Marketing sportu (bp2447) Michal Jilka Náplň seminářů Datum Náplň 19.2. Úvod do předmětu, sdělení požadavků ke splnění předmětu 26.2. Marketingový mix 5.3. Marketingový mix 12.3. SWOT analýza 19.3. SWOT analýza 26.3. Příprava kvalitativního výzkumu 9.4. Výzkum a zpracování prací 16.4. Výzkum a zpracování prací 23.4. Výzkum a zpracování prací 30.4. Prezentace seminárních prací 7.5. Prezentace seminárních prací 14.5. Prezentace seminárních prací 26.2.2018 Michal Jilka - Marketing sportu (bp2447) 2 Michal Jilka - Marketing sportu (bp2447) 26.2.2018 Kar (2010) 3 Soubor nástrojů, které organizaci umožňují upravit nabídku podle přání zákazníků na cílovém trhu.“ (Kotler & Armstrong, 2006) Sportovní produkt (Čáslavová, 2009) 26.2.2018 Michal Jilka - Marketing sportu (bp2447) •Sportovní hra •Přitažlivost sportovních hvězd •Výbava a výstroj, merchandising •Novinky a nápady •Místo •Personál a proces •Vstupenky a tiskové materiály •Elektronické produkty •Organizace http://www.francetvsport.fr/sites/default/files/styles/header_image_style/public/images/photos/2015 /11/15/308365/fed-cup-2015-republique-tcheque-tennis-fed-cup_952ed8cdc7868609e3a67eed84a957de.jpg?i tok=ewaPl_Wy http://fanshop.fczbrno.cz/foto/male/na.19.jpg http://img6.hyperinzerce.cz/x-cz/inz/12079/12079406-prodam-dve-pekne-3-denni-permanentky-na-davis-c up-1.jpg BiathlonNMNM.cz - Google Chrome 4 Corporate identity (Vysekalová & Mikeš, 2009) 26.2.2018 Michal Jilka - Marketing sportu (bp2447) 5 Corporate design (Black, 1994; Clow & Baack, 2008; Svoboda, 2009; Voráček, 2012; Vysekalová & Mikeš, 2009) •Název organizace •Logo a jeho zkratka (písmo + typografie) •Emblém nebo symbol •Uniformy a oblečení •Firemní produkty a jejich grafika •Interiér, označení budov, fanshopů •Tiskoviny •Fotografie, videa •Webové stránky, online prezentace 26.2.2018 Michal Jilka - Marketing sportu (bp2447) 6 Corporate communications (Vysekalová & Mikeš, 2009) •Všechny komunikační prostředky jakožto komplex chování, kterými firma o sobě něco sděluje – komunikace s vnitřním i vnějším prostředím •Hlavním cílem je budování pozitivních dlouhodobých postojů k organizaci 26.2.2018 Michal Jilka - Marketing sportu (bp2447) Corporate culture (Vysekalová & Mikeš, 2009) •Vyjadřuje charakter organizace, celkovou atmosféru, chování pracovníků, vzorce chování, myšlení, sdílené hodnoty atd. 7 Značka vs. brand •ZNAČKA = jméno, symbol, barva, design a jejich kombinace pro takovou identifikaci výrobků nebo služeb, která je bude odlišovat od zboží a služeb konkurentů. • •BRAND = nese v sobě schopnost odlišit „své“ výrobky od ostatních. Je s výrobkem/službou pevně spjatý, je jedinečný, zapamatovatelný a srozumitelný. Zákazníci jsou za „logo“ ochotni více zaplatit. 26.2.2018 Michal Jilka - Marketing sportu (bp2447) 8 26.2.2018 Michal Jilka - Marketing sportu (bp2447) Banner 1 Juventus Logo 1 banner 2 9 26.2.2018 Michal Jilka - Marketing sportu (bp2447) 10 26.2.2018 Michal Jilka - Marketing sportu (bp2447) banner 3 banner 4 banner 5 banner 8 https://www.thesun.co.uk/wp-content/uploads/2017/06/nintchdbpict000329735038.jpg?strip=all&w=960 11 Cena (Čáslavová, 2009) •Může výrazně ovlivnit chování zákazníka •Cena sportovních služeb i výrobků •Cena za transfery hráčů •Startovné, členské příspěvky, vstupy na utkání, náklady na dopravu, náklady na sportovní vybavení… •Cenotvorba za pomoci marketingových nástrojů – balení, značka, distribuce, propagace… •Role sponzoringu • • 26.2.2018 Michal Jilka - Marketing sportu (bp2447) 12 Umístění/Distribuce (Čáslavová, 2009) •Aneb jak dostat produkt/službu ke klientovi/zákazníkovi •Výběr vhodného distribučního kanálu vč. nákladů na to spojených •Hmotný produkt vs. Nehmotný produkt (služba) •Sportovní konkurence v daném městě nebo v oblasti •Tradice konkrétních sportů v daném místě •Úzká návaznost na marketingovou komunikaci 26.2.2018 Michal Jilka - Marketing sportu (bp2447) 13 Propagace /marketingová komunikace/ (Přikrylová & Jahodová, 2010) •Poskytnout informaci •Vytvořit a stimulovat poptávku •Odlišit produkt •Zdůraznit užitek a hodnotu produktu •Stabilizovat obrat •Vybudovat a pěstovat značku •Posílit firemní image • •http://bit.ly/2oherCU 26.2.2018 Michal Jilka - Marketing sportu (bp2447) Biathlon NMNM - Google Chrome 14 Komunikační mix (Vaštíková, 2008) •Reklama (dresy, oděvy, start. čísla, mantinely, nářadí, náčiní, tabule, panely) •Podpora prodeje (snížení cen, programy pro věrné zákazníky, kupóny) •Osobní prodej •Direct marketing (e-mailing, telemarketing, SMS marketing, katalogy) •Event marketing (program pro zákazníky – sport, umění, gastro, dětské) 26.2.2018 Michal Jilka - Marketing sportu (bp2447) 15 Komunikační mix (Vaštíková, 2008) •Guerilla marketing (netradiční využívání mark. prostředků, maximální efekt za minimum nákladů) •Virální marketing (sociální sítě, pošta, mobilní telefon) •Product placement •Public relations •Internetová komunikace 26.2.2018 Michal Jilka - Marketing sportu (bp2447) 16 Lidé •Všechny úrovně – předseda, místopředseda, pokladník, správce… •HR a recruitment •Firemní kultura, hodnoty, postoje, názory •Dobrovolníci – v malých klubech často funkcionáři i trenéři 26.2.2018 Michal Jilka - Marketing sportu (bp2447) 17 Procesy •Nastavení komunikace uvnitř klubu napříč managementem •Nastavení komunikace vůči partnerům a sponzorům (https://www.facebook.com/goal/videos/10156254671098598/) •Nastavení externí komunikace k fanouškům •CRM procesy (customer relationship management) – aktivní tvorba udržování dlouhodobě významných vztahů se zákazníky 26.2.2018 Michal Jilka - Marketing sportu (bp2447) 18 26.2.2018 Michal Jilka - Marketing sportu (bp2447) 19 Fotka uživatele SportBiz. Materiálové prostředí •Veškeré vybavení klubu pro sportovní účely •Vybavení klubu, které využívá zákazník/fanoušek •Pohodlí •Bezpečnost na stadionu •Umístění výtahů •WC •Výběr občerstvení 26.2.2018 Michal Jilka - Marketing sportu (bp2447) 20 26.2.2018 Michal Jilka - Marketing sportu (bp2447) 21 Fotka uživatele SportBiz.