ANALÝZA DAT V KVALITATIVNÍM VÝZKUMU Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. lojdova@ped.muni.cz KVALITATIVNÍ DATA ¢Ukázka textu: ¢„Cítil jsem se jako bachař.“ Reflexe nové sociální role studenty učitelství na praxi ¢ ¢ ¢ ¢https://katkalojdova.weebly.com/uploads/2/4/3/0/24306750/kapitola_9.pdf ¢ ¢ 2.2. ČERVENÝM PEREM ANEB SYMBOLY KONTROLNÍ ROLE ¢Jak vyplývá z předchozího pojednání o autoritě, role studenta ve škole není automaticky spojena se symboly kontroly ve vztahu k žákům. Na svojí praxi to zažil například Michal: ¢ ¢„V rámci předmětu výchova ke zdraví jsem byl požádán, zda bych nešel jako doprovod se žáky na besedu týkající se pohlavní choroby AIDS, která se konala v kině Art. Beseda trvala i s cestou 4 hodiny. Během cesty jsme řešili pouze jeden pedagogický problém, a to ten že mě dva žáci přemlouvali, abych jim povolil si zapálit cestou cigaretu.“ (Michal) ¢Jinými slovy, studenti sami o sobě představiteli kontroly v očích žáků nejsou. Stávají se symbolem kontroly většinou až tehdy, když vedle nich stojí učitel či poté, až jim učitel kontrolní roli explicitně připíše: ¢ ¢„Po příchodu do třídy jsme byli s učitelkou svědky zajímavé podívané. Dva žáci leželi na podlaze jeden na druhém a rvali se. Zbytek třídy stál kolem nich a povzbuzoval je. Jakmile jsme se objevili ve dveřích, všichni se okamžitě rozutekli na svá místa.“ (Květoslav) ¢Symboly kontroly jsou pro osvojování a vykonávání učitelské role nezbytné, proto si je studenti „půjčují“ od učitelů. Typickým symbolem kontroly je červené pero, s jehož přijetím jako symbolem kontroly se potýkala studentka Anna: ¢ ¢„Další hodinu jsem měla za úkol zkontrolovat sešity žáků. Červeným perem jsem jim dopisovala, co si mají doplnit, a měla jsem smíšené pocity, když jsem opravovala krásně upravený dívčí sešit, ve kterém byl pěkný obrázek a velký barevný nadpis Vykingové. Nemilosrdně jsem to škrtla a opravila na Vikingové s vykřičníkem.“ UKÁZKA TEXTU ¢Jak se poznají kvalitativní data? ¢Co „umí a co neumí“ kvalitativní výzkum? ¢Jaké jsou zdroje dat v kvalitativním výzkumu? ¢ DATA V KVALITATIVNÍM VÝZKUMU ¢Jaké podoby mají data v kvalitativním výzkumu? ¢ Verbální a vizuální. Verbální data získáváme především prostřednictvím rozhovorů, vyprávění, písemných artefaktů; vizuální data získáváme prostřednictvím pozorování, fotografií, videonahrávek. ¢ ¢ ¢Co jsou hloubková data? CESTA K DATŮM: VÝZKUMNÁ OTÁZKA ¢Výzkumná otázka v kvantitativním x kvalitativním výzkumu ¢ ¢ ¢„Jak studenti na praxi vnímají svoji roli ve škole?“ ¢Jaké činnosti studenti učitelství na praxi vykonávají? ANALÝZA DAT ¢Co je analýza? ¢Kvalitativní analýza dat je uměním zpracovat data smysluplným způsobem a nalézt odpověď na položenou výzkumnou otázku (Hendl, 2012) ¢ INDUKTIVNÍ POSTUP: OTEVŘENÉ KÓDOVÁNÍ ¢ ¢Otevřené kódování je technika, která byla vyvinuta v rámci analytického aparátu zakotvené teorie. ¢Kódování obecně představuje operace, pomocí nichž jsou údaje rozebrány, konceptualizovány a složeny novým způsobem. ¢Při otevřeném kódování je text jako sekvence rozbit na jednotky, těmto jednotkám jsou přidělena jména a s takto nově pojmenovanými (označenými) fragmenty textu potom výzkumník dále pracuje. JAK KÓDOVÁNÍ REALIZOVAT TECHNICKY 1)Metoda papír tužka 2)Ve wordu 3)V softwaru k tomu určeném (Atlas.ti) JAK KÓDOVÁNÍ REALIZOVAT TECHNICKY ¢software pro kvalitativní analýzu dat je nástrojem, stejně jako tužka a papír ¢kódování se odehrává „v hlavě“, abychom tento proces usnadnili, volíme vhodný nástroj ¢software i papír-tužka mohou kódování usnadňovat i komplikovat KDY KÓDOVAT „V RUCE“? ¢pokud naše myšlení podporuje podtrhávání, zvýrazňování, stříhání a přeskládávání papírů ve fyzickém prostoru ¢pokud máme data verbálního charakteru, případně statická vizuální data ¢pokud máme menší množství dat ¢pokud potřebujeme kódovat kdykoliv a kdekoliv (dopravní prostředky, lokality bez elektřiny atd.) ¢pokud dokážeme organizovat a archivovat tištěné dokumenty ¢pokud nepovažujeme kódování v ruce za zastaralé ¢ KÓDOVÁNÍ V RUCE – VYUŽITÍ PROSTORU KDY KÓDOVAT V ATLASU ¢pokud máme k dispozici plnou verzi programu ¢pokud máme větší množství dat ¢pokud využíváme kategoriální systém ¢pokud chceme využít funkce, které program nabízí: -výběr kódů ze seznamu -řazení kódů, lokalizace kódů, frekvence kódů -vyhledávání úryvků -změna kódů a kódovaných úseků -navazování komentářů a mem na data -kategorizace kódů -síťová schémata -tisk a archivace dat ¢ ATLAS.TI HTTP://ATLASTI.COM/FREE-TRIAL-VERSION/ PODSTATA KÓDOVÁNÍ: NÁVODNÉ OTÁZKY KE KÓDOVÁNÍ ¢ ¢Co? Co je tématem promluvy? O jakém fenoménu se vypovídá? O čem to je? ¢Kdo? O koho jde? V jakých rolích vystupují? ¢Jak? Které vlastnosti jevu jsou zmiňované nebo naopak zamlčované? ¢Kdy? Jak dlouho? Jaký je čas a trvání? ¢Kde? V jakém prostoru je dění lokalizováno? ¢Jak moc? Jak silně? Jaká je intenzita jevů? ¢Proč? Jaké jsou příčiny? ¢Kvůli čemu? S jakým záměrem aktéři jednají? ¢Pomocí čeho? Jaké jsou strategie k dosažení cíle? ¢ PŘÍKLADY KÓDOVÁNÍ ¢In vivo kódy ¢„Máme napsanej nějakej ŠVP. My ho jedeme v prvních, šestejch třídách, ostatní jakoby dobíhají. Ale když začínám chemii v osmičce, tak ignoruji současný osnovy a myslím, že bych si to před inspekcí obhájil, a už jedu podle toho, co máme napsaný, a narážím na to, když jsem to psal, tak člověk byl v nějakým rozpoložení, nějak jsme to tvořili s partou lidí dohromady, mysleli jsme si, že to bude fungovat. V praxi se zjišťuje, že je to ze 30%-40% špatně, je to třeba předělat, přepracovávat. Takže souběžně s tím měním ty kritéria, je s tím hrozně moc práce. Je to takovej pokus omyl.“ (učitel Petr) ¢ ¢„hrajou svalama“ (Standa) PŘÍKLADY KÓDOVÁNÍ ¢Deskriptivní kódy ¢Jedná se o kódy s nízkou mírou indukce, které slouží spíše k organizaci dat a pojmenování identifikačních charakteristik. ¢Například: „Toto je moje politická orientace“ politická orientace ¢Dle Švaříčka a Šeďové (2007) je to typ kódů zatížený vysokou neproduktivností. Výzkumník nejde hlouběji pod povrch sdělení. ¢Jaká politická orientace? DESKRIPTIVNÍ KÓDY NEJSOU PODSTATOU ANALÝZY PŘÍKLADY KÓDOVÁNÍ ¢ induktivní kódy ¢Induktivní kódy výrok jen nereprodukují, nýbrž mu přidělují „přidanou hodnotu“. K tvoření takových kódů pomáhají otázky: Co?, Kdo? Proč? Jak? Kde? Kdy? Pomocí čeho? ¢ ¢Příklady ¢„A prostě tím pádem jsem to roznesl vlastně do ¢našeho okolí“ (Petr) ¢Já jako hlásná trouba ¢„Když můžu, tak na ten problém upozorním.“ (Standa) ¢Zviditelňovatel problémů ¢„Na tom táboře jsme se dohodli, že do školy ¢půjdeme jako skinheadi“ (Franta) ¢Vyjednaná identita ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ PROBLÉMY V KÓDOVÁNÍ ¢Reprodukce versus interpretace ¢ ¢„Školu jsem nedodělal, výučňák nemám. Ale naši zato nemůžou.“ ¢ ¢„Než jsem nastoupil, tak tady žádný management nefungoval.“ ¢ ¢X Nadinterpretace -když v datech vidíme i to, co v nich není -v kódování jde o vystižení toho, co se objevuje v datech, nikoliv toho, co si myslíme my sami ¢ MĚJTE ODSTUP ¢ ¢T: A cítila jsi, že má vyloženě jiný přístup k těm dětem než ty? ¢Učitelka Aneta: Mně se moc na tom jeho přístupu... teď to nekritizuju. Jsou dva různý přístupy a záleží na člověku. On je přesně takový ten autoritářskej typ, který přijde do tý třídy, zařve a tam musí být ticho a hotovo. Já to spíš s těma děckama řeším… ¢-jiný rozhovor- ¢T: A kolikrát ti přišel do hodiny? ¢U: No, … (pomlka)… když na to teď vzpomínám, tak vlastně u mě ani jednou nebyl… A já jsem u něj taky nikdy nebyla… KÓDOVÁNÍ ¢cvičení OD KÓDOVÁNÍ KE KATEGORIZACI ¢Kategorizace je procesem seskupování pojmů, které se zdají příslušet stejnému jevu (Strauss & Corbinová, 1999). ¢Kolik kategorií? ¢Co pak s nimi? ¢ technika vyložení karet http://nd01.jxs.cz/162/178/8e2e7b95ab_46411573_o2.jpg OD KATEGORIÍ K TEORII ¢ ¢Kostra analytického příběhu: jednoduchý popis kategorií a vztahů mezi nimi. Účelem kostry je formulovat klíčová tvrzení, na která výzkumník přišel a to tak, aby byla soustředěna kolem ústředního jevu, který byl zkoumán. Jde obvykle o několik poměrně strohých oznamovacích vět. Kostru lze také zobrazit graficky v podobě schématu. ¢Kvalitativní výzkum může sloužit k prohloubení dosavadní teorie nebo k vytvoření teorie nové. ¢V kvalitativním výzkumu vzniká teorie, která popisuje v termínech vědy to, o čem informanti hovoří svým jazykem. ¢Vytváříme vlastní sociální konstrukci reality, která je ovlivněna podobou dosavadního vědění výzkumníka. VÝSLEDNÁ KATEGORIZACE ¢ ¢Lojdová, K. (2015). Skryté kurikulum, žité příběhy. Narativy studentů učitelství o škole. Pedagogická orientace, 25(5), 649–670. ¢https://journals.muni.cz/pedor/article/view/4380/pdf2 SHRNUTÍ ¢Jak se naučit dělat kvalitativní výzkum? ¢ Čtěte! KDE SE DOČÍST VÍCE http://image.srovname.cz/cz/500/1350721/jan-hendl-kvalitativni-vyzkum.jpg http://knihomol.phil.muni.cz/files/pic431/bib431820-book090126220104.jpg http://knihy.abz.cz/imgs/products/img_227855_orig.jpg