reklamě; nejnižší společný jmenovatel nároků, vkusu, spotřeby. • Slouží pouze pro interní potřeby předmětu. Hlavní zdroj: http://www.fsps.muni.cz/impact/zaklady-sociologie Masová kultura •Masová kultura – cesta standardizace sdělování identických obsahů vycházejících z malého počtu zdrojů velkým masám příjemců. • •Základní charakteristiky masové kultury: –určena velkému počtu lidí –využívá prostředky masové komunikace –diferencuje role příjemců, tvůrců a manažerů –je standardizovaná –má funkci zábavy –jako druh zboží či služby usiluje o masovou konzumaci –využívá princip nejnižšího společného jmenovatele. • Slouží pouze pro interní potřeby předmětu. Hlavní zdroj: http://www.fsps.muni.cz/impact/zaklady-sociologie Masová kultura •Předpoklady vzniku masové kultury (tištěného slova): • •1. Gramotnost •2. Volný čas •3. Cenová dostupnost •4. Mechanizace tiskárenství. • •Standardizace motivů masové kultury: •dramatické, humoristické, sexuálně-erotické, sentimentální, osobní. • •Prahy zmasovění: tisk, film, rozhlas, televize, internet, sociální sítě… • •Vysoké umění – přináší asociace, přemýšlení, samostatné reakce, dlouhodobé působení, duchovní vzrušení, katarzi. Slouží pouze pro interní potřeby předmětu. Hlavní zdroj: http://www.fsps.muni.cz/impact/zaklady-sociologie Sociální sítě • Slouží pouze pro interní potřeby předmětu. Hlavní zdroj: http://www.fsps.muni.cz/impact/zaklady-sociologie