Reflexe praxe
6. 4. 2018
Úvodní seminář
1. seznámení s požadavky na ukončení předmětu (aktivní účast, max. 1 absence, vyplnění formuláře z praxe - vložit do odevzdávárny do 20. 5., vypracování a prezentování kazuistiky učitele/žáka - prezentace bude probíhat na semináři 11. 5., vložit do odevzdávárny nejpozději 8. 5.)
2. vymezení definice zpětné vazby, reflexe
3. vymezení kazuistiky, navržení její struktury pro vypracování kazuistiky
4. reflexe vlastní praxe
Úkol do příště:
- doplňte formou metafory: škola jako... + výuka TV jako...
- napsat svoje strachy - tady a teď - ze vstupu do souvislé praxe (možná už někteří jsou na praxi, tak jednoduše: jaké mají obavy?) - zaměřte se na své vlastní pocity (všechno je vaše, jste v procesu, nic není dobře, nic není špatně) vůči sami sobě, vůči žákům, vůči té konkrétní škole, vůči učitelům té školy, (vůči rodičům)
- když se zamyslíte nad kurikulem současné tělesné výchovy, řekněme nad tím, co se mají žáci ve školách naučit, jak ho vnímáte? Popusťte uzdu Vaší fantazii, pojďte do ideálního světa, kde je možné vše. Je něco, co byste radikálně vyškrtli? A naopak je něco, co byste tam doplnili?
- myšlenková mapa.
- Vaše prekoncepty na téma: co je správné ve výuce TV a proč? Odkud se u Vás tento prekoncept vzal - od koho/co?
Mou snahou je ukázat Vám, jak se učit ze situací, zážitků, které Vás v profesní praxi potkají. Ať už se bude jednat o libé či nelibé pocity, je vždy na Vás, co s tím pak chcete dělat (nebo naopak "nedělat"). Další mou ambicí je, abyste posunuli hranice své komfortní zóny a snažili se zkusit něco nového, jiného. Komfortní zóna pro mě může být klidně zajetý stereotyp našich škol v řádu desetiletí! Možná jsem provokatér..., ale jaký technický pokrok čeká desetiletí? Další mou ambicí je, abych Vaše myšlení posunula na úroveň metamyšlení. Možná bude stačit Vás dostat jen na úroveň, co se asi stane, když...
Struktura kazuistiky:
Kazuistika učitele:
1. věk, pohlaví, iniciály učitele
2. aprobace, kde probíhalo studium učitelství, délka praxe, místo působení (ZŠ, SŠ) + co reálně učí, spolupráce mezi učiteli, (kteří učí stejné/obdobné předměty), přestupy ze zaměstnání (ze škol - kolik škol prošel během své kariéry, důvod přestupu), funkce na škole, vedení kroužků (ve škole, mimo školu), trénování dětí
3. profese učitele - motivace stát se učitelem (TV), problémy spojené s profesí učitele, názor na platové ohodnocení v poměru k výkonu jeho práce, učitelovo pojetí výuky, zda chtěl změnit práci a proč, jak tráví hlavní prázdniny...
4. důvod, proč jsem si učitele zvolil
5. co chce ve své profesi ještě dokázat, čeho chce dosáhnout
Kazuistika žáka:
1. věk, pohlaví, rodinné poměry - informace, zdravotní stav
2. škola, v níž teď absolvuje školní docházku, třída, informace z jiných organizací (PPP apod.), historie institualizované školní docházky (včetně přestupů ze škol)
3. osobnostní + sociální anamnéza - jak se projevuje v kolektivu, jestli je komunikativní, odklad povinné školní docházky, prospěch, adaptace na školní prostředí, aktivitám, preference školních předmětů
4. volný čas - zájmy - kolik času věnuje volnočasovým aktivitám
(5. rodina - víc informací) - volitelné
6. důvod, proč jsem si žáka zvolil - pozitivní důvody, negativní důvody (např. výchovné, vzdělávací problémy)
5. návrh postupu, jak s žákem pracovat (udržení, příp. zlepšení stavu)
1. seznámení s požadavky na ukončení předmětu (aktivní účast, max. 1 absence, vyplnění formuláře z praxe - vložit do odevzdávárny do 20. 5., vypracování a prezentování kazuistiky učitele/žáka - prezentace bude probíhat na semináři 11. 5., vložit do odevzdávárny nejpozději 8. 5.)
2. vymezení definice zpětné vazby, reflexe
3. vymezení kazuistiky, navržení její struktury pro vypracování kazuistiky
4. reflexe vlastní praxe
Úkol do příště:
- doplňte formou metafory: škola jako... + výuka TV jako...
- napsat svoje strachy - tady a teď - ze vstupu do souvislé praxe (možná už někteří jsou na praxi, tak jednoduše: jaké mají obavy?) - zaměřte se na své vlastní pocity (všechno je vaše, jste v procesu, nic není dobře, nic není špatně) vůči sami sobě, vůči žákům, vůči té konkrétní škole, vůči učitelům té školy, (vůči rodičům)
- když se zamyslíte nad kurikulem současné tělesné výchovy, řekněme nad tím, co se mají žáci ve školách naučit, jak ho vnímáte? Popusťte uzdu Vaší fantazii, pojďte do ideálního světa, kde je možné vše. Je něco, co byste radikálně vyškrtli? A naopak je něco, co byste tam doplnili?
- myšlenková mapa.
- Vaše prekoncepty na téma: co je správné ve výuce TV a proč? Odkud se u Vás tento prekoncept vzal - od koho/co?
Mou snahou je ukázat Vám, jak se učit ze situací, zážitků, které Vás v profesní praxi potkají. Ať už se bude jednat o libé či nelibé pocity, je vždy na Vás, co s tím pak chcete dělat (nebo naopak "nedělat"). Další mou ambicí je, abyste posunuli hranice své komfortní zóny a snažili se zkusit něco nového, jiného. Komfortní zóna pro mě může být klidně zajetý stereotyp našich škol v řádu desetiletí! Možná jsem provokatér..., ale jaký technický pokrok čeká desetiletí? Další mou ambicí je, abych Vaše myšlení posunula na úroveň metamyšlení. Možná bude stačit Vás dostat jen na úroveň, co se asi stane, když...
Struktura kazuistiky:
Kazuistika učitele:
1. věk, pohlaví, iniciály učitele
2. aprobace, kde probíhalo studium učitelství, délka praxe, místo působení (ZŠ, SŠ) + co reálně učí, spolupráce mezi učiteli, (kteří učí stejné/obdobné předměty), přestupy ze zaměstnání (ze škol - kolik škol prošel během své kariéry, důvod přestupu), funkce na škole, vedení kroužků (ve škole, mimo školu), trénování dětí
3. profese učitele - motivace stát se učitelem (TV), problémy spojené s profesí učitele, názor na platové ohodnocení v poměru k výkonu jeho práce, učitelovo pojetí výuky, zda chtěl změnit práci a proč, jak tráví hlavní prázdniny...
4. důvod, proč jsem si učitele zvolil
5. co chce ve své profesi ještě dokázat, čeho chce dosáhnout
Kazuistika žáka:
1. věk, pohlaví, rodinné poměry - informace, zdravotní stav
2. škola, v níž teď absolvuje školní docházku, třída, informace z jiných organizací (PPP apod.), historie institualizované školní docházky (včetně přestupů ze škol)
3. osobnostní + sociální anamnéza - jak se projevuje v kolektivu, jestli je komunikativní, odklad povinné školní docházky, prospěch, adaptace na školní prostředí, aktivitám, preference školních předmětů
4. volný čas - zájmy - kolik času věnuje volnočasovým aktivitám
(5. rodina - víc informací) - volitelné
6. důvod, proč jsem si žáka zvolil - pozitivní důvody, negativní důvody (např. výchovné, vzdělávací problémy)
5. návrh postupu, jak s žákem pracovat (udržení, příp. zlepšení stavu)
Následující