Aplikované psychosociální vědy 2 Pouze pro interní potřeby předmětu. Hl. zdroj: http://www.fsps.muni.cz/impact/zaklady-sociologie Typy společností dle stadií ekonomického růstu • Tradiční společnost: nerostoucí produktivita, zásadní význam vlastnictví půdy, zásadní význam zemědělské práce, silné působení primárních skupin, rezignace na možnost změn, absence mobility, naturální směna zboží, marginální význam vzdělání. • Tradice: stabilizující význam trvalosti, neměnnosti, kontinuity, význam informační paměti v kolektivním jednání. • • Moderní společnost: produkt průmyslové revoluce (parní stroj), rostoucí význam vzdělání, kvalifikace, mobility, trhu. • • Postindustriální společnost: ekonomický systém vychází ze zpracování, využívání a kontroly informací, nedominuje již výroba hmotných předmětů, nýbrž produkce informací. • • Postmoderní společnost: technologicky vyspělá společnost silně provázána s konzumem spotřebních předmětů a mediálních představ, růst orientace na proměnlivost zážitků, nechuť k tradici. • Pouze pro interní potřeby předmětu. Hl. zdroj: http://www.fsps.muni.cz/impact/zaklady-sociologie Postmoderní společnost •Přelom 20. – 21. století: • růst významu vzdělání • informační revoluce • expanze globální mobility • nutnost rekvalifikací • náročnost profesní adaptace • nároky na kulturní přizpůsobivost • problém multikulturní koexistence • nechuť k tradici a ustálenosti • touha po nových zkušenostech • posedlost po nových zážitcích (adrenalin) • nechuť k šedi každodennosti • hodnotová nestálost • slábnutí morálních stimulů • změna funkcí rodiny (krize?) • sedavý způsob života • nové formy trávení volného času • konzumerismus • proměny stravovacích zvyklostí versus vědecké zásady výživy • proměny funkcí a významu restauračních zařízení • úpadek (a znovuoživování) kultury kaváren • kulturní expanze fast foodů • • • • Pouze pro interní potřeby předmětu. Hl. zdroj: http://www.fsps.muni.cz/impact/zaklady-sociologie Vzdělání •růst významu vzdělání –struktura a charakter vzdělanosti (Adorno, Liessmann) •informační revoluce •expanze globální mobility •nutnost rekvalifikací •náročnost profesní adaptace • Kultura a její specifika •nároky na kulturní přizpůsobivost • •problém multikulturní koexistence Zkušenost, zážitek •nechuť k tradici a ustálenosti •touha po nových zkušenostech •posedlost po nových zážitcích (adrenalin) •nechuť k šedi každodennosti Hodnoty a způsob života •hodnotová nestálost •slábnutí morálních stimulů •změna funkcí rodiny (krize?) •sedavý způsob života •konzumerismus Volný čas a funkce různých kulturních zařízení • nové formy trávení volného času • konzumerismus • proměny stravovacích zvyklostí versus vědecké zásady výživy • proměny funkcí a významu restauračních zařízení •úpadek (a znovuoživování) kultury kaváren •kulturní expanze fast foodů